Gå til innhold
  • Bli medlem

Mulig nakkeprolaps


Kjellis

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært sykemeldt siden starten av juli med sterke smerter i nakke, venstre skulder og ut i armen. Var noen turer til kiropraktor, men det hadde ingen effekt. Kiropraktor og lege mistenker prolaps i nakke og jeg har ventet i flere uker på å få komme inn på MR nå.

Jeg begynner å få mindre smerter og etter over en måned på sofaen begynner turlysten å melde seg, jeg har den siste halvannen uken gått meg noen korte fjell- og skogsturer med en liten og lett dagstursekk uten at plagene er forverret. Har nå lyst til en overnattingstur til helgen og jeg regner med jeg skal klare å få sekkvekten ned i 9-10 kilo. 

Har noen erfaring med prolaps i nakke og bære sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe erfaring personlig med nakkeprolaps, men har hatt prolaps lumbalt to ganger. Vil råde deg til å prøve gå noen kortere turer med aktuell vekt og kjenne på det selv. Er ingen fasit svar på hvor mye man klarer gå/bære, men kroppen sier greit i fra når du har presset deg for mye.  Litt kjipt om du er alene på tur, uten dekning og trenger hjelp. Hvor stor kraftsvikt du har i armen/i hvilken grad finmotorikken er påvirket vil jo og spille litt inn, på hvor mye du  klarer bruke armen (sette opp telt og så videre).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke noen lang tur uansett, 3-4 km gange og slå opp teltet og fiske litt ved et vann.

Har noe svekket kraft og nedsatt følelse i armen, men ellers fungerer den til daglige gjøremål. Tror jeg tar rådet ditt, pakker sekken og prøver en liten rusletur i kveld for å teste hvordan det kjennes 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kjellis skrev:

Har noen erfaring med prolaps i nakke og bære sekk?

Ja, har vel 28 års erfaring med det nå.
Jeg ga full gass etter at jeg ble friskemeldt (var sykemeldt i 5 mnd)
Noe jeg i etterkant har fått flere bekreftelser på at ikke var spesielt smart.
Spurte nevrologer på Ullevål når jeg lå der om bruk av sekk og fikk beskjed om at det
var smart å ta det veldig forsiktig.
Hadde jeg visst det jeg veit nå så hadde jeg drøyd den en god stund til før jeg begynte med sekk.
Bygge opp stabiliseringsmuskelaturen med turgåing (uten sekk) og trening og være smertefri :)

Mvh en som har sliti med kroniske nakkesmarter i over 28 år.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjellis skrev:

Høres lite oppløftende ut for tur til helgen da, @tubbs🙈 Jeg får ta meg en dagstur eller finne meg en sherpa kanskje😉

Min tanke er at det er bedre å kjede seg litt nå og bli skikkelig frisk og nyte mange år fremover :)
Sliter med rygg og knær også men er stort sett alltid nakken som setter skikkelig stopp.
En dagstur trenger jo ikke å være ett helt håpløst alternativ heller :)

God bedring :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite er erfaring med gåing med sekk og nakkeprolaps. Men har mye erfaring med å trene folk med nakkeprolaps. 

Det er nå sånn at det kan gå litt opp og ned fra dag til dag hva som er greit og ikke greit. Men burde ikke være noe problem å gå med sekk om du får stilt den inn slik at hoftene tar så og si hele vekta og skulderstroppene bare er der for å holde sekken inntil skuldrene. Jevnt press på skuldrene vil mest sannsynlig gi økt smerter og mer irritasjon av nerver. I tilfeller så er det ikke noe 100% fasitsvar. Ta hensyn når du løfter sekken, og prøv å få all vekta på hoftene. Om det fortsatt gjør vondt/stråler nedover armen etter at sekken er på ryggen ville jeg avstått en liten stund til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjellis skrev:

Høres lite oppløftende ut for tur til helgen da, @tubbs🙈 Jeg får ta meg en dagstur eller finne meg en sherpa kanskje😉

Endelig har du en god unnskyldning for å skaffe deg en kløvhest 👍🏻

God bedring. Og sier som Tubbs. Ikke push noe. Nakkeplager er særdeles slitsomt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kjellis skrev:

Jeg har nå vært sykemeldt siden starten av juli med sterke smerter i nakke, venstre skulder og ut i armen. Var noen turer til kiropraktor, men det hadde ingen effekt. Kiropraktor og lege mistenker prolaps i nakke og jeg har ventet i flere uker på å få komme inn på MR nå.

