Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka i september?


Imp

Anbefalte innlegg

En uke, Femundsmarka, meg og hunden. Det er planen!

Mine spørsmål er: Er Femundsmarka ok i midten av september? Jeg ser jeg går glipp av båten, men min plan er å kjøre til Elgå og gå derfra.

Er det masse bjørn der? (Idiotspørsmål, jeg vet....men vil ha svar likevel....)
Er pepperspray lurt?
Er det trafikkert, kan jeg forvente å møte mye mennesker?

Min plan er i utgangspunktet Elgå- Roasten først. Rekker jeg opp til Muggsjøen, eller blir det for langt på en uke? Er det bedre å loffe rundt vannene fra Roasten? Fiskestanga er med.
Jeg tenker å gå lørdag til lørdag. 
Men man skal jo lytte til erfarne fjellfolk, og hvis noen av dere erfarne fjellfolk har gode tips, er jeg lutter øre. 😄

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke vært i Femundsmarka i september, så lite konstruktivt å svare der, men jeg tenkte å gjøre deg oppmerksom på at det er en del fiskeregler å følge i forbindelse med ørretens gytetid. For Røros sin del av nasjonalparken (nord for Røa) gjelder følgende: "Det er fiskeforbud 15.09 – 31.10 i Røavassdraget, Mugga, Steinfjellet, kamptjønnan og Volsjøen, dessuten nærmere elve- og bekkeos enn 200 m i Midtre- og nedre Muggsjø og Flensjøen i forbindelse med gytetid for ørret."

For Engerdal sin del (sør for Røa) gjelder følgende: "I elver og bekker er alt fiske forbudt f.o.m. 1. september t.o.m. 15. november. I sjøer og tjern er fiske tillatt hele året, men forutsatt at fisket foregår mer enn 50 m fra fiskeførende innløps- eller utfallsos."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt, så er Femundsmarka OK i sepember. Har ikke vært der selv på høsten, men har snakket med folk som har.

Bjørner er det ikke mange av. Sjansen for å møte bjørn er minimal, og du skal være svært heldig om du skulle slumpe til å se den, derfor er det ikke nødvendig med pepperspray. Men om du føler deg tryggere, så for all del ta den med😊

Du kommer nok til å møte/se folk, men ikke like mye som i sommersesongen.

Fra Roasten til Muggsjøen går du på en dag, men det er et stykke.

😊

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ferga ikke går så kan du evt ta båttaxi. Flere der oppe som tilbyr det. Kan være greit å bruke en av veiene. Bjørn trenger du ikke tenke på. 

Var innover en tur overgangen juli/august. Var lite folk da selv i nedre deler av Røa. Gikk opp fra Røoset til Littlhelvete første dagen og så ingen andre. Kom 2 stk forbi dagen etter. Er vel enda mindre folk innover nå. Har du dnt nøkkel så ta den med, greit å kunne suplere litt mat på Røvollen.

Er er stykke fra Elgå til Muggsjøene. Men tar du båttaxi en vei til f.eks Røoset så er det enklere å ta en runde der inne. Elgå til Muggsjøene er nok lenger enn jeg haddet giddet på en uke. Mye fordi sekken blir tyngre nå med mer varme klær og en varmere sovepose. Siden det er en del restriksjoner på fiske så begrenser det seg noe hvor en skal gå.  Men test gjerne vannene på Røvollfjellet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips om båttaxi, nøkkel og begrenset fiske 👍😄😊 Da har jeg litt inspirasjon til å titte mer på kartet og finne ruta videre. Har tenkt å ta rolig tur, så det blir ikke jogging i timesvis over marka hvis det kan unngås. 😆

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok treffe en og annen fuglejeger i de åpne koiene på den tiden og det er jo bare hyggelig. Trivsel uten redsel er viktig, så om du føler du sover bedre med spray, så ta den med. Det er ikke noe poeng å bruke sånn voldtektsspray. De er laget for at du har angriper helt inntil deg og kan sprøyte i øynene. Bjørnespray er en jævel som spruter flere meter.  Jeg møtte en kar i trysil som gikk med et sånt gassdrevet signalhorn i beltet når han lette etter sauer som var slått av bjørn. Han mente de ble vettskremte av lyden. Kan jo evt være noe å tenke på?

Men altså, du vil ikke møte bjørn. Ingen kan selvsagt garantere det 100%, men om du hadde spurt her inne blant alle som har vært i Femundsmarka, så vil du knapt finne folk som har sett den..

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.