Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår/vannblemmer


terje S

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke helt bortifra at det er laget en topic om dette tema før, hvis det er tilfellet så kan dere sikkert bare gi meg en link :wink:

Men, jeg var bare interessert i andres erfaringer og kunnskaper angående dette problemet. Gnagsåer og vannblemmer kan jo ødelegge en ellers strålende fjelltur! Jeg pleier å teipe de utsatte områdene på føttene med sportsteip (kjøpte tensoplast i dag og skal prøve det neste gang), men sist jeg var ute klarte jeg å få en vannblemme under 2 lag med sportsteip PS! da er det ikke godt å rive av sportsteipen!!

Det beste er jo så klart å motvirke gnagsår og vannblemmer, men hvis man er så uheldig at det har oppstått, hva gjør dere da? Jeg har hørt om at det er bra å stikke hull og drenere ut veska inni blemma, men dette frykter jeg at kan gjøre vondt verre hvis man gjør det på feil måte....

Jeg veit at gode inngåtte fjellstøvler kanskje er den beste løsningen, men saken er den at jeg skal inn i militæret om en uke, og når jeg da skal gå/løpe lange marser med helt nye alfa m77 støvler, så vil jeg helst ha så god kunnskal angående gnagsår og vannblemmer som mulig!

mvh.

Terje S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste råd mot gnagsår er å holde seg tørr på beina. Våt hud tåler utrolig mye mindre enn tørr. Kjenner du antydning til gnagsår bør det utbedres med en gang. Sett på tape for å forsterke huden.

Sportstape er ikke å anbefale. Den er ikke elastisk og har en tendens til å "pakke seg". Jeg har bare gode erfaringer med Tensoplast. Den er elastisk og har gode hefteegenskaper.

Compeed er jeg forsiktig med å bruke. Problemet er at bordet fanger. Den skal sitte på til den faller av av seg selv. River du den av følger huden med. Den har også et tendes til å bevege seg, og å ligge skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig plaget av gnagsår, og compeed har jeg sluttet med, for jeg får gnagsår under compeede'en, jeg.

Min strategi (etter mange års prøving fram og tilbake) er: før jeg starter en tur med en del høydemetre oppover (hvor jeg mest får gnagsår), taper jeg hælen med sportstape (bare de beste erfaringene med sportstape her, men det må selvfølgelig sitte godt overalt og spesielt i kantene, så det må ikke være noen brett og den må gnis godt mot huden, samtidig som man må ta på sokkene forsiktig, slik at ikke tapen krøller seg og løsner, da vil man få gnagsår der). Ikke talg, ikke vaselin, bare sportstape på tørr hud. Dette funker utmerket, og i det allerfleste tilfellene vil jeg da ikke får gnagsår i det hele tatt.

Har jeg derimot fått gnagsår, åpner jeg forsiktig vannblemma (det er ikke noe vond i det hele tatt), smører det hele inn med en desinfeksjonssalve (dog kun selve blemma) og dekker til med en sånn nexplaster (som ikke klistrer seg fast i såret) som jeg taper fast. Ulempe: etter en sånn behandling kan du bare glemme å vade elver. Da gjelder det å holde foten tørr. Men nexplasteret er litt tykt og mykt og vil ta vekk det verste trykket på såret, slik at en i hvert fall kan gå videre uten at det gjør alt for vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tidligere debatt ang gnagsår: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1031&sid=c69bf8ebeb1b61642ffecb1284f04798

Som nevnt er det viktig å holde seg tørr på beina for å unngå gnagsår, men legg arbeid med å gå inn skoene. Det medfører muligens gnagsår i starten men har igjen for det senere.

Når du er i millitæret er det umulig å holde seg tørr på beina hele tiden, så da er det viktig at skoen passer foten.

Vet ikke hvordan kystjegerkommandoen er, men i enkelte avdelinger var det ikke krevd å bruke M77 på oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plaget med gnagsår? Da skal du få et meget godt og billig råd her som kan brukes både prevantivt og etter at du har fått gnagsår. Stikkordet er BOBLEPLAST (De med små bobler som brukes som embalasje). Høres kanskje litt enkelt og banalt ut, men meget effektivt.

Gjør som følger:

Klipp en strimmel som er ca 3 ganger større en flaten du vil dekke. Brett plasten 3-dobbelt og teip den på med sportsteip slik at plasten er helt dekket. På hælen vil 3 strimler teip vanligvis være nok. Det er det hele som skal til.

Dersom det er for prevantivt bruk kan det gjerne sitte på i 2-3 dager dersom teipen holder.

Har du alledede fått gnagsår bør du ta det av etter endt tur og nytt på hver dag. Det pleier være lett å få av siden teipen sitter på frisk hud. Vask såret og hold det tørt og rent til neste dag. Stikk IKKE hull på blemmer med mindre de er store og det er trykk inne i de.

