Gå til innhold
  • Bli medlem

MC-FØRER – bruke fjellsko på tur med motorsykkel?


Friluftsnoob

Anbefalte innlegg

Skal på langtur med motorsykkel, og da skal jeg også ha med hengekøye og alt som kreves for å sove ute. I tillegg ønsker jeg å ta fjellturer, fiske osv. og har derfor behov for fjellstøvler

Problemet er at jeg har ikke plass til fjellstøvler og lurer derfor på om noen har erfaring med å bruke fjellstøvler som mc støvler.

MC støvler er jo tilpasset motorsykkel samtidig som de beskytter føttene ved evt. krasj. Spørsmålet er jo om fjellstøvler er forsvarlig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvilke fjellstøvler det er snakk om? Det viktigste i forhold til skade er ankel. Skulle du seile av sykkelen, skli bortover asfalten er ikke foten det som blir mest eksponert for å si det slik. 

Kjører selv sykkel og kjørt i mange år. Å jeg Har ingen baktanker med å kjøre i alternativt skotøy :-) Men jeg unngår selv å kjøre i lavsko/joggesko osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Jeg tenker jeg kjøper fjellstøvler som er godt nok polstret, samtidig som de ikke må være for klumpete. Tenkte kanskje Viking Hunter 2 GTX, eller noe tilsvarende. Men de er kanskje for store i forhold til å gire med.

Fjellstøvler skal jo beskytte mot vridning av ankel, så i teori høres jo det bra ut for mc også.

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte mye før i tiden, og mye i fjellsko. På lange turer opplevet jeg ofte å bli kald på beinene, nået som ikke i samme grad forekom med MC støvler.

Men på norske veier blir jo ikke hastigheten alverden sammenlignet med motorveier nede i Europa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mye med fjellsko og det går veldig fint, men det kommer jo litt an på hva slags sykkel. På en trang R-sykkel kan det nok bli litt klumpete med tykke fjellstøvler, men på en sykkel med moderat kjørestilling er det helt fint. Lurt å snøre litt løst i ankelleddet, så det ikke blir så knotete å gire og bremse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg har kjørt mye med fjellsko og det går veldig fint, men det kommer jo litt an på hva slags sykkel. På en trang R-sykkel kan det nok bli litt klumpete med tykke fjellstøvler, men på en sykkel med moderat kjørestilling er det helt fint. Lurt å snøre litt løst i ankelleddet, så det ikke blir så knotete å gire og bremse.

Akkurat ja. Skal teste litt hvordan det er å "tørrgire" når jeg prøver ut fjellstøvlene i butikken :) Og bremse gjør jeg som regel med forbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen turer med mc hvor jeg har gått fjellturer. Men det er ikke bare skoa som lager krøll. 

Hvor skal du legge hjelmen, ryggskinne og kjøredressen når du skal gå? Jeg ende opp med å sette opp teltet og legge alt inn, for så å ta dagsturer. Ryggsekken er også vond å få pakket, og å kjøre med den på ryggen, blir bare kål. Reimer som slår hit og dit. Ikke spesielt god og ha utenpå dressen, da alt blir mye større. 

Så jeg anbefaler deg å prøvepakke litt. Er det ikke lange strekket, tar jeg bil eller buss/tog. Skal du langt, finn et sted hvor du kan skifte for så å gå på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har noen turer med mc hvor jeg har gått fjellturer. Men det er ikke bare skoa som lager krøll. 

Hvor skal du legge hjelmen, ryggskinne og kjøredressen når du skal gå? Jeg ende opp med å sette opp teltet og legge alt inn, for så å ta dagsturer. Ryggsekken er også vond å få pakket, og å kjøre med den på ryggen, blir bare kål. Reimer som slår hit og dit. Ikke spesielt god og ha utenpå dressen, da alt blir mye større.  

Så jeg anbefaler deg å prøvepakke litt. Er det ikke lange strekket, tar jeg bil eller buss/tog. Skal du langt, finn et sted hvor du kan skifte for så å gå på tur.  

Tenkte ta med presenning til motorsykkel, i tillegg til at jeg har mc-lås med litt lyd i 😊 Har  også sånne soft-sidevesker som har plass til alt kjøreutstyret. Disse vil jeg også bruke å pakke det tyngste utstyret slik at sekken blir lett. Tenkte kanskje også å teste å legge sekken på tvers av sykkelen på baksetet, men må få sjekket hvordan jeg skal få festet den.

 

Her er forresten en helgetur fra tidligere i sommer.

20180715_183159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har noen turer med mc hvor jeg har gått fjellturer. Men det er ikke bare skoa som lager krøll. 

Hvor skal du legge hjelmen, ryggskinne og kjøredressen når du skal gå? Jeg ende opp med å sette opp teltet og legge alt inn, for så å ta dagsturer. Ryggsekken er også vond å få pakket, og å kjøre med den på ryggen, blir bare kål. Reimer som slår hit og dit. Ikke spesielt god og ha utenpå dressen, da alt blir mye større. 

Så jeg anbefaler deg å prøvepakke litt. Er det ikke lange strekket, tar jeg bil eller buss/tog. Skal du langt, finn et sted hvor du kan skifte for så å gå på tur. 

Fortvil ikke... dette har jeg gjort litt undersøkelser på selv.... En duffelbag på 90 liter (har selv fra Helly Hansen) løser dette problemet. Der får jeg plass til alt turutstyret mitt (85liter Gregory sekk) 2 par sko osv osv. Når jeg skifter til turtøy, før jeg plass til alt mc utstyret nedi samme sekken. Stropper den til passasjer sete (inntil topboxen) å vipps :-P Problemet løst 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på tur med 125 l. Recon pack. Går fint det også.. Har koffertsett på min sykkel, så jeg pakker hjelm og kjøreutstyr nedi der når jeg forlater sykkelen. Sekken har jeg på tvers bak meg, mellom meg og toppboksen. Den er da halvfull. Resten har jeg i boksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.