Jeg begynner å få mindre smerter og etter over en måned på sofaen begynner turlysten å melde seg, jeg har den siste halvannen uken gått meg noen korte fjell- og skogsturer med en liten og lett dagstursekk uten at plagene er forverret. Har nå lyst til en overnattingstur til helgen og jeg regner med jeg skal klare å få sekkvekten ned i 9-10 kilo. 

Har noen erfaring med prolaps i nakke og bære sekk?

Slitt med smerter 22 år rygg,  siste 10 år nakke og skulder tillegg og nå siste år fingrer, ankler ,kne og håndledd begynt verke men holdt meg i jobb omtrent hele tiden til i fjor bortsett fra 3 perioder med for mye smerter og lite søvn da kiropraktor/muskelterapeut ikke greide hjelpe meg.. Men fra leger sa prolaps, overbelastning måtte roe jobb, skjev rygg , betennelse kanskje så fikk piller som ikke hjalp så viste det seg jeg har gått med revmatisk sykdom konstant betennelse da endelig fant ut forkalkning og slitasje i fjor i hofte. Da mistenkte de prolaps og brokk men var sykdommen som herjet blitt mer aggresiv derav smerter i mer ledd. Har jevnt smerter i nakke og høyre skulder arm pga slitasje og press på muskler/nerver. Fysioterapeut hjelper meg , medisin får for sykdommen hjelper ikke ,men er kamp få noe som virker pga kostnad ting tar tid man skal være sta og stå på..

Men ordnet meg gjennom fysioterapeut tns altså elektrisk smertepumpe den hjelper, og muskelavslappende da herjer som verst. Sterke saker men de demper mest. Gått for lenge på smertestillende måtte ta valget selv kutte de pga økte hodepine og svekket energi ennå mer.

Aktivitet du føler deg frem selv lett sekk så burde en tur gå jeg har hørt både ja og nei fra folk som skal kunne dette men min erfaring selv er at hvis ikke nakken verker for mye så går det fint med sekk opp til max 13 kg da begynner det bli ømt etter noen km hvis er steinete grunn. Føl deg frem selv.

Nøye på sko, sekk og innstilling passer meg så går det faktikst fint gå tur det er beste medisin når sliter med smerter selv med skrot ryggen og nakken min som har forkalkning, slitasje og rygg begynt krumme seg stivne.

Verre gå på asfalt eller trene feil som jeg har prøvd en del år enn tur i marka med sekk. Verste er energien men tar dag for dag da smerter og energien går opp og ned med barometeret. Få skikkelig utredning rømtgen av nakke , rygg og skulder + mr så ser de om er prolaps og kanskje press på nerver. Tar tid desverre og treigere er det offentlig enn hvis de har bestilt privat. Vært på del røntgen, mr og ct både offentlig og privat. Kan være lurt ta en tlf til de har bestilt hos si du kan komme når som helst hvis er avbestilling, hjalp meg ringte meg pga avbestilling fikk kortet ventetid. Avhengig av kort reisevei såklart men kjekt få kortet ventetid. 

Prøv og med varme pute på nakken, på meg hjelper det lindre. Kan og prøve is hvis ikke varme lindrer.  Prøv deg frem rolig med sekk finn vekt som er ok,aktivitet gjør det neppe verre med ok sekk er du trent gå men bedre for smerter kroppen blir varm og tillegg komme seg ut få mestringsfølelse. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tubbs skrev:

Min tanke er at det er bedre å kjede seg litt nå og bli skikkelig frisk og nyte mange år fremover :)
Sliter med rygg og knær også men er stort sett alltid nakken som setter skikkelig stopp.
En dagstur trenger jo ikke å være ett helt håpløst alternativ heller :)

God bedring :)

Helt klart. Vil ikke slite med dette lengre enn nødvendig! Men turlysten er sterk, så det blir vel dags-/kveldstur med fiskestanga. Utfordringa er vel at sekken kan bli så tung hjem igjen kanskje😉

Takk skal du ha😊

22 minutter siden, tklami skrev:

Lite er erfaring med gåing med sekk og nakkeprolaps. Men har mye erfaring med å trene folk med nakkeprolaps. 

