Gå til innhold
  • Bli medlem

Anorakk eller jakke?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg har personlig ikke brukt anorakk siden jeg var ung, og da av typen "gammel ski anorakk fra bestemor".

Tenkte nå å kjøpe en ny jakke eller anorakk og lurer på om noen har noen tanker om fordeler/ulemper med anorakk på tur? Vil ikke bli brukt på noen ekstreme ekspedisjoner, men mer vandring i skog, fjell, skitur og lignende i rolig tempo.

Har bodd lenge på Vestlandet, så har nok av syntetiske klær som funker bra når det regner, men bor nå i Oslo området, og ser en jakke/anorakk i bomull/bomullsblanding kanskje hadde hatt sine fordeler ift pusteegenskaper, holdbarhet (bålglør, kvister etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anorakk har for meg noen store fordeler:

  • Utrolig mykt frontstykke, siden det ikke er en glidelås der.
  • Stor lomme over magen med plass til votter og lignende.

Og noen små:

  • Litt lettere enn jakke (for gramjegere)

Ulempene er:

  • Man ser feit(ere) ut med alt for mye i lommen på magen.
  • Det er litt flaut når man skal kaste jakken (anorakken), og genser og T-skjorte blir med opp. (Jeg må jobbe litt mer med vaskebrettet før det føles naturlig med bar overkropp i en hver anledning)

EDIT: Dette gjelder kun anorakk vs jakke, alt annet likt. Dersom man i tillegg skal vurdere bomull vs syntetisk er fordelene til bomullsanorakken mange. På dagstur, der det ikke er meldt regn bruker jeg alltid bomull. På lengre turer blir avveiningen litt vanskeligere. En vanntett syntetisk, eller bomull + regnjakke.

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller selv mot å kjøpe meg en anorakk, jeg har heller ikke brukt dette siden jeg var "guttunge".
En anorakk bør/skal ha gjennomgående lomme i fronten, da kan du ta av og på votter, uten at de blir tatt av vinden og forsvinner i ruskevær.

Med en slik lomme har du god plass, og kan nå innholdet med enten venstre eller høyre hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til anorakk da jeg pensjonerte GoreTex jakken min og endte med en Norrøna i bomull; https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/svalbard/svalbard-cotton-anorakm/?gclid=CjwKCAjwwdTbBRAIEiwAYQf_Ezzk9WYiC6_j8N2LAWgnG0MTa7ebP8VTbDFBTDlak0NK7lz_SvCMURoCTHYQAvD_BwE

Jeg har sluttet å bruke "vanntett" syntet jakke pga. lufting, jeg synes den holder for mye svette ol. så bruker jeg en poncho når det regner, som også er mer luftig enn en jakke, men litt mindre egnet i vind.

Min har gjennomgående lomme + stor magelomme som er veldig praktisk, og så er jeg ikke så engstelig for å skade den når jeg går gjennom kratt ol. som jeg var med syntetjakken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte anorakk på fjellet som guttunge og har ikke brukt det siden, ble liksom ikke dus med det å dra den greia over hodet. 

Har siden kun brukt jakke, men utvalget i jakker er mindre i rent bomull enn det er tilgang på anorakker. Norrøna har kutter ut den gamle Svalbard anojakka, den har jeg heldigvis et eksemplar av, samme gjelder Sydpolen i microfiber. Dette er er litt old scool jakker som passer best på høyfjellet i desember-februar. Norrøna lagde for vel 2 år siden en limited edition i bomull av det da nye Tamok settet, da så plutselig rent bomull moderne ut.

Jakker i polycotton a-la G1000 finnes det selvsagt en del av. Min desidert mest brukte jakke både på senvinter, vår, sommer og høst har i det siste vært Bergans microlight. Den puster godt og er overraskende slitesterk, går alltid med sekk, og det blir ikke noe nevneverdig slitasje av det. Dog har jeg ikke utsatt den nevneverdig for bål og greiner.

Mitt siste tilskudd i jakkeparken er en Sasta Taiga i Ventile bomull. Har lenge kunne tenkt meg å prøve Ventile, men utvalget har stort sett vært anorakker (Amundsen Sport), spesialsydde anorakker eller litt Engelsk countryside. Klattermusen har i EtaProf som tilsvarer Ventile jakkene Rimfaxe som er dyyyr, og Enride som er priset som øvrig Ventile.

