Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke bæresele er du mest fornøyd med?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Heisan! 

Siden undertegnede skal nedkomme med en arving til Refsethdynastiet trenger jeg en bæresele. Jeg er mest interessert i en sele man kan ha et spedbarnsinnlegg i, ellers bør den være god å bære på over lengre tid så det er kjekt å høre fra dere som har testet deres over tid og kilometer. 

Er ikke superinteressert i masse formaninger om at jeg ikke kommer til å orke å bevege meg en meter etter fødselen, at man aldri får gått på tur eller at ungen kan bli skadet av frisk luft/jord o.l, har masse av denslags dette-går-aldri tenkning i omgangskretsen :D😂

 

  • Liker 7
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale Angelpack (babyselen, ikke toddler) - hvis du er helt sikker på at det er bæresele du vil ha, og vil bruke den fra rett etter fødsel. Det er den formsydde selen som passer best fra de er helt små. Den varer ikke kjempelenge (vi har gått over til større seler fra ca 9mnd her), men det er mye bedre (og viktigere!) med en myk sele som støtter godt når de er små enn en som passer sånn halv-greit til flere aldre. Dessuten er det lett å selge videre uten for mye tap. Angelpack har passe bredt panel, smalere enn mange andre, og er ganske myk, det er den selen jeg har opplevd har gitt best støtte rundt babyen - det nærmeste jeg har kommet sjal- eller meh dai-følelse i en formsydd sele. En annen stor fordel ved magebæring er at skulderstroppene kan krysses bak, det øker bærekomforten. Sånn ellers synes jeg elastisk sja, vevd sjal eller liten meh dai er best til de minste, men det er litt mer knotete på tur med lange sjal-ender. Caboo close er et godt alternativ sånn sett. Seler med spedbarnsinnlegg synes jeg ble bare knot og tull, har prøvd Ergobaby sin. Ergobaby Adapt skal visst også være grei, den har jeg ikke prøvd sjøl.

 

Har båret masse i bæretøy med begge ungene fra de var helt små, både av nødvendighet og kos, hjemme og på tur - det er helt genialt! 

 

Og gratulerer 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Megalep skrev:

Jeg vil anbefale Angelpack (babyselen, ikke toddler) - hvis du er helt sikker på at det er bæresele du vil ha, og vil bruke den fra rett etter fødsel. Det er den formsydde selen som passer best fra de er helt små. Den varer ikke kjempelenge (vi har gått over til større seler fra ca 9mnd her), men det er mye bedre (og viktigere!) med en myk sele som støtter godt når de er små enn en som passer sånn halv-greit til flere aldre. Dessuten er det lett å selge videre uten for mye tap. Angelpack har passe bredt panel, smalere enn mange andre, og er ganske myk, det er den selen jeg har opplevd har gitt best støtte rundt babyen - det nærmeste jeg har kommet sjal- eller meh dai-følelse i en formsydd sele. En annen stor fordel ved magebæring er at skulderstroppene kan krysses bak, det øker bærekomforten. Sånn ellers synes jeg elastisk sja, vevd sjal eller liten meh dai er best til de minste, men det er litt mer knotete på tur med lange sjal-ender. Caboo close er et godt alternativ sånn sett. Seler med spedbarnsinnlegg synes jeg ble bare knot og tull, har prøvd Ergobaby sin. Ergobaby Adapt skal visst også være grei, den har jeg ikke prøvd sjøl.

 

Har båret masse i bæretøy med begge ungene fra de var helt små, både av nødvendighet og kos, hjemme og på tur - det er helt genialt! 

 

Og gratulerer 🙂

Takk for veldig bra og utfyllende svar, den ser jo knallfin ut og som noe man kan bruke fra de er helt pittesmå, liker at den sitter så godt og nært. HAr hørt at sjal skal være veldig fint, men forestiller meg bare at det er litt masete på tur og med ekstra klær utenpå. Hvis alt går fint så er hun jo ganske liten i den kalde årstiden, så da regner jeg med at det er fint å ha henne innerst mot kroppen og deretter kle på ekstra klær utenpå oss begge.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten bærebaby på vinteren er i grunn ganske praktisk sånn sett ja; ulltøy på begge, på med baby i bæreselen, og så en litt stor jakke eller fler som går utenpå begge. Det blir varmt og godt og beskyttende 🙂 Jeg lånte mannens allværsjakke og dunjakke høsten og vinteren for to år siden, slapp å kjøpe bærejakke. Hadde det til eldste, men fikk det aldri til med ryggbæringa og syntes bæreomslag var mer praktisk når babyen ble for stor for felles jakke. MaM sine er fine, eller man kan sy sjøl. 

