Gå til innhold
  • Bli medlem

Innertelt - nødvendig?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Ser flere, spesielt i utlandet, kjører single skin telt (gjerne med netting nederst). Tenker på Zpack, Six Moon Design etc. Dette gir jo betraktelig lavere vekt å drasse med seg og sålenge man setter opp rett vil kondensering minimeres. Mygg etc. vil jo heller ikke komme inn med nettingen der. Følger et par britiske forum også og flere der som bruker en lags istedenfor, selv med samme dritværet som vi på Vestlandet har. Så hvorfor skal vi ikke bruke en-lags telt alle mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BED89FC2-A7B5-4F8D-AE43-C51B6605065D.thumb.jpg.dc7f386fbcca460ffc9d3931b2990ac7.jpg

Jeg har hatt Hilleberg Rajd som er enkel duk og lite mesh, og har Zpacks Duplex. Har sikkert 80 netter tilsaman i disse 2.  Den  store forskjellen mellom disse to teltene, er mesh panelet. Når kondensen renner ned på innsiden, treffer den  meshpanelet og renner ut av teltet på Duplex. På Rajd renner det på gulvet.  Når det blåser og er litt snø, blåser snøen gjennom mesh og inn i teltet.  Det blir luftig, men også et kaldt telt. Så til sitt bruk er singel vegg, fint. Men når det blir kuldegrader eller mye kjølig vind er tolagstelt en helt klar vinner i forhold til komfort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flere en-duks telt med membran som fungerer passe greit mtp kondens.
Kansje der Gore-Tex og Dermizax passer best. Store flater som kan slippe ut fuktigheten.
Men de som har fungert best har hatt en type mesh laminert på innsiden slik at rim har kunnet feste seg i kulda.
Monsen testa vel Fjällräven sitt en-duks og var lite fornøyd (selv om det hadde bra lufting)
Kondensen rant langs veggene og ned på gulvet. Han var heller ikke glad i vannspruten han fikk i ansiktet når teltduken blafra i vind !
Sjekk 2 minutter ut i snutten:

 

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på type telt og under hvilke forhold, som @Memento mori er inne på.

Jeg har et enduks MH EV 2 telt som jeg har brukt på noen turer. 

På vinterturer, kald og tørr luft, vil all fukt du produserer (mat, pust under søvn etc) kondensere og fryse på innsiden om du ikke har god nok luftsirkulasjon. Er det minusgrader og vindsille så har du gode muligheter for dette. Litt borti ytterduken, eller vind etterpå, så har du et fint lag med rim over sovepose og allt annet inni teltet.

FB_IMG_1535364868081.jpg.aa16629077bb74e69feecf64d66c8f18.jpg

 

Har også testa teltet en tur med temperatur rundt null grader, tåke og deretter regn og vind for å erfare det selv. (mange er negative overraska hvor dårlig teltet fungerer under slike forhold, selv om teltet egentlig er designet for bruk under "alpine vinterforhold".

Det blir markant mer kondens inne mot oppholdsrommet enn ved bruk av innertelt (hvor kondensen legger seg på innsiden av ytterteltet.).

FB_IMG_1517952792792.jpg.5ca3716113b86b391c7642f1274d3046.jpg

FB_IMG_1517952773605.jpg.4b13a2e992690dd7792b4b51d62034e7.jpg

Blåser det godt så kan man fort få en liten dusj slik Monsen nevner i @tubbs sin video.

Jeg velger telt ut fra hva slags behov jeg har og hvilke forhold det kan bli på en gitt tur. På sommeren er sikkert Hilleberg Rajd osv finfine. Men f.eks. i oktober måned på vestlandet når det et varmt på dagen og nær eller under null grader på morgenen og allt ute er vått pga kondensering fra fuktig sjøluft så velger jeg ikke enduks telt.. 😊

Lett vekt er ikke eneste kriterier som prioriteres. 

Endret av Terka
utfylling av informasjon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terka skrev:

Det kommer an på type telt og under hvilke forhold, som @Memento mori er inne på.

Jeg har ikke turt å prøve meg på endukstelt enda, men jeg vil gjerne nevne noe jeg føler er utelatt i tråden. Det handler ikke bare om vær/forhold, men om ventilasjon. Hilleberg, Helsport og andre typiske skandinaviske teltprodusenter har egentlig veldig dårlig ventilasjon. Duken går helt ned til bakken det utgjør en stor restriksjon på luftgjennomstrømming selv med relativt lite vind. Selv om jeg ikke har erfaring med endukstelt så har jeg brukt Tarp en god stund. Jeg har innertelt med vanntette endevegger under tarpen i en A-frame. Pga luftgjennomstrømmingen i dette oppsettet er det nesten umulig å få noe kondens. Det er selvfølgelig også merkbar trekk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På feks sørvestkysten i USA hvor det knapt regner så vil det jo nærmest ikke være behov to-lags telt. Men når det blir kjølig og fuktig luft så legger jo kondensen seg på alt. Inkludert hengekøyer under tarp som må sies å være en relativ luftig konstruksjon med god ventilasjon. 

