Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeiler


Anbefalte innlegg

På 18.8.2018 den 10.53, OysteinA skrev:

<Nerding>

Det er 3 "satellitt nettverk" som er aktuelle for nødvarsling:

Iridium: Består av et nettverk av polarbanesatellitter. Dette gir global dekning. Dette nettverket har mulighet for både tale (satellittelefon) og toveis meldinger (bla Garmin InReach).

Geostasjonære satellitter: Disse "står stille" over ekvator (eks TV satellitter). De vil derfor har dårligere dekning jo lenger nord eller sør du kommer. Disse kan tilby både tale og toveis meldinger (SPOT bruker slike).

COSPAR/SARSAT: Dette nettverket består av alle type satellitter og vil ha best global dekning. Dette er nettverket som Nødpeilere/PLB benytter. Ulempen er at dette kun har enveis meldinger. Dvs du kan ikke få en "helpen er på vei" bekreftelse.

 

Som andre har foreslått så er en kombinasjon av IRIDIUM satellittelefon og en nødpeiler/PLB den beste. Begge deler kan leies. Ulempen med satellittelefonen og toveis meldere er at de kan være tomme for batteri når det virkelig gjelder. En PLB kan ikke brukes til noe annet enn å melde nød og skal ha en garantert sendetid etter den er utløst (hvis service er fulgt osv). Sørg for at Nødpeiler/PLB har innebygget GPS (tror de fleste har det i dag).

 

Altså, helt amazing innføring, jeg elsker nerding 😄👊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for utrolig mange bra innspill i denne saken, jeg setter utrolig stor pris på alle dere som har tatt dere tid til å skrive, det er helt topp! Jeg skal lese alt en gang til, men sånn det ser ut nå tenker jeg å kjøpe en nødpeiler og leie en satelittelefon. Sånn jeg forstår det har Inreach litt større sjanse for å havne i skygge og dermed være knotete å få kontakt med (men mulig jeg tar feil) derfor tenkte jeg å teste en Macmurdo fastfind 220 PLD. Ellers skal jeg gjennomteste alt utstyret før avgang så jeg har bruken innabords (veldig bra tips, har hatt med utestet utstyr før og det er aldri smart, kan forestille meg at det kan bli ganske krise i en presset situasjon). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 17.30, Memento mori skrev:

FD51F239-3A1D-44B5-A147-2251D6B7219E.thumb.jpeg.9239d62e7a888fae00ec58a3f1d48dd1.jpeg

249 gram, og ikke så stor etter mine begrep. Dyr ja, men finnes og få kjøpt brukt til en grei nok pris. Koster meg 100kr uka. 6 kr PR melding og 20kr PR minutt å ringe. 

Den har en nødknapp også som går til samme SAR som inreach og koster ca180kr i året og ha aktivert. 

Ok, så i prinsippet kan man da bare ha en satelittelefon og slippe unn nødpeiler? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Ok, så i prinsippet kan man da bare ha en satelittelefon og slippe unn nødpeiler

Nei, men ja... 

En nødpeilesender er det eneste som er offisielt godkjent mange steder.  Den går på et annet system, slik som beskrevet lenger opp i tråden. Så i disse tilfeller erstatter ikke en Satelittelefon en nødpeilesender. 

Men en Satelittelefon med SOS til samme sentral som inreach vil delvis erstatte en inreach. Du kan jo sende meldinger og har SOS funksjon om du bare er i stand til å trykke på en knapp feks ved slag hvor du har mistet taleevnen. 

Med to enheter er du mere sikret hvis en av de skulle slutte å funke av en eller annen grunn. 

Vil også tro at en nødpeilesender i trange vestlandsdaler er raskere enn en Satelittelefon. Men jeg har ikke selv opplevd at det ikke funker til mitt bruk.

Jeg bruker bare å ha med meg Satelittelefon på mine turer. Noen ganger får jeg signal nok til å få sendt en SMS på kvelden, andre steder bare noen hundre meter selv inni Nordmarka (nord) er det helt dødt. Den ligger derfor nesten alltid i sekken, selv på korte turer i de tilfeller jeg går alene. 

Så det er et valg du og ikke minst de rundt deg må ta i fellesskap - ikke gøy at de hjemme er redde når du koser deg gløgg i hel. Så den kamelen med og melde at alt er ok hver kveld til sine nærmeste er en grei pris å betale. Gjør det også lettere å få love til å være på slike turer😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Tusen takk for utrolig mange bra innspill i denne saken, jeg setter utrolig stor pris på alle dere som har tatt dere tid til å skrive, det er helt topp! Jeg skal lese alt en gang til, men sånn det ser ut nå tenker jeg å kjøpe en nødpeiler og leie en satelittelefon. Sånn jeg forstår det har Inreach litt større sjanse for å havne i skygge og dermed være knotete å få kontakt med (men mulig jeg tar feil) derfor tenkte jeg å teste en Macmurdo fastfind 220 PLD. Ellers skal jeg gjennomteste alt utstyret før avgang så jeg har bruken innabords (veldig bra tips, har hatt med utestet utstyr før og det er aldri smart, kan forestille meg at det kan bli ganske krise i en presset situasjon). 