Så når fjellsport for en uke siden hadde en enslig Sasta Taiga i outlet'en som passet, klarte jeg ikke å motstå den, gleder meg til å få prøvd den utover høsten.

1353302467_sasta-unnamed(1).thumb.jpg.67690f258123926d782a2bdc08b00f13.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Anorakk har for meg noen store fordeler:

  • Utrolig mykt frontstykke, siden det ikke er en glidelås der.
  • Stor lomme over magen med plass til votter og lignende.

Og noen små:

  • Litt lettere enn jakke (for gramjegere)

Ulempene er:

  • Man ser feit(ere) ut med alt for mye i lommen på magen.
  • Det er litt flaut når man skal kaste jakken (anorakken), og genser og T-skjorte blir med opp. (Jeg må jobbe litt mer med vaskebrettet før det føles naturlig med bar overkropp i en hver anledning)

EDIT: Dette gjelder kun anorakk vs jakke, alt annet likt. Dersom man i tillegg skal vurdere bomull vs syntetisk er fordelene til bomullsanorakken mange. På dagstur, der det ikke er meldt regn bruker jeg alltid bomull. På lengre turer blir avveiningen litt vanskeligere. En vanntett syntetisk, eller bomull + regnjakke.

Haha, takk for fyldig og morsomt svar! De færreste av oss har vell vaskebrettmage, så tenker at du ikke skal bekymre deg for det😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sofasliter skrev:

Jeg heller selv mot å kjøpe meg en anorakk, jeg har heller ikke brukt dette siden jeg var "guttunge".
En anorakk bør/skal ha gjennomgående lomme i fronten, da kan du ta av og på votter, uten at de blir tatt av vinden og forsvinner i ruskevær.

Med en slik lomme har du god plass, og kan nå innholdet med enten venstre eller høyre hånd.

Ja har sett på blant annet Fjellreven sine modeller Iceland og No 8 og tror de kan være veldig fine! Stiv pris, så skal ha meg en runde på finn.no i kveld 😀🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Truant76 skrev:

Jeg gikk over til anorakk da jeg pensjonerte GoreTex jakken min og endte med en Norrøna i bomull; https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/svalbard/svalbard-cotton-anorakm/?gclid=CjwKCAjwwdTbBRAIEiwAYQf_Ezzk9WYiC6_j8N2LAWgnG0MTa7ebP8VTbDFBTDlak0NK7lz_SvCMURoCTHYQAvD_BwE

Jeg har sluttet å bruke "vanntett" syntet jakke pga. lufting, jeg synes den holder for mye svette ol. så bruker jeg en poncho når det regner, som også er mer luftig enn en jakke, men litt mindre egnet i vind.

Min har gjennomgående lomme + stor magelomme som er veldig praktisk, og så er jeg ikke så engstelig for å skade den når jeg går gjennom kratt ol. som jeg var med syntetjakken.

 

Ja merker at mange av klærne som ble mye brukt på Vestlandet ikke kommer til sin rett her på Østlandet. Så vurderer selge noe på finn.no og kanskje gjøre et lite varp der inne selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bomullsblanding i tørt vær 👍 Selv om det blir ganske vått og tungt når man svetter mye.

Men en anorakk har for dårlig luftemulighet og er for tungvindt å ta av/på synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mareng said:

Men en anorakk har for dårlig luftemulighet og er for tungvindt å ta av/på synes jeg.

Flere produsenter (Fjällräven og Norrøna bl.a.) har glidelås i ene eller begge sidene, det gir lufting og gjør det enklere å ta av og på anorakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Enig med bomullsblanding i tørt vær 👍 Selv om det blir ganske vått og tungt når man svetter mye.

Men en anorakk har for dårlig luftemulighet og er for tungvindt å ta av/på synes jeg.

