Gå til innhold
  • Bli medlem

Slitesterke bomull/syntetisk klær


ViktorS

Anbefalte innlegg

Heisann

Har i mange år vært fan av g1000-stoffet til fjellreven. Men lurer på om det finnes noen bra alternativer til g1000? Lignende stoff fra andre produsenter, som sikter seg inn på samme type bruk.

Edit:

På jakt etter slitesterke plagg i bomull, bomull/syntet-blanding, som alternativ til fjellreven og g1000. Noen gode forslag?

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutes ago, ViktorS said:

Heisann

Har i mange år vært fan av g1000-stoffet til fjellreven. Men lurer på om det finnes noen bra alternativer til g1000? Lignende stoff fra andre produsenter, som sikter seg inn på samme type bruk. 

G1000 er ikke annet enn et fancy navn på en blanding av polyester og bomull, impregnert med voks. Bomull/polyesterblandingblanding er en gammel og velprøvd oppskrift i friluftsklær, brukt av mange produsenter i årtier. Polyester gjør bomull litt mer slitesterk, og impregneringen gjør at plagget tåler litt mer vann. Uimpregnert bomull suger vann og tørker seint, og er best egnet til vinterbruk. Kvaliteten på slike bomull/polyesterblandinger varierer mye. Ikke bare kvaliteten på bomullen, men vevteknikken bestemmer i stor grad hvor slitesterkt og tett det ferdige stoffet blir.
Bomull og bomull/polyesterblanding er behagelige i bruk i tørt vær, de bråker ikke og er mykere enn helsyntetiske skallklær. De er også betydelig rimeligere. Ulempen er de dårlige egenskapene i vått vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker alternativ fordi det:

- ikke holder god nok kvalitet
- ikke varer lenge nok
- er for dyrt
- du er blitt uvenn med Fjellreven

?

Jeg kjøpte et par-tre forskjellige varianter av bukser fra Revolution Race i tillegg til et utvalg gensere da de annonserte over en lav sko på alt av sosiale for å teste det ut. En av de et av den litt mer røffe typen stoff som jeg forbinder med Fjellreven osv. Det er den eneste buksa jeg ikke har brukt enda fordi jeg hovedsaklig foretrekker tynnere bukser til det bruket jeg tenkte på. 

I og med at du bor "rett borte i gata" så er det bare å komme innom for å ta den i øyesyn. Jeg spanderer kaffe på kjøpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ ønskes rett og slett for å se om andre produsenter har andre løsninger, annet design. Når det er sagt er jeg knall fornøyd med fjellreven. Alle produkter jeg har prøvd og eid, har vært kvalitet. Fra dunjakke til caps, via bukse og jakke. 

Tanken rundt alternativ kom i sommer da min onkel hadde en steingammel anorakk fra ett merke som heter kavu(tror jeg). Slitesterkt, enkelt design uten noe jåleri. Men ser ikke ut som de lager slike produkter lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mer før inntil membran kom. Norrøna hadde jo Amundsen anorakk, jakke og bukse i bomull før. Av og til noe på ebay av de billig og ser greit ut er nok holdbart.

Svalbard serien var det mer bomull/polyester i før, har en mid weights pants den er tynnere enn heavy duty ingen flex forsterkning men vært holdbar og god i varmt vær. Desverre ikke produsert mer. Anorakk så har de Svalbard ennå .

Chevalier har litt til ok pris. Bekjente har vært fornøyd med bukse i bomull/polyester fra de sier er holdbart.  https://www.xxl.no/search?q=chevalier&sort=relevance_desc

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusens klær i polyamid er gode alternativer, da modellene Gere og Durin. Meget slitesterk, vindtett, puster godt og tørker raskt. De kan virke noe tyngre enn g1000, men med bedre egenskaper ift f.eks. tørketid. Etter mitt skjønn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KimH said:

Svalbard serien var det mer bomull/polyester i før, har en mid weights pants den er tynnere enn heavy duty ingen flex forsterkning men vært holdbar og god i varmt vær. Desverre ikke produsert mer. Anorakk så har de Svalbard ennå .

Norrøna kommer med en helt ny Svalbard-kolleksjon i februar, med vekt på naturmaterialer og bomulls- og ullblandinger. Det blir bl.a flere nye bukser, og fargene blir mer dempet.
Blir spennende å se hva de lanserer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bjørn J skrev:

Norrøna kommer med en helt ny Svalbard-kolleksjon i februar, med vekt på naturmaterialer og bomulls- og ullblandinger. Det blir bl.a flere nye bukser, og fargene blir mer dempet.
Blir spennende å se hva de lanserer.

Ah, spennende. Håper kommer mid weight pants igjen og en grei jakke uten membran. Abonerer du på nyhetsbrev fra de derfor ikke fått med meg kommer nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, KimH said:

Ah, spennende. Håper kommer mid weight pants igjen og en grei jakke uten membran. Abonerer du på nyhetsbrev fra de derfor ikke fått med meg kommer nytt? 

Jeg fant en video på nettsidene der sjefen sjøl forteller om noen nye klær som kommer til neste år. Han nevnte Bitihorn lettvektsjakker, noen sykkelklær og den nevnte Svalbard-kolleksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.