Skyggane er like relevante for telefon som for inReach. 

Ein nødpeil er det einaste ein kan komme nær å kalle bankers, i den grad noko er det :)

Satellitt tlf er eit supplement etter mitt begrep. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 22.23, Tessatroll skrev:

Skyggane er like relevante for telefon som for inReach. 

Ein nødpeil er det einaste ein kan komme nær å kalle bankers, i den grad noko er det :)

Satellitt tlf er eit supplement etter mitt begrep. 

PLB virker på en litt annen måte enn satellitt-apparatene da. PLB sender ut radiobølger på en måte som en walkie talkie med et nødsignal/kallesignal. Dette plukkes opp av satellitter eller radiostasjoner. I tillegg sendes det også på andre frekvenser som lyttes på av alle fly/lufttrafikkstasjoner. Ulempen med en PLB er at den ikke sier noe om hvilken nød man er i, og helikopteret tar ikke av i det man hører et nødsignal. PLB er det gode alternativet dersom man f.eks. skal ut i ødemarken på ekspedisjon/feltarbeid osv, der hvor kontakten du ev trenger med samfunnet er for å kommunisere nød.

 

@Sovjetunionen:
Om du har utvidede behov for kommunikasjon utenfor mobilnettet så er det satellitt-telefon, som iridium, som er det eneste gode alternativet. Jeg holder dog med i at dersom man vet man er i en situasjon hvor man er utsatt for å ha et utvidet behov for kommunikasjon eller nærhet til øyeblikkelig hjelp så bør man kanskje ikke dra så langt bort fra sivilisasjonen. I Sør-Norge så er det stort sett dekning på de fleste fjelltopper i relativ nærhet av bebyggelse. 
Dekning for mobilnett baserer seg på at man må ha "line-of-sight" til en basestasjon. Og det er rimelig mange basestasjoner. Telenor og Telia har ganske bra dekningskart på sine sider. Disse er som oftest til å stole på.

Jeg tror jeg hadde spart pengene og holdt meg innenfor, eller like i nærheten av dekning. 

 

Spoiler

Litt utvidet info om hvordan PLB funker:
Nødpeilesendere sender nødmelding på frekvensen 406 MHz når de blir utløst i en nødsituasjon. Nødmeldingen blir mottatt av satellitter i Cospas-Sarsat-systemet, som videresender meldingen til bakkestasjoner. Meldingen blir deretter distribuert til redningssentralene i relevante land. Nødpeilesendere sender også ut signal for lokal peiling, vanligvis på frekvensen 121,5 MHz.

Det blir ikke utstedt tillatelser til bruk av nødpeilesendere som kun benytter frekvensene 121,5 MHz eller 243 MHz. Fra 1. februar 2009 sluttet satellittene i Cospas-Sarsat-systemet å motta signaler på disse frekvensene.

PLB krever tillatelse fra NKOM: https://www.nkom.no/teknisk/ekomutstyr/personlig-nødpeilesender/tillatelse-til-bruk-av-personlig-nødpeilesender

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@prebb

Takk for fin innføring :D 

Veldig fin tråd det her. Jeg har snakket litt med en fra fjelloppsynet i Femunden og de hadde brukt Inreach+ på Svalbard i sommer, så da regner jeg med at dekningen på den er bra. Tror jeg ender med en Inreach + og eventuelt en satelittelefon. 

Det er ikke sånn at jeg trenger å ringe til sivilisasjonen med jevne mellomrom i denne tilstanden, det er en forholdsvis udramatisk greie å være gravid i det stadiet jeg er nå og det er en veldig grei tur vi skal på. Det er vel mer at man uansett trenger en eller annen form for kommunikasjonsmulighet dersom uhellet skulle være ute med noen av oss som er på tur, men det behovet har man jo uansett.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Sovjetunionen said:

@prebb

Takk for fin innføring :D 

Veldig fin tråd det her. Jeg har snakket litt med en fra fjelloppsynet i Femunden og de hadde brukt Inreach+ på Svalbard i sommer, så da regner jeg med at dekningen på den er bra. Tror jeg ender med en Inreach + og eventuelt en satelittelefon. 

