Gå til innhold
  • Bli medlem

Levering med postnord - splittet fra Hva har du kjøpt nå!


Memento mori

Anbefalte innlegg

PostNord kan du få billig av meg:

Reklamerte nylig på noe kjøpt på komplett.no for noen år siden. Uten å spørre om adresse osv sender komplett noe til den gamle adressen min.... Greit nok.

Pakken blir levert med PostNord - YAY. Jeg betaler PostNord for å flytte pakken til det vanlige post i butikk-stedet vårt.

PostNord presterer å miste pakken (de finner den det etter 2-3 uker). Det er ikke snakk om å refundere de stakkars 70 kronene for pakkeflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er de veldig streng på dette med hvor du kan hente pakker. Det er 200 centimeter forskjell, men umulig å få pakken hos Posten, eller omvendt.

Dette er tydeligvis et problem enkelte steder..

https://www.nrk.no/ostfold/halvparten-av-butikkene-har-dobbel-post_-_-mange-gar-feil-1.14011244

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Hos oss er de veldig streng på dette med hvor du kan hente pakker. Det er 200 centimeter forskjell, men umulig å få pakken hos Posten, eller omvendt.

Dette er tydeligvis et problem enkelte steder..

https://www.nrk.no/ostfold/halvparten-av-butikkene-har-dobbel-post_-_-mange-gar-feil-1.14011244

Her er det ikke så mye en gang, den ene står tett bak ryggen til den andre. Halv meter, maks. Men det er veldig viktig hvilken skranke den leveres over.

En ting er om folk _skjønner_ forskjellen, vi vil bare ha den! Snarest! Om det er tall eller bokstaver, fire eller fem av dem, på hentekoden, det vil vi jo helst kunne drite i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt opp til utleveringsstedet å bestemme hvordan utleveringen organiseres ut fra bemanning og plass osv, men siden det ikke er et felles datasystem, så kan ikke pakkene blandes i samme hylle. Dette kan være en av grunnene til at hentingen er adskilt. Posten f.eks skal åpenbart ha skranke, litt fordi det er en del andre tjenester i tillegg utenom å hente pakker.

Jeg har ingen ting å utsette på min lokale Coop butikk, selvsagt kan det være kø, men en kan ikke forvente et folketomt utleveringssted til enhver tid. Er det kø i kassen for handling stiller jeg meg aldri i den køen med mindre jeg handler samtidig, jeg bare går rett til ekspeditøren i kassa og spør etter Post Nord mens de andre kundene betjenes, da roper som regel den i kassa opp en annen ansatt via callingen og det kommer noen med en gang.

Jeg bestiller aldri hjem på døren, en grunn til det er at det er under 1km til mitt utleveringsted og de er åpen til 23 så det er lett å vrenge bortom. En annen grunn er at man "aldri vet når de kommer", så da slipper jeg å sitte hjemme på nåler å vente på en pakke, eller at noe blir liggende på trappa. Det tredje er at en slipper usikkerheten med at sjåføren finner frem, det er heller ikke samme bil. Utleveringsbilen er en bil full av stykkgods, bilen som kjører til utleveringsstedet har en samlelevering. Altså det er trolig litt mindre sannsynlig at Murphy stikker innom en tur i det siste leddet når dette er et utleveringssted.

Forøvrig så handler jeg aldri noe den dagen jeg MÅ ha det (men når prisen på det jeg skal ha er riktig), selv om det alltid er spennende å få pakke, så er det som regel ikke noe problem at frakten tar den tiden det tar. 

Vi er litt merkelige.. vi kan sitte å fundere og vente i månedsvis, men i det øyeblikket vi har sendt bestillingen haster det som bare pokker å få det i hus..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Omnilite skrev:

ikke noe problem at frakten tar den tiden det tar

Når du faktisk ikke får pakka er det et problem, mange av de som misliker Postnord har opplevd dette. 

22 timer siden, Omnilite skrev:

Jeg bestiller aldri hjem på døren

I noen tilfeller kan du ikke velge bort dette, av en eller annen grunn. Blant annet mc-dekk har bare hjemlevering. De sier at de skal komme og levere men gjør det ikke. Jeg føler meg lurt, gjentatte ganger.

