Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna med 7 års garanti


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Norrøna har innført et såkalt lojalitetsprogram, der man kan registrere seg med navn og adresse og få en del fordeler som rabatter, tilbud m.m.
En viktig fordel er at man får 7 års garanti på alle varer - det er så vidt jeg vet helt unikt i sportsklærbransjen (eller i varehandelen generelt for den del). Forhåpentligvis vil det hindre at klær blir kastet bare fordi glidelåsen ryker eller membranen delaminerer.
Nå må man forresten også være registrert hos Norrøna for å få tilgang til outlet-sidene der de selger utgåtte modeller med 40-60% rabatt - mye fint å hente der :)

  • Liker 5
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bør ha en reperasjonsgaranti da, og ikke bare sende nytt utstyr når man sender inn for rep.

Bra tiltak for øvrig, og nok noe som gjør at fler tør å betale litt ekstra for kvalitet. Men noe merkelige spørsmål i den profilen man fyller ut. Navn og adresse er ok, men høyde og vekt er jo litt  merkelig. Når man da ikke klarer å tolke symbolet for mann/kvinne korrekt, kan det hende jeg bare får tilsendt tilbud på klær til kvinnfolk størrelse XXX..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak, selv om man må anta at Norrøna har regnet på det og funnet at det lønner seg for dem i det lange løp :-)

Det har i lengre tid vært mulig å få reparert gamle plagg langt utenfor garanti, til en grei pris.  Jeg er så heldig at jeg bor sentralt i Oslo, og det har bare vært å stikke innom hovedbutikken, eh.. Norrøna Flagship Store, i Oslo sentrum, og levere og hente plagg til reparasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Luesveis said:

Bra tiltak, selv om man må anta at Norrøna har regnet på det og funnet at det lønner seg for dem i det lange løp :-)

Det har i lengre tid vært mulig å få reparert gamle plagg langt utenfor garanti, til en grei pris.  Jeg er så heldig at jeg bor sentralt i Oslo, og det har bare vært å stikke innom hovedbutikken, eh.. Norrøna Flagship Store, i Oslo sentrum, og levere og hente plagg til reparasjon.

Jeg mener jeg så på nettsidene at de vil forsøke å reparere et hvert Norrønaprodukt, uansett hvor gammelt det er. Selv fikk jeg nye stenger til Ravneskar-teltet tilsendt gratis for noen år siden. Jeg har inntrykk av at Norrøna og Helsport (og tildels Bergans) er blant de beste i Norge på kundeservice.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

De har hatt 5 års garanti på klærne.

Første dri3 jakken, lakk som en sil etter 4,5 år. Den var virkelig lekk. Fikk igjen pengene.

Falketind goretex, lakk på lårne og knærne etter 3-4 år. Fikk ny buske.

Falketind 45 liter sekk. Topplokkglidelåsen røk, og det var flere hull i bunnen på sekken etter 5 år. Hullene ble lappet, glidelåsen skiftet, kostet 400kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på garantivilkårene hos noen produsenter av friluftsutstyr, det er ganske stor forskjell hva de tilbyr. Alle tar selvfølgelig forbehold om at garantien ikke dekker feil bruk, manglende/feil vedlikehold eller generell sltasje. Norrøna 5 år (7 år som "medlem"). Bergans og Helsport gir 5 år. Exped gir 5 år på alt unntatt ultralett-produktene, der de gir 2 år. Arcteryx gir garanti som gjelder i produktets "praktiske levetid", som de sier. Fjällräven gir 2 år - altså ikke mer enn vanlig norsk forbrukerkjøpslov gir deg. Hilleberg henviser til hvert enkelt lands lovgivning - altså 2 års reklamasjonsrett i henhold til norsk lov.
Vilkårene sier dessverre ingenting om hvordan produsentene forholder seg til garantien, altså hvor lett er det å få kontakt, er de kranglete og vanskelige, hvor lang tid bruker de på å avgjøre saken, og ikke minst: må man sende produktet utenlands? Det er svindyrt, og krever vanligvis litt papirarbeid med tolldeklarasjon,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Lurifax said:

Nå er vel det meste av friluftslivsutstyr ment å ha en forventet bruks- og levetid vesentlig over 2 år, og følgelig vil den lovpålagte reklamasjonsretten være 5 år og ikke 2 år.

