Gå til innhold
  • Bli medlem

TBE vaksine anbefales i Sør Norge


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Tidligere har de hevdet at det fra Rogaland og nordover ikke har vært noe poeng i å ta denne, men nå lurer jeg på om jeg burde revurdere. Jeg er bosatt i Bergen, men ferdes mye ute og plukker flott av meg selv mange ganger i løpet av et år.

FHI har også endret anbefalingen på nettsiden sin ser jeg nå.

Sitat

I Norge bør det vurderes å gi TBE-vaksine til barn og voksne som ferdes mye i skog og mark og som erfaringsmessig ofte blir bitt av flått langs kysten i Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold og Buskerud. Risikoen for smitte er høyest i disse områdene, samt i tilgrensende geografiske områder. Det er også funnet TBE-virus i flått i enkelte områder langs hele kysten nord til Helgeland. Selv om smitte til mennesker hittil har skjedd bare i sørlige kyststrøk, kan det være risiko for smitteoverføring der det finnes TBE-infiserte flått.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/skogflattencefalittvaksinasjon-tbe-/

Uthevet tekst mener jeg er nytt, kan ikke huske å ha lest det når jeg undersøkte dette for ca. ett år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Miamaria skrev:

Er det sånn å forstå av det som står om den 4. dosen at man må ta dette flere ganger første året og en årlig derfra?

Slik jeg forstår anbefalt vaksinasjonsregime så starter man med 2 doser hvor mellomrommet mellom 1 og 2 kan være alt fra 2-8 uker. Deretter får man 3 dose etter 5-12 måneder. Iflg.FHI gir dette da 95 % av de vaksinerte fullverdig beskyttelse. Etter dette kan det gis boosterdoser enten etter 3 eller 5 år.
Dette gjelder immunfriske mennesker med normal helse i alderen 1-60 år.

Jeg er for øvrig ikke vaksinert, burde kanskje vurdere det med tanke på hvor jeg ferdes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg går mye i skogen, men kun 0-2 flått i året.

Er det noen som vet noe om mulige bivirkninger på TBE vaksinen?

Her er hva FHI skriver om bivirkninger:

Hverken i studier før markedsføring eller store oppfølgingsstudier av TBE-vaksiner er det rapportert alvorlige eller kraftige uønskede hendelser [2]. Uønskede hendelser begrenser seg stort sett til

Lokalreaksjoner med smerter, hevelse, rødhet på stikkstedet (mer enn 10 %), og i sjeldne tilfeller lymfeknutesvulst i drenasjeområdet (0,1-1 %)

Kortvarig feber, spesielt hos barn og spesielt etter 1. dose (1-10 %)

Sykdomsfølelse, tretthet, hodepine, smerter i kroppen (1-10 %)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, martin.m skrev:

Her er hva FHI skriver om bivirkninger:

Hverken i studier før markedsføring eller store oppfølgingsstudier av TBE-vaksiner er det rapportert alvorlige eller kraftige uønskede hendelser [2]. Uønskede hendelser begrenser seg stort sett til

Lokalreaksjoner med smerter, hevelse, rødhet på stikkstedet (mer enn 10 %), og i sjeldne tilfeller lymfeknutesvulst i drenasjeområdet (0,1-1 %)

Kortvarig feber, spesielt hos barn og spesielt etter 1. dose (1-10 %)

Sykdomsfølelse, tretthet, hodepine, smerter i kroppen (1-10 %)

Virker som jeg heller går for den enn 0,2% sannsynlighet per mygg for å få hjernebetennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Lymfeknutesvulst i drenasjeområdet høres alvorlig ut, uten at jeg kan mye om det. Og det er større sannsynlighet for å få det, enn disse 0,2% for å få hjernebetennlse (hvis disse tallene stemmer).

Husker sist jeg tok en vaksine som var helt ufarlig. Det var ett dødt inaktivt virus som ble injisert i kroppen, totalt ufarlig ble jeg fortalt. Det var vel svineinfluensavaksinen, og jeg sovnet på sofaen kl 14, og våknet ikke før 20 timer senere. Var ekstremt trøtt i en periode etterpå, og verden kjentes ut som bomull (rar beskrivelse, men sånn var det), og jeg har hørt om de som får permanent sovesyke/narkolepsi av den ufarlige vaksinen, eller blir generelt ett trøttere og slappere menneske.

