Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye og underquilt info og erfaring


kevinslotten

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott skriving med mange gode tips :) Jeg kjøpte køya, tarp og underquilt fra Kina og havna vel på en rundt 1500,- for alt. Alt er i veldig god kvalitet 👍 Bilder fra sist tur, brukte en sovepose som quilt over meg, og et ullteppe hengenes over ridgeline for ekstra isolasjon. Ble faktisk alt for varmt når det var 8 grader ute. IMG_20180823_214323_174.thumb.jpg.bd5fa83365b9972dd819379cea643b27.jpgIMG_5106.thumb.jpg.fd6dc96c6ac07bf7f5e970e04b34ad57.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 25.8.2018 den 18.16, Bendikb skrev:

Flott skriving med mange gode tips :) Jeg kjøpte køya, tarp og underquilt fra Kina og havna vel på en rundt 1500,- for alt. Alt er i veldig god kvalitet 👍 Bilder fra sist tur, brukte en sovepose som quilt over meg, og et ullteppe hengenes over ridgeline for ekstra isolasjon. Ble faktisk alt for varmt når det var 8 grader ute. IMG_20180823_214323_174.thumb.jpg.bd5fa83365b9972dd819379cea643b27.jpgIMG_5106.thumb.jpg.fd6dc96c6ac07bf7f5e970e04b34ad57.jpg

Har du link til UQ en du kjøpte? Bruker du den fortsatt, og har du gjort deg noen andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ost skrev:

Har du link til UQ en du kjøpte? Bruker du den fortsatt, og har du gjort deg noen andre erfaringer?

Merket er onetigris, det er ganske billige. Absolutt fine for penga, ser ut som de har gjort noen endringer på nye modeller. 

Eneste minuset er formen, den er formet som en banan. Som gjør det vanskelig å ligge diagonalt. Så er det ikke Dun, så den kunne vært lettere. 
Kommer til å anskaffe en ny underquilt etterhvert, som har en mer tradisjonel form og i dun. Men for rundt 500,- er det en fin inngang til underquilt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 20.5.2019 den 16.23, Truant76 skrev:

Hva er egentlig det negative med paracord som ridgeline?

Den strekker seg over tid. Brukes den som mønesnor vil altså lengden strekke seg og formålet er vekk. Brukes den til oppheng vil køya senke seg igjennom natta. Helt greit å bruke i en del situasjoner, men bør ikke brukes til mønesnor, og helst ikke til oppheng.

7 timer siden, gull skrev:

Jeg har hatt den i noen år. Bedre enn liggeunderlag, men synes ikke den var spesielt bra. De skriver -5, men jeg fikk coldspots fra 5 grader og nedover, og det selv etter både ha fiklet mye med opphenget selv, og fått andre til å justere på den etter jeg selv var i køya. For meg så fungerte den ikke optimalt, men er helt grei om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gull skrev:

Man får en god underdyne til ca 2000,- fra Hammockgear. Det er mye rimeligere enn en til 799,- 

Regnestykket er som følger:

799,-
+ kald rumpe og irritasjon
+ innkjøp av ordentlig underdyne til ca 2000,-
= 2799,-

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller underquilt i syntet fra Isbjørn som en økonomisk mellomløsning. Feks denne: https://isbjorn.no/produkt/underquilt-til-hengekoye-var-sommer-host/

Produsert i Trøndelag (hyggelig med norskprodusert synes jeg). Isbjørn lager bra produkter. Har denne selv og er fornøyd. Bare brukt den i våres. Ulempen med denne sammenliknet med dunquilt er så klart vekt og volum, men det reflekteres av prisen. 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Humbug skrev:

Regnestykket er som følger:

799,-
+ kald rumpe og irritasjon
+ innkjøp av ordentlig underdyne til ca 2000,-
= 2799,-

Enig, dette er rett og slett sløsing 😂

Selv om man har en varm underquilt, så kan vel denne justeres? Mener å ha fått med meg at dersom den ligger tett til hengekøyen er den varmere enn om man har mer luft mellom hengekøye og underquilt. Kan dette stemme? På den andre siden så er det det med vekt da, ingen vits i å dra med seg noe som er tungt på varme sommernetter kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ost skrev:

Kan du sette opp regnestykket for denne løsningen? 

