Gå til innhold
  • Bli medlem

Når det brenner i skuffen med brennere


Terka

Anbefalte innlegg

Innimellom så blir det litt forandringer i boden. Andre ganger går det lang tid i mellom.

I år har det vært brennerskuffen som har fått gjennomgå. Jeg skiller mellom brennere jeg bruker med gass og brennere for bensin, bytter heller hele brenneren enn å bytte dyse mellom de ulike turene. Dvs det er "noen" brennere i skuffen med brennere. Bensinbrennere brukes mye, og med gass så har jeg likt det enkelt (type Optimus Vega eller MSR PR2). Jetboil Zip har fått stå tilnærmet ubrukt, inntil nå, jetboil'ene overlever nok ikke 2018, nye brennere har annkommet. Og når det først er bevegelse på innholdslisten, hva med de gamle Trangia settene?

Sist brukt for 1,5 år siden; Trangia 25, med Nova bensinbrenner. Fra forrige årtusen, både hatet og hjertevarmende turkjøkken, mishandlet og banket tilbake i fysisk form. Mye brukt og gode minner.

Nesten ubrukt: Trangia 27, kjøpt inn med datidens lettpakkerfokus, det er jo mindre en Trangia 25 settet. Men.. rutinemessig så ble det gamle settet med på tur.

Nymotens påfunn: Kjøpe gassbrenner til Trangia settene slik at de blir brukt. Holdt en sesong... bruken altså, brenneren er like fin.

Så hva gjør man? Selge allt det fine Trangia utstyret? Man får jo tilnærmet null og niks for det i dag? Gi det bort/låne bort til familie og venner som ikke har eget? Eller beholde det, ta det frem innmellom og mimre om turene for et halvt liv siden?

Hva gjør dere med gammelt turutstyr?

 

Hilsen,

Terka - godt ned i glass nr 3 av fredagsrød

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, Terka skrev:

Hva gjør dere med gammelt turutstyr?

Hilsen,

Terka - godt ned i glass nr 3 av fredagsrød

Skål :)

Stort sett brukes utstyret til det ramler fra hverandre, og så tapes, lappes, skrues og improviseres det noen turer til. En sjelden gang ender det med dobbelt opp av utstyr som fungerer, og da hender det at det gis bort til noen som kan slite videre. 

Hilsen,

Jan Erik - mett go fornøyd etter en nyfisket Dividalsørret og en kald voksenbrus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det riktig har du noen døtre som er glad i tur/friluftsliv? Kanskje Trangia settet kan være ett fint sett som kan gå i arv til dem i starten når dem skal begynne å dra på tur alene m/venner eller lignende? Trygt og enkelt i bruk med gassbrenneren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en skikkelig runde og kvittet meg med utstyr og klær jeg ikke brukte eller hadde affeksjonsverdi. Nå har jeg innført en regel at for hver gang jeg kjøper noe så må jeg også selge eller gi bort tilsvarende. Det føles veldig godt med ekstra plass i boden, samt at andre får nytte av utsyret jeg ikke lengre hadde bruk for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Terka skrev:

Hva gjør dere med gammelt turutstyr?

Jeg tar en runde i året, det som ikke er brukt siste året blir lagt ut på finn. Liker å test forskjellige ting og kjøper helst brukt på finn, bortsett fra når det er tilbud med bruktpriser slik som på windburneren. 

Gjør du denne runden ofte nok, er det ikke for gammelt heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes @Johanks kommer med et bra forslag. For egen del burde jeg fulgt eksempelet til @Thulsa og @Memento mori, men ender mer opp som @Jan Erik Hansen.

Når det er sagt så er det litt annerledes med primuser og telt.

😄For meg blir dette litt som det er med dyr. Har du skaffet deg det, har du et ansvar for at de har det best mulig. De skal stelles med og luftes regelmessig. Rett og slett ha et godt hjem.😉

Hilsen Raymond som nettopp har kakket egget.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja, disse brennerene.... 😇 Jeg har for mange. Jeg solgte nylig en Optimus 111C, men det var smertefullt. Mulig jeg selger en111T også, får se an. 