Jeg er ellers generelt for vaksiner, men jeg tror jeg vil sette meg mer inn i dette før jeg evt. tar TBE vaksine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mareng skrev:

Lymfeknutesvulst i drenasjeområdet høres alvorlig ut, uten at jeg kan mye om det. Og det er større sannsynlighet for å få det, enn disse 0,2% for å få hjernebetennlse (hvis disse tallene stemmer).

Husker sist jeg tok en vaksine som var helt ufarlig. Det var ett dødt inaktivt virus som ble injisert i kroppen, totalt ufarlig ble jeg fortalt. Det var vel svineinfluensavaksinen, og jeg sovnet på sofaen kl 14, og våknet ikke før 20 timer senere. Var ekstremt trøtt i en periode etterpå, og verden kjentes ut som bomull (rar beskrivelse, men sånn var det), og jeg har hørt om de som får permanent sovesyke/narkolepsi av den ufarlige vaksinen, eller blir generelt ett trøttere og slappere menneske.

Jeg er ellers generelt for vaksiner, men jeg tror jeg vil sette meg mer inn i dette før jeg evt. tar TBE vaksine...

Sannsynligheten for hjernebetennelse er betydelig større fordi risikoen er 0,2 % for hver flott. Risikoen ved vaksinen er vel bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ferdes mye i skog og mark, men jeg har enda tilgode å bli bitt av flått? Er det andre som har det på samme måten? Jeg har blodtype A+, jeg har blitt fortalt at dette har en sammenheng uten at jeg har funnet noe fakta eller studie som belyser blodtype og mulighet for å bli bitt/ikke bitt. 

Vaksine er vel noe de aller fleste burde vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg ferdes mye i skog og mark, men jeg har enda tilgode å bli bitt av flått? Er det andre som har det på samme måten? Jeg har blodtype A+, jeg har blitt fortalt at dette har en sammenheng uten at jeg har funnet noe fakta eller studie som belyser blodtype og mulighet for å bli bitt/ikke bitt. 

Vaksine er vel noe de aller fleste burde vurdere. 

Får som sagt 0-2 per år. Vanligvis 0. Bor på Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på vestlandet som det er så mye hjort så er det bra med flått ja. Jeg har vært heldig med flått men kjenner ei her i område som fikk borreliose etter flått for par år siden sleit lenge måtte ordne behandling selv i tyskland så bedre ta vaksine hvertfall beskyttet mot noe er mye styggdom flåtten kan bringe videre.

Tror ikke flåtten liker blodtypen og autoimmunne kroppen min aldri fått på meg men måtte plukke av hund og turfølge men er vel mest tilfeldig .

Ingen vaksine er riskofri, akkurat som trafikken så er det akseptert risiko men denne har de vel forskning og grei data på mot del annen nyere medisin mindre risiko ta vaksine enn hvis skulle bli blitt.

Har blitt prøvd ut en del medisiner på meg siste år pga autoimmun sykdom så de birkningene der hadde jeg ikke brydd meg om liten risiko mot mye annet av medisin og vaksiner folk tar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å sette seg inn i hva slags vaksiner man skal ta, men det er viktig å ikke gjøre dette med nettsøk. Da ender man med autisme og det som verre er. Oppsøk lege for å få veiledning. Det er de som kan dette!

Jeg går mye i skogen i jobbsammenheng, og får derfor vaksine. Er ikke spesielt plaget med at flåtten setter seg på meg, men det hender da at jeg har en og annen. Veldig greit å vite at jeg er vaksinert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tshansen skrev:

Jeg ferdes mye i skog og mark, men jeg har enda tilgode å bli bitt av flått? Er det andre som har det på samme måten? Jeg har blodtype A+, jeg har blitt fortalt at dette har en sammenheng uten at jeg har funnet noe fakta eller studie som belyser blodtype og mulighet for å bli bitt/ikke bitt. 

Jeg ferdes mest i skog og fjell på Fosen i Trøndelag, der er det mye flått, men jeg har fortsatt tilgode å bli bitt. Har noen få ganger hatt en kravlende på handa som jeg har skvist etter beste evne :) Jeg går ALDRI uten bukse som er godt stappa ned i sokkene, ytterst sjelden du ser meg uten genser og håret er alltid oppsatt, kanskje det er derfor jeg har berget..?