Helt i starten (de første 5-6 ukene ca) kan det være behov for å smalne inn panelet på bæreselen litt, det er enkelt gjort ved å knyte en snor rundt panelet så det snurpes litt. Når babyen sitter med rumpa litt lavere enn knehasene, panelet går fra knehase til knehase og ryggen har lett c-krumming, sitter den godt. Midjebeltet kan festes nesten helt oppunder puppene med liten baby.

 

ååh, nå ble jeg nesten babysjuk... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere :)

Jeg hadde Ergobaby til minstemann og likte den veldig godt, men jeg var ikke på tur med han da han var baby. Den store tur-interessen kom litt etter. Men brukte selen fra han fra baby og den var veldig god. Den kan også brukes til de er ganske store, har mange turer med sønnen i dem når han ble litt større, nå er det tantebarnet som bæres i den :) Mye bedre enn bæremeis :) Jeg også tenker som Megalep at det er fristende å kjøpe en som man kan bruke lenge, men at det er viktigere at den passer der man faktisk er. Men som sagt, denne er god fra start og lenge. Verdt å sjekke ut iallefall. Den finnes også uten spedbarnsinnlegg, så den kan kanskje være et alternativ om du går for Angelpack først :) 

Syns det er topp at du ikke tenker at nå får jeg baby så nå kan jeg ikke ut! Klart du kan :) Heldig baby som får inn turlivet med morsmelka :) At du ikke orker bevege deg en meter etter fødsel er bare tull :) og bedre opptrening en tur i skog og mark kan man vel ikke få :) 

Følger deg på instagram, håper du fortsetter å dele opplevelsene dine der :) 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Vi var fornøyd med manduca :)

Du kan få kjøpe min, til en god pris 👍 Vi er ferdig.

Samme her. Kjempegodt fornøyde med Manduca. Kunne ikke benyttes før barnet er 6 mnd den modellen vi hadde.

vi hadde også fleece- overtrekk som kunne dras over både bærer og barn.

Svært mange bruker Baby-Bjørn, men når vi forsker på dette var en del av de modellene fy-fy når det gjelder belastning - spesielt på barnet. 

Vi ble aldri komfortable med sjal, for varmt og klamt, men mange bruker det og på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Kjell Iver skrev:

Samme her. Kjempegodt fornøyde med Manduca. Kunne ikke benyttes før barnet er 6 mnd den modellen vi hadde.

vi hadde også fleece- overtrekk som kunne dras over både bærer og barn.

Svært mange bruker Baby-Bjørn, men når vi forsker på dette var en del av de modellene fy-fy når det gjelder belastning - spesielt på barnet. 

Vi ble aldri komfortable med sjal, for varmt og klamt, men mange bruker det og på tur.

Den manducaen jeg har har spedbarnsinlegg, så den kunne vi bruke ganske tidlig. Men det er vel noe med at de bør bæres i sjal den aller første tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke forsøke å gi noe som helst innrykk av kunskap på dette området 😁

..men vi brukte bæresjal fra dem var små. Det gir mange mulige måter å bære barnet på. Første gangen jeg slengte eldstemann bak på ryggen var det med litt sommerfugler i magen. 🤣

Litt startinfo om bæresjal her: https://www.bereglede.no/nybegynner-guide-baeresjal/

Jeg har ikke helt sansen for Babybjörn og hvordan bena til barna blir låst ut til siden, og et par andre ting.  (Mulig fagfolk tenker annerledes en meg her.)

baby-carrier-one-classic-denim-midnight-blue-cotton-mix-093051-babybjorn-970x574.thumb.jpg.d70def00b317bc4beed8ea150177715d.jpg

(Bilde er lånt fra nettsiden til Babybjörn/linken over.)

Vi bar i sjal frem til vi tok i bruk bæremeis på enkelte turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, sjal (ergobaby sitt tror jeg) og etterhvert brukte vi en del mei tai. Funker bra både foran og bak - og funker til du kan bruke bæremeis. 

Sjal og mei tai var også genialt hjemme og på små ærend rundt om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Grattis🙌 🤘

Ingen grunn til å slutte med turlivet selvom man blir foreldre. Så her må du bare kjøre på, og det kommer til å gå fisefint👍 Vi brukte babybjørn og var fornøyd. Har ikke satt meg voldsomt inn i dette, så finnes sikkert både bedre og dårligere løsninger. Legger ved et par bilder..

CABB0EC6-7469-447E-A7B4-BF0B9A41C61F.jpeg

33C19FF9-11F8-49FA-923D-60C7680F98DE.jpeg

B2B96739-04A1-4C95-BB41-4FD5A210297C.jpeg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! 