Mye svette tyder vel egentlig på at man har for mye klær på seg? Hvis jeg går f.eks med sekk så pleier det å være iført en supertynn ulloverdel slik at jeg får ut fuktigheten, og anorakken/jakken el. kommer ikke på før jeg ev. tar en hvilepause og det blåser, men jeg pleier å vente til ulloverdelen har tørket litt eller så damper jo bare svetten inn i jakken fra innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Januar i år klarte jeg ikke holde meg lenger, tilbudene var der og klesgodtgjørelsen på jobb var fornyet, så da ble det et helt sett med klær fra Amundsen Sports. Deriblant Amundsen Peak Anorak ilag med knickers, gamasjer og sokker. Jeg har så vidt jeg husker gått vekk fra all form for Goretex eller liknende, i alt av klær og sko. Alltid likt å kle meg lagvis, og dette virket til å treffe midt der jeg ønsket det; relativt tynt ytterlag som var vind- og vanntett, men samtidig pustet veldig bra. I tillegg har den en veldig god hette, noe jeg ikke alltid kan si når regnet styrter. Uansett; jeg hadde en anorakk før dette som var litt mer knotet å ta av, og det blir en vanesak, men på Peak Anorak'en har man to glidelåser langs hele venstresiden. Den ene for å åpne for lufting under armen, likt høyresiden, og den andre for å gjøre av/påkledning betraktelig mindre knotete. Den har også en knapp ved kanten, enten for "låsing" eller som lås om man vil lufte langs hele/deler av siden. I tillegg har anorakken 3 snølåser mot knickersen (eller andre klær med f.eks beltefester). Jeg liker å ha en god lomme i front slik de fleste anorakker har, spesielt sammen med en sekk på ryggen! Men alt er en vanesak. Selve stoffet og materialet i anorakken (likt resten av settet) er helt fenomenal, og jeg har brukt anorakken desidert mest så langt, selv om jeg bruker alt så ofte jeg kan, fra snøvær til regn og diverse. Det handler nok litt om nostalgi også dette her, men sånn er det bare. ;)

Endret av Vandrefalken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truant76 skrev:

Mye svette tyder vel egentlig på at man har for mye klær på seg? Hvis jeg går f.eks med sekk så pleier det å være iført en supertynn ulloverdel slik at jeg får ut fuktigheten, og anorakken/jakken el. kommer ikke på før jeg ev. tar en hvilepause og det blåser, men jeg pleier å vente til ulloverdelen har tørket litt eller så damper jo bare svetten inn i jakken fra innsiden.

Noen svetter mer enn andre. Jeg blir våt av svette uansett. Går aldri med mer enn ullnetting og bomullsjakke under marsj, og bare i ullnett i fint vær.

Vi snakker vinterstid, sommerstid går det i skall eller vindjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en Fjellreven Iceland anorakk som kun var brukt en gang og kjøpt i år på Finn.no til en meget hyggelig pris.

 Første inntrykket er vældig bra, med mulighet for å åpne på sidene, store lommer og tilpasninger både i rygg og hette. Spent på om jeg blir frelst eller ender opp med samme som @Terka om 10 år😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 22.44, Mareng skrev:

Noen svetter mer enn andre. Jeg blir våt av svette uansett. Går aldri med mer enn ullnetting og bomullsjakke under marsj, og bare i ullnett i fint vær.

Vi snakker vinterstid, sommerstid går det i skall eller vindjakke.

Ja, du har jo et poeng der. Har en bekjent som gjerne går i tskjorte vinterstid hvis han skal opp et bratt lite fjell på et par timers dagstur, mens jeg går med en fleece og bomullsanorakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen år siden en Norrøna anorakk i freshe moderne farger for å gi barndommens turplagg en sjanse. Den så bra ut, men synes ikke det var like kjekt å dra den over hodet når den skulle av, ulltrøye og genser fulgte med og blottla en mage uten noen form for vaskebrett, mer som en vaskeball 😂

Solgte den på finn igjen, og den ble solgt tvert til nesten det samme jeg betalte for den. Populært plagg med andre ord.

Konklusjonen er klar; for meg er det jakke som gjelder 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Kjellis said:

Jeg kjøpte for noen år siden en Norrøna anorakk i freshe moderne farger for å gi barndommens turplagg en sjanse. Den så bra ut, men synes ikke det var like kjekt å dra den over hodet når den skulle av, ulltrøye og genser fulgte med og blottla en mage uten noen form for vaskebrett, mer som en vaskeball 😂

Jeg har også Norrøna sin anorakk (Svalbard), og ser problemet med å vise magen :) Men det kan jeg leve med, det er et av de mest behagelige plaggene jeg har. Dagens modeller av samme anorakk har glidelås i ene siden, da er av- og påkledning mye enklere. Det jeg ikke liker med de nye Svalbard-anorakkene er at de har senket brystlommen ned til magenivå, så alt man har i lommene samler seg over bollemagen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel jakke: enkel å få av og på.