Hele systemet med pakkeforsendelser er rart, helt grunnleggende ting som hvor du faktisk ønsker å få pakka levert, om du vil ha den hjem eller i hvilke butikk. Alt som i prinsipp kan bæres burde bli levert i butikk, så lenge du ikke er et firma med varemottak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Memento mori said:

Hele systemet med pakkeforsendelser er rart, helt grunnleggende ting som hvor du faktisk ønsker å få pakka levert, om du vil ha den hjem eller i hvilke butikk. Alt som i prinsipp kan bæres burde bli levert i butikk, så lenge du ikke er et firma med varemottak. 

Det er en del merkelige regler vi ikke er klar over. Vi bestiller dyremat fra Tyskland av og til, og har spurt om det ikke er mulig å få den levert til postkontoret i stedet for at de kommer på døra. Nei, var svaret. Det regnes som næringsmidler (mat), og de er derfor pliktig å levere den hjemme hos mottaker.

Generelt har vi ikke hatt noen problemer med hverken Postnord, Bring eller Posten. Alt har fungert fint i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Memento mori skrev:

Hele systemet med pakkeforsendelser er rart, helt grunnleggende ting som hvor du faktisk ønsker å få pakka levert, om du vil ha den hjem eller i hvilke butikk. Alt som i prinsipp kan bæres burde bli levert i butikk, så lenge du ikke er et firma med varemottak. 

Ja, det er veldig rart. Jeg bestilte 2 ting samtidig fra en samme nettbutikk med 5 minutters mellomrom. Det var klær, med lav vekt på 1 kg og 1.5 kg samme størrelsen. 

På den ene pakken fikk jeg SMS om å velge hjemlevering, og kunne velge levering hjem på kvelden mot en kostnad på 82, mens den andre er utlevering i butikk.

image.png 

image.png

Nå er dette posten, men det virker veldig rart hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det var klær, med lav vekt på 1 kg og 1.5 kg samme størrelsen.

Posten har et skille ved 1 kg. Under 1 kg så er brev billigst og over 1 kg er pakke billigst. 

Det du skulle ha gjort er å lager ordre nr 3 med begge i samme pakke og slettet de to som er ble feil. Da kommer alt i en forsendelse og du er sikker på at du får varene. Gjør du det i feil rekkefølge - og det er et bra tilbud, risikere ut at de går tom i løpet av prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Memento mori jeg forutsetter selvsagt at pakka kommer frem, mer enn en uke innenlands får meg til å etterlyse den. Noen ganger oppretter også butikkene elektronisk fraktpapirene, men den blir ikke hentet samme dag (kan ha faste sendedager i uka, ikke hver dag). Det er riktig der ikke alltid en kan velges hjemlevering eller ikke, noen ganger vet jeg heller ikke om det er hjemmelevering eller utleveringsstedet det kommer til heller.

Det kan f.eks være at enkelte leveranser har en størrelse/vekt som gjør at hjemlevering er "mandatory", leveringsbilene har kanskje løftelem og tralle som gjør sjauingen enklere, det er da også sjauere og ikke kassadamer som gjør jobben. Plasshensyn på utleveringsstedet kan også være en faktor. Det kan kanskje være at enkelte leverandører utelukkende har hjemlevering i sine fraktmetoder, da slipper de å ta stilling til hver enkelt ordre. Et mc dekk er selvsagt kun en liten "rockering", men 4 komplette hjul vil du ikke få hentet på butikken.

Kan godt hende jeg er bortskjemt som alltid har fått varene mine når de har blitt sendt riktig fra leverandøren. (Da holder jeg noen lurendreiere på Aliexpress utenfor som sendte brukte sporingsnummer eller sporingdnummer til andre leveranser. Disse varene fikk jeg selvsagt ikke, men ved å åpne dispute hos Aliexpress fikk jeg pengene igjen).

