Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard 3 x-trem, snøplugger og råd.


Johanks

Anbefalte innlegg

Begynner så smått å forberede meg litt på årets vinterturer å skulle derfor handlet meg noen snøplugger. Jeg lurer litt på hvordan andre med dette teltet har pleid å plugge/bardunert, det er jo ikke mindre enn rundt 28 pluggfester/barduneringspunkter så det vil jo bli noen plugger. Flere barduner kan jo forankres i samme plugg samt benytte snømattene så man kommer jo unna med mye mindre antall samt benytte ski og staver. Sitter å ser litt på Ebay, de lengste pluggene jeg finner er på 31cm. Vil dette være tilstrekkelig i de fleste tilfeller? Bor på nordvest-landet så sjeldent det er helt løs pudder her som ikke lar seg komprimere. Pluggene som medfølger var av det større og kraftigere slaget enn det jeg har fra Helsport fra før, men noe snøplugger er det ikke. Skulle målt lengden på dem. 

Kjøpte dette teltet brukt for en liten måned siden til en rimelig penge, fått slått opp å sett litt på det. Så veldig greit ut, men tror det har ligger sammenpakket veldig lenge. Luktet veldig "telt", så har hengt til lufting i to uker nå. Vurderer å sende inn til Helsport for en sjekk samt jeg så det var en bitteliten rift i øvre del av innerteltet. Noen som vet hva dem tar sånn ca. for en slik reparasjon og noe annet jeg bør vurdere å forbedre samtidig? Tror jeg vil be dem montere strikk for oppheng av barduner.   

Syns det skummet(eller hva det er) som skal holde ventilene oppe er slapp, spesielt i fotenden. Det er også hemper på disse, er det meningen at bardunene tres igjennom for å holde disse skikkelig oppe?

IMG_4446.thumb.JPG.52b51fbf86f17683d8104e16468ba7ba.JPG

IMG_4447.thumb.JPG.eeb3218a6dea768238a36cb9af9cc706.JPG

IMG_4448.thumb.JPG.613bb51dbdad00efb46ab1ffd2d9d496.JPG

 Gleder meg til å få testet teltet litt mer ut nå i praksis bruk, på forhånd takk for tips og råd :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På snø bruker jeg bare plugger i hver ende samt 1-2 på hver langside. Det holder i massevis når man skuffer snø på stormmattene. Bruker heller pluggene og ski/staver for å få ut alle barduner. Jeg bruker 31cm plugger og det holder stort sett greit, men kunne vært kjekt med noen lenger også. Har 16 lange plugger og det har holdt fint for meg sålangt. 

Jeg tipper Helsport fikser det gratis eller tilnærmet gratis for deg. Send dem en mail og hør :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg har veldig gode instruksjonsvideoer på Youtube etter mitt syn. Her er en av de, hvor de demonstrerer oppsett på snø, inkludert bruk av snøanker.

Helsport selger snøplugger på 50 cm. Hilleberg klarer seg med 31 cm, men der får man disse midtveis bardunfestene med klips ferdigmontert til litt over dobbel pris kontra Helsport.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, whistler skrev:

På snø bruker jeg bare plugger i hver ende samt 1-2 på hver langside. Det holder i massevis når man skuffer snø på stormmattene. Bruker heller pluggene og ski/staver for å få ut alle barduner. Jeg bruker 31cm plugger og det holder stort sett greit, men kunne vært kjekt med noen lenger også. Har 16 lange plugger og det har holdt fint for meg sålangt. 

Jeg tipper Helsport fikser det gratis eller tilnærmet gratis for deg. Send dem en mail og hør :-)

 

Da tror jeg det blir å gå til innkjøp av 16 plugger, kanskje vurdere noen av dem i 50cm. Ja tenkte å sende dem en mail nå etterhvert her, skal opp til Trondheim i september så kanskje jeg bare kan stikke innom med det å høre med dem.   

