Gå til innhold
  • Bli medlem

Stangbrudd - video


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg satt her og tenkte på et par hendelser med stangbrudd jeg har vært borti. Hvordan man går man best frem for å få reparert fiskestenger som er brukket. Det er hovedsakelig teleskopstenger. Enten Elbe Vassfaret eller Shimano Exage. Jeg har 2 som er brukket. Noen tips?

PS: Stangbrudd er ikke noe å le av!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på teleskopstenger, og kommer jo litt an på hvor bruddet er. 
De fleste produsenter har mulighet for å bestille kun leddet som er knekt, og da gjerne til en fornuftig pris. Sitter selv og venter på ene leddet til en guideline fluestang - prisen er slik at det ville vært billigere å kjøpe fire løse ledd enn komplett stang. Har tidligere kjøpt ledd til Shimano beastmaster, men husker ikke prisen. 

På fjellet har jeg kjørt nødløsninger om det er et enkelt brudd, og ikke flere brudd samtidig. Enten med å stikke en egnet pinne/stang inn i delene, og så tape godt, eller bare spjelke utvendig og tape. Blir selvsagt litt stivt, men fungerer greit nok til at det er mulig å fiske. 

Permanent reparasjon av et knekt ledd er nok ikke like enkelt å fikse vil jeg tro.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant - jeg skal oppdatere etter hvert som jeg finner ut nøyaktig hva jeg skal gjøre.

Har fundert på å levere de inn på den sportsbutikken jeg handlet de på. Er usikker på hvorfor jeg har hatt så mange stangbrudd egentlig. Guttungen fikk en torsk på 600 gram og knakk stanga på den. Det var en lite brukt og kostbar stang. Jeg har brukt de litt på dorging med markdrag, noe som jo gir en høy belastning over lang tid, noe disse stengene nok ikke laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.