Gå til innhold
  • Bli medlem

Om merking - utskilt fra Gule merker på trærne, DNT merking?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Det er nå en statlig merkehåndbok som gjelder http://www.merkehandboka.no Det skal merkes på flyttbar stein og ikke på fast berg eller store steiner. 

Skal en merke en sti må du ha avtale med grunneier. I tillegg har du da ansvar for vedlikehold av merkingen. I tillegg meldes det inn til kartverket slik at stien fremstår som merket på kartet.

Mye ansvar for et enkelt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, EivindK skrev:

Det er nå en statlig merkehåndbok som gjelder http://www.merkehandboka.no Det skal merkes på flyttbar stein og ikke på fast berg eller store steiner. 

Skal en merke en sti må du ha avtale med grunneier. I tillegg har du da ansvar for vedlikehold av merkingen. I tillegg meldes det inn til kartverket slik at stien fremstår som merket på kartet.

Mye ansvar for et enkelt menneske.

Lite statlig med den. Høyst kommersiell aktør som står bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, bernt skrev:

Ikke statlig riktignok, men å kalle DNT, Friluftsrådenes Landsforbund og Innovasjon Norge "komersielle" blir litt søkt for meg.

Slik jeg ser det så må merking ta utgangspunkt i lokal praksis. En rød T hos oss blir av mange oppfattet som et fremmedelement. Det er ikke vanlig rett og slett.

Når jeg sier kommersiell aktør så burde dnt se nærmere på sin egen påvirkning på naturen. De er en privat aktør, og de har foretatt store naturinngrep, f.eks. på Snøheim, der de som eneaktør tjener stort på at veien ikke ble tatt bort (ett av mange eksempler), men det er en avsporing. De har stor innflytelse og makt, og enkelte ganger er jeg i tvil om de ikke er blitt for store?

Jeg gjør selv mye arbeid for allmenheten både i dnt og i fjelltrimmen uten betaling selvsagt. Det lokale friluftsrådet er interressert i å ta over fjelltrimmen på mange områder. De ønsker at vi skal benytte telltur appen (kostbar sak), de kan søke midler og skaffe klopper og legge til rette for skilt osv, men hva har vi da? Da vil en person i friluftsrådet sitte og skrive timer og tjene penger (lønn) på at vi frivillige  gjør dugnadsarbeid.

For den gjengse vandrer som går langs stien betyr det kanskje ikke så mye hvem som har ordnet formalia med stiene, parkering, klopper osv , For meg blir det feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere turer i nærmiljøet er stort sett merket og vedlikeholdt av lokale idrettslag og velforeninger og lignende etter min erfaring. DNT merker egne ruter som ofte er noe lenger og nesten alltid i forbindelse med dems egne hytter som utgangspunkt.

Så lenge det merkes på fornuftig måte og i samråd med grunneier/kommune så har jeg ikke så sterke meninger om hvem som merker hva ;) 

Generelt så er det positivt at det tilrettelegges i lokal miljøet, spesielt de enklere lokale turene er jeg stor tilhenger av. Det innbyr til bruk av naturen for alle folk, store, små og gamle - samtidig er det gratis og krever lite kunnskap. Det er samtidig bra for folkehelsen!

Det er mer en nok av igjengrodd skog rundt om og for de som er mer avanserte så er det masse skog og tråkke i utenom de få stiene :) 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at flere og flere ferdes i naturen nå, mange er gjerne ukjente utenlandske turister i pensko og T-skjorte (satt på spissen) uten særlig kunnskap om norsk natur, eller kart og kompass for den saks skyld. For disse er nok god merking en fordel. Skal se at vi snart finner store stativer med reklameplakater også langs stiene til kjente landemerker. Man da blir jeg fryktelig sur. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

"Skal en merke en sti må du ha avtale med grunneier." er vel relativt ofte at dette ikke gjøres. Husker jeg kom tuslende over mellom jotkajavri og stabburdalen for et par-tre sommre siden. Da var det røde merker hele veien både på berg og oppsatte varder. Er en del av E1(fra italia til nordkapp) løypa som dnt så stolt har merket. Uten at det var gjort avtale med Fefo om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.