Gå til innhold
  • Bli medlem

Femte gang noen «stjeler» bildet mitt.


Kjellis

Anbefalte innlegg

Har opplevd at en "venn" jeg hadde på FB la ut 7 av mine bilder som som egen dagstur 🤔
Fikk en PM 2 timer etter hvor vedkommende skreiv at hun hadde gått samme turen som meg men at mine bilder var bedre (noe jeg veit var løgn) 🤔
Har hatt noen bra bilder av fisk som har blitt brukt uten min godkjenning men den på FB tok kaka!
Så frekkhet har ingen grenser

Endret av tubbs
  • Liker 1
  • Hehe 2
  • Forvirret 1
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at samfunnet er i stadig forandring, @tshansen, men jeg velger å tro at samfunnet kan endres til noe bedre - at vi kan påvirke utviklingen, og da må en si fra om noe ikke er greit. Å tie og godta lovbrudd bare for en må henge med utviklingen er ikke noe jeg finner meg i.

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen Ørud skrev:

Av praktiske årsaker synes jeg det er gunstig å benytte din bil fordi den er parkert nære der jeg skal reise fra. Den står dessuten i det ofte rolige rom og er minimalt sikret mot tyveri. Du vil dessuten høyst sannsynlig finne igjen bilen etter hvert...

Du får ikkje ta bilen min, men du må gjerne ta ein kopi og dele den med alle du kjenner.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tubbs skrev:

Har opplevd at en "venn" jeg hadde på FB la ut 7 av mine bilder som som egen dagstur 🤔
Fikk en PM 2 timer etter hvor vedkommende skreiv at hun hadde gått samme turen som meg men at mine bilder var bedre (noe jeg veit var løgn) 🤔
Har hatt noen bra bilder av fisk som har blitt brukt uten min godkjenning men den på FB tok kaka!
Så frekkhet har ingen grenser

Har opplevd på FB, og IG, at personer har delt bildene mine, men da har de spurt først. Det er jo bare moro, og god pr 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kjellis skrev:

Enig i at samfunnet er i stadig forandring, @tshansen, men jeg velger å tro at samfunnet kan endres til noe bedre - at vi kan påvirke utviklingen, og da må en si fra om noe ikke er greit. Å tie og godta lovbrudd bare for en må henge med utviklingen er ikke noe jeg finner meg i.

Nå begynner vi å bli veldig enig... Mulig andre har oppfattet meg som at jeg syns det er greit at folk stjeler bilder. Det er jeg på ingen måte tilhenger av. Men som hobbyfotograf og ivrig motorsyklist/skribent opplever jeg til stadighet at bildene mine blir lugget. repostet osv. Det er ingen ting jeg gidder å irritere meg over, ukulturen på nettet er slik, å det blir som å hyle i skogen for å prøve å endre dette. 

Det eneste jeg kan endre er meg selv, så jeg tar alle forhåndsregler når det kommer til bilder som jeg mener det kan tjenes penger på eller hvilke jeg velger å dele. Er det greit at det er slik? Nei, men det er slik.... å jeg kan ikke gjøre så mye til eller fra. 

Jeg har fått sponsing fra merker i både inn og utland for at bildene mine er blitt spredd og brukt. Jeg har fått henvendelser på om jeg har bilder som ligner, eller er av bedre kvalitet som jeg ønsker å selge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har fått sponsing fra merker i både inn og utland for at bildene mine er blitt spredd og brukt. Jeg har fått henvendelser på om jeg har bilder som ligner, eller er av bedre kvalitet som jeg ønsker å selge. 

 For de som tar gode bilder er det fullt mulig å legge ut i en kvalitet som er såpass jalla at den kun egner seg på skjerm, eller liten skjerm for den del. Det stopper i hvertfall ethvert bruk i trykkede medier.

De siste årene har det blitt en ekstrem ukultur på nett med ikke bare stjeling, men direkte lyving. Man skryter uhemmet av man har gått helgetur på 80 km fra A til B, men i realiteten har man hatt busskyss og bilskyss halve veien, og i realiteten har man bare gått 35 km. De fleste som leser det, vet at det er feil, men trykket like, hjerter og alt det der allikevel. Til slutt vet man ikke hva som er sant og hva som ikke er sant.

Jeg så en supergod fotograf med helt enestående bilder ble spurt på face om det var greit at bildene hans ble delt, og han sa at han satte veldig stor pris på om de blir delt. Altså, bildedeling på face syns jeg er OK, og det er vel egentlig ikke noe man trenger å spørre om?

 Man kan vel også endre personverninnstillinger slik at disse bildene ikke kan deles uansett, og man får varsel når de blir delt på den måten..

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg så en supergod fotograf med helt enestående bilder ble spurt på face om det var greit at bildene hans ble delt, og han sa at han satte veldig stor pris på om de blir delt. Altså, bildedeling på face syns jeg er OK, og det er vel egentlig ikke noe man trenger å spørre om?

Slik deling er bare positivt for fotografen ;-) Problemet er når folk kopierer et bilde og publiserer det som sitt eget.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trond Arvid Hagen skrev:

Et fotografi kan ikke kopieres eller publiseres uten samtykke fra fotografen eller den som fotografen har overdratt sine økonomiske rettigheter til. Vanligvis blir slikt samtykke gitt mot betaling.

 

Sier det igjen send regning, det er eneste måte og få slutt på digital stjelning.

Det er riktig det du sier, men det er ikke slik i virkeligheten 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

Det er riktig det du sier, men det er ikke slik i virkeligheten 😇

Det kan du jo si i dagligvarebutikk som har satt frem varer du kan forsyne deg av og har vidåpen dør også...

 

Tipper du ikke gjør det så mange ganger....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er to ganske tydelige grupperinger her i dette spørsmålet. 