Jeg brukte bæresjal hele veien, også i kombinasjon med storsekk ved behov. Fleksibelt og komfortabelt og gir svært god støtte for barnet. Det ble mye magebæring på tur for å få med alt utstyr, men ryggbæring i kombinasjon med rumpetaske fungerte på kortere turer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så koselig!
Og så herlig at du er så bevisst allerede på at du vil bære. Det har jo endret seg totalt i foreldrebildet nå kontra da jeg skulle ha mine barn, nå er det helt normalt og innafor å bære i div. bæretøy. Og flott er det!

Du har fått mange fine råd her.

Men jeg vil gjerne få påpeke at hva man liker å bære i, er og blir en smakssak. Det kan også komme an på barnet ditt. Eksempelvis bar jeg eldstejenta mi nesten bare i meitai (skjønt nå heter det visst meh dai), mens gutten ble nesten kun båret i bæresjal. Jenta mi var lang og tynn og det var vanskelig å få sjalene til å sitte og støtte ordentlig. Mens gutten min var en plugg og der støttet sjalene bedre en meitaien, følte jeg.

Jeg forsøkte formsydd (Ergo, Beco, osv), men følte aldri at jeg klarte å få barnet på kroppen like lett som med sjal og meitai, og syns heller ikke barnet satt så godt oppi der.

Det jeg vil anbefale deg, er så joine bæregrupper på facebook, dra på bæretreff, se andres bæretøy og kjenn på og prøv (med andres barn eller med en pute, det fungerer fint. Jeg øvde også med katten!)

Et elastisk sjal til nyfødttiden er gull. Videre må du nesten bare gå for det du ønsker deg. Et vevd og lettknytt sjal (for eksempel girasol) er fint, og så meitai eller formsydd eller hva det er du og din mann ønsker dere.
Husk at man kan kjøpe mye fint brukt, trenger ikke være så dyrt.
Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Imp said:

Det jeg vil anbefale deg, er så joine bæregrupper på facebook, dra på bæretreff, se andres bæretøy og kjenn på og prøv (med andres barn eller med en pute, det fungerer fint. Jeg øvde også med katten!)

Tihi, det finnes bæregrupper ❤️ Ser jeg for meg at forsøk på å bære katten i sele her vil ende med en tur på legevakten for alle involverte (og uinvolverte som er uheldige å oppholde seg i nærheten).

Etter masse googling endte jeg opp med erbobaby 360 med spebarnsinnlegg - var visst noe om at de skal sitte som små baller med bananrygg og bena opp i starten. Alt det man lærer. Du vet hvor jeg bor, så bare å komme å prøve (ingen av kattene melder seg frivillig som prøvekanin) ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Tusen takk for masse kjempebra innspill og ikke minst, tusen takk for oppmuntrende ord i forhold til barn og friluftsliv, det varmer langt inn i gravidsjelen at folk ikke lister opp alle grunnen til at dette kommer til å gå dunken :D. Kule bilder fra babyer på fisketur og beretninger om når de aller minste er med på tur. Tror nesten jeg må lage en ny tråd om dette med bare babyerfaringer 😄

Synes det ser ut som det er veldig bra alternativer på alle kanter, må si jeg falt litt for den Angelpacken siden den så ut til å sitte så fint på de aller minste, men jeg ser at jeg nesten må lese litt om alt her. 

Har et håp om at det blir en mild vinter og tidlig vår sånn at arvingen kan få sin første natt i Nordmarka ganske tidlig (innenfor hva som er helsemessig tilrådelig selvfølgelig :D) så må man bare krysse alle fingre for at det er en sånn baby som liker seg i bæreselen... har hørt at ikke alle gjør det 🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn kan nok sove og oppholde seg mye mere ute en det folk i den urbane gryta tror. Selvsagt så må man ta hensyn til små kropper, evne til å regulere kroppstemperaturen, sammensetningen av kulde -  luftfuktighet - trekk/vind.Og så er det forskjeller på å bli dratt i pulk/vogn kontra det å henge Intill en voksen og låne varme derfra. + mange andre ting.

Se til f.eks. Røros og Karasjok på når barna sover ute/ikke sover ute og sammenlign dette med når dem gjør det i Oslogryta. 😊

 

Denne er jo litt fin lesing ift barn og soving ute (ikke babyer da, men tiden går fort)😊

https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/artikler/2017/juli/2-aringene-i-denne-barnehagen-sover-ute-i-sovepose/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre barn og utallige bærehjelpssituasjoner til andre kan jeg varmt anbefale to ting; elastisk bæresjal i nyfødttiden og til 3-4-5-6  mnd, kombinert med Manduca. Både elastisk sjal og Manduca får du rimelig på Face-grupper.

