Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skalljakke.


opas

Anbefalte innlegg

Hei.

Min Norrøna Trollveggen jakke har holdt meg tørr i nesten 15 år, og er moden for utskiftning. 

Jeg klarer ikke velge mellom følgende jakker.

Arc´teryx Alpha AR

Arc´teryx Alpha FL (en ny type lettere jakke, nyhet hos fjellsport.no)

Norrøna Trollveggen Gore-tex Light Pro

Norrøna Falketind Gore-tex Light 

Jeg bruker ikke jakken til klatring, men til fjellvandring både med lett og tung sekk. Bruker dog normalt kun vindtett/pustende bomull/G-1000 ved vandring i tørt vær. Men denne nye jakken bør tåle å gå med tung sekk, ellers også brukenes for en tur i byen :-)

Jeg har jo vært fornøyd med den gamle Trollveggen jakken, men nå er det kommet så mange nye Gore-tex stoffer at jeg blir rådvill. Arc´teryx jakkene frister på grunn av livstidsgaranti og relativt gode priser. Jeg synes kanskje SV modellene er hakket for dyr med tanke på mitt bruk?  Derfor har jeg sett på AR og FL modellene. Samme med den litt tyngre Trollveggen Pro, derfor sett på Light Pro og Falketind.

Er det noen som kan hjelpe meg litt med valget? På forhånd takk.

Mvh Helge

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt generelt er det stort sett slik at de tyngre (og dyrere) trelags-jakkene med GTX Pro er mer robuste og slitesterke enn de med tynnere stoffer. Alle skal være like vanntette, og de som bruker GTX Active skal puste bedre enn GTX Pro. Vandring med tung sekk sliter på jakken, særlig over skuldrene og nede i livet. Du har vært fornøyd med Trollveggen-jakken i 15 år, da ville jeg gått for en ny Trollveggen Pro med det kraftigste stoffet. Men jeg skjønner jo prisproblemet, og den er tyngre enn andre og tynnere skalljakker.
Alpha SV likte jeg ikke, jeg hadde den noen dager før jeg byttet den i en lengre jakke (Theta SVX, det er en rustning). Alpha var for kort til vanlig vandring, men det er sikkert en super klatrejakke - det er jo det den er konstruert for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme bås for par år siden, hadde en Sv noen dager før byttet den syntes Trollveggen hadde prøvd i butikk virket mer robust og passet bedre armlengde og lengre bak . Gikk da for Trollveggen pro ,  passelig for min kropp ikke for lang og ikke kort når går. Var heldig fikk den billig salg hos outnorth, desverre ingen i outlet hos Norrøna nå men av og til er de der til grei pris.

Jeg var skeptisk på pusting men syns den er god og robust i skikkelg vind og mye regn da merker forskjell mot tynnere jakker . Dwr er som ny ennå etter flere vask og del bruk så tror vil vare en stund.

Eneste jeg kan klage på er ikke hånd lommer og litt liten innvendig lomme , men store brystlommer med vanntette glidelåser så går fint er vel mer solid uten flere lommer og går alltid med sekk så går fint for min sin del. 

Greieste er vel få prøvd jakkene på seg så syns sitter skikkelig om jeg syns er ok som er lang i ryggen og armer og tynn så ikke sikkert passer deg 😀

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.