 Det er ikke sånn at jeg trenger å ringe til sivilisasjonen med jevne mellomrom i denne tilstanden, det er en forholdsvis udramatisk greie å være gravid i det stadiet jeg er nå og det er en veldig grei tur vi skal på. Det er vel mer at man uansett trenger en eller annen form for kommunikasjonsmulighet dersom uhellet skulle være ute med noen av oss som er på tur, men det behovet har man jo uansett.  

  

Noen grunn for du vil gå for en + og ikke en mini? Inreach anbefaler vel Earthmate appen til mobilen for kart og meldinger på begge? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Timmey78 skrev:

Noen grunn for du vil gå for en + og ikke en mini? Inreach anbefaler vel Earthmate appen til mobilen for kart og meldinger på begge? 

 

Jo, men det forutsetter jo at mobilen funker da. Med erfaring fra diverse turer der ting har skjedd som plutselig død på samtlige ekstrabatterier, knekking av ladekabler, misting av ladekabel i kaffen (I kid you not, den måtte tørkes på primus og selv etter det gjorde den mobilen fuktig innvendig hvilket sugde rør) så er jeg litt keen på å ha en som bare har alle funksjonene tilgjengelig uansett. Forutsatt at Inreachbatteriet ikke dør da (eller at jeg mister det i kaffen 🙈)

Men er åpen for innspill altså! Ser i øvrig at den finfin fyr ved navn @Anders Eriksen har en spot så det er jo et fantastisk tilbud som er langt billigere enn å kjøpe en svindyr Inreach explorer. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Er det forresten noen som vet en kjekk måte å få rabatt på en Inreach? Ser FF rabatten ikke gjelder her :D

Garmin gir veldig lite rabatt, så her er prisen veldig stabile.IMG_0119.thumb.PNG.a05c5c93a5a0ddd7817d1e2eb52c624b.PNG

Så mye du har vært fremme i media i sommer burde du få en fin avtale med Garmin i Norge, de har sikkert en du kan teste/låne av de hvis du spør! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Garmin gir veldig lite rabatt, så her er prisen veldig stabile.IMG_0119.thumb.PNG.a05c5c93a5a0ddd7817d1e2eb52c624b.PNG

Så mye du har vært fremme i media i sommer burde du få en fin avtale med Garmin i Norge, de har sikkert en du kan teste/låne av de hvis du spør! 

Sant det, men jeg er utrolig skeptisk til å ha reklame og spons på Instagrammen min både av miljøemessige og etiske hensyn, men så lenge det er for solide merker som lager skikkelig utstyr som varer så kan det være et alternativ. 

Uansett en helt annen diskusjon enn denne :) .

Spørs om man ikke bare får svi de pengene da. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Sovjetunionen said:

Jo, men det forutsetter jo at mobilen funker da. Med erfaring fra diverse turer der ting har skjedd som plutselig død på samtlige ekstrabatterier, knekking av ladekabler, misting av ladekabel i kaffen (I kid you not, den måtte tørkes på primus og selv etter det gjorde den mobilen fuktig innvendig hvilket sugde rør) så er jeg litt keen på å ha en som bare har alle funksjonene tilgjengelig uansett. Forutsatt at Inreachbatteriet ikke dør da (eller at jeg mister det i kaffen 🙈)

Men er åpen for innspill altså! Ser i øvrig at den finfin fyr ved navn @Anders Eriksen har en spot så det er jo et fantastisk tilbud som er langt billigere enn å kjøpe en svindyr Inreach explorer. 

Skulle til å si at du kunne overlate gadgets til turkonene dine men så kom ej på ho eine mista teltet her om dagen:) Du har uansett SOS og 3 selvkomponerte meldinger tilgjengelig uten mobil lett tilgjengelig på Minien+ du kan skrive nye (på en tungvint måte). Men veldig greit med større skjerm! Ej konkluderte med at Inreach sin gps ikke hadde godt nok kart kontra den gamle garminen min så valgte bort explorer variantene. Ble iallfall fole dyrt om de skulle erstattes med nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Timmey78 skrev:

Skulle til å si at du kunne overlate gadgets til turkonene dine men så kom ej på ho eine mista teltet her om dagen:) Du har uansett SOS og 3 selvkomponerte meldinger tilgjengelig uten mobil lett tilgjengelig på Minien+ du kan skrive nye (på en tungvint måte). Men veldig greit med større skjerm! Ej konkluderte med at Inreach sin gps ikke hadde godt nok kart kontra den gamle garminen min så valgte bort explorer variantene. Ble iallfall fole dyrt om de skulle erstattes med nye. 

