Gå til innhold
  • Bli medlem

Formsydde pakkposer med vanntett glidelås - Pods


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg prøvde disse da de ble lansert for et par år siden. Det de er gode på er å beskytte ting man ellers ville kastet nedi sekken. Det er ikke særlig lett å komprimere f.eks. soveposer i disse, men til vanlig så bare stapper jeg soveposen ned i bunnen av sekken uansett og da vil podsa beskytte soveposen mot skarpe gjenstander. Forvent dermed ikke noe underverk. Den vil utnytte plassen bedre, men hvis alternativet er en vanlig rund kompresjonspose så kan vinninga fort gå opp i spinninga. Fordelen med disse er også at åpningen er veldig stor, så det er lett å åpne opp og nå alle tingene uten å måtte pakke ut alt. Det jeg ikke likte med de var at de brukte glidelås. Jeg prøver å unngå glidelåser. Glidelåser er skjøre, tåler lite og kan sette seg fast. Nå solgte jeg disse podsa, så jeg bruker de ikke lenger, MEN: Jeg kommer aldri til å kjøpe runde pakkposer igjen. Det jeg bruker nå er pakkposer som har kvadratisk/firkantet bunn. Det er ikke noen ekstrem forskjell, men det er faktisk merkbart og ikke nødvendigvis noe dyrere(bare litt vanskeligere å finne), så jeg bruker utelukkende firkantede pakkposer.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formsydd i forhold til hva? Ingen av sekkene mine har samme diameter/omkrets/bredde•dybde/younameit i pakkrommet og en slik ville da stort sett passe like dårlig/bra som andre pakkposer. Tror jeg. 🤔

Ved "vanlige" pakkposer med rulleåpning så kan man også forme dem ganske bra slik man vil om man ikke stapper dem stappfull før man presser ut luften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terka skrev:

Formsydd i forhold til hva?

I forhold til sekken. De som @Memento mori linker til er formsydd i samme størrelse som hovedrommet til sekkene fra samme produsent og vil derfor fylle hele dybden, bredden og lengden. Med andre ord ingen luft og du kan stable flere av dem i høyden om du vil. Jeg vet dog ikke om noen flere produsenter som lager lignende poser til sine sekker dessverre, men firkantede bunner som jeg snakker om i min forrige post er relativt universalt og vil gi (marginalt) bedre og enklere pakking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for en som meg som har og bruker flere sekker fra forskjellige produsenter treffer ikke et slikt produkt helt. I tillegg må du da "være glad i brettekanter" for å å pakke innholdet i hvert av disse pakkposene for å få stablet flere oppå hverandre.

Og hvordan passer de med andre objekter som man f.eks. ønsker å pakke inn mot ryggen pga vekt/tyngde om pakkposene fyllet hele det horisontale snittet i sekkens hovedrom?

Sliter litt med å se forbedringen ift å då pakket sekken optimalt, men det fordelen med stor åpning.

Selv bruker jeg allt fra vanntette pakkposer til nettingposer med snøring (lett formbare) for å gruppere/sorterte innholdet i sekken slik jeg ønsker.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige vanntette pakkposer gjør vel samme nytten? Jeg bruker ganske tynne pakkposer og stapper dem ikke fulle. Da kan man forme posen nedi sekken. Jeg lukker ikke åpningen før jeg har stappet den ferdig nedi sekken, så den får ut all luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en til 50-70 liters pakksekk til Osprey Kestrel 58 litern.
Den Osprey pakksekken passer veldig bra :)
Har en stor pose (Sea to summit pack liner) til bruk i Xenithen om det er mye regn.
Tar bare pack linern ut av sekken og hiver den i teltet og lar sekken ligge under ponchoen ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Terka skrev:

Men for en som meg som har og bruker flere sekker fra forskjellige produsenter treffer ikke et slikt produkt helt. I tillegg må du da "være glad i brettekanter" for å å pakke innholdet i hvert av disse pakkposene for å få stablet flere oppå hverandre.

Og hvordan passer de med andre objekter som man f.eks. ønsker å pakke inn mot ryggen pga vekt/tyngde om pakkposene fyllet hele det horisontale snittet i sekkens hovedrom?

Sliter litt med å se forbedringen ift å då pakket sekken optimalt, men det fordelen med stor åpning.

Nei, det er jo kun de som har sekker fra HMG fra før av, eller eventuelt noen som ligner veldig i design. Jeg forsto ikke helt hva du mente med brettekanter?

Det vil fungere helt greit å plassere inn mot ryggen. Men jeg tolker det ikke dithen at hensikten er at man kun skal bruke disse poddene. Jeg hadde to stk og de fylte vel ikke halve sekken.

Den store åpningen er absolutt det aller greieste. Ikke bare ute på selve turen, men jeg merket det også under selve pakkingen. Som du er inne på, forbedringen er ikke enorm, men i mine øyne er det en forenkling av optimal pakking. Forenklingen var dog såpass marginal at det ikke er noe jeg savner særlig mye. Jeg solgte de jo igjen tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.