Gå til innhold
  • Bli medlem

Folk, ferdsel og forstyrrelse - når og hvordan skal man sette inn tiltak mot for mye ferdsel


Heriks

Anbefalte innlegg

Det er mulig at jeg som naturforvalter er over snittet interessert i problemstillingen bruk/vern men syntes det var et tankevekkende innlegg i Dølen om villreinens bruk av områdene i Rondane. I disse tider hvor "alle" skal på fjellet og ferdselen har økt betraktelig. Husker vi hva vi egentlig har vernet disse områdene for? At man unngår fysisk fragmentering av leveområder i et verneområde er jo vel og bra, men hva med den fragmenteringen som oppstår på grunn av ferdsel? Hvordan kan man løse problemet? Er det "greit" at DNT er mot tiltak/inntar en "vente og se" holdning for å bedre levekårene for villrein? (ref. artikkel fra Hardangervidda) 

innlegg Dølen: https://www.dolen.no/nyheter/2018/08/09/Villreinen-i-Rondane-er-under-press-17284645.ece

Problemstillingen er den samme på Hardangervidda: 
https://www.nrk.no/telemark/meiner-turisme-trugar-villreinen-pa-hardangervidda-1.14010354
https://www.nrk.no/telemark/vil-stenge-for-turister-pa-hardangervidda-1.14022785

Det jobbes med en besøksstrategi for Handangervidda i disse dager, blir spennende å se hva som kommer frem der.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutter siden, martin.m skrev:

@Heriks: Antar du har lest denne Ninarapporten: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2015/1013.pdf ? Om du ikke har lest den så vil jeg anbefale den, leste den da den ble publisert.

Har ikke finlest hele, bare sett hovedkonklusjonene. Får studere den litt nærmere og den er vel kildegrunnlag for artikkelen i Dølen om jeg ikke tar helt feil. Den ble jo utgitt i 2015, og pekte på at ferdsel var et hinder for villrein, men har det skjedd noe etterpå eller ble det bare nok en rapport som ligger i skuffen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg leste i artikkelen i Dølen så virker det som rapporten er grunnlaget, ja. I likhet med deg tenker jeg dessverre at denne utmerkede rapporten kan havne i skuffen. Derfor løfter jeg den fram for at folk som ikke har lest den skal legge infoen til grunn og ta vurderinger/hensyn deretter 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondvassbu burde vært revet. Det er valfarten inn langs vegen fra Spranget som har stoppet reintrekket. En løsning med buss ala Snøheim kan forsøkes som siste utvei, ellers bør den fjernes. Parkeringen ved Spranget bør også trekkes lenger nedover.

Det området som er mest attraktivt for reinen på Hardangervidda, er området mellom Songa og Møsvatn, sør for Kvenna. Dette området har aller minst ferdsel og her har aldri DNT merket stier eller satt opp hytter. De har faktisk et gammelt vedtak om at de ikke skal røre dette området. Det forteller vel kanskje sitt om forholdet mellom fotturister og rein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli mange tegn på overturisme i Norge.  Dette er fra NRK Link

IMG_0102.thumb.PNG.726b295786d4c97dafb7abb6cc3024c9.PNG

Også fra NRK: Forsøpling, avføring og dårleg infrastruktur, det er nokre av problema som rekordsommaren for reiselivet på Vestlandet har ført med seg

Hvordan det skal løses, er jo også interessant å lese. 

Det som skjedde på trolltung, nigardsbreen viser at tiltak må settes inn, nytter ikke å stikke hode i sanda.......

Norge har mye flott, men både natur og folk må reguleres/vernes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.