Gå til innhold
  • Bli medlem

Plass i Helsport Lofoten og Helsport Reinsfjell


tttime

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hvilke av disse to teltene jeg skal gå for. Tenker meg Lofoten Helsport Pro Camp 3 eller Helsport Reinsfjell Pro 2. De gangene jeg ikke skal bruke teltet solo vil jeg gjerne ha litt plass til å spille f.eks kort med dama, eller kanskje spille litt gitar. Vil Lofoten sitt innetelt være stort nok til dette? Hva med Reinsfjell sitt? Har vurdert Reinsfjell Pro 3, men dette blir litt i tyngste laget, tror jeg. 

 

Setter pris på all ekspertise jeg kan få. Blir mitt første kjøp av telt og tenker derfor å holde meg unna SL-serien.

Endret av tttime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke testa Lofoten teltet, men kan gi deg info om reinsfjell. Jeg har både 2 og 3 manns versjonen av dette i pro utgave. Jeg bruker 2 manns varianten på solotur og 3 manns varianten når dama er med. Det er plass til to liggeunderlag i 2 mannsvarianten men da er hele innerteltet dekket. Det er fullt mulig å sitte for to personer i innerteltet og spille kort, men da blir det oppå liggeunderlagene. 3 manns versjonen er et palass innvendig når vi er to. Veldig god plass til to liggeunderlag og det er en god del plass til overs som jeg og dama så bruker til feks kortspill. Og det er samtidig veldig godt men den ekstra plassen slik at en ikke ligger oppå hverandre om været ikke skulle være spesielt bra. Forteltene på reinsfjell er ikke veldig store, så jeg syns det er godt og kunne ta med endel ting inn i teltet.

Du får større plass i forteltet med Lofoten, men ikke samme innvendige høyde i innerteltet. Så som oppholdsplass er det ingen tvil om at reinsfjell 3 er kongen på haugen. Men det koster i form av vekt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, tklami said:

Jeg har ikke testa Lofoten teltet, men kan gi deg info om reinsfjell. Jeg har både 2 og 3 manns versjonen av dette i pro utgave. Jeg bruker 2 manns varianten på solotur og 3 manns varianten når dama er med. Det er plass til to liggeunderlag i 2 mannsvarianten men da er hele innerteltet dekket. Det er fullt mulig å sitte for to personer i innerteltet og spille kort, men da blir det oppå liggeunderlagene. 3 manns versjonen er et palass innvendig når vi er to. Veldig god plass til to liggeunderlag og det er en god del plass til overs som jeg og dama så bruker til feks kortspill. Og det er samtidig veldig godt men den ekstra plassen slik at en ikke ligger oppå hverandre om været ikke skulle være spesielt bra. Forteltene på reinsfjell er ikke veldig store, så jeg syns det er godt og kunne ta med endel ting inn i teltet.

Du får større plass i forteltet med Lofoten, men ikke samme innvendige høyde i innerteltet. Så som oppholdsplass er det ingen tvil om at reinsfjell 3 er kongen på haugen. Men det koster i form av vekt

Takk for godt svar!

Angående Reinsfjell 2: har dette plass til to 45-55 liters sekker i det ene forteltet og matlaging i det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tttime skrev:

De gangene jeg ikke skal bruke teltet solo vil jeg gjerne ha litt plass til å spille f.eks kort med dama, eller kanskje spille litt gitar. Vil Lofoten sitt innetelt være stort nok til dette?

Dropp Lofoten og kjøp heller Fjellheimen. Forskjellen på volumet innvendig på de to føles som natt og dag. Jeg solgte unna mitt Lofoten grunnet det. Du kan sitte og spille i Lofoten, men da må begge to sitte helt med døra og det er der problemet ligger. I Fjellheimen har man 1,5-2 meter med boltreplass hvor begge kan sitte oppreist. Vektforskjellen er neglisjerbar i mine øyne for hva man får igjen for det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Thomas E said:

Dropp Lofoten og kjøp heller Fjellheimen. Forskjellen på volumet innvendig på de to føles som natt og dag. Jeg solgte unna mitt Lofoten grunnet det. Du kan sitte og spille i Lofoten, men da må begge to sitte helt med døra og det er der problemet ligger. I Fjellheimen har man 1,5-2 meter med boltreplass hvor begge kan sitte oppreist. Vektforskjellen er neglisjerbar i mine øyne for hva man får igjen for det.

Har vurdert Fjellheimen sterkt, men liker så utrolig godt tanken på utsikten man kan få fra Reinsfjell eller Lofoten. Hva med Lofoten Trek Camp 3? Den veier nå ca det samme som Reinsfjell Pro 3

 

Og har du erfaring med fortelt-plassen i Reinsfjell?

Endret av tttime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tttime skrev:

Har vurdert Fjellheimen sterkt, men liker så utrolig godt tanken på utsikten man kan få fra Reinsfjell eller Lofoten. Hva med Lofoten Trek Camp 3? Den veier nå ca det samme som Reinsfjell Pro 3

 

Og har du erfaring med fortelt-plassen i Reinsfjell?

Trek har nok bedre plass inni, ja, men stoffet i ytterteltet er mye svakere i de modellene. Ikke noe jeg ville anbefalt dersom du har råd til Pro-modell.

