Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til Liggeunderlag


tolsen87

Anbefalte innlegg

ønsker gjerne og få noen tips til gode liggeunderlag.

er i start fasen med og overnatte ute og har prøvd en del billig underlag bare for og se om det med og sove i telt ute var noe for meg noe det har vært. :D

nå føler jeg for og gå litt opp i kvalitet og tar gjerne i mot litt tips av dere som har litt mer peil en meg sjøl på nettopp dette.

jeg er en lang fyr på 1.92 og veier ca 90. om det kan være til hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Eg er veldig glad i Thermarest sitt Xtherm-underlag. Ein veldig god kombinasjon av lett vekt, varme, komfort, og haldbarheit. For deg som er 1.92 ville eg råda deg å gå for Large. 

Det sagt, har du moglegheit så ville eg besøkt ei sportsforretning og bedt om å få testa nokre underlag. Komfort vil eg seie er den viktigaste eigenskapen og dette er trass alt ganske individuelt. Eg er til dømes ikkje så begeistra for komforten til Exped-underlaga sjølv om mange andre likar dei svært godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du er nødt til å kjøpe large eller large/wide-variant om du ønsker å få plass på underlaget. Det er for øvrig ikke noe problem å legge noe under enten hodet eller føttene dersom du kjøper et i standard størrelse, og kan være en fordel om du eksempelvis krasjer i teltduken med føttene.

Jeg kjøpte et Sea to summit comfort plus instulated large rectangular, men synes det ble litt tynt å ligge på for meg med noenlunde samme mål som deg (6,3 cm høyt mener jeg det var). Mest sannsynlig var dette pga. konstruksjonen, kan godt hende andre underlag på 6-7cm vil oppleves tykkere. I tillegg knirket det litt når jeg la meg ned/reiste meg opp, som kan være viktig for noen (har hørt noen si det samme om Therm-a-rest, men aldri prøvd dem). Det hadde med en ”pumpepose” for å blåse det opp, og det gikk fort å tømme for luft. Leverte det tilbake som sagt pga at jeg synes det ble litt tynt i forhold til prisen jeg betalte. Du måtte fylle i luft på begge sider, siden det er delt på midten: positivt dersom det går hull i og med at du da fortsatt har det halvfullt, men bittelitt ekstra arbeid hver gang du fyller det siden du må fylle på hver side for seg selv. En annen ting jeg merket meg, var at det virket vanskelig å lappe det dersom det skulle bli hull (pga av springfjærkonstruksjonen).

Kjøpte et av Exped sine på 9 cm (UL Winter LW) og beholdt det da jeg var fornøyd. Gitt at jeg husker rett: UL-versjonen hadde også med en pumpepose, i motsetning til vanlig versjon med integrert pumpe, som tar lenger tid. I tillegg har det mindre pakkvolum. Tenkte altså ikke noe på vekta da jeg kjøpte ”ultralett” fremfor vanlig. Veldig greit å kunne ligge komfortabelt selv uten å måtte fylle det ”hardt” med luft (9 cm-versjon). Selv når det er helt fylt opp med luft, går jeg i bakken dersom all vekta konsentreres på en plass, men altså ikke når jeg ligger utstrakt. Det var imidlertid merkbart kaldt å legge seg på uten sovepose i begynnelsen når det kom rett fra sekken på kalde kvelder, sammenlignet med vanlige skumplastunderlag. Det blir ikke for varmt til å bruke et med dunfyll på sommeren også, og tror heller ikke du skal ha noe problem med å bruke et med syntetisk fyll på vinterstid da du bare kan bruke skumplastunderlag under for ekstra isolasjon.

Min opplevelse er at du betaler for bedre løsninger i forhold til isolasjon, fylling/tømming, pakkvolum, materialer og hos noen produsenter også service. Selve liggekomforten tror jeg nok vil være like god på billige opplåsbare madrasser, men de koster jo fort litt de også. Med skumplastunderlag under disse, vil de nok i tillegg isolere bra også. 

 

Tips hvis du bestiller på nett: bikeshop.no har 20% rabatt om du benytter rabattkoden ”tursykkel” (og har en del liggeunderlag til å være sykkelbutikk), fjellsport.no har 15% dersom du følger nyhetsbrevet og det er vel 20% dersom du er medlem på fjellforum, outnorth.no har også 15% ved å følge nyhetsbrevet. Sikkert flere andre med lignende tilbud. Hvis du ender opp med å kjøpe et litt dyrere underlag, ville jeg blåst det opp og sovet på det en natt hjemme i stua for deretter å sende det tilbake om jeg var misfornøyd med komforten. Vanskelig å bedømme komforten dersom man bare legger seg ned på det 1 minutt i butikk f.eks.

Endret av Atlas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Atlas skrev:

Hei! Du er nødt til å kjøpe large eller large/wide-variant om du ønsker å få plass på underlaget. Det er for øvrig ikke noe problem å legge noe under enten hodet eller føttene dersom du kjøper et i standard størrelse, og kan være en fordel om du eksempelvis krasjer i teltduken med føttene.

