Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Orion ii UL


Miamaria

Anbefalte innlegg

Exped Orion II UL-teltet mitt ga seg i går, den ene stanga knakk. Nå spjæret ikke teltet for stangkanalen er tydeligvis solid nok - men hvor i all verden får jeg tak i ny stang? Ser ut som de knapt selger teltet noe sted lenger, langt mindre stang? Exped er merkelig, måtte jo vente i et halvt års tid for å få footprint til det, for det var utsolgt fra leverandør.

Må jeg bare kaste hele teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, Miamaria skrev:

Exped Orion II UL-teltet mitt ga seg i går, den ene stanga knakk. Nå spjæret ikke teltet for stangkanalen er tydeligvis solid nok - men hvor i all verden får jeg tak i ny stang? Ser ut som de knapt selger teltet noe sted lenger, langt mindre stang? Exped er merkelig, måtte jo vente i et halvt års tid for å få footprint til det, for det var utsolgt fra leverandør.

Må jeg bare kaste hele teltet?

Det er vanlige DAC Featherlite NSL 9 mm stenger, så det er bare å bestille det leddet du trenger. Var det ikke med ekstraledd? Det var med på mitt.

Jeg har en footprint liggende som jeg aldri har brukt, og den kunne du fått veldig rimelig.

Det er forøvrig viktig å plassere dette teltet rett i forhold til vindretning. Det er mer vindstabilt i en retning enn den andre, men jeg husker ikke akkurat hvordan dette var, men det er vel en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Miamaria skrev:

Exped Orion II UL-teltet mitt ga seg i går, den ene stanga knakk. Nå spjæret ikke teltet for stangkanalen er tydeligvis solid nok - men hvor i all verden får jeg tak i ny stang? Ser ut som de knapt selger teltet noe sted lenger, langt mindre stang? Exped er merkelig, måtte jo vente i et halvt års tid for å få footprint til det, for det var utsolgt fra leverandør.

Må jeg bare kaste hele teltet?

Går ut ifra at du har skrevet til Utedepot som er leverandør for Exped i Norge? Evt er [email protected] teltgeeken i Exped sentralt, han svarer kjapt på e-post og kan sikkert hjelpe deg å få tak i en ny stang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjell Iver skrev:

Det er vanlige DAC Featherlite NSL 9 mm stenger, så det er bare å bestille det leddet du trenger. Var det ikke med ekstraledd? Det var med på mitt.

Jeg har en footprint liggende som jeg aldri har brukt, og den kunne du fått veldig rimelig.

Det er forøvrig viktig å plassere dette teltet rett i forhold til vindretning. Det er mer vindstabilt i en retning enn den andre, men jeg husker ikke akkurat hvordan dette var, men det er vel en annen diskusjon.

Kanskje det er med ekstraledd? Det har jeg ikke sjekket, jeg gikk bare ut fra det var en sånn hylsegreie bare, for å ha utenpå skaden, sånn som i forrige repsett. Det ville jeg ikke plages med så jeg dro heller hjem uten noe hurtigfiks.

Når det gjelder vindretning som var det akkurat at jeg var oppmerksom på det som førte til stangknekken. Løsna teltet for å vri det perfekt vei mot vinden i tilfelle mer vind i løpet av natten. Akkurat da kom et lite vindkast. (Det var strengt tatt ikke dårlig vær, foruten regnet.)

Så, retning kommer jeg nok til å drite langt i neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Miamaria skrev:

spjæret ikke teltet for stangkanalen er tydeligvis solid nok - men hvor i all verden får jeg tak i ny stang? Ser ut som de knapt selger teltet noe sted lenger, langt mindre stang? Exped er merkelig, måtte jo vente i et halvt års tid for å få footprint til det, for det var utsolgt fra leverandør.

Må jeg bare kaste hele teltet?

Det er klart du ikke kaster teltet. Du kontakter leverandøren og hører hva de sier. En stor og seriøs leverandør bør jo absolutt ha ekstra stenger tilgjengelig du kan kjøpe. Ellers finnes det butikker hvor man kan kjøpe stenger i de lengdene man vil selv: https://www.shelbyoutdoor.com/?cPath=403_491_493_495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kjell Iver skrev:

Var det ikke med ekstraledd? Det var med på mitt.

Nei, nå har jeg sjekket posen og der er ikke noe ekstra ledd. Kun en sånn hylse som var med det forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Går ut ifra at du har skrevet til Utedepot som er leverandør for Exped i Norge? Evt er [email protected] teltgeeken i Exped sentralt, han svarer kjapt på e-post og kan sikkert hjelpe deg å få tak i en ny stang. 

Ikke foreløpig, men det ser ut som jeg må det, hvis ikke min fikse det meste-butikk kan skaffe. Det ser jeg ikke bort fra, jeg prøvde bare å google hvem som kunne ha på lager så jeg kunne få det raskt. Men ser ikke ut til være i sortiment en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Expeds sider så er Exped Orion II UL er oppgitt til å bruke DAC Featherlite NFL 9.3 mm TH72M Aluminium, green anodizing, og Exped Orion II Extreme er oppgitt til å bruke TRX Airlite 9.1 mm 7001-T6 Aluminium acid-free anodizing.

Type stang kan være annerledes på eldre modeller, f.eks. mitt Orion II Extreme har stenger med skriften DAC Featherlite NSL, GREEN. 

Størrelsesmessig så er teltene like og stengene bør fin gå om hverandre, men enkelte stangledd passer nok ikke på motsatt type stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene er ikke like i utforming på dette teltet og mitt forrige Exped Orion (usikker på om det bare het det, eller extreme), da det hadde stangkopper og dette har sånn ring som enden skal tres inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2018 den 10.56, Sovjetunionen skrev:

Går ut ifra at du har skrevet til Utedepot som er leverandør for Exped i Norge? Evt er [email protected] teltgeeken i Exped sentralt, han svarer kjapt på e-post og kan sikkert hjelpe deg å få tak i en ny stang. 

Takk. Sendt dem melding men ikke fått svar på et så pass enkelt spørsmål, så da prøver jeg han direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering - det gikk kjapt plutselig. :) Fikk melding om at det kunne de ordne, dyrt var det heller ikke, så jeg har nå kjøpt nytt stangledd (tenkte jo helst ny stang i utgangspunktet, men kom til at det er vel like greit å bare lære seg å bytte stangledd først som sist) til den ødelagte stanga, og et ledd av hver type stang i tillegg sånn at jeg har i reserve. Sikkert ikke siste gang det skjer når de tåler så lite.

Så Exped fiksa! Første melding til dem ble sendt lørdag, tilbakemelding i går og i dag er de sendt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.