3 timer siden, graham skrev:

Hilleberg har veldig gode instruksjonsvideoer på Youtube etter mitt syn. Her er en av de, hvor de demonstrerer oppsett på snø, inkludert bruk av snøanker.

Helsport selger snøplugger på 50 cm. Hilleberg klarer seg med 31 cm, men der får man disse midtveis bardunfestene med klips ferdigmontert til litt over dobbel pris kontra Helsport.

 

Se der ja, skal ta å se disse filmene :) 

Har sånne klips liggende, så tenker å bestille meg noe dyneema med refleks så lage til på dem. Ser gunstig ut å ha ei snor på dem når dem skal graves ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt noen 50cm også, har hatt snøforhold der 30cm ikke satt noe særlig. Selv nedgravd plugg med snor var ikke en god løsning fordi den løftet duken litt fra bakken ved de aktuelle pluggfestene på teltet.

Siden det er litt tid igjen til vinteren er et tips å sitte på gjerdet til XXL har vennefest med 25%. Snøplugger er skjelden på tilbud..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg bruker 31 cm fra E-bay på pluggfestene. De er gode og lette, mye bedre finish enn helsport sine som jeg leverte tilbake.

På bardunene bruker jeg swiss piranha snøanker fra helsport, med en karabinkrok i ringen. Karabinkroken gjør det mye lettere å ta flere barduner i samme snøanker, og snøankeret får du til å sitte uansett, alltid. Karabinkrokene jeg har aller best erfaring med er naturehike sine i aluminium og passe størrelse - banker de fra sportsbutikken i norge når det gjelder kvalitet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Johanks skrev:

Begynner så smått å forberede meg litt på årets vinterturer å skulle derfor handlet meg noen snøplugger. Jeg lurer litt på hvordan andre med dette teltet har pleid å plugge/bardunert, det er jo ikke mindre enn rundt 28 pluggfester/barduneringspunkter så det vil jo bli noen plugger. Flere barduner kan jo forankres i samme plugg samt benytte snømattene så man kommer jo unna med mye mindre antall samt benytte ski og staver. Sitter å ser litt på Ebay, de lengste pluggene jeg finner er på 31cm. Vil dette være tilstrekkelig i de fleste tilfeller? Bor på nordvest-landet så sjeldent det er helt løs pudder her som ikke lar seg komprimere. 

Har både 31 og 50. Dei siste blir sjelden med og er sjeldan / aldri i bruk. Ha rikke opplevd noko problem knytt til det. 

Skal du på tur der teltet vert ståande medan du er vekk på ski kan du vurdere eit par 50 cm på "strategiske punkt" som erstatning for ski/spade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Har både 31 og 50. Dei siste blir sjelden med og er sjeldan / aldri i bruk. Ha rikke opplevd noko problem knytt til det. 

Jeg synes det er veldig greit med 50cm pluggene når det er pudderfestival, spesielt tidlig i sessongen når det ofte ikke er så skare/fast snø under. Så ender de lange ofte å bli liggendes i pulken til våren..

Men tror 50cm pluggene gir mer økt ro i sjelen enn mer økt feste til pluggene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Det ligger en flott tråd Snøplugger her. Der ligger det mye info. 

Jeg linker der til en annen type løsning som er litt mindre inspirert av vanlige plugger og mer skreddersydd for vinter. Bruker utelukkende disse om vinteren nå, men har alltid med meg 4 stk fra Hilleberg for ro i sjelen. Det er nok helt unødvendig, men har ikke vært ute for hardt nok uvær til at jeg er trygg nok til å stole 100% på dem enda-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sig Man skrev:

Jeg synes det er veldig greit med 50cm pluggene når det er pudderfestival

Er då eg og brukar dei, i alle fall om eg skal ha ein camp og gå dagsturer.

Skal eg flytte meg kvar dag og det er laust og trasig  brukar eg gjerne skia mine som snøanker på tvers for 2-3 bardunar. Me er ofte  to i teltet, har slik 4 ski og kan bruke den eines spade. 

