Gå til innhold
  • Bli medlem

Femte gang noen «stjeler» bildet mitt.


Kjellis

Anbefalte innlegg

On 8/17/2018 at 2:27 PM, Espen Ørud said:

...så da må butikker, torghandlere og andre som presentere varer utenfor butikken bare akseptere at det er allemannseie og fritt frem å forsyne seg?

Du kan mene dette så mye du vil, men alle bildetyverier som går i rettssystemet eller forliksrådet ender med at den som har opphavsretten til bildet tilkjennes erstatning. 

Du kan godt argumentere at større fart enn 80 var så lett tilgjengelig med din bil når du blir tatt i fartskontroll, men bot blir det likevel...

Wohaa... denne missa jeg.

Du er ganske tydelig i ditt ståsted og bastant i det du skriver. 😊

Jeg er godt innforstått med digital eierskap (jobbet med it i offentlig&privat marked side 20 år), men tror store deler av samfunnet hverken et bevisst eller etterlever det så tydelig som du beskriver det ift deres "digitale liv" på internett (som et temaet her).

For å bruke bil-eksempelet videre:

- Om du vet at mange er fristet til å stjele bilen din selv om det er ulovlig, ville du da forlatt den med nøkkelen i tenninga og motoren i gang mens du var inne og handla i en butikk i Oslo fordi det uansett et ulovlig å stjele, eller ville du tatt dine forholdsregler med å slå av motoren og låse bilen?

- Er du en av dem som aldri har kjørt fortere en oppgitt fartsgrense? (Jeg kan ikke svare et ærlig ja på dette spørsmålet.) 

En liten historie om "torgforhandlere"; Jeg gikk gatelangs i New York for noen år siden når mannen forran meg sparka borti brettet til en gateselger og tingene han solgte ramla ned. Jeg var kjapp til å plukke opp en ball, og sa "This is yours please" mens jeg leverte den tilbake. Det siste sjokkerte gateselgeren mer en om jeg hadde stukket av med ballen så det ut til. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, Terka skrev:

...For å bruke bil-eksempelet videre:

- Om du vet at mange er fristet til å stjele bilen din selv om det er ulovlig, ville du da forlatt den med nøkkelen i tenninga og motoren i gang mens du var inne og handla i en butikk i Oslo fordi det uansett et ulovlig å stjele, eller ville du tatt dine forholdsregler med å slå av motoren og låse bilen?

...

Nå kjenner jeg ikke forholdene i Oslo. Det er en litt annen verden enn der jeg lever. Har ikke en gang lås til sykkelen som står utenfor døren (Men ikke si det til noen...). Sykkelen har fått stå i fred så langt, men låser bilen, om jeg husker det.

Har jo selvsagt hørt om at det er noen som stjeler biler, ja til og med biler som er låst. Men tror likevel ikke så galt om Oslofolk at det er normal praksis å stjele biler. Er vel heller noen få idioter der som alle andre steder som gjør slik. Ja kan strekke det så langt å si at jeg tror de fleste foreldre og lærere i Oslo også oppdrar barna til at det er galt å stjele. Kanskje jeg bare er naiv?

Ikke sammenlignbart forøvrig, så poenget er vel egentlig at det mangler oppdragelse. Og både Internett og Fjellforum ville vært et gråere sted om @Kjellis og andre sluttet å legge ut bilder bare fordi noen ikke kan knipse sine egne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Du er ganske tydelig i ditt ståsted og bastant i det du skriver. 😊

 

Jeg har til gode å erfare at folk opplever tydelighet negativt 😉

Og dette er gjerne et tema jeg har valgt å være spesielt bastant rundt. Hovedsaklig fordi jeg opplever at alt annet enn tydelighet rundt dette er med på å gjøre det motsatte av å oppnå allmen bevissthet rundt opphavsrett (også på nett)...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.