Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sette ørretgarn fra båt?


Thornbridge

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis dere ikke har satt garn før ville jeg brukt ei line på et par meter som jeg hadde bint til en grein/stubbe i vannkanten for så å bindet andre enden av lina til garnet. Ro sakte rett ut til lina er stram, ro så videre rett ut å sett garnet. Når dere kommer til slutten av garnet kan dere trekke litt i garnet så dere så vidt merker at båten trekkes litt mot land da vet man garant at det er god strekk i garnet.  Er man lokalkjent i vannet kan man også droppe lina da man av erfaring vet hvor garna vil drive/stoppe! 

Vel, det var mine gamle erfaringer med ferskvannsgarn fiske😉

Skittfiske og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha en blåse (plastkanne kan duge) festet øverst i ene enden og feste en stein e.l. nederst. Så ville jeg legge garnet pent oppi en isoporkasse slik at det glir ut av seg selv når du ror. Det vanlige er at man setter garnet tilnærmet fra land og utover. Man kan sette det på tvers også, fisken går gjerne inn mot land for å beite.Nå følger det vanligvis en veiledning med garnet hvordan det gjøres. Når du tar opp garnet er det bare å legge oppi kassen. Ellers er det en fordel å bløgge fisken snarest mulig. Hvis du kjøper en blåse er min erfaring at fargen gul syns bedre enn rød. Noen syns vel det er like greit å bruke en garnpinne og hekte av/på etterhvert framfor kasse.

Endret av GeirMU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns personlig det er best å bruke garnpinne. Da slipper man vase i garnet.

Det er for øvrig også viktig å ha kontroll på antall garn.

Leste i en hyttebok en plass at de hadde tatt dit 20 garn som kunne benyttes av gjestene. Men når sesongen var over var det bare 12 garn der. Så måtte oppsynet ut å sokne etter garnene, og de fant noen av dem, men det var en vanskelig jobb. Et slikt garn kan altså fiske i mange år.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er nevnt allerede. Bruk garnpinne, fest garnet i land og trekk utover. Bruk for eksempel en flaske eller kanne i andre enden. For å finne gode plasser å sette garnet må du gjøre deg litt kjent. Typiske plasser er viker, mellom land og en øy eller andre naturlige steder ørreten «tvinges» gjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke bruk noe som helst i den ytre enden av garnet. Ikke stein og ikke blåse. Et vanlig ørretgarn står helt fint i vannet uten. 

2. Når jeg setter ørretgarn, og det har jeg lært av en lokal småbruker som hadde garnfiske som attåtnæring til gårdsdrifta, så bruker jeg en 3 - 4 meter lang line med en tom plastflaske eller en annen flottør i enden. Lengden på lina justeres etter hvor langgrunt  det er i vannet. Garnet skal ikke stå så grunt at du ser det på overflaten. Lina festes til garnet og når det settes så kaster jeg flaska / flottøren inn på land, strekker ut lina og setter garnet fra en garntein / garnpinne. Når hele garnet er ute å lar jeg enden gå i vannet og synke ned. 

Når garnet står løst på denne måten så fisker det bedre enn hvis det er stramt og festet i endene. Auren /blystrengen i bunnen og flåen / flytelina på toppen av garnet gjør at det står riktig i vannet.

Hvis vannstanden skulle stige før du får trukket garnet så vil flottøren inne på land flyte opp og du vil finne igjen garnet uten problemer.

I dag er de fleste nye garn laget av monofilament /sengarn, men jeg liker best de gamle nylongarna som er laget av vanlig tråd. Disse kan jeg bøte hvis de skulle bli revet i stykker. Dette er vanskelig med de nye garna.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vann har for øvrig regler for garnfiske, og merking av garn med navn er en god skikk, og ofte et krav.

Noen fylker har egne forskrifter for garnfiske - f.eks. Finnmark: https://lovdata.no/dokument/FV/forskrift/2003-05-06-582

Trøndelag https://lovdata.no/dokument/FV/forskrift/2003-05-06-582

Agder https://lovdata.no/dokument/FV/forskrift/2014-02-11-178

Det er sikkert haugevis av andre steder dette blir regulert, men siden det er tillatt er det nok også et behov for at det blir fisket og høstet av overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REs skrev:

1. Ikke bruk noe som helst i den ytre enden av garnet. Ikke stein og ikke blåse. 

Akkurat det der blir fort skummelt for en uheldig turgåer som fant ut at han skulle ta seg en dukkert...*


Og jeg vil tro at reglene er som i saltvann? Der SKAL garn merkes med navn og nummer for å ikke stå ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å merke garna skikkelig. Ellers kan man risikere å sette dem oppå naboens garn uten å vite det.. Jeg synes også det er grait å bruke et lodd i enden for å få garnet til å stå slik jeg vil. Gode garnplasser kan ofte være utenfor odder, og hvis det er litt strøm i vannet så vil fort garnet legge seg parallelt med land, og dermed fiske dårligere.