Hehehe, det er uansett Maria som er med og hun er ikke i nærheten av så uheldig som Bodil så det skal nok gå bra :D. Maria jobber jo med Monsen også, så vi skal høre hva han tenker om disse gadgetsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 (? -eg tror det er plass til flere) forhåndskomponerte meldinger til hurtigtastene burde nå holde i massevis, så slipper du å knote med teksting midt i all fødinga;

1. Det ble en jente :) 

2. Det ble en gutt :)

3. Det ble 2 :blink: 

Eg har den gamle InReach SE og har kun positive erfaringer med den som trygghet på soloturer her i Norge. Fungerer fint til enkel, toveis kommunikasjon såfremt eg sitter under åpen himmel og ikke inni en hytte. Har enda til gode å oppleve at meldingene ikke blir sendt. De hjemme svarer som normalt på en tekstmelding og får i tillegg en link til kart som viser posisjonen min. Batteriet holder veldig godt på strømmen, selv i kulde. Lades enkelt med USB og powerbank. Greit nok å skrive spontane meldinger på den også, om man ikke har forhåndsdefinert alle situasjoner.

Men om det er tilstrekkelig løsning, eller om du trenger en satellittelefon i tillegg vil eg ikke mene noe om. Risikovurdering er individuelt, og det er viktig å kjenne seg sånn passe trygg iallefall :)

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

@prebb

Takk for fin innføring :D 

Veldig fin tråd det her. Jeg har snakket litt med en fra fjelloppsynet i Femunden og de hadde brukt Inreach+ på Svalbard i sommer, så da regner jeg med at dekningen på den er bra. 

 

Dekninga er no avhengig av satelittane, så den kan vere bra eller ikkje bra på ulike stader i same region. 

Tippar også at dei hadde nødpeil i tillegg utanfor område 10, har i alle fall vore påkravd frå sysselmannen si side til no, men det skjer no stadig framsteg. 

Det sagt så trur eg du vert nøgd uansett kva du vel, ein skal berre vite om dei ulike styrkane og svakheitene slik at ein kan bruke og planlegge utfrå det. 

For nokre er dette meir eit prinsipielt spm enn noko anna, som til dømes for meg som har eit anstrengt forhold til dingsar og kommunikasjon med resten av verda på tur. 

Det er ein anna diskusjon dog. Poenget var at eg trur at du med rette kombinasjonane og kjennskap til dingsane vil bli nøgd :)

Endret av Tessatroll
Redigerte vekk mine off-topic kjensler kring utoverretta/heinoverretta kommunikasjon på tur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Hehehe, det er uansett Maria som er med og hun er ikke i nærheten av så uheldig som Bodil så det skal nok gå bra :D. Maria jobber jo med Monsen også, så vi skal høre hva han tenker om disse gadgetsene. 

Monsen liker ikke slike moderne apparat. Ved behov remjer han til nærmeste elgokse som frakter'n til bygda 😛

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Tessatroll skrev:

Dekninga er no avhengig av satelittane, så den kan vere bra eller ikkje bra på ulike stader i same region. 

Tippar også at dei hadde nødpeil i tillegg utanfor område 10, har i alle fall vore påkravd frå sysselmannen si side til no, men det skjer no stadig framsteg. 

Det sagt så trur eg du vert nøgd uansett kva du vel, ein skal berre vite om dei ulike styrkane og svakheitene slik at ein kan bruke og planlegge utfrå det. 

For nokre er det meir eit prinsipielt spm enn noko anna, som til dømes for særingar som meg. Eg mislikar to-vegs kommunikasjon, og nyttar det berre der det er påkravd. 

Er også sær på å ture med folk som har hyppig kontakt heim. 

Det er ein anna diskusjon dog. Poenget var at eg trur at du med rette kombinasjonane og kjennskap til dingsane vil bli nøgd :)

Godt det finnes flere særinger her inne. Jeg trodde jeg var alene -He-He

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Er det forresten noen som vet en kjekk måte å få rabatt på en Inreach? Ser FF rabatten ikke gjelder her :D

Hvis du registrer deg til å motta nyhetsbrev fra Outnorth.no, får du en verdikode som gir 15% rabatt. Det blir 700 kroner på en Inreach Explorer+. Jeg gjorde det når jeg kjøpte min InReach Mini i sommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min inreach se i en 3 års tid nå. Meldingene har alltid kommet kjapt og greit fram. Så har aldri hatt noe problem i forhold til dekning på den. Batteriet varer evig om du bare skrur den på når du skal bruke den for å sende en melding og skrur den av etter meldingen er sendt. Bruker også veldig kort tid på å starte opp (rund 5-7 sekunder). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 12.41, whistler skrev:

Monsen liker ikke slike moderne apparat. Ved behov remjer han til nærmeste elgokse som frakter'n til bygda 😛

Monsen hadde garantert født et prematurt barn på egenhånd og tvunget nærmeste bjørnemor til å være kombinert kuvøse og melkemaskin frem til ungen var stor nok til å gå til Kirkenes. 

  • Liker 2
  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.