Man _fikk_ en god underdyne fra HG til rundt 2000,- 😄

Ser ut som prisen med frakt og mva for en econ incubator 20 havner på ca 2600,- i dag. Fortsatt ikke noen dårlig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gull skrev:

Enig, dette er rett og slett sløsing 😂

Selv om man har en varm underquilt, så kan vel denne justeres? Mener å ha fått med meg at dersom den ligger tett til hengekøyen er den varmere enn om man har mer luft mellom hengekøye og underquilt. Kan dette stemme? På den andre siden så er det det med vekt da, ingen vits i å dra med seg noe som er tungt på varme sommernetter kanskje :)

Hvis den ikke henger tett oppunder vil den isolere langt dårligere, ja. Jeg bruker som regel en som er angitt til -6 hele sommerhalvåret og har ikke opplevd at det har blitt for varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Humbug skrev:

Hvis den ikke henger tett oppunder vil den isolere langt dårligere, ja. Jeg bruker som regel en som er angitt til -6 hele sommerhalvåret og har ikke opplevd at det har blitt for varmt. 

Hvilken temperatur rating som holder er vel med quilts/underdyner som med soveposer, de påvirkes veldig av om personen som bruker dem er varm eller ikke? Jeg tenker jo at siden jeg er varm og at hengekøye ikke primært der det jeg drar på tur med, så vil jo en DD som jeg har kjøpt være et godt alternativ sett i forhold til mengden den blir brukt? Hvis hengekøye var det jeg primært brukte og jeg lå ute fra tidlig vår til sen høst (noe jeg ikke gjør) så hadde det jo vært mer naturlig å investere i noe som var litt bedre når det kommer til temperatur.

Hvis vi snur det rundt og tenker at på sommeren når jeg er på en liten tur med hengekøye i lavlandet og kanskje har 8 døgn i året med den, og sover varmt, så er det jo fort veldig dyrt å kjøpe noe til 2.5 lapper.

Kanskje det aller viktigste med kjøp av turutstyr er vel å kjøpe det som passer til det som det kommer til å bli brukt til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, belowyn skrev:

Den strekker seg over tid. Brukes den som mønesnor vil altså lengden strekke seg og formålet er vekk. Brukes den til oppheng vil køya senke seg igjennom natta. Helt greit å bruke i en del situasjoner, men bør ikke brukes til mønesnor, og helst ikke til oppheng.

Takk for info, da skal jeg bytte ut mønesnoren med noe annet. Har DD huggers + whoopie til opphenget så der er jeg i boks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "tykk" må en underquilt være egentlig? Jeg kjøpte en på ebay for ca 300 kr til min TTTM køye, men har ikke brukt det til overnatting enda. Derimot brukte jeg det en litt kjølig sommerdag i fjor da jeg skulle ta middagshvil på plenen hos min mor og det ble lovlig kjølig uten. Kjente den lunet godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Altså, når det gjelder underquilt, billig eller dyr. DD underdyne har eg hatt. Funket greit nok. Dårlig kvalitet på sømmer. Dårlig tilpasset form syns eg. Di dyre underqultene man betaler for er håndlaget kvalitet. For eksempel fra hammockgear og warbonnet. Det er moms og frakt som er dyrt. Eg lagte en wooki kopi underquilt av syntet til kona, den er ca 3 cm tykk. Har ikkje testet hvor langt ned den holder i temp, men varm og god er den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å teste på småturer rundt utenfor døra her hjemme, det å sove i hengekøye. Har en ticket to the moon køye dobbel (tror den har nytt navn nå).. Tenkte å bestille billig underquilt på ebay, men funderer litt på breddene på disse. Ser tttm har 140cm bredde på de dem selger, er det så at en på 130cm ikke ville ha passet min da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.