Det er nå sånn at det kan gå litt opp og ned fra dag til dag hva som er greit og ikke greit. Men burde ikke være noe problem å gå med sekk om du får stilt den inn slik at hoftene tar så og si hele vekta og skulderstroppene bare er der for å holde sekken inntil skuldrene. Jevnt press på skuldrene vil mest sannsynlig gi økt smerter og mer irritasjon av nerver. I tilfeller så er det ikke noe 100% fasitsvar. Ta hensyn når du løfter sekken, og prøv å få all vekta på hoftene. Om det fortsatt gjør vondt/stråler nedover armen etter at sekken er på ryggen ville jeg avstått en liten stund til

Takk for svar, tror jeg prøver meg frem og tar det gradvis 😊

22 minutter siden, Gittiamo skrev:

Endelig har du en god unnskyldning for å skaffe deg en kløvhest 👍🏻

God bedring. Og sier som Tubbs. Ikke push noe. Nakkeplager er særdeles slitsomt. 

Ja, eller noen sterke turkamerater som kan ta mitt utstyr også 😇

Takk skal du ha😊

22 minutter siden, Memento mori skrev:

Har du prøvd å være lettpakker? Da burde du få plass til det meste i en stor rumpetaske/hoftesekk. Da belaster du ikke nakken på samme måten. Gå heller litt kort, og ta om nødvendig 2 turer. 

Har ikke vært dedikert lettpakker, men sekkvekten bruker å ligge på 10-15 kg for helgeturer, alt etter hvor mye luksus jeg unnet meg😉 Med utsyret jeg har nå burde jeg klare å komme ned i 8-9 kg for en natt med fiskeutstyr i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, KimH skrev:

Slitt med smerter 22 år rygg,  siste 10 år nakke og skulder tillegg og nå siste år fingrer, ankler ,kne og håndledd begynt verke men holdt meg i jobb omtrent hele tiden til i fjor bortsett fra 3 perioder med for mye smerter og lite søvn da kiropraktor/muskelterapeut ikke greide hjelpe meg.. Men fra leger sa prolaps, overbelastning måtte roe jobb, skjev rygg , betennelse kanskje så fikk piller som ikke hjalp så viste det seg jeg har gått med revmatisk sykdom konstant betennelse da endelig fant ut forkalkning og slitasje i fjor i hofte. Da mistenkte de prolaps og brokk men var sykdommen som herjet blitt mer aggresiv derav smerter i mer ledd. Har jevnt smerter i nakke og høyre skulder arm pga slitasje og press på muskler/nerver. Fysioterapeut hjelper meg , medisin får for sykdommen hjelper ikke ,men er kamp få noe som virker pga kostnad ting tar tid man skal være sta og stå på..

Men ordnet meg gjennom fysioterapeut tns altså elektrisk smertepumpe den hjelper, og muskelavslappende da herjer som verst. Sterke saker men de demper mest. Gått for lenge på smertestillende måtte ta valget selv kutte de pga økte hodepine og svekket energi ennå mer.

Aktivitet du føler deg frem selv lett sekk så burde en tur gå jeg har hørt både ja og nei fra folk som skal kunne dette men min erfaring selv er at hvis ikke nakken verker for mye så går det fint med sekk opp til max 13 kg da begynner det bli ømt etter noen km hvis er steinete grunn. Føl deg frem selv.

Nøye på sko, sekk og innstilling passer meg så går det faktikst fint gå tur det er beste medisin når sliter med smerter selv med skrot ryggen og nakken min som har forkalkning, slitasje og rygg begynt krumme seg stivne.

Verre gå på asfalt eller trene feil som jeg har prøvd en del år enn tur i marka med sekk. Verste er energien men tar dag for dag da smerter og energien går opp og ned med barometeret. Få skikkelig utredning rømtgen av nakke , rygg og skulder + mr så ser de om er prolaps og kanskje press på nerver. Tar tid desverre og treigere er det offentlig enn hvis de har bestilt privat. Vært på del røntgen, mr og ct både offentlig og privat. Kan være lurt ta en tlf til de har bestilt hos si du kan komme når som helst hvis er avbestilling, hjalp meg ringte meg pga avbestilling fikk kortet ventetid. Avhengig av kort reisevei såklart men kjekt få kortet ventetid. 

