Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyranut - Rjukan


Maruan Tammaoui

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en første gang for alt 🙂 Jeg har i lang tid hatt lyst til å krysse Hardangervidda på langs, fra Dyranut til Rjukan (https://www.ut.no/tur/2.5613/) Og endelig har jeg fått mulighet! Drar med buss fra Stavanger inn til Odda på lørdag, og videre med buss fra Odda til Dyranut tidlig søndag. Ettersom jeg ikke er særlig fjellvant har jeg noen spørsmål ad turen:

  • Jeg har trent meg opp i bruken av kompass og kart og tar selvfølgelig med meg dette, men hvordan er stiene der oppe? Godt merket?
  • Ser at Stigstuv er stengt for sesongen. Er det mulig å gå etappen Dyranut til Rauhelleren på en og samme dag, eller blir dette litt i lengste laget?
  • Har også fått med meg at det er jaktsesong per d.d. Noe spesielt jeg bør ta hensyn til i forbindelse med dette?

Alle tips, råd og erfaringsutvekslinger tas i mot med stooor takk :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en fin tur!

Følger du DNT sine stier så er det rene motorveier så skal ikke være noe problem!

Det er vel omlag 24km fra dyranut til rauhelleren. Hvorvidt dette går greit er vanskelig å si da det avhenger av mange faktorer men det er ofte lurt og starte med litt kortere etapper siden man går seg litt i form sånn etterhvert. 

Hvor tung sekk skal du bære og kjenner du egen tur form godt? Er du i veldig god form og ikke bærer altfor tungt så klarer du den avstanden, terrenget er lettgått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Dyranut og til Rauhelleren er det et godt stykke å gå.. Må da minst være 25-30km om om jeg ikke husker feil.. Så det blir en laaang start første dag.

Virker som at du har tenkt å gå fra hytte til hytte, men du bør vurdere å ha med telt og sovepose samt noe mat og kokemuligheter dersom det blir plutselige værendringer etc.

Kart over tenkt rute samt gps burde også være med i sekken din..

Se for øvrig svarene til de over..

God tur!

Endret av Kjetil E.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.