Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av misvisningskompass


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt forvirret når jeg skal justere kompasset mitt til 4,3 graders østilg misvisning i forhold til kartets rutenett. (Bergen - Skrevet ut fra kartutskrift.no).

Se bildet. Jeg har justert det slik at pilen ikke følger linjene i kompasset, og i bunnen av kompasshuset står det «E. decl» på den siden jeg har justert 4,3 grader mot.

Men jeg føler at dette gjør at misvisningen legges til kursen, ikke trekkes fra. Men jeg vet ikke, jeg blir forvirret.

Er det noen som kan svare med helt sikker på om jeg skal justere slik jeg har gjort for å kompensere for østlig misvisning?

TAKK til den som kan hjelpe! 🤗🤗🤗

C273786C-5A9D-47D3-8ABC-3410C6398350.jpeg

I praksis, når jeg har justert slik som på bildet vil jeg i virkeligheten gå litt til ventre for der som jeg havner hvis jeg ikke justerer for (og tar hensyn til) misvisning. Blir det riktig?

Slik står det oppgitt på kartene:

45ABDBC4-AC4A-45C5-9FC8-2A320BCA158E.jpeg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig :-). Ved østlig avvik trekkes avviket fra kurs funnet på kart. Og da vil bunnen i kompasshuset "gå mot venstre" være slik du har på bildet.

 

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PTG skrev:

Det er riktig :-). Ved østlig avvik trekkes avviket fra kurs funnet på kart. Og da vil bunnen i kompasshuset "gå mot venstre" være slik du har på bildet.

 

Takk :)

kartutskrift.no er veldig bra og enkel, og misvisning i forhold til rutenett og sann nord er oppgitt på hvert utsnitt du skriver ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Terka skrev:

En liten kommentar.

På bildet ser det ut som om du har justert litt over 8 grader på kompasset. stemmer dette eller str jeg feil? (greit å ikke gjøre denne feilen på tur og få "overkorreksjon". 😊)

 

20180814_132914.jpg

@Terka - takk for den!

Det la jeg faktisk ikke merke til, og det ser ut til at du har helt rett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mareng skrev:

Blir det riktig?

Ifølge statens kartverkMisvisningen varierer avhengig av hvor du er i Norge, fra ca 12 grader østlig misvisning i Øst-Finnmark til ca 3 grader vestlig misvisning på Vestlandet. 

Du korrigere mot øst. En av kildene må ta feil her, og det er nok ikke kartverket....

IMG_0107.PNG.166ba4347c3397b28285c52e0c1d9377.PNG

De skriver også:Hvis du skal orientere en strekning på ca 1 kilometer vil du bomme med mindre enn 90 meter dersom du benytter kompass og dropper å ta hensyn til en misvisning mindre enn 5 grader.

Jeg pleier ikke å greie å gå helt rett, så det blir litt bom uansett, så med så lite avvik pleier ikke jeg å kompensere. 

Endret av Memento mori
La inn bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Memento mori skrev:

Ifølge statens kartverkMisvisningen varierer avhengig av hvor du er i Norge, fra ca 12 grader østlig misvisning i Øst-Finnmark til ca 3 grader vestlig misvisning på Vestlandet. 

Du korrigere mot øst. En av kildene må ta feil her, og det er nok ikke kartverket....

De skriver også:Hvis du skal orientere en strekning på ca 1 kilometer vil du bomme med mindre enn 90 meter dersom du benytter kompass og dropper å ta hensyn til en misvisning mindre enn 5 grader.

Jeg pleier ikke å greie å gå helt rett, så det blir litt bom uansett, så med så lite avvik pleier ikke jeg å kompensere. 

Nemlig. På sjøen blir det gjerne både 2 og 3, kanskje 5 kilometer med speilkompasset. Da er 5 gradet ganske mye, spesielt om man prøver å finne riktig sund/vik/holme. Man klarer seg jo uansett, men jo mer nøyaktig instrumentet er, jo lettere blir det.

Og når man først har ett kompass hvor man kan justere misvisningen, hvorfor ikke? :) 

Jeg finner ingen andre kilder for å viae misvisningen på Askøy (Bergen) i dag, 2018. Kartverkets sin kalkulator finner jeg ikke ut av..