Prøv og med varme pute på nakken, på meg hjelper det lindre. Kan og prøve is hvis ikke varme lindrer.  Prøv deg frem rolig med sekk finn vekt som er ok,aktivitet gjør det neppe verre med ok sekk er du trent gå men bedre for smerter kroppen blir varm og tillegg komme seg ut få mestringsfølelse. 

 

Leit å høre at du sliter så mye, de beste ønsker for at du skal bli frisk! Jeg går turer som legen sier jeg skal. Og har ved 3 anledninger bært sekk med 3-4 kg i og har ikke merket at det blir verre med så lett sekk. Er nok kanskje lurest å vente på svar fra MR før jeg prøver tyngre sekk. Mistenker at det blir opp til meg selv å finne ut hvor smertegrensa går, bokstavlig talt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjellis skrev:

Jeg har nå vært sykemeldt siden starten av juli med sterke smerter i nakke, venstre skulder og ut i armen. Var noen turer til kiropraktor, men det hadde ingen effekt. Kiropraktor og lege mistenker prolaps i nakke og jeg har ventet i flere uker på å få komme inn på MR nå.

Jeg begynner å få mindre smerter og etter over en måned på sofaen begynner turlysten å melde seg, jeg har den siste halvannen uken gått meg noen korte fjell- og skogsturer med en liten og lett dagstursekk uten at plagene er forverret. Har nå lyst til en overnattingstur til helgen og jeg regner med jeg skal klare å få sekkvekten ned i 9-10 kilo. 

Har noen erfaring med prolaps i nakke og bære sekk?

 

4 timer siden, tubbs skrev:

Ja, har vel 28 års erfaring med det nå.
Jeg ga full gass etter at jeg ble friskemeldt (var sykemeldt i 5 mnd)
Noe jeg i etterkant har fått flere bekreftelser på at ikke var spesielt smart.
Spurte nevrologer på Ullevål når jeg lå der om bruk av sekk og fikk beskjed om at det
var smart å ta det veldig forsiktig.
Hadde jeg visst det jeg veit nå så hadde jeg drøyd den en god stund til før jeg begynte med sekk.
 Bygge opp stabiliseringsmuskelaturen med turgåing (uten sekk) og trening og være smertefri :)

Mvh en som har sliti med kroniske nakkesmarter i over 28 år.
  

Som Tubbs skriver. Greit å ta det rolig, i det minste til du har fått vurdering av MR. Samtidig så er det aldri feil med forsiktig bevegelse, og da er å bruke beina midt i blinken. Å redusere belastningen mens plagene er der er, som nevnt, lurt. Lett sekk eller hoftesekk kan være et godt alternativ. 

Har ikke prolaps i nakke, tror jeg (selv om blir litt nummen i fingre en gang i blant), men har prolapser i korsrygg. Har hatt noen runder med MR. Har selv fått "tillatelse" til å bære sekk og la smerten styre når det blir for mye. Tur er rett og slett eneste medisinen som holder meg unna operasjonsbordet, så da blir det mer eller mindre daglig tur enten jeg vil eller ikke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kjellis skrev:

Det blir ikke noen lang tur uansett, 3-4 km gange og slå opp teltet og fiske litt ved et vann.

Har noe svekket kraft og nedsatt følelse i armen, men ellers fungerer den til daglige gjøremål. Tror jeg tar rådet ditt, pakker sekken og prøver en liten rusletur i kveld for å teste hvordan det kjennes 😊

Ja det er nok lurt! Er delvis sykemeldt grunnet prolaps i korsryggen for tiden, og ikke våget meg ut på langtur enda. Formen varierer litt fra dag  til dag, og har vell maks gått med 4 kg på ryggen. Går greit en liten stund, så kjenner jeg at foten dovner  mer og mer bort. Veldig frustrerende, men det er bare å ta tiden til hjelp. Generelt er det bra med bevegelse inntil smertegrensen, men da jeg hadde prolaps første gangen trodde jeg at jo mer aktivitet jo bedre vær best. Dette stemmer ikke fant jeg ut, og brukte veldig lang tid på å bli helt god. Helt i starten er det jo en betennelsesreaksjon i ryggraden og som trenger litt ro, og etterhvert som prolapset (forhåpentligvis) trekker seg tilbake kan man øke aktiviteten mer og mer.

