Gå til innhold
  • Bli medlem

Allemannsplikt og nudging


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Idioti har en tendens til å løse seg på eget vis, som det står i artikkelen... Fjellet i Moskenes har krevd flere menneskeliv og det er rapportert om kraftig økning i antall besøkende og de som vil gå denne ruten. Er et kult bilde på Instagram eller sosiale media verdt å dø for? 

Men å aktivt oppfordre tror jeg har langt større effekt enn å sette klare lover og regler. Det gjør ting langt mer spennende i forhold til å bryte lovverket og kan virke mot sin hensikt. For ikke å snakke om alt ekstra papirarbeidet og resursene som kreves for å håndheve slike regler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en ytterligere effekt av alle historiene om turister i slipperser og denslags. Da tenker alle som ikke er turister i slipperser at "det gjelder ikke meg, jeg er jo norsk og har gått i marka før", og skiter i advarslene. Man ser litt på dem som disse amerikanske bruksanvisningene, som er ment på idioter som ikke skjønner at man ikke skal tørketromle katter og sånt. Jo flere advarsler på elementære ting "alle" skjønner, jo mer driter vel vanlige folk i advarsler. Når man ikke helt vet grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fan av "nudging". Spesielt interesserte kan jo ta en titt på boken til R. Thaler, & C. Sunstein: "Nudge - Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness", (2008).

Det er en kunst å finne riktig "nudge". Skilt som på Trolltunga er bra, men ikke hvis dem som leser dem tenker at det ikke gjelder for dem. Jeg kjenner meg godt igjen i det. Spesielt etter å ha sett slike forsøk på nudge i utlandet hvor de går ut i fra at alle er i dårlig form og idioter. F.eks. ved at de mener at en 8km tur tar 4-5t i enkelt terreng. Da kan de heller skrive hvor langt det er, slik som de gjør på Trolltunga.
Det er også lurt å legge med enkle begrunnelser for hvorfor en bør ha med ekstra klær osv: "Fog may drift in from the sea", "Temperature can suddenly drop by 10 degrees Celsius", osv.
En annen ting er å legge til rette for bruk av guide. God tilgjengelighet, og ev prissponsing fra myndigheter vil kanskje bidra til reduserte SAR-kostnader, slik at det ikke nødvendigvis er subsidiering av turisme (på bekostning av støtte lokalbefolkning).

Nettsider med gode beskrivelser for turister (ut.no er ikke en slik side). Her kan passende myndighet gjerne sørge for at sidene kommer høyt på treff i google.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ingen ønsker å bli oppfattet som idioter. Så man må ha riktig nudging. Men sitter den så funker den. 

Denne her er også et stjerneeksempel på hva som skjer med dagens turisme. Hvorfor enkelte ting treffer så veldig. Jeg skal ærlig innrømme at jeg selv blir fascinert av slike bilder. Men vet at det er mer bak bilde enn et vakkert og naturskjønt ytre. Men Instagram har gitt meg større lyst på natur jeg tidligere ikke tenkte så mye på  

https://www.nrk.no/mr/denne-huska-har-blitt-ein-turistattraksjon-1.14148484

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tshansen skrev:

Ja det er helt sinnsykt hva folk får seg til å gjøre for noen ekstra likes!? 😳 sosiale media er blitt en knallhard konkurranse plass

Ja, bare å se på alle bildene på Instagram av telt som er satt opp pga at plassen gir fine bilder og ikke beskyttelse for dårlig vær 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Ja, bare å se på alle bildene på Instagram av telt som er satt opp pga at plassen gir fine bilder og ikke beskyttelse for dårlig vær 🤔

Ja, men noen slår jo opp telt på disse plassene bare for bildet, det er ikke alle som bor så utsatt til! Å det får nå være opp til hver enkelt. Men å utfordre skjebnen slik som mange gjør, bare for å få et bilde som gir ubetydelige likes er helt sjokkerende. Hvor mange liv skal gå tapt før man innser at kunstige likes på nettet ikke betyr en drit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2018 den 0.42, Gittiamo skrev:

Veldig bra artikkel om allemannsplikten og «nudging». Jeg tror også det er veien og gå. Folk liker ikke lover og regler, men vennlige tips er lettere å svelge. 

https://www.nrk.no/nordland/professor___-vanskelig-a-straffe-folk-for-at-de-er-dumme-1.14151745

Er vel i samme ånd som fjellvertane på Besseggen dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Er det generaliserende å si at de fleste som legger ut tanketomme instabilder, skriver på russisk? 