Meir arbeid enn 50 cm, men mindre vekt. Så det heile kjem jo an på lengde på tur, turfølge, øvrig utstyr, om pudderfesten er vedvarende eller forbigåande. 

Alt ved det vante mao, utstyrsbehov kjem an på turen som står føre :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett meg ut en 10-pak med disse Ebay 31cm pluggene som Mareng her nevner pga pris kontra kvalitet, da jeg ser flere har klaget tidligere på Helsport sine men gitt disse greit skussmål. Så får jeg eventuelt kjøpe en pakning med 50cm av dem når jeg kommer over en kampanje, så slipe/pusse av dem litt og lakkere i en signal farge.  Som Tessatroll nevner så er det greit at teltet kan få stå trygt som en basecamp, har sett meg ut noen helgeturer jeg har lyst å gjøre dette på.  Skal lese igjennom tråden du linka til Memento mori! 

Noen tips til lufteventilene? Er jo en hempe der, om jeg skal lage meg en ekstra bardun på disse(og få nok en barduneringspunkt) eller føre den bardunen som går over igjennom. Sånn som det er nå kollapser dem, hvertfall om det kommer vind/regn. Får teste litt utover høsten hva som behøves, akkurat nå får jeg ikke gjort så mye da jeg sitter å dupper uti nordsjøen men greit å forhøre seg med erfarne Fjellforumere om tips&triks, lærer mye her :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Johanks skrev:

Noen tips til lufteventilene? Er jo en hempe der, om jeg skal lage meg en ekstra bardun på disse(og få nok en barduneringspunkt) eller føre den bardunen som går over igjennom. Sånn som det er nå kollapser dem, hvertfall om det kommer vind/regn. Får teste litt utover høsten hva som behøves, akkurat nå får jeg ikke gjort så mye da jeg sitter å dupper uti nordsjøen men greit å forhøre seg med erfarne Fjellforumere om tips&triks, lærer mye her :)  

Det er sjelden jeg oppplever at ventilene blåser flate og dermed mister funksjon selv om de ikke er "spent opp". Jeg bruker to varianter. Det ene er som du har oppfattet å tre bardunsnora gjennom hempa. Det andre er å bruke en minikarabin til å henge hempa på bardunsnora.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det er sjelden jeg oppplever at ventilene blåser flate og dermed mister funksjon selv om de ikke er "spent opp".

Om det skulle blåse såpass mye og ventilene mot formodning skulle bli flate vil jeg påstå at ventilasjonen uansett ikke vil være noe problem. I høy vind beveger teltet såpass mye på seg at det vil "pumpe" ut og inn luft  uansett hvor mye man skulle tette igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det er sjelden jeg oppplever at ventilene blåser flate og dermed mister funksjon selv om de ikke er "spent opp". Jeg bruker to varianter. Det ene er som du har oppfattet å tre bardunsnora gjennom hempa. Det andre er å bruke en minikarabin til å henge hempa på bardunsnora.

Jeg har ei lita løkke med bardunsnor festa til hempa på ventilen. Denne kan jeg binde over bardunen om det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 30 cm og 50 cm plugger fra Helsport. Aldri hatt problemer med dem ift skarpe kanter, men jeg bruker dem i all hovudsak som vanlige plugger, dvs. "vertikalt".

Innimellom må snøen bearbeides for å få den fastere, både for å få ok fasthet under innerteltet og feste til pluggene. Men når pluggene da har fått stått en stund så fryser dem fast.

Antall plugger som brukes avhenger snøforhold, forventet vindstyrke osv.

Viktigste plugger synes jeg er dem i teltduk og barduner i kortendene (satt opp med kortende mot vindretning,  deretter i duk og barduner ved teltstengene. videre å få strammet opp teltduk ift snøfall som legger seg på teltet og evt blafring. Jeg samler innimellom flere barduner i en plugg.

