Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPS 60 csx viser feil koordinater


storol

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Garmin 60csx som jeg kjøpte brukt for et par år siden. 

Ser nå at koordinatene ikke stemmer og posisjonen på kartet ikke er helt rett. Det er ca 30 meter feil fra posisjonene jeg er på. GPS en viser +- 3 meter på i nøyaktighet. 

Vet ikke om det alltid har vært slik eller om det er blitt slik den siste tiden. 

 

Har flere vært borti samme tilfelle eller er det amerikanerene som har tuklet med nøyaktigheten.? :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, storol skrev:

Har flere vært borti samme tilfelle eller er det amerikanerene som har tuklet med nøyaktigheten.? :) 

I storbyer med høye skyskrapere har jeg vært borti mye verre enn det du beskriver. Spørsmålet er vel mer om det er en konstant feil. Viser den f.eks. alltid 30 m lenger øst?

 

Som nevnt, husk at du skal ha kontakt med satelitter som er flere kilometer borte. Det å treffe på meteren er relativt imponerende teknologi i seg selv spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Thomas E said:

Som nevnt, husk at du skal ha kontakt med satelitter som er flere kilometer borte. Det å treffe på meteren er relativt imponerende teknologi i seg selv spør du meg.

"Flere kilometer" er forsåvidt korrekt, men kanskje en underdrivelse :) . GPS-satellittene er vel rundt 20.000 kilometer unna, og det gjør ikke nøyaktigheten mindre imponerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, storol said:

Har flere vært borti samme tilfelle eller er det amerikanerene som har tuklet med nøyaktigheten.? :)

De har nok ikke tuklet med presisjonen, men tidligere la de med hensikt inn en feilmargin på 100 meter. Den ble fjernet i år 2000.
Nå har flere lands militærmakt mulighet for å jamme/forstyrre GPS-signalet slik at GPS-utstyr i båter, fly, raketter, biler, osv. ikke fungerer. Norske militære har gjort det i Indre Troms, russerne har gjort det ved Svartehavet og i grenseområdet i Finnmark, og andre land har garantert gjort det flere ganger. I fredelige tider er GPS og Glonass pålitelig og robust, men i en krisesituasjon vil det være blant det første som blir slått ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvor lenge det har vært slik. Merket det godt ved hytten på fjellet og også da jeg kjørte bil - var da konstant 10-20 meter ved siden av veien. 

Jeg brukte Geovieweren på telefonen og den viste korrekt plassering både på hytten og på veien. Sammelignet også da koordinatene og de var ute av kurs på Garmin. 

På bilder viser pilen hvor hytten ligger på kartet, og til høyre ser dere hvor GPS en registrerer posisjonen. Den har nok vært slik siden jeg fikk den, da alle spor og hvor jeg har markert hytten ligger feil i forhold til kartet. 

DSC_1542 (1).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at riktig kartdatum er innstilt? Norske kart bruker WGS 84. Hvis den tidligere eieren har brukt GPS - en i f. eks. Sverige, kan det hende at datumet er forandret til RT 90, og du vil typisk få en slik forskyvning som du beskriver.

På min Etrex stilles datum i System-Posisjonsformat-Kartdatum

Endret av Mase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.