Men de går faktisk ikke an å sammenligne fysiske ting med det som er digitalt, selv om ene gruppa mener det er akkurat det samme. Det er nok argumenter som faller på steingrunn hos de aller fleste. 

Musikk, bilder, bøker er det nok en meget stor del av befolkingen som syns det er greit nok å «ta en kopi» til eget bruk. Desverre startet musikkbransjen dette løpet med å ta alt for høye summer for musikk, hadde de laget løsninger som gjorde det enklest, og billig å gjøre det lovlig, hadde nok det vært standarden i dag. Flere generasjon har blitt opplært feil. 

Hadde jeg vist hvordan en kunne laget en meningsmåling i en alt startet tråd skulle jeg gjerne gjort dette, for å se hva folk anonymt mener/ har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Memento mori skrev:

Musikk, bilder, bøker er det nok en meget stor del av befolkingen som syns det er greit nok å «ta en kopi» til eget bruk.

Det er jo ikke "ta en kopi av til eget bruk" som er problemet, det er "ta en kopi av og utgi for å være mitt eget verk" som er problemet. 
Tror de fleste er enige om at det å dele bilder f.eks via "deleknappen" på facebook hvor det kommer tydelig frem hvem som har tatt bildet er ganske uproblematisk og til og med forventet/ønskelig når man legger ut bilder på nett. Det er jo f.eks heller ikke lovstridig å laste ned bilder fra nett, printe på lerret og henge opp i stua. Men du kan ikke vise frem bilder av stua med de fine bildene på internett etterpå da :P

Gammel artikkel, men har ikke fått med meg at det har vært noen endringer etter dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Det er riktig det du sier, men det er ikke slik i virkeligheten 😇

Men for at det skal bli virkligheten, må man reagere slik at de som tror det er fritt frem for svi, de som for presantert en regning med påfølgende inkassokrav, stjeler ikke ett bilde neste gang.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man et kjapt søk her på forumet f.eks.... Så ser jeg at mange, eller de fleste har lagt inn bilde av et produkt de har kjøpt osv som ikke er tatt av de 🤔 Er dette greit eller blir dette også å stjele?

Eller har de som linker bilde fra en nettside/google osv hentet inn tillatelse hos fotograf? Hvor fant de informasjon om hvem som er fotografen osv? 

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kjell Iver skrev:

 For de som tar gode bilder er det fullt mulig å legge ut i en kvalitet som er såpass jalla at den kun egner seg på skjerm, eller liten skjerm for den del. Det stopper i hvertfall ethvert bruk i trykkede medier.

Å legge ut bilder i "jalla kvalitet" er helt uaktuelt i mine øyne, man har jo litt "yrkesstolthet". Er bildet sylskarpt, så blir ikke det tullet med, annet enn det Facebook ødelegger i kompresjonen. Men pleier som regel å gå for max 1200px lengste side. Men det stopper sjeldent noen å stjele da heller..

Hadde et bilde på trykk i en avis her tidligere i år, som ble hentet fra Instagrammen min(lovlig pga rett tag), men de blåste opp bildet til en halv side og det ble meget pixelert og fælt.. jeg fikk helt vondt i sjela da jeg så det. Så trykte medier er ikke noe bedre til tider.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Tar man et kjapt søk her på forumet f.eks.... Så ser jeg at mange, eller de fleste har lagt inn bilde av et produkt de har kjøpt osv som ikke er tatt av de 🤔 Er dette greit eller blir dette også å stjele?

 

Mange linker bilder til produkter. I en del tilfeller gjør forumet dette om til en hotlink og presenterer bildet direkte.

DA først snakker vi om gråsone i hvert enkelttilfelle da bildet verken er kopiert eller flyttet. Man kan f.eks enkelt slå av hotlinking av bilser fra eget nettsted om man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Tar man et kjapt søk her på forumet f.eks.... Så ser jeg at mange, eller de fleste har lagt inn bilde av et produkt de har kjøpt osv som ikke er tatt av de 🤔 Er dette greit eller blir dette også å stjele?

Eller har de som linker bilde fra en nettside/google osv hentet inn tillatelse hos fotograf? Hvor fant de informasjon om hvem som er fotografen osv? 

 

12 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Mange linker bilder til produkter. I en del tilfeller gjør forumet dette om til en hotlink og presenterer bildet direkte.

 DA først snakker vi om gråsone i hvert enkelttilfelle da bildet verken er kopiert eller flyttet. Man kan f.eks enkelt slå av hotlinking av bilser fra eget nettsted om man ønsker.

Var vel en diskusjon eller to her på Fjellforum for noen år siden om akkurat dette temaet. Da av typen kopierte bilder med spørsmål "Hvor er dette?" og lignende. Ble vel gjort tiltak den gangen også, uten at jeg husker helt hvordan (og er for lat til å søke frem til riktig tråd). 

For produktbilder og annonsemateriell fra produsent stiller ting seg litt annerledes. Det er bilder produsenten stiller tilgjengelig, og det bør være enkelt å sjekke om de kan brukes fritt. 

Litt usikker på om forumet gjør om link til bilde til en hotlink eller om det lagres en kopi av bildet på server. Hotlinking er en uting, men heldigvis lett å beskytte seg mot. F.eks. ved at bildet erstattes av et bilde som sier noe slikt som "Dette bildet er stjålet fra ...."). Selv har jeg faktisk gitt Fjellforum tillatelse til å hotlinke. 

Men uansett hvordan en snur og vender på det, så er det å benytte bilder uten tillatelse tyveri. At skylde på at "alle andre" gjør det hjelper fint lite. Det blir som å kjøre 70 i 60 sonen, og håpe på å unngå bot om det er kontroll fordi alle andre gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.