Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørbølfjellet


meisal

Anbefalte innlegg

Helgens tur gikk til Sørbølfjellet i Flå kommune (Buskerud). Min første tur i dette fjellområdet.
Kjørte til Gulsvik, og deretter bomvei (betaling med mynt eller kort).

Hadde med litt ekstra i sekken: 2 liggeunderlag, stor/tykk sovepose, god mat og snacks osv.
Nettbrett var også fylt opp med stor mengde serier/filmer. Det er et luksusgode jeg tar med på korte turer.

Parkeringsplassen er på ca. 987 moh. Det var satt opp info om fiskekort på starten av en tydelig merket sti. Da ble det bestemt at nærmeste fiskevann var kveldens mål, som låg på ca. 1.224 moh.

bilde1.jpg

Utsikt tilbake mot der stien startet.

bilde2.jpg

Utsikt fremover.

bilde3.jpg

Etter ca. 40 min kom jeg på at jeg hadde glemt nettbrettet i bilen. Gjett om irritasjonen var stor da... Stod og tenkte i et par minutter på om jeg skulle gå ned igjen og hente nettbrettet. Men latskapen er stor, så det orket jeg ikke.

Da jeg kom opp/frem til en passende teltplass, hadde jeg brukt ca. 1 time og 20 min fra parkeringsplassen. Da gikk det sent, og jeg brukte en del tid på å finne grei teltplass, da jeg måtte på andre siden av vannet. (Målt på kart i ettertid, viser at jeg gikk bare 3 km).
Det var mørke skyer på deler av himmelen, og var derfor veldig rask med å få opp teltet da jeg var redd det skulle begynne å regne.

bilde4.jpg

Et siste bilde avsluttet kvelden ute.

bilde5.jpg

Våknet tidlig. Nå skulle det fiskes, og deretter en gåtur rundt om på haugene/toppene i området.
Skuffelsen ble stor da jeg åpnet teltet og kikket ut.
Tykk tåke.

bilde6.jpg

Var ute i noen minutter, men det var kald vind, og la meg derfor i teltet i et par timer.
Tok en ny tur ut, men da var det værre enn tidligere.

La meg i teltet igjen, og prøvde å slappe av.
Begynte å tenke: Skal jeg gidde å ligge i teltet i potensielt mange, mange timer, før det kanskje blir greit nok vær til fiske/tur? Eller skal jeg pakke sammen og dra hjem til godstolen?

bilde8.jpg

Pakket sekken og telt, og dro hjem.

Kom meg frem til parkeringsplassen. Var ikke så tykk tåke akkurat da.

bilde9.jpg

Mange ville nok ha sagt at det er idioti å bevege seg ute i ukjent terreng i tykk tåke. Det er jeg helt enig i, men i dette tilfellet såg jeg ikke noen risiko. Holdt meg nærme vannet til jeg kom bort til stien på andre siden av vannet. Så var det bare å følge stien. Men etter å ha gått en stund, ble jeg forvirret og lurte på om jeg var på rett vei. Ble veldig usikker og tenkte "for en idiot" der og da. Men jeg fortsatte på stien, og kom meg trygt til parkeringsplassen.
(Kriseplan hvis jeg rotet meg fullstendig bort i tåken; Sett opp telt og vent.)

Dette var første tur med nyinnkjøpt stor sekk (Bergans Alpinist 110L). Sekken var i hvertfall grei å bruke. Og masse ubrukt plass.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fin turrapport! Været kan man ikke gjøre noe med, og tåke er vel noe av det verste man kan ha. Det er desto likere om man venter og om solen kommer frem utpå dagen er det desto likere å være på tur, men jeg skjønner godt at du avbrøt!

Jeg plottet turen din inn på turkartet vårt, og nå kommer den inn på din profil blant dine turer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, meisal skrev:

Hadde med litt ekstra i sekken: 2 liggeunderlag, stor/tykk sovepose, god mat og snacks osv.
Nettbrett var også fylt opp med stor mengde serier/filmer. Det er et luksusgode jeg tar med på korte turer.

Synd med nettbrettet. Du er nok ikke første som har glemt noe hjemme/bilen som burde vært oppi sekken. Var jo greit vær på søndag og med nettbrettet i teltet hadde du vel hatt en flott dag i teltet. Uten sekk, hadde det nok ikke vært lange kippen heller. 

Flott rapport og velkommen til forumet😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for rapporten, det er jo greit å se at himmelen ikke alltid er blå for andre også ;) 

4 timer siden, meisal skrev:

Men etter å ha gått en stund, ble jeg forvirret og lurte på om jeg var på rett vei. Ble veldig usikker og tenkte "for en idiot" der og da. Men jeg fortsatte på stien, og kom meg trygt til parkeringsplassen.
(Kriseplan hvis jeg rotet meg fullstendig bort i tåken; Sett opp telt og vent.)

Et tips er å utnytte GPS-en på mobilen. Finn en app som lar deg ha kart over området offline, sånn at du ikke er avhengig av mobildata-dekning. Jeg setter ofte telefonen i Flymodus for å spare strøm til kommunikasjon, og lar strømmen gå til tracking og navigering - det holder en par-tre døgn. Og når tåken senker seg kan det være gull verdt å kunne følge sitt eget spor tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.