Gå til innhold
  • Bli medlem

Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE hvis du har en


Anbefalte innlegg

Jeg oppdaterte firmware på min Delorme Inreach og bestilte nytt årsabb. sist uke. Men da jeg skulle bruke den så fikk jeg opp feilmelding: "Unit is damaged. Can not send or receive messages". Feilmeldingen dukker opp umiddelbart når jeg skrur den på, og den kom ikke opp før jeg oppdaterte firmware.

Snakket med Garmin sist uke, og i dag fikk jeg vite at de ikke opprettholder norsk forbrukerkjøpslov, men at de heller hviler seg på at garantitiden på knappe 2 år er utgått og at de ikke vil hjelpe meg. De kan imidlertid gi meg 1030,- i rabatt hvis jeg vil kjøpe en ny enhet. 

Nå har jeg sendt inn en formell klage og startet prosessen via forbrukerrådet. Men det kan ta over et år før jeg får vedtak om ny enhet eller full reparasjon. På mobiler og gps mottakere så er det forventet levetid på mer enn 24 måneder. Så de kommer seg nok ikke unna denne saken. 

Abb. på satelitt-tjenestene er også kjøpt via Garmin internasjonalt. Så hvordan de forholder seg til at enheten min ble ødelagt av dem, og at jeg ikke engang fikk aktivert Inreach enheten, gjenstår å se. Jeg har bedt om å få kansellert års-abb. som jeg bestilte, og de to første gebyrene som de allerede har trukket.

 

I mellomtiden vil jeg advare dere andre med eldre Delorme Inreach enheter om å tenke dere om en gang eller to før dere oppdaterer firmware. I verste fall må dere gjennom samme suppe med Forbrukerrådet dere også...

Endret av Fjellfilmeren
  • Takk 3
  • Forvirret 1
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Fjellfilmeren skrev:

Snakket med Garmin sist uke, og i dag fikk jeg vite at de ikke opprettholder norsk forbrukerkjøpslov, men at de heller hviler seg på at garantitiden på knappe 2 år er utgått og at de ikke vil hjelpe meg.

Hvis enheten ikke er kjøpt i Norge, er nok dette riktig. I tillegg er oppdatering av firmware ofte ikke dekket, siden det er mange muligheter for at bruker kan gjøre noe feil. Du må ofte klikke på boks for å godkjenne at du skal utføre en update, som medfører at du blir juridisk ansvarlig. 

Så i dette tilfelle er jeg rimelig sikker på at du taper saken desverre. 

Du er heller ikke den eneste som har hatt problemer med firmware update. 

Så rådet er - virker den, så ikke gjør noe firmware update. 

Men utrolig kjedelig. 

Har du lagt inn alle data på ny og synkronisert den på ny? 

Har du prøvd og resette og kjøre en ny oppdatering av firmware? Dette kan ofte løse slike problem, hvis du får kontakt med den via USB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe info om firmwaren. Forhåpentligvis var det bare en bug i min, og ikke noe vidtstrekkende fenomen...

Min enhet hadde original firmware fra våren 2016. Den er ikke gammel heller ser du. Oppdaterte til ny firmware som var på Inreach Sync 07-08-2018.

Enheten har fått slettet IMEI nummeret under firmware ser jeg. Nå står det bare "0". Men versjonnummeret er i hvert fall 2.16 (125024) og hardware versjon 2.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange uklare elementer her. (EDIT: Ser det Kom mer info mens jeg skrev)

 

Blant annet om versjon på både HW og SW.

 

Jeg har oppdatert min 2-3 år ga le før uten problem. Ofte følger det disclaimere med oppdateringer til firmware som forteller hvilke versjoner de ikke støtter osv. 

 

Hva sier forhandler? Snakket med dem først?

 

Jeg er redd du vil slite her. Jeg ser for meg at de vil/kan gjemme seg bak at oppdatering ikke er gjort ihht instruksjoner, avbrutt under veis eller lignende.

 

Selvsagt utrolig kjipt, men derfor ville.jeg lett etter løsning med forhandler eller lignende først. Går det å gjøre inn eldre firmware f.eks? Tipper jeg har nedlastet fil lagret hjemme et sted til oppdateringen jeg gjorde av min for et par år siden. Jeg er imidlertid avskåret fra å sjekke dette et par uker til, men gammel firmware pleier ligge tilgjengelig hos produsent i lang tid...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Memento mori skrev:

Hvis enheten ikke er kjøpt i Norge, er nok dette riktig. I tillegg er oppdatering av firmware ofte ikke dekket, siden det er mange muligheter for at bruker kan gjøre noe feil. Du må ofte klikke på boks for å godkjenne at du skal utføre en update, som medfører at du blir juridisk ansvarlig. 

Så i dette tilfelle er jeg rimelig sikker på at du taper saken desverre. 

Du er heller ikke den eneste som har hatt problemer med firmware update. 

Takk for link! Dette blir nyttig mot forbrukerrådet da det er en kjent feil, og dermed enda større grunn til å få refundert eller byttet i ny enhet.

Disse avtalene til Garmin er verdiløse mot norsk lov. Man kan ikke fraskrive seg ansvaret som er lovfestet. Software er også beskyttet av forbrukerkjøpsloven, så jeg blir overrasket hvis dette ikke er tilfelle. En garanti må være bedre enn lovfestet reklamasjonsrett, ikke svakere.

 

Edit: Så filmen nå. Han fikk jo en replacement unit. Så de tar ansvar for Firmware i utlandet. Enda en grunn til å ikke tape saken i Norge, hvor vi har forbrukerkjøpsloven.

Endret av Fjellfilmeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Jeg er redd du vil slite her. Jeg ser for meg at de vil/kan gjemme seg bak at oppdatering ikke er gjort ihht instruksjoner, avbrutt under veis eller lignende.