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

Nemlig. På sjøen blir det gjerne både 2 og 3, kanskje 5 kilometer med speilkompasset. Da er 5 gradet ganske mye, spesielt om man prøver å finne riktig sund/vik/holme.

På åpent hav, kan en jo teoreitisk følge en rett kompass kurs, hvis en ikke har øyekontakt (sikt) til målet og det ikke er sjær som kan være til fare. Og ved bruk av kompass, bør en jo over lengere avstander ha oppdattert feilvisning med, før en "setter kurs". Men også oppdaterte marine kart (draft). 

Men som det er nevt i tekst her, missvisning er relativt komplisert. Den endrer seg hele tiden. For bruk på land, har dette skjelden stor betydning (ser bort fra enklete områder og i spessielle tilfeller), da en går like mye etter kart og terreng, som etter kompassert.

Men til bruk på sjø, er det mer enn missvisning du må ta hensyn til, for å komme til rett sted etter kompasset. Og det er avdrift (vann i drift/strøm og vind) og det kan ha ennå større betydning for hvor du havner.

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hvor fant du ditt bilde? Dette er fra 2015:

Bare et Googlesøk på misvising på bilder. 

I Norge øker misvisningen med ca 1/10-dels grad per år. Så du kan fint bruke dette ennå. 

Edit: ofte er det bedre å ikke kompensere hvis du er usikker spesielt i felt. Du ender du ofte med dobble feilen. Hadde du i tillegg brukt første innstilling, hadde de blitt nesten 13 grader feil. Spesielt når en begynner å bli sliten kommer navigasjonsfeilene. Dette er av egne feil, og mange eksempel i feks 71 grader nord, på de siste etappene. 

Endret av Memento mori
La til mere info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magneticdeclination.com har oppdatert misvising til ei kvar tid. 

Å nytte utrekning frå eldre kart basert på at det er opgitt at misvisinga aukar eller minkar med so og so mykje per år vert unøyaktig, då endring i misvisinga diverre ikkje går føre seg i jamn takt. 

Dette har eg styra mykje med mtp turar i terreng der det ikkje finnast kart. 

Ikkje eingong GPSen innstilt med referanse magnetisk nord gav så nøyaktig/korrekt kurs som å nytte kompass der kursen var stukke med GPS referanse true north og så justert med oppdaterte tal frå magnetic declination.com når eg var på Grønland i fjor. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så nå er det altså 0,54 grader feil her?! Ikke rart jeg havner feil sted og går på grunn 😂

43 minutter siden, Tessatroll skrev:

magneticdeclination.com har oppdatert misvising til ei kvar tid. 

Å nytte utrekning frå eldre kart basert på at det er opgitt at misvisinga aukar eller minkar med so og so mykje per år vert unøyaktig, då endring i misvisinga diverre ikkje går føre seg i jamn takt. 

Dette har eg styra mykje med mtp turar i terreng der det ikkje finnast kart. 

Ikkje eingong GPSen innstilt med referanse magnetisk nord gav så nøyaktig/korrekt kurs som å nytte kompass der kursen var stukke med GPS referanse true north og så justert med oppdaterte tal frå magnetic declination.com når eg var på Grønland i fjor. 

Og da kommer spørsmålet.

Er dette misvisningen i forhold til rutenettet på kartene fra eks. kartutskrift.no eller fra statens kartverk sine utskifter fra nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mareng skrev:

Aha, så nå er det altså 0,54 grader feil her?! Ikke rart jeg havner feil sted og går på grunn 😂

Og da kommer spørsmålet.

Er dette misvisningen i forhold til rutenettet på kartene fra eks. kartutskrift.no eller fra statens kartverk sine utskifter fra nett?

Dette er misvising i høve sant nord / geografisk nord. 

Rutenett, om du meinar UTM er jo nok ein projeksjon som skal hensyntas. Denne nord er "grid north", altså rutenetssnord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er på ett sted man ikke kjenner misvisningen: Hva med å ta kursen mellom to kjente punkter med litt avstand mellom, ligge kompasset på kartet, og justere om nødvendig?