På den annen side er jeg glad jeg ikke bor i Tyskland og skulle forholdt meg til DPD eller Deutche Post de bruker sikkert sekketralle for å frakte varene.. De gangene de har vært inne i bildet har det tatt lengre tid enn forsendelser fra kina. Verste tok 2.5mnd for noe så enkelt som reservereimer til en cd spiller.. Item lost kan ikke aktiveres før 2mnd, de dukket plutselig opp etter 2.5mnd på avveie like før leverandøren skulle sende nytt. En batch med motorolje tok 1.5mnd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, leverer postnord pakker til butikken kun en dag i uken. Så hvis utsendelse fra butikken også kun er en dag i uken, kan det ta litt tid å få varene sine. Jeg har pr i dag ikke hatt noe problem med post nord, utover at det i appen deres sto at de skulle levere pakken i en helt annen kommune, men da jeg ringte inn å sjekket hadde de korrekt info der og hevdet at sjåføren også hadde det. Pakken kom og jeg ble fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilt på torsdag, hentet av Posten på fredag. Vanligvis vil det være fremme her ett døgn etter det er plukket opp av Posten, altså at det skulle vært her i løpet av mandagen i dette tilfellet. Hadde planer om å bruke det i helga som kommer, så får ringe og høre med dem i morgen. At den har blitt borte under transport er jo ikke videre betryggende, den dukker sikkert opp på et postkontor i Narvik til uka en gang.

Ingen er perfekt!

 

sb.png.72b85ba2d9b8f52f4974be678f01145d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Atlas skrev:

Vanligvis vil det være fremme her ett døgn etter det er plukket opp av Posten, altså at det skulle vært her i løpet av mandagen i dette tilfellet

Tipper den ligger på ditt lokale post-i-butikk, største feilkilden til posten er at de ikke scanner riktig strekkode på pakka når det kommer til butikken. Det har skjedd meg et par ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Memento mori skrev:

Tipper den ligger på ditt lokale post-i-butikk, største feilkilden til posten er at de ikke scanner riktig strekkode på pakka når det kommer til butikken. Det har skjedd meg et par ganger. 

Sjekka kollinummeret da jeg skulle ringe i morges, og så at den hadde dukka opp på terminalen i Oslo kl 4 i natt. Da løste det seg nok, satser på at den kommer hit i løpet av dagen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

PostNord ett skikkelig "Bandittfirma", sender ut hentemeldinger flere dager før pakkene ligger klar på posten! Sender pakker landet rundt før de omsider kommer dit de skal, jeg bor nord i Hedmark - ventet ei pakke med postnord fra Oslo, den havnet i Trondheim for så å bli sendt til Alta, retur til Oslo....derfra nok engang til Trondheim før den dukket opp på mitt poststed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Post noed har rotet vekk flere pakker. Jeg har sikkert hundrevis av pakker levert via posten, aldri har noe forsvunnet. Post nord har rotet vekk flere pakker av de 10-tall pakkene jeg har bestilt. Og alle leverandørene sier det samme når jeg etterlyser pakkene: «vi sliter med postnord»...

Og jeg opplever akkurat det motsatte. Det verste nå er en krangel jeg har hatt med posten siden starten av mai. Og nå sist prøvde de å legge skylda på PostNord. Men samtidig innrømmer de også at de aldri har sendt posten videre til de. Posten har rett og slett bare kasta en pakke. Som førøvrig var veldig godt merket. 

Jeg er nesten imponert over at det er mulig å surre bort noe som skal fra A til B jeg 🤪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting jeg har å utsette på Postnord:  1) Pakker som er for store til å gå i postkassen, henges utenpå postkassen i en plastpose. Altså i stedet for hentelapp til nærmeste utleveringsted. Posen henges i en S-formet krok de henger på postkassen. Tenker at det ikke er særlig forsvarlig å henge noe utenpå en postkasse.  (Har sendt pakker til USA med UPS. Der betaler man litt mer dersom man ikke ønsker at pakken bare skal legges på trappa om ingen er hjemme, f.eks betale for at pakken ikke anses levert før  mottaker eller nabo kvitterer for mottaket.)
2): Hos Postnord kan man ikke - som hos Posten - bestille oppbevaring av post om man skal på ferie/tur, då da gjelder det å unngå å bestille noen fra noen som bruker Postnord dersom man snart skal på ferie/tur. Spesielt om det er varer det er ventetid på, der man ikke helt vet når kan komme, og særlig om forsendelsen vil komme som nevnt under 1) over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, zimwalker skrev:

To ting jeg har å utsette på Postnord:  1) Pakker som er for store til å gå i postkassen, henges utenpå postkassen i en plastpose. Altså i stedet for hentelapp til nærmeste utleveringsted. Posen henges i en S-formet krok de henger på postkassen. Tenker at det ikke er særlig forsvarlig å henge noe utenpå en postkasse.  (Har sendt pakker til USA med UPS. Der betaler man litt mer dersom man ikke ønsker at pakken bare skal legges på trappa om ingen er hjemme, f.eks betale for at pakken ikke anses levert før  mottaker eller nabo kvitterer for mottaket.)
2): Hos Postnord kan man ikke - som hos Posten - bestille oppbevaring av post om man skal på ferie/tur, då da gjelder det å unngå å bestille noen fra noen som bruker Postnord dersom man snart skal på ferie/tur. Spesielt om det er varer det er ventetid på, der man ikke helt vet når kan komme, og særlig om forsendelsen vil komme som nevnt under 1) over.

Det er jeg enig i. Det er høl i hue og henge pakker utenfor slik. 

Men trodde man kunne velge utleveringssted? Jeg har bare henta i butikken rett utenfor døra. Men sist pakke jeg fikk var et år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men trodde man kunne velge utleveringssted? Jeg har bare henta i butikken rett utenfor døra. Men sist pakke jeg fikk var et år siden. 

Ikke alltid, f.eks ved "gratis frakt når du handler over x-kroner", så bestemmer s.regel avsender. At pakker henges utenpå postkassen hadde jeg aldri forestilt meg var mulig her på berget - ikke før det skjedde altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 6.33, Leif Vidar Gullstad skrev:

PostNord ett skikkelig "Bandittfirma", sender ut hentemeldinger flere dager før pakkene ligger klar på posten! Sender pakker landet rundt før de omsider kommer dit de skal, jeg bor nord i Hedmark - ventet ei pakke med postnord fra Oslo, den havnet i Trondheim for så å bli sendt til Alta, retur til Oslo....derfra nok engang til Trondheim før den dukket opp på mitt poststed. 

Det gjør posten også, dette er fordi det ikke er det lokale postkontoret som sender ut hentelappene. 

Selv har jeg aldri hatt problemer med post nord (ca 20 forsendelser), men jeg har opplevd mange skadede pakker som er sendt med posten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, zimwalker skrev:

Ikke alltid, f.eks ved "gratis frakt når du handler over x-kroner", så bestemmer s.regel avsender. At pakker henges utenpå postkassen hadde jeg aldri forestilt meg var mulig her på berget - ikke før det skjedde altså.

Dette er jo noe du egentlig velger selv når du velger den billigste fraktmåten hjem i postkassen. 

Men jeg er helt enig i at det er en dårlig idé å henge pakker på postkassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rosander skrev:

Dette er jo noe du egentlig velger selv når du velger den billigste fraktmåten hjem i postkassen.

Ikke i mitt tilfelle. Der var infoen at hvis pakken er for stor til å leveres i postkassen  sendes den som pakke med sporing. Pakken var for stor til postkassen, var sendt med sporing, men Postnord valgte altså å henge den på kassa. Derfor jeg "henger de ut" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir oppgitt jeg. Beste er nok å handle personlig i butikk. 

Selv har jeg posten langt oppi vrangstrupen. Der må jeg gå forbi et postkontor for å komme til mitt postkontor. For i følge posten er dette det nærmeste. Jeg har tre utleveringssteder nærmere enn dette såkalte «mitt».  Alle andre steder kan jeg lett gå, eller klare meg med en buss. Mens det som posten mener er nærmest må jeg ta to busser,og gå et stykke mellom bussen, for å nå. Så da blir man smått irritert om pakka er kjip å bære på.

Men jeg fikk jo helt sjokk når jeg så det lå pakker på dørmattene til mine naboer også. Ikke søren om jeg ville likt å ha mine ting slengerne sånn på døra. Så det er ikke aktuelt å få leveranser på denne måten. 

Nå sist fikk jeg faktisk adressert en pakke til min jobbadresse. Det er noe jeg antagelig vil fortsette med også. Mye tryggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.