Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler, lette og vanntette - anbefaling.


Globerotta

Anbefalte innlegg

Hei, nettopp tilbake fra Trollheimen,  hvor mine Crispi Besseggen gjorde jobben bortsett fra nedstigningen til Trollheimshytta. Resultatet var to giga vannblemmer under hver hæl. 😨

Så, nå vil jeg ha nye fjellstøvler - og jeg kunne tenke meg en lettere variant enn de jeg har. Men, de MÅ være vanntette. Jeg har høy vrist og normal bredde på føttene. 

Hva er din anbefaling/ erfaring? Jeg har kikket litt på Alfa Kvist Advance - men er usikker på om de er vanntette ( som lærstøvler er).

Globerotta 🐭

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skaffet meg disse; Salewa Alp Trainer Mid GTX W. De er lette og gode (veier 480 gram); jeg savner litt ankelstøtte, og jeg må blokke venstre støvel fordi den blir for trang for min litt for brede venstrefot.
Jeg har små, men brede, føtter, men det er visstnok flere som opplever denne modellen som noe trang i vidden. Ellers veldig gode sko jeg håper jeg får gått ordentlig inn snart.

115124-org.jpg.ashx?w=400&paddingWidth=1
Ellers er jeg veldig fornøyd med litt tyngre, men helt klart vanntette, Arc'teryx Bora Mid GTX W på 880 g.

nckrsdosul9ezwvxhos6

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen har prøvd arcteryx bora og nå Salewa ett eller annet. Begge blir hun våt på beina med, og fikk derfor i dag tilsendt sine gode gamle Alfa Walk Queen. Ikke lette, men i alle fall vanntette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en på youtube som sa føttene gikk i oppløsning med Bora etter noen dager på tur fordi dem var så tette at han kunne vri opp sokkene sine i svette. Om dem også tok inn vann husker jeg ikke men mener å huske han bablet noe om det også. Har aldri testet disse selv så kan ikke gå god for dette, liker konseptet i teorien men fungerte vist ikke så godt i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Arc'teryx Bora funket veldig bra på første fjelltur i sommer, og de var veldig gode å gå i. At man kan bli våt på føttene utenfra med dem skjønner jeg ikke, og de var ikke klamme eller våte innenfra, heller. Det kommer kanskje an på brukeren?
Mitt ankepunkt er at kappen rundt er så fast at jeg fikk klemt to tånegler blå, og at høyre støvel satt vel godt fast ved akillessenen på høyre fot. Ellers var jeg veldig fornøyd med å ha valgt støvler med så god ankelstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt veldig glad i mine mye og godt brukte Mammut Comfort High GTX.
De er hvertfall vanntette, da jeg har stått og gått i 5-10cm vann og fisket i en elv med de på uten å bli våt. Men jeg har og vært nøye med å imprignere de.
Sålen er av den myke sorten, så egner seg kanskje ikke best på plasser med spisse skarpe stein, men har gått både i fjellene i Femundsmarka og opp til Gaustatoppen med de uten at det egentlig var noe problem.
Ikke har de gitt meg noe tegn til gnagesår heller. Pleier å gå inn sko om vinteren når jeg måker snø :P
Og de kan være noe små i størrelsen, jeg bruker som regel 43/44, men her måtte jeg opp i 46.

3074162.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.