Jeg har et Trangiasett som mine foreldre kjøpte på 70-tallet og gled ubemerket over i min besittelse i tenårene sammen med et Telt fra samme periode 🙈 Trangiasettet er ren nostalgi og får nok henge med videre. Jeg har også 3 multifuelbrennere fra MSR, Dragonfly, XGK EX og Whisperlite Universal. Dragonfy er godt over 10 år gammel og var første multifuel jeg kjøpte og jeg er veldig glad i den, men det har jeg blitt i de andre to også.

Min jetboil ga jeg bort til min bedre halvdel når MSR Windburner kom i hus nå i sommer. Jeg innrømmer det gjerne, jeg har en egen intresse for brennere og har for mange.

Hilsen Kjell Gunnar, godt nede i kaffekopp nummer 2.

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine betraktninger her, takk! 😊

Jeg er av typen bruker som tenker at dess dyrere noe er i innkjøp, dess mere og hardere skal det brukes. Og jeg lapper/taper/syr klær når de begynner å bli slitte, for det beste utstyret er det som er skikkelig godt inngått. 😄

Samtidig så går man innimellom på noen bomkjøp, utstyr som ikke blir brukt. Kjøpt av nyskjerrighet, en godt idé om funksjonalitet og behov, men man fortsetter å bruke det gamle.

"Never change a winning team". Det er kanskje noe i det.

Tilbake til turbrennere. Jetboil'ene har blitt stående ut fra tanken om at kidsa skal få dem når de blir større.  Men verden går fremmover, nytt (og kanske bedre) utstyr lages, hvorfor skal barna starte opp med det gamle? En Jetboil er gitt bort forrige uke og en ble solgt i dag.

For Trangia settet er det litt annerledes, dette har overlevd ungdomstiden, studieårene, ung jypling i sin første ordentlige jobb, x antall bosteder, ett ekteskap, og berikelsen av to barn. Fra ungdommelig overmot til turleder for barn.

Mange minner i det oksiderte og bulkete metallet.  Og siden det er såpass brukt har det antagelig svært lav salgsverdi. Samtidig opptar det jo bare plass. 

Det er også en fornøyelse å kunne få venner og familie ut på tur selv om dem delvis eller helt mangler turutstyr. Skal glatt innrømme at det er mye turutstyr i heimen, og beholdningen nok kunne slankes, men det meste blir brukt av meg eller andre. 

Mulig jeg lider av kombinasjonen samlemani, ocd, minimalisme, utforskertrang og separasjonsangst når det gjelder turutstyr 🤔😁 Fortsatt like ambivalent ang hva jeg skal gjøre med Trangiasettene. 😂

Hilsen Terka,

også nede i kaffekopp nr to i dag

20180825_112511.thumb.jpg.7a37d3d53742472978cf13c822b305d6.jpg

 

Endret av Terka
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lenge til unga har lyst til å komme seg litt på tur på egenhånd - da kan jo noe gå videre til dem? Trangia var det første jeg kjøpte, men etter at jeg investerte i en Vega (din skyld btw @Terka) har trangiasettet blitt overflødig. Det har blitt eldstemann sitt, da han synes det er moro å lage mat på tur. Stødig og trygt sett å starte med og et som kan holde lenge for ham tenker jeg. Har nå en Primus ETA power MF som i vinter ble erstattet med en annen bensinbrenner som ikke tar fullt så mye plass i sekk/pulk. Vurderer fram og tilbake om primusen da skal selges eller bli værende - hittil beholdt den, men den har ikke blitt brukt på en stund og unødvendig å ha ting stående ubrukt og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia-sett med gassbrenner tenker jeg på som noe av det enkleste og tryggeste i primus-verden, og det funker. Hadde tatt vare på for utlån eller arva til barn.