Det tar tid å bli kjent i et vann, så ikke forvent å finne de beste stedene med en gang. Se gjennom hytteboka hvis det er en. Kanskje det står noe der..

Jeg bruker aldri pinne til garnene lenger. Jeg tar tak øverst og nederst og legger det nedi stampen/bakka. Da ligger det klart til å dras ut av seg selv neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Res sier om å ikke bruke blåse/dobble eller plastkanne er noe jeg ikke ville gjort. Garn skal være synlige, slik at andre kan se at det er der.

Trenger ikke feste i land heller. Har lagt garn i årevis på femund hvor det blåser over snittet mye. Sørg for langt nok feste fra garn til markør(les:kanne/dobble/blåse) Tenk på hvordan garn legges i forhold til vind. 

Vi har lagt garn fra helt inn til land til ut på hvor dybde er 5-15 meter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 16.21, sverto skrev:

Det Res sier om å ikke bruke blåse/dobble eller plastkanne er noe jeg ikke ville gjort. Garn skal være synlige, slik at andre kan se at det er der.+++

 

Enig i det du sier her. Har vært med og satt i Sølensjøen, når det er bølger hadde det også vært svært vanskelig på finne garnet uten blåse + en grei mulighet å markere bruker av garnet. Setter man i en "liten dam" stiller mye seg annerledes selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var faktisk ganske interessant lesing, at finnes flere måter å gjøre ting på enn den man selv har lært, som trolig er resultat av noen generasjoners fiske i samme fjellvann. Så her må man begynne med begynnelsen. Garna våre er satt opp på følgende måte (se bilde)

 

 

I øvre hjørne på den sida som skal inn mot land er det festet en lang snor med flaske i enden (A) – etter mange år med dårlig vær i oktober kan vi slå fast at hvitt er en fin farge, og at det finnes de som tror svart og blankt er en god ide – noe det ikke er. I den nedre enden er det festet en løkke (B) for å feste stein. Man finner en passende flat stein på ca 25 cm lengde, 10 cm bredde og 2 cm høyde. Steinen festes inne i denne som her https://kmspeider.no/ressurser/slyngestikk-article2539-3902.html - bare bytt ut stokken med stein, og der tauløkka møter endene skal ligge akkurat på kanten av steinen.  Øverkjern er tredd inn på stikka (garnpinnen), med ca 1 meters mellomrom, og denne er festet med snora til flaska. Ved oppstart finner man et passende sted, helst litt dypere enn garnets høyde. Snora med flaska kastes først, ta en til to meter garn ut og senk steinen ned. Deretter ros det rolig og rett utover mens man tar garnet av stikka. Stikka sitter festet på garnenden og blir med ned når man slipper. Å ikke ha stein betyr at garnet forsvinner ved dårlig vær eller stor fisk, det er ikke store utglidinga nedover som skal til før både garn og flaske er godt under vann. (her snakker vi selvfølgelig om et vann på 6X1 km, med opp mot en meter bølger på det verste (garna må jo opp) og ørret på opp mot 6 kg.). Jeg synes det høres slitsomt ut å skulle gå på land for hvert garn, men så setter vi ofte 15-20 garn, men hver sin lyst. Markering med flaske skjer på landsida, da bør enhver motorbåtfører skjønne at det går et garn 30 meter ut. Å ikke markere i det hele tatt, tja, da tar i hvert fall ikke jeg noe skyld om jeg får garnet i propellen.

Å ta opp garnet kan skje på 2 hovedmåter; ved lite fisk brukes ei ekstra stikke (garnpinne) som ligger permanent i båten, ved hjelp av en kjepp med krok (enten jern eller fra en grenkløft) tar en tak i snora til flaska. Flaska dras ombord og stenen tas av og legges tilbake i balja. Garnet legges jevnt på pinnen, pass på at de kun er øverkjern som ligger på stikka og ikke masketråd. Når hele garnet er tatt opp tres den stikka som henger i enden på garnet inn langs stikka det er tatt opp på – slik at det kommer rett vei ift å settes ut på nytt, og snøret til flaska surres rundt. Er det mye fisk – er det ikke mulig å få garnet på stikka og det dras rett i balja.

Garn.PNG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.8.2018 den 14.10, ASI skrev:

Å ikke ha stein betyr at garnet forsvinner ved dårlig vær eller stor fisk, det er ikke store utglidinga nedover som skal til før både garn og flaske er godt under vann

Derfor bruker du dobble. Den kommer opp, har aldri opplevd noe annet. Kanne derimot blir liggende under vannflaten om du får 3-5kilos gjedde nært feste med kanne. Vi har aldri brukt stein og har ikke erfaring med at garn blir borte uten stein ved uvær eller større/mye fisk.

Vi har alltid brukt rød dobble, dette fordi om det blåser tilstrekkelig og bølgene bryter blir hvit kanne vanskelig å se igjen.

Det siste har sikkert noe med trent øye eller hva man er vant til å se etter, men en hvit kanne i styggvær er verre å få øye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.