Nei, jeg har ikke noe erfaring med fortelt-plassen i Reinsfjell. Jeg anser Fjellreven Abisko Dome som et bedre alternativ der(bedre lufting, større plass osv). Eventuelt Exped Orion dersom du vil ha tunneldesignet med kryssende stang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, tttime skrev:

Har vurdert Fjellheimen sterkt, men liker så utrolig godt tanken på utsikten man kan få fra Reinsfjell eller Lofoten. Hva med Lofoten Trek Camp 3? Den veier nå ca det samme som Reinsfjell Pro 3

 

Og har du erfaring med fortelt-plassen i Reinsfjell?

Jeg har fjellheimen camp 3 selv... å vurderte lenge Lofoten, nettopp pga utsikten som du beskriver. Men hvor ofte blir det brukt? Om det ikke regner, sitter du ute å ser på utsikten, ikke inne i teltet. Pissregner det, vil man ofte være i ly av været og snurpe igjen alle luker. Så for mitt vedkommende falt tanken litt bort. Det ser bra ut på bilder, men vet ikke hvor praktisk det er i virkeligheten. Det er også fantastisk mye bedre plass inne i fjellheimen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Jeg har fjellheimen camp 3 selv... å vurderte lenge Lofoten, nettopp pga utsikten som du beskriver. Men hvor ofte blir det brukt? Om det ikke regner, sitter du ute å ser på utsikten, ikke inne i teltet. Pissregner det, vil man ofte være i ly av været og snurpe igjen alle luker.

Eg setter stor pris på utsikten, også de dagene det ikke regner :) Som regel er det alltid litt trekk i lufta, og da er det godt å sitte i le mens eg spiser, lager mat eller bare ser ut av teltet og løser verdensfreden..... På Reinsfjell og lignende telt vil alltid en av åpningene være i le for vinden, og om vinden snur er det fort gjort å snu teltet etter. 

Manøvrering inn og ut av teltet blir også veldig greit når liggeunderlag og sovepose ligger parallelt med, og like innenfor teltåpningen.

Eg har Reinsfjell 2 SL til solobruk og 3 PRO om vi er flere på tur. God plass til 2 voksne, og helt greit med 2 voksne og en småtass i midten når det er aktuelt. Bruker kun tunneltelt eller lavvo på vinterstid når eg trenger stort fortelt/plass.

Kuppel + tarp er etter min smak en suveren kombo på barmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tshansen said:

Jeg har fjellheimen camp 3 selv... å vurderte lenge Lofoten, nettopp pga utsikten som du beskriver. Men hvor ofte blir det brukt? Om det ikke regner, sitter du ute å ser på utsikten, ikke inne i teltet. Pissregner det, vil man ofte være i ly av været og snurpe igjen alle luker. Så for mitt vedkommende falt tanken litt bort. Det ser bra ut på bilder, men vet ikke hvor praktisk det er i virkeligheten. Det er også fantastisk mye bedre plass inne i fjellheimen 

Jeg bestemte meg for å gå for fjellheimen 3. Takk for hjelpen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Øyvind Hellenes said:

Godt valg :) Plass er viktigare en utsikt, men når det er sagt så ser det ut som ein kan rulle opp bakdelen på Fjellheimen SL. Då burde ein vel klare det same i front?

 

 

Det hadde jo vært fantastisk! Jeg fikk uansett prøvd Fjellheimen Superlight Camp 2 på XXL og var kjempefornøyd. Ikke noe som står i veien for å nyte utsikten ut av inngangen til teltet, så jeg blir uansett ikke skuffet. Var kjempefornøyd med plassen i SL Camp 2, så 3 blir luksus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tttime skrev:

Det hadde jo vært fantastisk! Jeg fikk uansett prøvd Fjellheimen Superlight Camp 2 på XXL og var kjempefornøyd. Ikke noe som står i veien for å nyte utsikten ut av inngangen til teltet, så jeg blir uansett ikke skuffet. Var kjempefornøyd med plassen i SL Camp 2, så 3 blir luksus!

Hvilken modell SL Camp 2 hadde du? Det er blitt MYE større innvendig i 2018-versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Thomas E said:

Hvilken modell SL Camp 2 hadde du? Det er blitt MYE større innvendig i 2018-versjonen.

Jeg hadde ingen, men de hadde 2018 modellen SL Camp 2 utstilt på XXL. Var som sagt kjempefornøyd med plassen inne i teltet og gleder meg til å få min Fjellheimen SL Camp 3! Går for å bruke det som 3-sesongstelt og heller kjøpe et dedikert vintertelt om jeg skulle finne ut at telting om vinteren blir aktuelt

Endret av tttime
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp!

 

Kan like så godt spørre om et nytt spørsmål her: Noe bunnduk som anbefales? Den som er laget for Fjellheimen SL Camp 3 har jeg lest veier 0.5kg  (?). Finnes det noen lettvektere jeg kan klippe til eller noe DIY bunnduk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tttime skrev:

Finnes det noen lettvektere jeg kan klippe til eller noe DIY bunnduk?

Ja, det gjør det. Jeg bruker slik isolasjonsfilm man skal klistre på vinduer(Teva). Du får det på Clas Ohlson for en hundrelapp eller to.  Det tåler ikke kjempemye, men samtidig mer enn du tror. Veier lite.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.