Gå til innhold
  • Bli medlem

Utenlandske Feltrasjoner - Noen som har testet?


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 måneder senere...

Når jeg leste dette kom jeg på at vi byttet til oss litt forskjellig når jeg var i Kosovo, husker ikke så mye, men siden du nevner Amerikanske, så kan jeg si at Drytecen var langt bedre.

Fikk imidlertid tak i Franske, og de kan som kjent mat, mener det var andelår , gr ønnsaker i rødvinsaus med potetpuré, men det kan vel knapt kalles MRE når det kommer i en eske med tre alu-former som skal varmes :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Forsvaret bruker feltrasjon (FR). Den består som dere sikkert vet av Real turmat. Det finnes tre varianter, en vanlig, en arktisk og en for tropisk klima og ca 24 forskjellige menyer. Stort sett er det tilleggsmaten som er forskjellig. De bruker også «Åpne spis» i enkelte tilfeller, en slags Fjordlands variant.

USA bruker Meals ready to eat (MRE). De kommer i hvert fall i to varianter, en vanlig og en long range. Sistnevnte har ikke et hovedmåltis, men består kun av snacks. MRE består av en til to varm eller kaldretter. Det følger med et eget varmeelement som må tilsettes vann. Finnes i hvertfall i 18x3 menyer. Lite næring, mye emballasje. Maten er ikke frysetørret, så den veier mer og egner seg svært dårlig i kulde.

Frankrike har en egen feltrasjon. Den kommer i esker og består av boksmat (tenk bogskinke på boks). En boks er en dagsrasjon, med frokoat, lunsj og middag. Følger med en esbit brenner, frokost gjerne som frokostblanding, lunsj og middag på boks. Tillegg er kjeks og fransk ost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2019 at 6:36 PM, RElling said:

Ta en titt på youtube der er det mange som tester ut forskjellige felt rasjoner fra de forskjellige landene. Crazy russian hacker har en god del. samt 

Steve1989MREInfo

Steve1989 på YouTube burde flere sjekke! Han tester å spiser feltrasjoner fra hele verden både nytt Og gammelt. Ler meg i hjel når han prøvesmaker rasjoner fra 2 verdenskrig 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan tilslutte mig at de franske er fremragende, som nævnt er det ikke frysetørret.

de Russiske som ej heller er frysetørrede, er også fremragende, masser af næring og udemærket smag. Dog for lidt kaffe, men rigeligt te :)

de amerikanske oplever jeg som smagsløse, og uden ret meget reel næring, men det er vel typisk for amerikansk mad ;)

en kollega siger at flere af de arabiske også skulle være gode, har dog ikke selv prøvet dem, og man skal nok ikke forvente ribbe eller anden svinekød 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.