Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til matlaging i fortelt


tttime

Anbefalte innlegg

Har lyst til å være forberedt når det reiner og jeg blir nødt til å lage mat i fortelt. Er veldig engstelig for å krympe/smelte teltduken. Har kjent over gassbrenneren min når den er på og det er jo ganske varmt et godt stykke over den. 

 

Til dere som lager mat i fortelt, har dere noen gode tips for å se an om dette er trygt for teltet (og meg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok regn på teltduken? 😁

 

...eller kjenn innimellom med hånda på teltduken over der du koker. Kan du ta på teltduken er du safe. (Mange faktorer spiller inn, direkte varme fra brenner vs varme med kjele over brenner , avstand teltduk, lufting, hva du er komfortabel med, osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting å ha i bakhodet som jeg kommer på kan være:

  • Stabilt/trygt underlag for primusen og gassflasken (kan få litt flammekaster effekt om gassflasken velter). 
  • Ikke løft av kjelen eller tenn opp på full fres.
  • Sikre mot vindkast som kan presse teltduken nærme.
  • Ha lite rot, hold det litt systematisk med tingene rundt der man kokkelerer så man slipper å romstere for mye.
  • Ha litt luftsirkulasjon i teltet. 

 

    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gassbrenner er det rimelig trygt og enkelt å fyre inne i forteltet. Jeg gjør det alltid ved dårlig vær, eller etter sengetid når jeg får lyst på noe varmt. Gode råd ovenfor. Med hånda kjenner du lett om det er for varmt nær duken mot yttertelt.

DSC_6531.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon
1 time siden, Bjarne H.S. skrev:

Med gassbrenner er det rimelig trygt og enkelt å fyre inne i forteltet. Jeg gjør det alltid ved dårlig vær, eller etter sengetid når jeg får lyst på noe varmt. Gode råd ovenfor. Med hånda kjenner du lett om det er for varmt nær duken mot yttertelt.

DSC_6531.jpg

Hvordan gjør du det med lufting, Bjarne? Jeg er så redd for kullos osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fightingfalcon skrev:

Jeg er så redd for kullos 

Kullos er en av de ting som er bra og være redd for. Kullos akkumulerer seg i blodet. Det som hjelper er å lufte bra, det vil si at du får gjennomstrømning i teltet enten ved vind, eller ved å åpne både oppe og nede. Velg en brenner som avgir lite CO, og aldri sitte rett over brenneren med hode. Vanligvis er heller ikke en brenner på så lenge av gangen, unntaket er snøsmelting på vinteren. 

Hvor farlig CO ser du her, en yogaball er nok i bil.

D4580076-4A52-43DD-8E2C-06773892C3E7.thumb.jpeg.95d5bf667308f94cd47afd1fd73ca9eb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fightingfalcon skrev:

Hvordan gjør du det med lufting, Bjarne? Jeg er så redd for kullos osv. 

Jeg har sjelden vært bekymret for kullos i mine teltkokkeleringer. Har alltid rimelig god lufting og brenner aldri mens jeg ligger på rygg og blunder i et lukket telt. Det er nok kanskje vinterstid dette er en større problematikk vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gassbrenner er CO neste ikke ett tema. CO kommer fra ufullstendig forbrenning, og har du blå flamme er du safe.  Ikke fyr med noe som brenner gult eller ureint.  

Største sjansen for ufullstendig forbrenning får du når det som står på brenneren er veldig kaldt, og gjerne er kaldt over tid. F.eks snøsmelting. 

Og husk at brenneren tren oksygen, så ikke dekk til brenneren for mye. Eller sett den nede i ett hull i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen viser hva primusen avgir av CO og ikke atmosfæren i teltet. For å få skadelige konsentrasjoner har man ufullstendig forbrenning over tid. Brenner primusen din med blå flamme er du safe

Endret av fiskekongen
Ble litt vel mye teori, så slettet mye av posten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, fiskekongen skrev:

Nå er ikke dette målinger av atmosfæren i teltet men hva primusen gir av CO

Det er helt riktig, men har du ikke laget luftesystemet slik at lufta sirkulerer blir det etter en litt tid viktig. For de som kan litt tysk er denne Siden fin. Legger ved tabellen. 7BE795B3-49B6-434D-883E-5767232945C9.thumb.jpeg.c95607cea82eda38f23693267f1e68bd.jpeg

Jeg tror vi skal holde oss til bare CO, ellers blir det fort at poenget blir borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Memento mori said:

11D4F52E-2B43-4370-8D55-110C98470CA1.jpeg.c40b70eb56b97d38e353fb40a574fd61.jpeg

Det er nok feil ifølge tabellen over. Hva du velger har veldig mye å si. 

Interessant å se MSR Reactor som typisk er en "smelte snø/koke vann fort" sak har måling 1000 på lav effekt og 50 på høy effekt (som hovedsakelig er bruksområdet).

Passer kanskje å trekke frem denne igjen også.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Bjarne H.S. said:

Kjør på! Ovenfor her ble det jækla mye teori/kjemi og fysikk! Lufting er greia! Pass på at du har litt luft inn i teltet! Det er for mange som leser for mye her inne... ;)

Eller jobber med det 😉

Fjernet teoridelen, ble nok litt mye ja.

Endret av fiskekongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Terka skrev:

Interessant å se MSR Reactor som typisk er en "smelte snø/koke vann fort" sak har måling 1000 på lav effekt og 50 på høy effekt (som hovedsakelig er bruksområdet).

Passer kanskje å trekke frem denne igjen også.

Siden Reactor er en "radiant burner" og er designet for å kjøre på full blast, er nok varmen/glødingen på det indre og ytre nettet avgjørende for avbrenningen av avgassene.

På en måte kan det virke som teknologien bak er at de gjør seg nytte av fysikken som oppstår ved underburn på en stillebrenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 22.10, Bjarne H.S. skrev:Ha litt lufting i teltet! 

Men MSR XGK som er kjent for å være den som minst skummel med tanke på CO, gjør jeg følgende. Lufter mye når den blir startet og etter at den er fyrt igang og brenner med blå fin flamme, justere jeg toppventilen som på bilde. Har tilsvarende størrelse på åpningen på døra. I tillegg åpent jeg døra for full gjennomluting i 10-15 sekund ca hvert 10 minutt. IMG_2189.thumb.JPG.21bbd1e03eb9d2c1f201d05d1c6e00d5.JPG

Her har jeg med MSR whisperlight, men den bruker jeg aldri med kjele på inni teltet, bare til kosevarme. 

IMG_0390.thumb.JPG.1025a39ac86a75c8d2aa53fdd1c1dbb0.JPG

Hadde vært fint om andre la ut noen bilder også om ca hvor mye de har ventilene oppe. Viktig at det kommer inn like mye luft nede som det som går ut oppe. Da blir det sirkulasjon i hele teltet. 

IMG_4548.thumb.JPG.3ef33c9f227b351091b569d4122d23dc.JPG

Mange telt 3 sesongens telt er ikke tette langs bakken, så da er det toppventilen som må åpnes. Så type brenner, telt, værforhold må tas med i betrakting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.