Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakkpadling på Vestfjorden og kajakk på biltaket


Igor

Anbefalte innlegg

Hei. Meg og kjæresten min har oppdaget kajakk og vi har kajakker i sommer. I september ønsker vi å gjøre en kajakkferie på Vestfjorden. Er dette området egnet for nybegynnere? Og enda et spørsmål, hvordan kan vi best transportere våre kajakker? Vi kjører med VW Transporter og har standard takstativ, som her https://www.sortimo.no/produkter/topsystem/. Kan vi bare montere kajakker med et tau eller trenger vi spesialutstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange måter å legge kajakken på takstativet på.. Slike høye bøyler som du ser mye av her er en av de, blant andre som og kan ses her:
https://www.google.no/search?q=kajakkstativ&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjl0_rPruLcAhUD-qQKHXEHDIYQ_AUICigB&biw=1920&bih=984
Noen stropper bare kajakkene rett på takstativet med noe skumgummiputer mellom.


Ang festing, så er vel ikke tau det lureste. Jeg bruker et par jekkestropper, og det får man tak i de fleste plasser til en ok pris(biltema, jula, europris, monter, bilxtra, mekonomen, div bensinstasjoner osv osv osv...) Men ikke jekk så det begynner å sprake i kajakken selvsagt. Legg og gjerne noe mellom jekken og kajakken hvis de kommer i kontakt.
Noen har og enklere stropper ned fra front/bak på kajakk og ned på feks hengerfeste og fronten på bilen for å holde det enda bedre på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du KAN bruke jekkestropper, men det er lett å skade kajakken. Bruk heller lastestropper, og sørg for at de er mye mer enn lange nok. Lange stropper kan du ta under bøylen på ene siden, og gå rundt bilen med stoppendene over kajakken og under takbølen på andre siden. Den løse enden slenger du inn i døren :)

Jeg lagde skumstativ av noe skum jeg hadde liggende. Kutter av en strimmel med skum, brettet endene tilbake til midten, og teipet sammen. Fungerer svært bra, og kajakken ligger som limt fast. Ha en strimmen borrelås gjennom eller en taustump slik at du kan feste de i takbøylene, så blåser de ikke ned før du hr satt kajakken på plass.

 

10F6386D-6204-49C9-BE43-895138749E5A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.