Her er det også for mange brennere... MSR Whisperlite, Primus Omnifuel, Optimus Nova innsats til Trangia, MSR Pocket Rocket, gassinnsats til Trangia - og så har mannen sin gamle Hiker 111 (?) som han sverger til. Jeg er gladest i Whisperliten, det er den jeg stoler mest på i kulda og er tryggest på å feilsøke og reparere - i tillegg er den deilig stille. Ulempen med den er at det er vanskelig å regulere effekten, ift matlaging. Omnifuelen er god der, men bråker så hinsides at jeg bare tenker på at det skal bli godt å få slått den av når den brukes. Nova-en har jeg ikke brukt på vel 10 år, og mener å huske at det var noe rart med. En del i pumpa røyk, hvertfall, og har to reservedeler-kit som det er tatt litt av hvert fra. Men mulig jeg skal gi den en ny sjanse. Omnifuelen bør jeg nok kvitte meg med. Savner en stille, lav og lettregulert slange-gassbrenner med bredt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har unngått de store smellene på for store innkjøp, for interressen for primus har jeg i grunnen aldri hatt, men i årenes løp har det samlet seg opp en liten samling som alle er i bruk. For meg har det alltid vært uforståelig hvorfor noen skal ha annen bensinbrenner enn den jeg selv har, men sånn har vel de fleste det. Man kjenner sitt utstyr godt..

Når vi fikk oss hytte kom det en liten samling brennere dit og, og alle har forskjellige bruksområder. Bakdelen med hytte er at det er vanskelig (for meg) å holde oversikt over hvilket turutstyr som er hvor.

Så neste generasjon får arve en del, og noen gamle telt har alt blitt tatt i bruk, noe jeg syns er supert. Det er noe stødig med gammelt brukt turutstyr. Man vet hva man har, og det funker helt greit til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Megalep skrev:

Omnifuelen er god der, men bråker så hinsides

Du burde kjøpe en berniedawg stillebrenner til denne. Da kan du kjøre den på både gass og bensin. Jeg har flere av disse, og har også montert min i en novadapter, slik at den kan brukes i det store trangiasettet. Bruker samme oppsett, men omnilite i det minste. IMG_1253.thumb.JPG.bc44e19fbca71cee5132d72b4159fcc6.JPG

 

 

 

Han som lager de har også en fin kanal som jeg har lært mye av.

https://youtu.be/Jl9UWdp7OHc

 

Endret av Memento mori
Ble noe krøll med link
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, @Memento mori . Altså, jeg kjøper den stille-saken og monterer på Omnifuel, og så lar det seg gjøre å ta av beina og montere Omnifuelen i Nova-skåla i Trangia-settet? (Ja, trenger t-skje). Og alt dette er trygt å bruke sammen? 

Man må fortsatt bytte dyse når man veksler mellom gass og bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Megalep skrev:

Altså, jeg kjøper den stille-saken og monterer på Omnifuel, og så lar det seg gjøre å ta av beina og montere Omnifuelen i Nova-skåla i Trangia-settet? (Ja, trenger t-skje).

Ja, det stemmer, det er det oppsette jeg bruker. Funker fint på det store trangiasettet, men gir for mye effekt ved bruk på der lille. Selve hode på omnfuel er det samme som på trangia x2, men her har du regulering ved hode også. Tipper du alt har et ekstra hull i trangia sette for å få ut slangen og krana. Så dette er trygg bruk.

1 time siden, Megalep skrev:

Man må fortsatt bytte dyse når man veksler mellom gass og bensin?

Både nei og ja. Bruker du bensindysa på gass, får du mindre effekt, noe som kan være positivt ved småkoking, men mister litt toppeffekt.

Bytter du dyse har du full effekt også på gass. 