Godt poeng, men det har vist seg gjentatte ganger at man ofte må slåss og krangle for å få reklamasjon godkjent utover 2 år, selv om man har retten på sin side. Noen produsenter er mer kranglete enn andre. Det er i grunnen greiere når produsenten gir 5 års garanti (eller mer).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meg en tur i Outlet butikken til Norrøna i sommer. Å samtlige produkter jeg vurderte å kjøpe hadde defekte borrelåser på enten ankler, i livet eller rundt håndleddene. Så helt strålende at de velger å gå for 7 år. Meldt meg på dette programmet selv. Har jo litt norrøna klær, men holdt meg litt unna pga jeg føler kvaliteten ikke står i stil med prisen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg er veldig spent på hvordan Norrøna skal løse forbudet mot perfluorerte stoffer fra 2020. Da vil de ikke kunne gi ut samme jakke som erstatning for den som ble ødelagt..

Da gjør de vel som andre seriøse fabrikanter :)
Man får ett produkt som er tilsvarende eller ett som er litt bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, tshansen said:

Jeg hadde meg en tur i Outlet butikken til Norrøna i sommer. Å samtlige produkter jeg vurderte å kjøpe hadde defekte borrelåser på enten ankler, i livet eller rundt håndleddene.

Så de solgte klær med alvorlige feil? Hva sa betjeningen da du kommenterte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn J skrev:

Så de solgte klær med alvorlige feil? Hva sa betjeningen da du kommenterte det?

Det ble ikke sagt noe... alvorlige feil er jo opp til øyet som ser. "det har vært noen partier med dårlige borrelåser" ble sagt. Men når man prøver en jakke og borrelåsen rundt ermene går opp av seg selv når du presser hånden litt mot. Eller strammingen i livet på en rekke bukser, går opp av seg selv når du bøyer deg ned eller strammer buksen litt for mye. Det er rett og slett så dårlig at jeg er litt skremt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, tshansen said:

Det ble ikke sagt noe... alvorlige feil er jo opp til øyet som ser. "det har vært noen partier med dårlige borrelåser" ble sagt. Men når man prøver en jakke og borrelåsen rundt ermene går opp av seg selv når du presser hånden litt mot. Eller strammingen i livet på en rekke bukser, går opp av seg selv når du bøyer deg ned eller strammer buksen litt for mye. Det er rett og slett så dårlig at jeg er litt skremt. 

Da får du kjøpe og sende rett på service fra butikken hahaha

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tklami skrev:

Da får du kjøpe og sende rett på service fra butikken hahaha

Det har vært fristende... kjøpe en utgått modell, i håp om få nyere modell tilbake :-D Men jeg har flere kompiser som har godt med norrøna produkter. De har slitt med hull i lommene (bukser) dårlige borrelåser, glidelåser som ikke fungerer optimalt osv.... Det er egentlig helt katastrofe. Når man kjøper produkter som i utgangspunktet koster en halv nyre, er det helt utrolig at de ikke har bedre kvalitet gjennom alle detaljene på hele produktet. Hva faen hjelper det om Goretex'en er tett om borrelås og glidelås streiker etter litt bruk. 