FB_IMG_1533894011433.jpg.5c40f0e3ca16c81eb269161e5565749d.jpg

Svalbard 3 er et supert telt for 2 personer vinterstid, og med god plass til litt besøk og fellesmåltider. 😊

Screenshot_20180810-120155.thumb.jpg.c974a95aa4870c35556ac96c1ca43f2b.jpg

FB_IMG_1533893607267.jpg.4e704377717706d47b22a7541ced7e74.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 3.15, Johanks skrev:

Syns det skummet(eller hva det er) som skal holde ventilene oppe er slapp, spesielt i fotenden. Det er også hemper på disse, er det meningen at bardunene tres igjennom for å holde disse skikkelig oppe?

Løsningen til Helsport er ikke helt optimal. På Hilleberg Keron er det barduner som holder ventilen på plass, det samme er på Nigor spix som jeg har. Der er det også en ståltråd i stedet for skummet. Det er spesielt når det kommer blaut snø, at ventilene klapper sammen. Av en eller annen grunn, er det ofte store mengder som faller da. Hele teltet blir både vått, slapt og nedtrykt under slike forhold, er du uheldig skjer det samme med de som er inni. 

665bc9ad931ccd95d06d34e536f6077d8fe1a336.jpg

IMG_5128.JPG

ORG_DSC00209.jpeg

ORG_DSC00291.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

s-l1600.jpg

Tror disse små klipsene får bli med i pluggposen, får jeg hengt opp ventilene fra hempa til den bardunen som går over, det løser nok det problemet om det blir behøvelig.  Ser på nyere Helsport telt går denne bardunen rett fra ventilen og ikke over som på mitt. Usikker om jeg tørr å flytte barduneringspunktet ned til ventilen da jeg ikke vet om denne er konstruert kraftig nok på denne modellen. Får høre med Helsport om dette når jeg sender dem en forespørsel. 

Flott å se teltet i aksjon, noe eget med vinterbilder av telt :) Noen foretrukket ende opp mot vinden @Terka, fortelt mot vind? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Islandshesten, den mest aerodynamiske enden mot vinden..dvs bakenden.

Det beste er å ha inngangen i le, derfor settes enden uten inngang mot vinden. På telt med 2 innganger, en i hver ende, settes enden med det minste fortelt mot vinden (inngangen som blir minst brukt). Glidelåser og åpne innganger er "svake punkt" i sterk vind, derfor er det best at de er på lesiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Johanks said:

s-l1600.jpg

Flott å se teltet i aksjon, noe eget med vinterbilder av telt :) Noen foretrukket ende opp mot vinden @Terka, fortelt mot vind? 

Jeg gjør som dyra, setter rumpa mor dritværet. 😁 Dvs delen med innertelt mot vind, og prøver å få døren i forteltet litt i le. Da unngår du at det blåser inn snø/etc helt inn i innerteltet selv med litt endring i vindretning.

Edit: Ser at både @Omnilite og jeg henter tips/råd fra dyrenes oppførsel i naturen. 🤣

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

Løsningen til Helsport er ikke helt optimal. På Hilleberg Keron er det barduner som holder ventilen på plass, det samme er på Nigor spix som jeg har. Der er det også en ståltråd i stedet for skummet....

665bc9ad931ccd95d06d34e536f6077d8fe1a336.jpg

IMG_5128.JPG

ORG_DSC00209.jpeg

ORG_DSC00291.jpeg

Ser ut til at Helsport har endret på dette fra 2018. Ikke at det hjelper trådstarter, men nyeste modell har en eller annen form for bånd innvendig. Relativt stivt, men ikke som ståltråden på Hilleberg. Slutt på skummet altså, så får vi se hva fremtiden bringer....

(Bilde fra Spitsbergen Pro, men har lagt merke til det på andre varianter også)

Screenshot_20180810-170510_Gallery.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.