Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan overkomme høydeskrekk (evnt. hvorledes absolutt ikke oppføre seg på tur...)


Snutemor

Anbefalte innlegg

Annonse

Fin innlevelse i historien din det. Nå er kanskje ikke jeg den som er den beste til å si noe da jeg ikke har høydeskrekk. Har nå kjent på det bitte litt av og til.

Men etter hva jeg har hørt og utifra egen erfaring så vil jeg si at en må utsette seg selv for områder som gjør at høydeskrekken får lov til å være der, men da bare litt samtidig som du er i en situasjon du føler at du mestrer. Etterhvert vil ikke dette føles så ille, og da kan du gå videre til en plass som krever enda litt mere. Og sånn kan du fortsette fortsette. Og da vil høydeskrekken bruke lengre og lengre tid før den kommer. Ens egen følelse over det å kunne mestre det en holder på med er viktig. Føler en seg trygg på seg selv så blir det meste mye lettere. Og det er bare en måte å bli tryggere på seg selv i sånne situasjoner og det er å trene på det. Men da på en plass hvor du kan klare å være sjefen over situasjonen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Har ikke lest hele innlegget ditt, så jeg er muligens ikke berettiget til å kommentere. Men første spørsmål fra meg blir jo, er det noe poeng å overvinne høydeskrekken da? Det er opp til,deg.  :) Da må du trolig utfordere deg selv gjentatte genger i høyde, til du overvinner skrekken.

Selv søker jeg ikke slike utfordringer! (Kanskje da jeg var guttunge) . Men gjør det som er nødvendig,  hvis det er viktig, bl.a. i jobb med fare for eget liv. I et av tilfellene, kunne det berge ca. 45 menneskers liv, uten sikring av meg selv.  Andre nektet drittjobben, med fare for alle andre også båten.

Ikke er jeg oppatt av topper heller, jeg klarer fint å nyde naturen, uten å sitte på en topp! Men, hver sine interesser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snutemor skrev:

hvordan overvinne høydeskrekk?

Høydeskrekk skal ikke overvinnes, det er faktisk den som holder deg i live. Går du på en "Tommy Steine" kommer du hverken opp eller ned. Noe du ikke har gjort. 

Ta samme turen igjen og det går bedre, men husk den dagen du ikke er litt redd - da er det fare på fære.

Endret av Memento mori
Link funket ikke
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@graham mente Knutshøe var en enkel og grei tur for min samboer og meg. At vi har høydeskrekk var visst ikke relevant, så vi fikk oss en liten tenkepause ved første klyvepartiet. 

Da var det klinkende klart for min del at dersom vi gikk opp der, så måtte vi gå opp over toppen, for å gå ned klyvepartier er mye verre enn å gå opp synes jeg! Det var også rimelig luftig på vei ned fra toppen på andre siden, men heldigvis ingen klyving. 

Uansett artig lesning @Snutemor. Hvis jeg kan komme med et tips for å kurere høydeskrekk, så må det bli å få seg en jobb i høyden. Det har hjulpet meg litt, men fortsatt langt fra kurert. Jeg opplever det samme som deg, at er jeg sikret, så er det ikke så ille, men når det er helt opp til at jeg ikke kan drite meg ut, da slår skrekken inn ganske effektivt.

 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om høydeskrekken din er like mye fornuft som skrekk. Hvis du kan klatre i en klatrepark med sikring, og det går greit, mens du får "panikk" et sted du befinner deg uten sikring, med reell fare/ mulighet for å falle høres ikke dette heeeelt galt ut....(Uten at jeg kan si noe om forholdene på Knutshø). Jeg har bedrevet noe klatring både med og uten sikring, og vil si at det er fornuftig at "varsellampene" blinker av og til. Det er selvsagt forskjell på hvor tidlig de slår inn, men på meg høres det ut som om det ikke er HELT på flatmark... Jeg kjenner folk som har så høydeskrekk at de nesten ikke kan gå med tjukke raggsokker. Da snakker vi om skikkelig "ulogisk" høydeskrekk, men det virker jo ikke som du er helt der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt. Veldig godt skrevet. Jeg flira 😂 

Jeg selv slet veldig med høydeskrekk. Jeg fiksa ikke å gå ned trapper uten å klamre meg fast til rekkverket. Så da begynte jeg å klatre. Tok innendørskurs før jeg brått endte opp med å klatre daglig og få mer angst av at neglene rakk å vokse ut og huden nesten ble myk, enn høyder. Jeg trivdes brått bedre vertikalt enn horisontalt. 

Å takle høyder er så enkelt som en treningssak. Få hjelp av noen du er trygg på og finn deg en klippe på et par meter og klyv. Lær deg å kontrollere det vertikale. Ta overtak over steinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Veldig fint skrevet @Sovjetunionen men jeg må arresterer deg når du sier rotter er farlige. Seriøst. De er jo bare søte 😍 

Slanger er kanskje ikke søte, men vakre og fascinerende (bare ikke kos med rotter rett før du skal leke med en sulten slange) 

Sorry for avsporing 😂 

464B8A4F-B850-4C66-918B-D0102ADD721A.jpeg

397DA502-2011-4898-86F9-FC91995941B4.jpeg

HAHA Love it! Og jeg må presisere, jeg sier ikke at rotter og fanger er farlige, men siden de evolusjonært har vært en trussel for oss skal det relativt få negative episoder med rotter og slanger til for at man skal utvikle en fobisk reaksjon på de, hvilket er noe helt annet. 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint som er skrevet her. Har selv sånn middels høydeskrekk, og det er en ting som har hjulpet meg veldig. Det er å ha med en veldig trygg person når du oppsøker litt luftige steder. Hvis du kunne tatt samme turen sammen med en eller flere som du har 100% tillit til, så blir det lettere. Har man en bak som forteller at "det grepet er sikkert" og "sett venstre fot på den steinen og ta tak der med høyre hånd", så kan man føle mestring og glede på steder man ellers ville nærmet seg panikken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Dere er gull 🌼

Trodde jeg ville få så hatten passet for å begi meg ut på en tur jeg ikke hadde forutsetninger for å mestre. Det var en stund der oppe på fjellet jeg tenkte at mitt neste bidrag her på FF ville være å møte samlet fordømmelse for å ha satt i gang nok en unødvendig redningsaksjon...

I likhet med dere @tronn, var jeg særdeles liten lysten på å gå ned ogjen samme veien, nettopp pga det første klyvepartiet. Helt til jeg kom til den siste motbakken. Der var jeg i ferd med å gå inn i total shutdown, helt lammet, slik @Sovjetunionen beskriver, litt sånn som Tommy Steine (arme mann, han har min fulle medfølelse i klippet fra @Memento mori 😱) Da var det bare å puste med magen, snakke strengt til seg selv, og vente til beina ville bære meg ned igjen. Det gikk bra. Kjekt å ha flaks når man ikke har vett.

Men eksponeringsterapi er vel nøkkelen her. Særdeles gradvis. Aller helst sammen med en som ikke er fullt så redd. Drar tilbake til fjells til helga. Da går vi for Storen. Én gang i mitt liv må jeg få prøvd helikoptertur... (Neida 😊)

(Men @Gittiamo, tror nesten jeg tar Storen framfor rottene og slangene 😂)

Endret av Snutemor
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.