Jeg kjøpte et Sea to summit comfort plus instulated large rectangular, men synes det ble litt tynt å ligge på for meg med noenlunde samme mål som deg (6,3 cm høyt mener jeg det var). Mest sannsynlig var dette pga. konstruksjonen, kan godt hende andre underlag på 6-7cm vil oppleves tykkere. I tillegg knirket det litt når jeg la meg ned/reiste meg opp, som kan være viktig for noen (har hørt noen si det samme om Therm-a-rest, men aldri prøvd dem). Det hadde med en ”pumpepose” for å blåse det opp, og det gikk fort å tømme for luft. Leverte det tilbake som sagt pga at jeg synes det ble litt tynt i forhold til prisen jeg betalte. Du måtte fylle i luft på begge sider, siden det er delt på midten: positivt dersom det går hull i og med at du da fortsatt har det halvfullt, men bittelitt ekstra arbeid hver gang du fyller det siden du må fylle på hver side for seg selv. En annen ting jeg merket meg, var at det virket vanskelig å lappe det dersom det skulle bli hull (pga av springfjærkonstruksjonen).

Kjøpte et av Exped sine på 9 cm (UL Winter LW) og beholdt det da jeg var fornøyd. Gitt at jeg husker rett: UL-versjonen hadde også med en pumpepose, i motsetning til vanlig versjon med integrert pumpe, som tar lenger tid. I tillegg har det mindre pakkvolum. Tenkte altså ikke noe på vekta da jeg kjøpte ”ultralett” fremfor vanlig. Veldig greit å kunne ligge komfortabelt selv uten å måtte fylle det ”hardt” med luft (9 cm-versjon). Selv når det er helt fylt opp med luft, går jeg i bakken dersom all vekta konsentreres på en plass, men altså ikke når jeg ligger utstrakt. Det var imidlertid merkbart kaldt å legge seg på uten sovepose i begynnelsen når det kom rett fra sekken på kalde kvelder, sammenlignet med vanlige skumplastunderlag. Det blir ikke for varmt til å bruke et med dunfyll på sommeren også, og tror heller ikke du skal ha noe problem med å bruke et med syntetisk fyll på vinterstid da du bare kan bruke skumplastunderlag under for ekstra isolasjon.

Min opplevelse er at du betaler for bedre løsninger i forhold til isolasjon, fylling/tømming, pakkvolum, materialer og hos noen produsenter også service. Selve liggekomforten tror jeg nok vil være like god på billige opplåsbare madrasser, men de koster jo fort litt de også. Med skumplastunderlag under disse, vil de nok i tillegg isolere bra også. 

 

Tips hvis du bestiller på nett: bikeshop.no har 20% rabatt om du benytter rabattkoden ”tursykling” (og har en del liggeunderlag til å være sykkelbutikk), fjellsport.no har 15% dersom du følger nyhetsbrevet og det er vel 20% dersom du er medlem på fjellforum, outnorth.no har også 15% ved å følge nyhetsbrevet. Sikkert flere andre med lignende tilbud. Hvis du ender opp med å kjøpe et litt dyrere underlag, ville jeg blåst det opp og sovet på det en natt hjemme i stua for deretter å sende det tilbake om jeg var misfornøyd med komforten. Vanskelig å bedømme komforten dersom man bare legger seg ned på det 1 minutt i butikk f.eks.

får opp at rabattkoden ikke finnes hos Bikeshop

Endret av tolsen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 18.07, tolsen87 skrev:

får opp at rabattkoden ikke finnes hos Bikeshop

Hei, fikk ikke opp varsel at du kommenterte! Rabattkoden var "tursykkel" (ikke tursykling), jeg som husket feil. Rabattkoden lagres når du er innlogget og registrerer den første gangen, så vises deretter alt i kategorien tursykling med 20% rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terje Melbye skrev:

Sikler på dette selv, men blir ikke 52 cm skulderbredde litt smalt?

jeg med mine 1.92 måtte nesten ha LW  så for min del så hadde 52 cm blitt for kort i bredden. 

men du får jo også MW :) 

Endret av tolsen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tolsen87 skrev:

jeg med mine 1.92 måtte nesten ha LW  så for min del så hadde 52 cm blitt for kort i bredden. 

men du får jo også MW :) 

Lengden er ikke noe problem for meg, men bredden derimot. Kjedelig å ligge som tinnsoldat fordi man ikke har noe valg. Så ikke at det var LW. My bad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Domino skrev:

Jeg kjøpte nylig Exped Synmat 7LW. Jeg har bare sovet én natt på det hittil, men det er absolutt det beste underlaget jeg har prøvd hittil. Til vinteren kommer jeg til å legge et skumplastunderlag under det.

Jeg har Synmat 7LW og har brukt dette på vinter med kun et tynt skumunderlag under ned til -25 og det har vært problemfrtt. (Det skal sies at jeg har sovepose som ikke opererer i grenseområdet på den temperaturen og det hjelper også godt på...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det skal sies at jeg har sovepose som ikke opererer i grenseområdet på den temperaturen

Kunstfiberpose er utrolig mye mindre kresen på liggeunderlag enn dun er min erfaring. Har sovet mye på trampoline med telt på og da blir det ikke noe underlag. Forsvarets gamle 3 delte på 4.2 kg funket uten liggeunderlag ned mot null grader.IMG_7688.thumb.JPG.fd5fa2756a343b9a1829617d2e10e0fb.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Kunstfiberpose er utrolig mye mindre kresen på liggeunderlag enn dun er min erfaring. Har sovet mye på trampoline med telt på og da blir det ikke noe underlag. Forsvarets gamle 3 delte på 4.2 kg funket uten liggeunderlag ned mot null grader.IMG_7688.thumb.JPG.fd5fa2756a343b9a1829617d2e10e0fb.JPG

fin teltplass med mye komfort der ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.