Jeg fikk min første Bergans jakke for 15 år siden, denne har jeg enda. Ikke en knapp, borrelås eller glidelås har vært dårlig. Brukt den siste årene som arbeidsjakke (tømrer) Jeg har de siste årene hatt alt for mange Bergans produkter og ikke et produkt har vært problemer med. Norrøna.... not so much! Alle buksene 4 stykk, en short, en jakke har vært problemer med. Jeg har 2 termo/flece produkter som ikke har vært noe problem med. Så da kan man saktens spørre seg... Er norrøna verdt det? Redder de seg med god service/reklamasjonsrett? Jeg sitter ikke igjen med en god følelse rundt Norrøna dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tshansen skrev:

Eller strammingen i livet på en rekke bukser, går opp av seg selv når du bøyer deg ned eller strammer buksen litt for mye.

Aha, så det er borrelåsen som er problemet i livet på buksene mine....  ;)

 

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Det har vært fristende... kjøpe en utgått modell, i håp om få nyere modell tilbake :-D Men jeg har flere kompiser som har godt med norrøna produkter. De har slitt med hull i lommene (bukser) dårlige borrelåser, glidelåser som ikke fungerer optimalt osv.... Det er egentlig helt katastrofe. Når man kjøper produkter som i utgangspunktet koster en halv nyre, er det helt utrolig at de ikke har bedre kvalitet gjennom alle detaljene på hele produktet. Hva faen hjelper det om Goretex'en er tett om borrelås og glidelås streiker etter litt bruk. 

Jeg fikk min første Bergans jakke for 15 år siden, denne har jeg enda. Ikke en knapp, borrelås eller glidelås har vært dårlig. Brukt den siste årene som arbeidsjakke (tømrer) Jeg har de siste årene hatt alt for mange Bergans produkter og ikke et produkt har vært problemer med. Norrøna.... not so much! Alle buksene 4 stykk, en short, en jakke har vært problemer med. Jeg har 2 termo/flece produkter som ikke har vært noe problem med. Så da kan man saktens spørre seg... Er norrøna verdt det? Redder de seg med god service/reklamasjonsrett? Jeg sitter ikke igjen med en god følelse rundt Norrøna dessverre 

Der stiller jeg helt motsatt, har ei Bergens jakke som nå lekker som ei som sil mens norrøna har holdt tett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tshansen said:

Det ble ikke sagt noe... alvorlige feil er jo opp til øyet som ser. "det har vært noen partier med dårlige borrelåser" ble sagt.

Så du fikk beskjed om at det var en feilproduksjon? Det er i og for seg flott at de selger slike klær rimelig i stedet for å kaste dem, men da må de også gi klar beskjed om at det er en feil på dem. Så får kunden bestemme om feilen er alvorlig nok til å la være å kjøpe plagget. Jeg har kjøpt en del fra outlet-en på nettet, det har vært perfekte klær - men utgåtte modeller/farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Iver said:

Denne 7 års garantien gjelder ikke Norrøna generelt vil jeg tro. Kun produkter som er handlet i Norrøna sine egne butikker, eller har jeg misforstått noe?

Du må være registrert som medlem hos Norrøna for å få den garantien:
"As a Loyalty member, you will extended the product warranty on all new products from 5 to 7 years, so you can rest assured you’ve got gear for years to come"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bjørn J skrev:

Du må være registrert som medlem hos Norrøna for å få den garantien:
"As a Loyalty member, you will extended the product warranty on all new products from 5 to 7 years, so you can rest assured you’ve got gear for years to come"

Men er dette en strategi for å flytte fokus eller få negativ omtale for en del av produktene som ikke holder mål i forhold til prisen man betaler? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, tshansen said:

Men er dette en strategi for å flytte fokus eller få negativ omtale for en del av produktene som ikke holder mål i forhold til prisen man betaler? 🤔

Strategien er, som navnet Loyalty Member hinter om, å få kunder til å handle Norrøna sine produkter mot at de (kundene) får fordeler av å gjøre det. Rabatter, tilgang til rimelige varer på outlet-en, utvidet garanti m.m. Gammel og velbrukt strategi som fortsatt fungerer. I tillegg får Norrøna en grov oversikt over kundedata som alder, kjønn, vekt og høyde - det kan være nyttig for videre produktutvikling og markedsføring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.