Burde fungere i teorien, om det ikke er noe som forstyrrer kompasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Usikker på hva du mener med teksten din? :) Hvis du tenker på en krysspeiling, så hjelper vel ikke det noe på missvisningen. Men du kan finne koordinatene, til det punktet du befinner deg i. Men en krysspeiling er litt mer omstendelig en det du beskriver.

Ellers tror jeg du overdramatiserer det med missvisning, i nevnte område. Personlig tror jeg du burde være mer bekymret for avdrift. En GPS vil nok være et godt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvor du er, og peiler mot et kjent punkt med kompasset, så finner du kursen dit, inkludert misvisning. Gjør du samme øvelse på kartet får du kurs uten misvisning. Da er det bare å trekke det ene tallet fra det andre, så har du total misvisning for det aktuelle kartet (uten å trenge å fundere på hva som skyldes plassering av magnetisk nord, og hva som skyldes kartprojeksjon.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eksilbergenseren skrev:

Hvis du vet hvor du er, og peiler mot et kjent punkt med kompasset, så finner du kursen dit, inkludert misvisning. Gjør du samme øvelse på kartet får du kurs uten misvisning. Da er det bare å trekke det ene tallet fra det andre, så har du total misvisning for det aktuelle kartet (uten å trenge å fundere på hva som skyldes plassering av magnetisk nord, og hva som skyldes kartprojeksjon.)

Ja, akkurat det jeg mente. Takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Usikker på hva du mener med teksten din? :)Hvis du tenker på en krysspeiling, så hjelper vel ikke det noe på missvisningen. Men du kan finne koordinatene, til det punktet du befinner deg i. Men en krysspeiling er litt mer omstendelig en det du beskriver.

Ellers tror jeg du overdramatiserer det med missvisning, i nevnte område. Personlig tror jeg du burde være mer bekymret for avdrift. En GPS vil nok være et godt hjelpemiddel.

Se over, var ikke krysspeilig jeg mente ;) 

Overdramatiserer ikke misvisningen (eller det er ihvertfall ikke hensikten), det er bare det at jeg har lyst å forstå det, og forstå hvordan man overfører det til rutenettet på det aktuelle kartet.

Har ofte Garmin GPSen på dekk, men den blir mest brukt til å sjekke hastighet og evt. finne ut hvor jeg er på kartet hvis jeg er usikker. Synes det er mye bedre å navigere etter kart. Hardwaren og softwaren til en vanlig tur GPS er på nivå med nokia 3210. Skjønner ikke hvorfor de klarer å lage så utrolig gode smarttelefoner, mens de fleste GPS er trege og har små dårlige skjermer. Eneste fordelen er at de tåler «alt» og er veldig pålitelige. Jaja, det siste der var en avsporing :) 

Jeg er klar over at misvisningen på vestlandet er liten, men veldig grei kunnskap å ha når jeg vandrer på bortebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som datene på kartbladet fra kartutskrift.no samsvarer med kartverkets kalkulator:

Programmet reknar ut misvisinga for eit punkt, eller for eit kartblad i 1:50000 (M711).

MISVISINGA i aaret 2018 : 0.9 grader = 1.1 gon = 17. strekar

for eit punkt med posisjon

breidd: 60.7439 grader = 60 grader 44 min 37 sek

lengd: 5.1575 grader = 5 grader 9 min 26 sek

Misvisinga er vinkelen fraa sant nord (retninga mot den geografiske nordpolen) til den nordretninga som kompassnaala syner. Positiv mot aust.

Gradene er seksagesimale. Ein rett vinkel er altsaa 90 grader.

Eldste oppdaterte observatoriedata er fraa aaret 2008. Nyaste fraa 2012.

MERIDIANKONVERGENSEN = -3.3524 grader =-3.7249 gon = -60. strekar

Meridiankonvergensen er vinkelen fraa sant nord til rutenettnord (UTM). Positiv mot aust.

MISVISINGA, rekna fraa rutenettnord (UTM) i staden for fraa sant nord :

4.3 grader = 4.8 gon = 76. strekar

 

 

Må ærlig inrømme, at dette var litt vanskelig språk 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.