Gå til innhold
  • Bli medlem

Å pusse bålkjelen - eller ikke?


Kjell Iver

Pusser du bålkjelen under?  

31 stemmer

  1. 1. Pusser du bålkjelen utvendig/under?

    • Nei
      21
    • Ja
      10


Anbefalte innlegg

Jeg havnet i en diskusjon angående dette med pussing av kjeler som blir brukt på bål.

Diksusjonen kom opp da det tok noe tid for å få vannet til å koke på en kjele på et bål. 

Jeg må innrømme at jeg aldri pusser kjeler utvendig, men lar det danne seg et lag med bek, men min teori er at dette laget er like tykt alltid, og at det brennes reint etter hvert. Min bedre halvdel mente at man skal skrubbe disse bålkjelene med stålull en gang i blant for å holde de rene under slik at de leder varmen best mulig.

Jeg syns det er noe herk å gjøre reint noe slikt i vaskevann, men gjør det av og til i nøden innendørs, men da kun innvendig selvsagt! Noen meninger? Andre alternativer i avstemmingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sterk fornemmelse om at dette belegget fører til lengre tid på bålet for å få kok, så jeg tar det bort etter hvert, men først når det begynner å bli litt tykkelse på det. Et helt tynt lag med "sort glasur" bryr jeg meg ikke om, men om jeg ikke passer på og setter den varme kjelen på bakken så fester det seg mye grums etter hvert.

 

Rengjøringen består stort sett bare av å gnikke bunnen av kjelen i sand, grus el. som jeg kommer over i nærheten av camp. Gjør jeg dette i vasken hjemme blir det bråk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har en annen vinkling på det. Å eksponere seg for beksot og for mye røyk er noe jeg prøver å unngå for en hver pris. Når man vet hvor mye svineri denne røyken inneholder og hvilke konsekvenser eksponering har over lengre tid. Så om jeg kan, unngår jeg å bruke kjele på bål, de gangene jeg gjør det, passer jeg på å gjøre den skikkelig ren etter bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det for ille så kan du smøre inn kjelen med grønnsåpe, helst den geleaktige, for så etter at det har virket en stund vaske bort det som løsner rimelig lett.  Ser liken vits i å slite med stålull og ende opp med et tynnere belegg omtrent som Truant76 beskriver.  ellers er jo primus å foretrekke, det blir jo ikke noe sot av det :-)

 

dsk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å prøve å få av mest mulig sot, mest på grunn av lukta. Isete snø ved påsketider er ypperlig til å vaske av med. Og pleier å ta en full rensk en gang i året på våren. Sota tærer på aluminiumen, så det er for å bevare kjelen litt lenger. Bruker mest gass på sommeren, og har egen gasskjele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder belegget på kjelen. Og når det av ulike grunner er umulig å komme seg ut på tur, setter jeg kjelen på ei varm kokeplate og anger inn duften av bål og tenker tilbake på turene fra sist sommer. Dessuten gir det cred hos andre fjellfanter å trekke opp ei sotete kjele fra sekken.

DSC00567.JPG

  • Liker 3
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Jeg beholder belegget på kjelen. Og når det av ulike grunner er umulig å komme seg ut på tur, setter jeg kjelen på ei varm kokeplate og anger inn duften av bål og tenker tilbake på turene fra sist sommer. Dessuten gir det cred hos andre fjellfanter å trekke opp ei sotete kjele fra sekken.

DSC00567.JPG

Never trust a man with shiny gear blir vel neppe mer treffende 😁

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, martin.m skrev:

Never trust a man with shiny gear blir vel neppe mer treffende 😁 

De fleste av oss kan trygt fjerne sot og belegg fra kaffekjelen.  "Måten vi opptrer på vil nok avsløre oss selv om vi noen ganger må ty til "shiny gear". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Jeg beholder belegget på kjelen. Og når det av ulike grunner er umulig å komme seg ut på tur, setter jeg kjelen på ei varm kokeplate og anger inn duften av bål og tenker tilbake på turene fra sist sommer. Dessuten gir det cred hos andre fjellfanter å trekke opp ei sotete kjele fra sekken.

DSC00567.JPG

Akkurat dette med lukt er viktig for meg nå for tiden.  Ennå har jeg en liten eim av bål her på gutterommet,og drømmer om Hardangervidda

Endret av Tom42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kjell Iver skrev:

Diksusjonen kom opp da det tok noe tid for å få vannet til å koke på en kjele på et bål. 

Jeg må innrømme at jeg aldri pusser kjeler utvendig, men lar det danne seg et lag med bek, men min teori er at dette laget er like tykt alltid, og at det brennes reint etter hvert.

Hvis det brukes tørr ved og helst uten for mye bek i veden (eks. bjørk, fet furu), kan du brenne vekk alt av bek. Blir da erstattet av sot. (kan også brenne ren en pipe, med samme prinsipp). Bek isolerer og fører til dårligere varmeoverføring, så bunn burde nok rengjøres på bålkjeler. På sidene, er det vel en fordel med isolering. 

Har et par "rene" bålkjeler og jeg er ikke så nøye med dem. Det hender jeg rengjør noe, men er ikke konsekvent. De havner normalt i en pose etter bruk. Selv om jeg tidvis bruker mye bål, er det veldig avhengig av tid og sted, om jeg bruker bare bål, eller bål og andre kokemuligheter. Eller kun primus, rødsprit, eller Esbit.  Og da har jeg med kjeler, som alltid rengjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siden innkjøp av trangiakjelen for ca 24 år siden aldri vaska den, mest fordi det er andre ting eg vil bruke tid og at det aldri har vore ein problemstilling egentlig. Sot på kjelen gjer ingen skade. Og ja det tek visstnok litt lenger tid å koke opp vatn ettersom bek isolerar men har eg tid til å fyre opp eit bål så er dei 2 minutta ekstra koketid ikkje noko problem. 

Ein svart kjele gjer mest inntrykk på folk som sjelden og aldri er ute, då er dette litt eksotisk og skummelt å drikke kaffi frå ein så svart kjele, litt som å ete fersk, rå filetert fisk som nettopp er dratt opp og dyppa i litt soyasaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Jeg beholder belegget på kjelen. Og når det av ulike grunner er umulig å komme seg ut på tur, setter jeg kjelen på ei varm kokeplate og anger inn duften av bål og tenker tilbake på turene fra sist sommer. Dessuten gir det cred hos andre fjellfanter å trekke opp ei sotete kjele fra sekken.

DSC00567.JPG

Det gjør jeg også! :)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjør innimellom med f.eks ostehøvel. 

Det vil si når belegget har blitt veldig tykt. Eller så setter jeg den i kar med sylinderen til røykeriet mitt når den skal rengjøres. Står da gjerne et par dager med Plumbos Ovn- og grillrens. 

Det spiller egentlig ikke noen rolle så lenge den brukes på bål, men begynte med det en gang vi rett og slett slet med å få vannet til å koke når kjelen ble benyttet på en gassbrenner med lav effekt.

Rengjøres kun under

Den sprer uansett fortsatt bållukt i heimen om den settes på komfyren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.