Jeg har testet dette i en årrekke på meg selv og andre med forbausende gode resultater, også på store åpne sår som en skulle tro det ikke var mulig å gå med.

Hvor får man tak i bobleplast? Overalt. Gå til nærmeste butikk og de har sikkert noe som ligger og slenger og som er nok til å dekke ditt behov i årevis framover.

God Tur :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplast hørtes meget spennende ut, det skal jeg ha med i bagasjen til neste tur!

Utrolig, og jeg som daglig bruker bobleplast til å pakke inn/ut el.nikk artikler :shock:

Har lab'en full av bobleplast på jobben. Dere andre kan sikkert få litt hos Elkjøp/Lefdal/Expert e.l.

Er helt enig med deg om at blemmer ikke skal stikkes hull på, det er også min erfaring.

-Det gror raskere +

-Det gror bedre dvs. uten at det blir betent.

Flere som har erfaring med bobleplast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vannet" i gnagsåret må ut uansett, så hull blir det. En grei måte er å stikke inn en desifisert nål et stykke unna gnagsåret.

Da kan man presse ut væsken, og man beholder huden, til man begynner å få ny hud under.

Har vært velsignet uten gnagsår i veldig mange år nå, men gikk med gnagsår en uke på ski i fjor.

Kunsten er å "gå gnagsåret" varm, da kjennes det ikke :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg er ikke så mye plaget av gnagsår og vannblemmer fordi jeg har gode og inngåtte fjellstøvler. ("Meindl" og "Landrover") Men det må være en grunn til at Compeed og tilsvarende midler er blltt så populært, bl.a. i Forsvaret, og de gangene jeg har måttet ty til "Compeed" har plasteret oppført seg tilnærmet perfekt. Det sitter, bokstavelig talt, som "limt" i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje vært klarere da jeg var negativ til compeed på innlegget mitt over. Dersom det er gnagsår på et sted på foten hvor det er lite "bevegelse" og trykk fungerer det bra. Jeg bruker compeed på siden av foten eller på vristen dersom det skulle bli behov. I førstehjelpspakken min har jeg alltid et par compeed når jeg går på tur.

Under fotsålen og på hælen fraråder jeg bruk av compeed. Det med bobleplast hørtes interessant ut. Har ikke hørt om det, men skal prøve neste gang det blir aktuelt.

For dem som ønsker et videregående kurs i gnagsår, kan jeg anbefale Nijmegenmarsjen i Nederland. Der går man i fire dager sammen med 40 000 andre, og det eneste man snakker om er gnagsår og kroppens funksjoner og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips som kan være aktuelt når ett "skikkelig" gnagsår først har meldt seg (tenker da spesielt på hælen hvor det er mest bevegelse og gnagsår hvor huden er revet av) er å bygge opp med materiale rundt, slik at gnagsåret blir trykkavlastet. Fra apoteket : skumplastplaster med lim bakpå. Skjær ett hull i hvert lag tilsvarende størrelsen på gnagsåret, legg på mange nok lag med skumplast så det blir rom over gnagsåret når skoa er på. På toppen legges litt plast (som beskyttelse). Det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg skjønner at "Jobru" og jeg har ulike erfaringer med Compeed. Min erfaring knytter seg nettop til sår/vannblemme på helen.

Ellers kan nevnes at en metode som er blitt brukt er å avlaste trykket mot såret/blemma med et stykke skumgummi med et hull der såret/blemma er. Jeg tror jeg selv har benyttet denne metoden en gang, før Compeedens tid, men husker ikke hvor vellykket det var. Dette kan vel sies å være en variant av "bobleplastmetoden".Jeg har forøvrig alltid med en liten tube sårsalve ("Bacimycin") som motvirker infeksjoner i såret. Jeg er blitt litt forsiktig etter at jeg en gang etter en lengre tur måtte operere bort en stortånegl. (Den har vokst ut igjen nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fixomul er supert mot gnagsår! Jeg har vært veldig plaget med gnagsår, og har funnet ut at Fixomul fungerer supert, for meg i hvertfall. Har så vidt prøvd sportstape, men den er vond å fjerne og tykk og klumpete, synes jeg. Fixomul fåes kjøpt på apotek.

Fixomul fåes i to bredder, smalt og bredt. Den er egentlig ikke til bruk for gnagsår, det er for å feste kompress den er ment for, den er ganske tynn, men er slitesterk, henger godt selv om den blir fuktig og er ypperlig som forebyggende på hæl og andre utsatte steder.

Til bruk dersom jeg allerede har fått gnagsår, tar jeg bare litt papir som jeg måtte ha tilgjengelig (dopapir f.eks. er jo med på tur som oftest) og legger under. Fungerer ypperlig. :arrow: Og sokker som sitter godt er jo alfa omega for en gnagsårfri tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.