Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke gass på vinteren


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse
13 minutes ago, Tessatroll said:

Ikkje anna enn at eg held steikepanna over flammen innimellom for så å sette gassboksne oppi den, på treplate. 

Effekta tek seg betydeleg opp. 

Hvor lenge kan den effekten være? Ei steikepanne av normal tynn type blir jo kald veldig fort selv på sommertid. Men om det holder ei lita stund er det jo noe som kan brukes som hjelp for å holde liv i gassboksen når det blir endel minus grader ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd den løsningen, men har prøvd å ha en høy vindskjerm rundt begge deler. Det funker etter en stund. Har også sett det bli brukt med en Svea123. Funker veldig bra, men det kan bli for varmt.

Er gassen for kald før du begynner er det vanskelig å få gang på systemet. Det vil sannsynligvis gjelde for løsningen over også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke sett før men virker jo ganske smart. Når det gjelder vintergass så har jeg aldri fått testet skikkelig hvor mye bedre den er når det er skikkelig mange minusgrader. Men vil tro en slik innretning vil hjelpe selv også på vintergassen. Bruker jo egentlig bare fuel på vinteren  men kunne vært artig og eksperimentert litt med gass og slik innretning. 

Man må uansett belage seg på og varme opp gassboksen når man skal fyre opp så det løser ikke alle problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tklami skrev:

Hvor lenge kan den effekten være? Ei steikepanne av normal tynn type blir jo kald veldig fort selv på sommertid. Men om det holder ei lita stund er det jo noe som kan brukes som hjelp for å holde liv i gassboksen når det blir endel minus grader ute

Effekten varer til den går ut ;) Hehe, nei nokre minutt alt etter, har du ei plate under varer den lenger. Når er kald  varmar ein den på nytt. 

Høver best på turar i randsesong når det ikkje er så kaldt, men ei løysing ein del vel til dømes på josten eller liknade for å sleppe  unna med ein lett, toppmontert brennar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Terka skrev:

Noen som har testet ut slike løsninger for å varme gassboksen under vinterbruk av gassbrenner?

Ja, jeg testet en gang forrige sesong da jeg prøvde å kutte ut bensinbrenneren. Brukte en slik kobber-stripe. Har ikke testet nok til å si noe mer enn at jeg "følte" det var bedre og var samtidig litt ekstra forsiktig med hvor nært jeg satte stripen til flammen. 

Per nå er løsningen noe annet og så blir det mer testing nesten vinter. Nå bruker jeg en lett slangebrenner uten slik forvarmings-"slange" eller hva det heter så jeg kan ikke snu gassboksen. Ved raske oppkok holder det at jeg bare plasserer den i en hjemmelagd kopp av EVA-skum. Skal jeg steke/koke mat over tid så plasserer jeg en håndvarmer under gassboksen.

57 minutter siden, Joachim V skrev:

Lettere å velge en vintergass på butikken? 

Det hjelper også på vintergass, spesielt ved svært lave temperaturer. Og "vanlig" gass er vel ca halve prisen. For oss som er mye ute har det en del å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sjølve i all hovedsak bensin på vinteren, men synes det er interessant å se alternative løsninger. Gass kan fort være et alternativ der det skal bæres høyt eller langt i randsessongen slik @Tessatroll skriver.

Vintergass har eg testa på vinteren, den fungerer bedre enn ein del anna litt ned på dei blå gradene men slepp opp litt på futten (merkbart) den også. Brennere hvor man kan snu boksen opp ned hjelper også bra på. Tester dette sammen med vintergassen for et par år siden. Randulf Valle har testet litt mer nøyaktig: https://randulfvalle.no/primus-winter-gas/

 

Andre ting som hjelper er det gamle trikset å ha boksen innafor jakka for å tilføre varme til den før man fyrer opp. Et annet er å la boksen stå i en bolle med vann når man koker (trekker ut kulda, fungerer så lenge vannet ikke fryser til is 😄http://blacksheepadventuresports.com/2017/02/01/canister-stove-freezing-fix/

Annet triks er å bruke en sånn kjemisk håndvarmer under boksen som nevnt over.

Det jeg liker med løsningen nevnt innledningsvis er at det blir en form for aktiv varming, og løsningen blir ikke brukt opp slik en håndvarmer vil bli. Man må selvsagt passe på at man ikke tilfører for mye varme, f.eks. med å kombinere denne løsningen med isolasjon rundt boksen. (Kjenn på topp/bunn av boksen innimellom, er en av delene ok å ta på, er boksen ok.)

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Terka skrev:

Det jeg liker med løsningen nevnt innledningsvis er at det blir en form for aktiv varming, og løsningen blir ikke brukt opp slik en håndvarmer vil bli.

Og at den er veldig effektiv og veldig lett. 

De håndvarmerne jeg bruker er forresten slike man kan bruke flere ganger. Jeg hadde to stk med meg på en 5-dagerstur og kokte dem opp etter bruk for å "lade" dem opp igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner litt lesing her mye av det som er nevnt fra før: https://www.ukclimbing.com/forums/expedition+alpine/best_stove_for_alpine_winter-653932

Linkes en del til karen her med del artikler https://andy-kirkpatrick.com/articles/view/cold_weather_performance

Tatt fra forum: 

My climbing partner in nepal had a great set-up for getting the jetboil to work well in the cold: a foam insulating ring was made to fit around the canister. a piece of copper was then tucked into this foam, and into the flame, meaning that heat from the flame was transferred to the gas canister. This should probably come with a safety warning, but it is very effective- we cooked with it in -20 conditions at nearly 6000m.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, KimH skrev:

 

Tatt fra forum: 

My climbing partner in nepal had a great set-up for getting the jetboil to work well in the cold: a foam insulating ring was made to fit around the canister. a piece of copper was then tucked into this foam, and into the flame, meaning that heat from the flame was transferred to the gas canister. This should probably come with a safety warning, but it is very effective- we cooked with it in -20 conditions at nearly 6000m.

 

Her er nok høyden en vital faktor også.

Jeg har kjøpt 2stk  neoprentrekk som passer for 230g bokser for en stund siden fra Aliexpress. Så ferdige løsninger finnes.

Avdamping av gass fører til nedkjøling av boksen, så utvendig isolasjon uten å tilføre varme vil etter hvert fungere dårligere og dårligere, men vil isolere "bort" omgivelsestemperaturen om den er lavere enn temperaturen på boksen ved opptenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.