1 time siden, Phoney skrev:

Vet ikke om det er veldig mye forskjell på denne i forhold til Bernidawg

På omnilite funker Berniedawg bedre, den funker også på parafin, noe ikke primus sin gjør. Fordelen til primus sin, er mindre forvarming, enkel å demontere ved rens, sitter fast, meget lett i bruk. Berniedawg gir en litt større diameter på flammen, bedre å regulere, men på noen hus sitter den ikke fast. Lydnivå er omtrent det samme, en ny verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Primus sine sider, eneste silencer der er til Omnilite. Så hvis jeg skal ha noe sånt til Omnifuelen må det bli Berniedawg / annen produsent? Er det enkelt og greit å bestille, hva må jeg tenke på av toll, moms osv? 

(Beklager avsporing i tråden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Megalep skrev:

 hvis jeg skal ha noe sånt til Omnifuelen må det bli Berniedawg / annen produsent?

Det stemmer, det er hvertfall 2 steder som lager disse på bestilling. Har du tid på å ventee du til rundt rundt black friday, kan du få de akkurat under tollgrensa på 350kr. Eller blir prisen ca 700kr om jeg ikke husker feil. Jeg kjøpte 3 stk - alle som enkelt ordre i fjor fra shapeways. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2018 at 6:26 PM, Elisabethsk said:

Det er jo ikke lenge til unga har lyst til å komme seg litt på tur på egenhånd - da kan jo noe gå videre til dem? Trangia var det første jeg kjøpte, men etter at jeg investerte i en Vega (din skyld btw @Terka) har trangiasettet blitt overflødig. 

Hehe! Vega'en og MSR Reactor var med på tur her i helga også. Godt fornøyd med begge til hvert sitt bruk.

Hmm.. kanske jeg i stedet skal kjøpe inn en gassbrenner til for Trangiasettene og gi dem til barna. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terka skrev:

Hmm.. kanske jeg i stedet skal kjøpe inn en gassbrenner til for Trangiasettene og gi dem til barna. 😄

Minner meg om en kollega som hadde så lyst på filmutstyret til sin far. Men som han først fikk etter mange år. 8mm film er liksom ikke det samme nå som da, og det er ikke sikkert at barna arver din interesser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Memento mori skrev:

Minner meg om en kollega som hadde så lyst på filmutstyret til sin far. Men som han først fikk etter mange år. 8mm film er liksom ikke det samme nå som da, og det er ikke sikkert at barna arver din interesser.....

Så ivrige som begge de to er tror jeg å la de få overta er et nokså trygt valg. :D Her synes eldste det er stor stas å få være kokken til frokostene våre på tur nå. Og stormkjøkken er nå uansett en kjekk ting å ha i hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Memento mori said:

Minner meg om en kollega som hadde så lyst på filmutstyret til sin far. Men som han først fikk etter mange år. 8mm film er liksom ikke det samme nå som da, og det er ikke sikkert at barna arver din interesser.....

Det vet man aldri hvordan blir, og det var det med nyere og bedre (ting utvikler seg)  jeg hadde en kommentar på tidligere i tråden

Ang interesser så lover det foreløpig bra, hun på ni år spør om overnattinger på topper over totusen meter, har satt som pappa/datter mål å krysse Grønland på ski og å gå Kilimanjaro, og på vei hjem fra helgas tur så var hun allerede klar for ny natt ute. Dog kan allt dette snu med alderen, og turpappaer bli kjipe greier. Sånn er det bare, ikke helt opp til meg hvor dem lander ift egne interesser. 😊 ...men jeg kan smugpåvirke litt. 😁

 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Megalep said:

Ser på Primus sine sider, eneste silencer der er til Omnilite. Så hvis jeg skal ha noe sånt til Omnifuelen må det bli Berniedawg / annen produsent? Er det enkelt og greit å bestille, hva må jeg tenke på av toll, moms osv? 

(Beklager avsporing i tråden!)

My bad, var sikker på at det var snakk om omnilite 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.