Elastisk sjal er fantastisk å knyte på seg, og ha på hele dagen. Ha feks baby inni og jakka utenpå. Om du skal inn i bil/butikker/vogn mm tar du bare baby inn/ut av sjalet, men lar det fortsatt være knytt på. Veldig praktisk og komfortabelt. Enten feks slik: 

 eller i "buddha"-stilling slik: 

Åh, elastisk til nyfødte er helt magisk! ❤️ 

 

Så: Manduca. Kan også brukes på mage til nyfødt, men er SUH-VE-REHN til ryggbæring til større barn. 

I sommer besteg vi Stetinden med ei 2,5 åring på rygg - hun veide 16 kg, men det føles ikke slik i en Manduca. Med en liten rumpetaske under får du med deg litt nødvendigheter også.

(Og, helt på siden, men om du er glad i tur, så vil jeg tipse deg om å sjekke ut EC for babyer. Gjør hele bleie-geiene på tur mye enklere, ;)  ) 

Gratulerer og gode turer! :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette blir kjempegøy for dere!!
Vi gikk over romsdalseggen med guttungen i en angelpack på høsten i fjor når han var 4 måneder gammel. Han trivdes godt hele veien! Men vi hadde undervurdert hvor kaldt det blir for små barn, så vi måtte tre dunjakka opp ned over beina på han, og pakke han ekstra godt inn. Da hadde han det veldig bra. 

Det var litt verre med ryggen til mor som bar han hele turen, og hun skulle heller ha ønsket seg en bæremeis allerede da. Kan bli tungt på lange turer med en bæresele, men for små teltturer til Nordmarka skal det nok gå helt fint ;)

Vi har hatt en Osprey Poco Premium siden han var ca 6 måneder, og vi har nesten ikke rørt bæreselene etter det(!) - så det kan være lurt å se på flere alternativ etter en stund!

Ellers går det bra med teltturer også, bare du og partner er tålmodig og gir det den tiden det tar (les: ikke regn med mye nattesøvn de første gangene!). Vi tok den første turen når han var 7 uker gammel fordi vi måtte teste før en lengre tur den sommeren. Det gikk ikke strålende akkurat, men vi overlevde - og det gikk enda bedre når vi skulle sove i telt i 5 netter når han var blitt 10 uker gammel! 

Grattis med det nye familiemedlemmet som skal komme og TAKK for at du ønsker å introdusere h*n for friluftslivet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Advarsel, langt svar fra bæremamma som er glad i å gå turer! 

Anbefaler virkelig å dra på bæretreff - eventuelt dra på butikken Bæreglede i Oslo for å få hjelp. Jeg har brukt elastiske sjal, vanlige sjal og forskjellige seler, og det er litt som med ryggsekk, man må teste før man finner noe som sitter bra på din kropp (og som passer baby!). Bæretreff arrangeres av privatpersoner både hjemme hos folk og ute, sjekk Oslo bæregruppe på Facebook for arrangementer i Oslo-området. Bæremiljøet er fullt av dedikerte, kule, gærne damer som gjerne deler sine erfaringer med ulikt bæretøy!

Det finnes flere seler som kan brukes fra fødsel av uten spedbarnsinnlegg, anbefaler virkelig det hvis det er sele du vil ha. De innleggene blir bare en ekstra greie som må justeres og læres. Men helt i starten syns jeg det var best med elastisk sjal, da er det også lett å ta baby ut og inn av sjalet uten at man må knyte det opp. Det føles rett og slett bedre å putte en bitteliten baby oppi et mykt sjal som er lett å justere, enn å styre med å få barnet nedi en stivere sele som klipses på.

Fra rundt 6 måneders alder kan du begynne med ryggbæring, da er det litt mer mer å være obs på ettersom du må følge litt med på luftveier og varme/kulde som jo er enklere å ha oversikt over med baby på mage. MEN det er så mye lettere å gå i terrenget når du ser hvor du går pluss at det er bedre for ryggen å ha tyngden bak. Utfordringen da blir med bagasje ettersom sekken ikke kan være på rygg lenger. Mange bruker rompetaske med skift og mat til barnet, men det blir en utfordring å pakke ;) Angående meis så er det vel ikke anbefalt at de skal sove i meisen, dessuten skal ikke barnet sitte så lenge i meis av gangen når de er små. Dessuten er jo meis mye tyngre for den som bærer (egenvekta pluss at vekta kommer ganske langt ut fra rygg), men med meis så har man litt mer oppbevaring da.... anbefaler uansett å prøve før du kjøper!

Norsk bæregruppe på Facebook har flere tråder om å gå på tur med baby, både klestips og hvordan man skal få med seg annen bagasje.

Det er et stort marked for kjøp og salg av brukt bæreutstyr, så det trenger ikke koste mye å teste ut forskjellige ting og heller selge det man ikke faller for. Dessuten er det noe som heter Oslo Sling Library som leier ut sjal og seler slik at man kan teste mot en billig penge. Det er også mange som er villige til å låne bort bæretøy gratis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.