Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har tips til godt regntøy?


solfaktor1

Anbefalte innlegg

Annonse

 

26 minutter siden, solfaktor1 skrev:

 

Har lest at det burde være fra 15 000 mm, hvis det skal være skikkelig tett

 

Tror du må ha lest noe feil, for Helsport skriver :

Vanntetthet
800 mm vannsøyle regnes etter internasjonal standard EN 343 som vanntett, dog det er ikke en høy vannsøyle i ny tilstand som er viktig, men stoffets evne til å opprettholde vannsøylen over tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sånn at 800 regnes som vanntett på telt, mens 15000 regnes som vanntett på tøy. Blir jo endel større belastning på skuldrene på ei jakke enn det gjør på en teltduk. Et hvert plagg med en enten gore-tex eller dermizax er godt over grensa for vanntett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt og klær brukes det tydeligvis forskjellige vannsøyler. På telt er det riktig som skriver over. 

Du skriver regnklær så regnklær pu eller skall klær mener?

Under er tatt fra xxl/ Gore Tex sin side :

Til skallklær må man på 5000 for holde seg tørr ved gange, 10000 minium for være helt vanntett. Med sekk eller man skal sitte osv så 12000 minium.

Gore tex oppgis til 28000 minium. 

Fra bergans:

Bergans sin "dårligste" membran element er oppgitt til 5000.

Dermizax er oppgitt til minium 20000.

Bor på vestlandet det regner litt her av og til har testet de klærne over har jakker /bukser i de.

Element holder en stund men blir gjennomvått og tungt tar tid tørke og puster lite man blir varm men ok til skiklær type alpin for min sin del.

 Dermizax er rimelig ok mens gore tex pro jakke har er knall hardt vestlandsvær . Hakket bedre gore tex på kraftig vind og pusting syns jeg men og del dyrere enn dermizax som holder del timer med sekk på ryggen.

Min datter har isbjørn of sweden klær med 15000 vannsøyle, de holder tett om hun sitter under takrenna eller ruller seg i vann dammer er utrolig bra og hun blir ikke varm. Pu klær har ikke holdt til hun ofte hull i bukse.

 Didriksons dress med 8000 vannsøyle var søkkvåt og ødelagt beina så ut som hadde kjørt de en runde i slipemaskin etter en dag i barnehagen såkalte testvinner kunne spart seg for.

Pu bruker jeg kun på mc til regnklær blir for varmt gå i for meg over tid da ikke puster, men det er billigste tette du kan få så hvis man ikke blir varm og klam gå i de så duger de fint. Før da bodde mer værstabilt så brukte jeg det til overtrekk.

Skånsom riktig vedlikehold vask, spray impregnering som nikvax og stryke de som eventuelt trenger varme for gjenopprette dwr holder membran lenge.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre over her skriver vil ditt bruk og geografiske plassering være avgjørende for hva som vil være et godt valg av regntøy.

Jeg bor på Østlandet, og er veldig fornøyd med bukse og jakke i Superlett fra Bergans. Du finner dem innimellom billigere på salg på XXL (nå ser jeg at XXL også har noe de kaller Bergans Superlett regntøy; jeg har ikke gått inn og sjekket forskjellene nøye). 

Dette er skalltøy jeg bruker som regntøy. Nå finner jeg ikke oppgitt vannsøyle noe sted, men jeg lover at den tilfredsstiller alle mine krav. Membranen er trelags Dermizax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp oljehyre er dønn tett og fungerer jo strålende til rolige aktiviteter. Fungerer overhodet ikke hvis man i tillegg skal bevege seg og blir varm. Riktig regntøy er derfor som andre har nevnt avhengig av bruksområde. En poncho kan være et smart valg og er relativt fleksibel, den er vanntett men gir også relativt gode luftemuligheter, f.eks helsport sin standard poncho. 

poncho_2.jpg.d711ef52b0c15e60b917d048c25829d3.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jepp oljehyre er dønn tett og fungerer jo strålende til rolige aktiviteter. Fungerer overhodet ikke hvis man i tillegg skal bevege seg og blir varm. Riktig regntøy er derfor som andre har nevnt avhengig av bruksområde. En poncho kan være et smart valg og er relativt fleksibel, den er vanntett men gir også relativt gode luftemuligheter, f.eks helsport sin standard poncho. 

poncho_2.jpg.d711ef52b0c15e60b917d048c25829d3.jpg

Poncho er et undervurdert produkt 👍🏻👏🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jepp oljehyre er dønn tett og fungerer jo strålende til rolige aktiviteter. Fungerer overhodet ikke hvis man i tillegg skal bevege seg og blir varm. Riktig regntøy er derfor som andre har nevnt avhengig av bruksområde. En poncho kan være et smart valg og er relativt fleksibel, den er vanntett men gir også relativt gode luftemuligheter, f.eks helsport sin standard poncho. 

poncho_2.jpg.d711ef52b0c15e60b917d048c25829d3.jpg

 

16 timer siden, tshansen skrev:

Poncho er et undervurdert produkt 👍🏻👏🏻

Faktisk veldig undervurdert! Jeg veksler mellom å ha med meg denne ponchoen og fjellduken, har nesten aldri med meg regnklær eller bruker skallbekledning lengre. Godt å kunne gå i luftige klær å bare trekke den over seg om det skulle komme en byge så er man rimelig beskyttet både for seg selv og sekken. Ikke blir det særlig klamt/varmt eller. Fjellduken benytter jeg de gangene jeg vet jeg kan sette den opp som tarp i pauser/camp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Joachim V skrev:

Hola, tenkte ta med en sånn Helsport poncho på tur. Forstår det går greit med sekk i en sånn?

Om sekken ikke er for stor så funker poncho.
Mener å huske at den kommer i 2 størrelser. (Medium og Large)
Så velg den største om du skal bruke den mye med sekk :)

 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Om sekken ikke er for stor så funker poncho.
Mener å huske at den kommer i 2 størrelser.
Så velg den største om du skal bruke den mye med sekk :)

 

Det var akkurat det da, 95l sekk men ikke fullpakket og ikke noe utenpå. Medium og large ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.