Hunden har også berget utrolig bra. Hun får flåttmiddel, men flåtten må bite seg fast for at det skal virke, men det er kun 2 ganger jeg har funnet flått som gjort det. Kravlende i pelsen derimot finner jeg ofte flått, veldig praktisk at hun er hvit , jeg får nok tatt de fleste før de rekker sette seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som opplever ekstremt lite flått i år? Ikke engang bikkja har fått mer enn 3-4 og alle på forsommeren. Skal sies at jeg ferdes mest i furu/granskau og her er det mye mindre enn bjørkeskauen langs kysten.

Forøvrig enig med @Mareng. Generelt positiv til velprøvde vaksiner, men usikker på om jeg ser hensikten med å vaksinere meg når flåttproblemet er så lite som det er i mine områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Mareng skrev:

Husker sist jeg tok en vaksine som var helt ufarlig. Det var ett dødt inaktivt virus som ble injisert i kroppen, totalt ufarlig ble jeg fortalt. Det var vel svineinfluensavaksinen, og jeg sovnet på sofaen kl 14, og våknet ikke før 20 timer senere. Var ekstremt trøtt i en periode etterpå, og verden kjentes ut som bomull (rar beskrivelse, men sånn var det), og jeg har hørt om de som får permanent sovesyke/narkolepsi av den ufarlige vaksinen, eller blir generelt ett trøttere og slappere menneske

Svineinfluensavaksinen var mindre testet enn alle andre vaksiner som kommer på markedet, men ble likevel anbefalt på grunn av risikoen for at svineinfluensa skulle utvikle seg til en global pandemi på nivå med spanskesyken under/etter 1. verdenskrig. Det kan argumenteres for, basert på det vi vet nå, at en kanskje gikk for bredt ut med anbefalingen om å vaksinere "alle". Men i alle andre situasjoner vil godkjente vaksiner gi klar gevinst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Er det bare jeg som opplever ekstremt lite flått i år? Ikke engang bikkja har fått mer enn 3-4 og alle på forsommeren. Skal sies at jeg ferdes mest i furu/granskau og her er det mye mindre enn bjørkeskauen langs kysten.

Forøvrig enig med @Mareng. Generelt positiv til velprøvde vaksiner, men usikker på om jeg ser hensikten med å vaksinere meg når flåttproblemet er så lite som det er i mine områder.

Jeg forventet mindre flått der jeg var noen dager denne uka, mellom Lindesneshalvøya og Mandal. Har vært fryktelig tørt i det området i sommer, som mange andre plasser. Det var svært mye flått, i alle aldre. Det er de minste nymfene som er verst synes jeg. Vanskeligst å oppdage. Det karakteristiske borrelioseutslettet fikk jeg i vår, penicillinkur fikset det. Andre gang jeg har hatt det. TBE-vaksine står nå på planen hos meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, tshansen skrev:

Jeg ferdes mye i skog og mark, men jeg har enda tilgode å bli bitt av flått? Er det andre som har det på samme måten? Jeg har blodtype A+, jeg har blitt fortalt at dette har en sammenheng uten at jeg har funnet noe fakta eller studie som belyser blodtype og mulighet for å bli bitt/ikke bitt. 

Vaksine er vel noe de aller fleste burde vurdere. 

Har aldri fått flått på meg, men har ikke blodtypen din. Liker imidlertid å bruke lange bukser i skog og mark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Kristiansand og blir flåttbitt noen ganger i løpet av året. Området langs Otra er spesielt flåttinfisert der jeg går på tur i nærområdet. Kommer langt med gamasjer o.l. 

Enig med Bjarne H.S. i at nymfene er ekstra ugreie. Ikke alltid lett å vite om man er bitt eller bare klør en plass. Kanskje vaksine ikke er så borti veggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen vaksinemotstander, og tenkte selv å vurdere denne, men:

Sitat

De siste 23 årene har 117 nordmenn fått påvist hjernebetennelse etter å ha blitt bitt av flått med TBE-virus

Dette er da veldig, veldig lite?
Mye større sjans for å få borreliose, da?

Så vidt jeg forstår, er ikke hjernebetennelse så alvorlig komplisert at man kan dø av det eller bli langvarig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Imp skrev:

Så vidt jeg forstår, er ikke hjernebetennelse så alvorlig komplisert at man kan dø av det eller bli langvarig syk

Fra FelleskatalogenHvis hjernehinnebetennelsen skyldes en bakterie, blir de fleste friske igjen, men bakterie-hjernehinnebetennelse er en alvorlig sykdom, og hvert år er det noen som dør eller får hjerneskade av bakterie-hjernehinnebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.