Inreach Sync er automatisert. Det er ingen måte å gjøre dette feil på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmware-upgrade er en del av oppdateringsløpet og du har ingen valg. Er det en ny firmware liggende på vent vil denne lastes ned når du synkroniserer, så jeg ser ikke hva @Fjellfilmeren har gjort feil her. At upgrade-prosessen til Garmin ikke er robust nok er ikke brukeren sin feil.

Du vinner nok denne saken, men hvorfor ikke gå på forhandleren for en raskere løsning? Kjøpt i utlandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At firmware ikke er en garanti / reklamasjonsak ville jo vært en nærmest sannhet for 20 år siden.

Men i dag kan Elon Musk forbedre bremselengden på Tesla bilene gjennom en liten oppdatering. Oppdateringer har gjennomsyret samfunnet vårt og mobilene, nettbrettene, bilene, og oppvaskmaskinene (!) så gjennomgående at dette i dagens kultur er en del av kjøpet når man drar kortet.

Det er Garmin som er ansvarlig for enhetene sine. Jeg kjøpte enheten gjennom DNT Oslo, men lovverket åpner for reklamasjon mot tidligere salgsledd. Synes egentlig ikke noe om å stresse stakkarene i butikken i Oslo, når det er Garmin som skal håndtere garantier og reparasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Jeg kjøpte enheten gjennom DNT Oslo,

Da er det bare å finne fram kvittering og ta en reklamasjon direkte med di, det er veien og gå, som @Espen Ørud skriver. Det vil også være det raskeste for din del som også @whistler påpeker. 

Jeg har også hatt en sak med Garmin ang en GPS som de ikke løste, tok en vanlig reklamasjon hvor den var kjøpt og fikk en ny enhet. Dette var dog innen ca 1 år etter at enheten var ny. 

Fint om du oppdatere tråden når saken har fått en endelig løsning, men utrolig kjedelig når slik skjer, spesielt når dette er en enhet som skal øke din sikkerhet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg er redd du vil slite her. Jeg ser for meg at de vil/kan gjemme seg bak at oppdatering ikke er gjort ihht instruksjoner, avbrutt under veis eller lignende.

Det er bare å si at du har fulgt instruksjonene til punkt og prikke. Det er selger som sitter med bevisbyrden, ikke kjøper.

 

Jeg ville gått via forhandler - det er mye raskere. Jeg har gått direkte til både produsent og importør før, hvis jeg synes forhandler er for vanskelig. Og det har gått greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk løsning fra Garmin nå. De har lenge vært i tvil om hva de skulle gjøre med de eldre enhetene fra Delorme, et selskap Garmin kjøpte opp for å ta over Inreach serien. I Norge så pådrar de seg også reklamasjonsansvaret når de kjøper opp produsenten. Så saken var uansett klar her, og likevel har altså Garmin hatt en praksis om 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på disse enhetene. Jeg forstår ikke helt hvorfor de først nektet å reparere enheten når de mente den var dekket av 5 års reklamasjon. Produktet skal jo fungere etter forbrukerkjøpsloven også...

Men nå har de snudd og vil yte 5 års garanti også på Delorme Inreach SE enhetene, noe som tilsvarer de nye Garmin Inreach enhetene. Så jeg får en erstatningsenhet (refurbished) i posten, og det er jo bra.

Det er ikke snakk om å få refundert eller å få erstatningstid på abb. for tiden enheten er ubrukelig. Jeg mistenkte egentlig at det ville være slik siden man kjøper satelitt-tjenestene fra Garmin internasjonalt, og da er det jo slike ekstremt dårlige kundevilkår man må godta, selv om man ikke leser dem. 75,- tapt og det er ikke all verdens, men et irritasjonsmoment likevel. God kundeservice hadde vært å si ok, du skal få to uker gratis satelitt-tjeneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Memento mori skrev:

Bra det løste seg for deg, og at det ikke dro ut i tid. En lærdom er og ikke oppdatere, nyoverhale tekniske ting rett før en tur. Da oppstår det ofte litt krøll og du sliter med tiden. 

Joda, det er en sanning i det. Men mobiler, nettbrett o.l. oppdateres jo hele tiden. Vi er ganske godt vant med at ting skal fungere...

Men i dette tilfellet så er det jo eldre maskinvare fra tidligere Delorme, og nåværende software fra Garmin. Så kanskje det var derfor det ikke fungerte så godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Garmin

Garmin og stabil software kan ikke brukes i samme setning! Jeg har 4 garmin GPSer og sliter med de. Spesielt programmet basecamp er utrolig ustabilt. Så mange bruker det gamle Mapsoure programmet som gikk ut i 2010. Det er noen ganger jeg lurer på om de som har laget programmet, noensinne har brukt det selv. Før siste tur overførte jeg en god del nye punkter. Ingen feilmelding, men når jeg skulle legge inn flere på turen, manglet en del og GPSen sa den var full, og jeg har mange GB ledig. For å få lagt inn nye, må alle slettes, noe som blir veldig tungvint på tur, da jeg vile miste de jeg trengte. 

Problemene er kjent innad i Garmin og det jobbes med nye system blir det sagt, men lite hender. Men på tross av dette, bruker jeg Garmin GPSen mye, og kommer vel til å kjøpe en Inreach mini i løpet av høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Men i dette tilfellet så er det jo eldre maskinvare fra tidligere Delorme, og nåværende software fra Garmin. Så kanskje det var derfor det ikke fungerte så godt sammen.

Jeg har riktignok Inreach Explorer (en eldre), men har ikke hatt noe trøbbel, senest synkronisert i dag uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.