 

Men litt og ofte er bedre enn langt og lenge er de rådene jeg har fått. De fleste prolapser går over av seg selv uten at man trenger gjøre noe med dem, men noen ganger kan plagene vedvare over lang tid eller det kan oppstå akutt forverring som krever rask operasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring!

Et lite sidespor, men: Jeg har erfaring med kropp som ikke virker og som venter på MR.

Jeg måtte ha MR før de kom videre i feilsøkingen. Det var vel sånn 3.5 mnd ventetid. Jeg bor og jobber (normalt) ikke veldig langt unna sykehuset. Så jeg ringte de hver eller annenhver dag og spurte om de hadde avbestillng/avlysninger og minte de om at jeg kunne komme på ca 5 minutters varsel. Til slutt ble de enten drittlei eller fikk en avlysning. Jeg sparte i hvert fall over 2 mnd i ventetid.  Så det er verdt litt innsats om du er lei av å vente eller ønsker fortgang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring!   Har sjølv erfaring ala KimH..  Før MR er utført kan du potensielt "tabbe" deg ut.  Ein klassikker er å brenne av for mykje krutt når ting ser ut til å gå rette vegen.    Kan anbefale å starte dagen med lett tøying av kroppen for å få ein tilbakemld på dagens form.  Gå i ulendt terreng og ikkje i "monotomt" terreng.  Ein god naprapat har vært meir effekttivt enn kiropraktor.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at jeg ble litt overivrig nå når jeg kjenner at smertene er mindre og formen bedre. Pakket sekk med alt jeg trenger for to dager på tur i går og gikk ut for å teste sammen med min bedre halvdel. Jeg klarte å bære sekken bortimot en liten kilometer før jeg ble verre og hun måtte ta sekken, og da veide sekken 7,1 kg. Jeg må bare innse at overnattingsturer i fjellet ikke kan gjennomføres enda, jeg får heller gå kortere turer med lett dagstursekk i stedet, det har jo gått bra hittil.

Takk for råd @Jan Erik Hansen, @Espen Ørud Og @Vossingen 😊 Takk til deg også, @Bokhylla og god bedring😊 

Jeg tar til meg alle råd. Jeg har vært til kiropraktor, noe som ikke hadde effekt. Har i mine 40 år ikke vært syk enda, men jeg synes det er litt rart å få henvisning og behandling hos kiropraktor når en ikke vet hva skaden er. Samtidig med så sterke smerter er en jo villig til å prøve mye for å få lindring, i alle fall gjør jeg det 😇

Så da blir det små turer fremover, jeg bor slik at jeg kan gå ut døra og rett ut på tur nærmest, så får jeg håpe at kroppen tillater overnattingsturer ut på høsten 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjellis skrev:

Jeg tror nok at jeg ble litt overivrig nå når jeg kjenner at smertene er mindre og formen bedre. Pakket sekk med alt jeg trenger for to dager på tur i går og gikk ut for å teste sammen med min bedre halvdel. Jeg klarte å bære sekken bortimot en liten kilometer før jeg ble verre og hun måtte ta sekken, og da veide sekken 7,1 kg. Jeg må bare innse at overnattingsturer i fjellet ikke kan gjennomføres enda, jeg får heller gå kortere turer med lett dagstursekk i stedet, det har jo gått bra hittil.

Takk for råd @Jan Erik Hansen, @Espen Ørud Og @Vossingen 😊 Takk til deg også, @Bokhylla og god bedring😊 

Jeg tar til meg alle råd. Jeg har vært til kiropraktor, noe som ikke hadde effekt. Har i mine 40 år ikke vært syk enda, men jeg synes det er litt rart å få henvisning og behandling hos kiropraktor når en ikke vet hva skaden er. Samtidig med så sterke smerter er en jo villig til å prøve mye for å få lindring, i alle fall gjør jeg det 😇

Så da blir det små turer fremover, jeg bor slik at jeg kan gå ut døra og rett ut på tur nærmest, så får jeg håpe at kroppen tillater overnattingsturer ut på høsten 😊

Takk for det, og samme til deg!

Om ikke annet gjør sykdom at en virkelig setter pris på å bare kunne gjøre hverdgsaktiviteter uten problemer. Jeg tror jeg kan garantere at når du endelig får komt deg ut på overnattingstur blir det en ny dimensjon av turglede😀👍

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.