Endret av RoyN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thomas E said:

Jeg har ikke turt å prøve meg på endukstelt enda, men jeg vil gjerne nevne noe jeg føler er utelatt i tråden. Det handler ikke bare om vær/forhold, men om ventilasjon. 

Tja, mener vi er flere som toucher innom det selv om vi ikke direkte skriver ordet ventilasjon. 😉 

Teltet jeg nevnte tildligere et en enduks "kokong" hvor gulv og vegge er tette, Men det et flere luftespalter som kan åpnes. Kan fort bli tett, men er det helt vindstille så lukkes ikke døråpningen.

Selv om duken går helt ned til bakken på nordiske teltkonstruksjoner så et det jo lett å lufte med dører eller rulle opp yttettelt i endene. Jeg har begge deler. telt med yttettelt som går helt ned og telt hvor yttetteltet ikke vår helt ned.

Telt med "for god" ventilasjon i yttettelt kombinert med mye netting som ikke kan stenges opplever jeg som større utfordring i sterk vind/kaldt vær en "nordisk konstruksjon" i vindstille og fint vær, med de temperaturene vi normalt har her til lands.

Igjen, klima og risiko for ulike typer værforhold, hvor (høyfjell/lavland, returmuligheter), og brukerbehov som "bombshelter" vs komfort, vekt/volum ift transport av telt, alene/flere som skal bo sammen ++ er noen av kriteriene jeg velger telt ut fra (blant de teltene jeg har tilgang på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, RoyN skrev:

inkludert hengekøyer under tarp som må sies å være en relativ luftig konstruksjon med god ventilasjon

Hilleberg Rajd er i prinsippet en vindsekk, som settes opp med gåstaver. Bare litt ventilasjon på toppen under dørene. Men utrolig god kvalitet på duken. Med et lite forbehold om at deg jeg hadde var en prototype, siden det var lettere og kjøpt rett på fabrikken. 

Zpacks Duplex er i prinsippet en tarp, med badekargulv som er satt sammen med mesh. Utrolig luftig, finnes ikke bedre på  slike sommere vi har hatt i år, og er sikkert ganske likt de forholdene som er på sørvestkysten av USA. 

@Thomas E Det er bare å kaste seg ut i det, gjerne med Duplex som er en testvinner! 

Men når kuldegraderne kommer er fordelene med et tettere og to lag mot vær og vind å foretrekke. Særlig våt tung nysnø og vindstille syns jeg gir mye kondens. IMG_2042.thumb.JPG.0f756322078cda8a73778d8d30de2a46.JPG

Her klapper også Ringstind SL litt sammen og blir nesten enduks. Snøen tetter også rundt kanten og minsker ventilasjon enda mere. 

IMG_5128.thumb.JPG.f62bcec57e69fbc6097381201249e9b6.JPG

Slå opp og teste telt inne gir mye info, og testing i hagen gir enda mere info!

IMG_1240.thumb.JPG.7f813a8dc1214f5d5ca48817dc85cd2c.JPG

Her blåste det til å med ned, da vinden snudde 90 grader, og en plugg bøyde seg. Men da hadde jeg gått inn, da det kom for mye snødrev inn i teltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

@Thomas E Det er bare å kaste seg ut i det, gjerne med Duplex som er en testvinner! 

Jeg har planer om å teste. Duplex-en er derimot for dyr til å "teste", spesielt siden bruktmarkedet her i Norge er begrenset for slike produkter. Men jeg er åpen for å utfordre tankene mine om endukstelt altså.

På den verste vinteren er jeg enda ikke helt der at jeg pusher kilometer og trenger veldig lett utstyr, men blir inspirert av blant annet deg der. Får se hvordan kommende sesong blir. Foreløpig står nytt hus og hun på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Thomas E skrev:

Duplex-en er derimot for dyr til å "teste"

Venter du litt så pleier Zpacks å ha pent brukte til salgs, med litt black friday rabatt er det noen som har fått de inn til Norge for rundt 4000kr. De pleier å skrive campinggear på papirene, og ha en verdi som stemmer omtrent med vekta, det har vært litt problem med toll siden et telt ikke kan veie 600 gram... iflg tollen

Edit : Har aldri sett Duplex til salgs på finn.no må jo være at de som har de liker de bra😀

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Erik Haaland og @Thomas E har dere god tid, så sett deg ned og se på Tony Hobbs sine filmer. Han har ekstremt mye flott utstyr og lager sakte TV på YouTube. Meget god i engelsk så han er lett å følge med på, men mange filmer er 45 minutt lange. Viser oppsett, bruk og fordeler/ulemper.  Legger ved den siste filmen hans.

 

 

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Haaland skrev:

@Memento mori Hvorfor lager ikke snart Helsport noe ultralett utstyr? Noen andre som vet?

Det er går ikke økonomisk i hop å selge ultralett utstyr som går gjennom flere ledd. Sluttprisen blir for høy. Skal det skje, må de selge rett fra fabrikk, uten mellomledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.