Fordel anorakk: ingen åpning ned hele fronten som kan ryke langt pokker inne på fjellet. 

Dette fokuset på å se så hinsides bra ut er tullete, begge typer bør kjøpes store nok til å få mye under og lommene er til for å brukes. Kjøper du anorakk kjøp en du når lommene på med pakning på ryggen. Kjøper du jakke, kjøp en med to lukkemekanismer (feks knapper OG glidelås) så overlever du om den ene ryker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år side jeg hadde anorakk og etter at jeg kjøpte jakke kan jeg ikke tenke å bruke noe annet.  Holder meg til den klassiske Fjallraven G 1000 med  glidelås og knepping i front.  Dermed er den lett å ta på og ta av, i tillegg som "innetemperaturen" er lett å regulere.  Og skulle glidelåsen ryke har den fremdeles knappene.

------------------------

Off topic:  At jeg bruker Fjallraven G 1000, den klassiske har også et følelsesmessig aspekt.  Den minner mye om feltjakken med 4 lommer.  Om jeg skulle trenge den er det ren refleks for høyre hånden å finne enkelmannspakka i venstre brystlomme.

I tillegg er det viktig for meg å velge en jakke og bukse for den slags skyld som er uforet.  Blir de våte tørker de rimelig fort.  Og så er det lett å regulere temperaturen enten ved å ta eller på seg mer klær.

---------------- 

Og siden jeg er off topic og vel så det.  I Fjallravenbuksa har jeg sydd i en 60 cm lang glidelås.  Dermed er det lett å ta av buksa f eks når det begynner å regne - uten å ta av støvlene.

Glidelåsen er montert på innsiden.  Da er det bare å sprette opp sømmen. 

En fordel til blir det skikkelig varmt er det enkelt å lage kortbukse ved å åpne glidelåsen og brette opp beina.  For å holde "beina" på plass har jeg sydd fast en tøyremse på innersiden litt nedenfor hoftehøyde.  Når buksebeina er brettet opp fester jeg den til buksebeltet vha borrelås.. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må være bygd annerledes enn meg, eller ha en helt annen teknikk... Om det er noe parti som avdukes under demontering av anorakk, så er det ryggen. Hvordan klarer dere å blottlegge magen?

Jeg har flere anorakker og jakker, og for meg er det ikke noe enten-eller. Hver til sitt bruk. Anorakken gir stor bevegelsesfrihet og føles løs og god på kroppen. Skal man stroppe seg ned med sekk med hoftebelte, skulder- og brystremmer så lenge man er ute, så kan man heller ha jakke for å få luftet i front. Men i leir så er anorakken suveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vinter og ski bruker jeg stort sett bare bomullsplagg ytterst. Er dritt lei all kondensen inne i såkalt pustende skallbekledning. Siste nyanskaffelse var en Norrøna annojakke. Jeg har vokst opp med anorakk, men synes det blir for tungvint å alltid måtte dra den over hodet. Luftemulighetene er også bedre med hel glidelås. 

Men dette eller lignende mener jeg vi har diskutert før: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er det noen som har erfaring av eller meninger om denne hybridversion av Anorakk / Anojakke https://www.twentyfour.no/twentyfour/515858/finse-anojakke-rustrød-xl-vattert-anojakke

Det som Norrøna bruker samme benevning på er jo en vanlig jakke eller muligens en Parka.. 

Det jeg egentlig sett etter er en jakke med lange glidelås fra atmulene og heilt ned. Jeg har en sådan fra OR, men dessverre var glidelåsen av svak kvalitet.

Effektivt att kunna lufta med hela fronten hängandes lös på utsidan av ryggsäckens midjebälte.. Det borde kunne kombineres med Ano-jakke konfigurasjonen. Et langt dobbeltsidig glidelås på hver side. Eller et langt og to korte på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.