Noen er ikke helt vant med å reise rundt i verden. 

Veldig, men det er kanskje noe i det. Sist jeg sjekket er det flest redningsaksjoner i fjellet for å hente Nordmenn/kvinner :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tshansen skrev:

Veldig, men det er kanskje noe i det. Sist jeg sjekket er det flest redningsaksjoner i fjellet for å hente Nordmenn/kvinner :-P 

Ja jeg antar de fleste redningsaksjoner her i landet er pga nordmenn på tur. Men når det gjelder turistattraksjoner, som Trolltunga og Nigardsbreen ol, så er det sjeldent nordmenn som surrer det til. Da er det turister. Og de lokkes hit av spektakulære Instagrambilder ofte tatt av «våghalser». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ja jeg antar de fleste redningsaksjoner her i landet er pga nordmenn på tur. Men når det gjelder turistattraksjoner, som Trolltunga og Nigardsbreen ol, så er det sjeldent nordmenn som surrer det til. Da er det turister. Og de lokkes hit av spektakulære Instagrambilder ofte tatt av «våghalser». 

Ja, men det er ganske mange fra eget land som surrer det jævlig til på disse turistplassene også skal jeg si deg. Så jeg våger meg til å si at vi er minst like noldus vi som de :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tshansen skrev:

Ja, men det er ganske mange fra eget land som surrer det jævlig til på disse turistplassene også skal jeg si deg. Så jeg våger meg til å si at vi er minst like noldus vi som de :-P 

Antagelig har du rett. Men heldigvis er ingen her inne på forumet slike nolduser 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var blant det første jeg tenkte da jeg hadde blitt innestengt på DNT-hytta, etter jeg hadde blitt låst ut. 😂 Det var hvordan det ville tatt seg ut i avisen hvis ikke det hadde gått sånn. 😂

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tshansen skrev:

Hvor mange liv skal gå tapt før man innser at kunstige likes på nettet ikke betyr en drit!

Tror du er litt gammeldags her, det å få likes betyr enormt mye for mange, noen lever både for og av likes i praksis. 

13248C88-0785-429C-B248-1EE3BAF4362C.jpeg.4bd568052c829f2b0393c752965307bf.jpeg

Riktig svar her er vel kunnskapsløs...

Anbefaler å sjekke noen tager på insta og du blir forbauset over hva du finner. 

Norge som nasjon invitere turister i hopetall, men når det kommer til toalett og sikkerhet er vi som nasjon langt på etterskudd. Nigardsbreen er jo rimelig tilrettelagt med til og med bresenter. Bare en plastkjetting betyr i utlandet at det ikke er så nøye. Så det må nok gå med en del før noe blir gjort/eventuelt at det blir for dyrt med redning........ Ref Trolltunga

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet er at folk ikke er redde for ting de ikke umiddelbart oppfatter som farlige, basert på det referansegrunnlaget de har fra før. En isbre? Nei, det er jo bare en stor isklump som ligger helt i ro og bare er litt kald. Hvordan kan en slik en være farlig? Det er jo bare is, jeg har is i vannet mitt hver dag.

Det ville muligens vært mye mer effektivt enn fareskilter om man satte opp kors med datoer. «Lost his life because he underestimated the dangers of a glacier»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder vi markedsfører. Nesten 300.000 følger. 

Beina utafor kanten, ikke sikring som syns hvis det er det...

Ikke mye sikring her heller

bla litt her og det blir luftig!

Så vi selger en instadrøm om det «perfekte» og luftige bilde, snø, storm alt blir gjort salgsvennlig. Biler som kjører over broer på rødt lys ved mye vind. Norge har nok litt nisselue forsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.