Gå til innhold
  • Bli medlem

«Ødemark» en time unna Oslo - Finnemarka i 3 dager uten å møte noen midt i ferien


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

IMG_0059.thumb.JPG.9a708016134dfd0f65e17fd8231c0719.JPG

17 minutter siden, Kjetil E. skrev:

 

Skikkelig flott område det der.

 

Ja, et flott område, synd det ikke er mere brukt. Mange reiser langt avgårde for å gå litt alene, det på tross av at det bare ligger der klart til bruk, for mange rett utenfor stuedøra. @Sovjetunionen Og andre kjente bloggere burde ta turen dit og spre det gode budskap! Statskogs info om Lunnaas i Finnemarka er faktisk fra samme sted som vi teltet fant jeg ut i kveld!

IMG_0060.thumb.PNG.ee4ae7150d298e433c065b1d84e7b504.PNG

Endret av Memento mori
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Takk for sist. :) Du lager flotte turrapporter og viser mye fin natur fra turene. Selv har jeg en tendens til å glemme kameraet, som ligger i sekken. :(

Men som "Lierbøring" er jeg skuffet over, at Lier ikke er nevnt i din omådebeskrivelse. Snufs...snufs... Kommunen Lier omkranser hele østsiden av Finnemarka og besitter trolig det største arealet, med Modum som nr. 2. Sylling er bare et lite tettsted i Lier.

Vil tilføye, litt om marka. Ser du ikke møtte noen, på siste turen og det var vel ikke mange på "Tyrifjorden rundt" heller. Nordområdene er nok ikke like mye brukt, som det mittre- og søndre områdene. Men det er flere innfallsveger, også til nordområdene, bl..a. Røyne på Øverskogen fra østsiden. Og noen kommer parkeringen i Rustdveien, på Solberg/Kanada. Også parkering for skiløpet etter Torleif Haug. (Lierbøring, fra Vivelstad). Samt sørfra, oftest via Saga og Glitreveien, fra Sjåstad. Har selv syklet opp den veien, til Sneisene og Nykjua. Og fra Rustadveien. Og gått inn, fra både Sjåstad og Solberg. Og noen vest fra. Er nok ikke mange som benytter innfart fra nord mot Bredli og Bredliflaket med 702 m.o.h.

Men gennerelt så brukes Finnemarka ganske mye, det meste av året. Ikke bare av folk som bor rundt Finnemarka, men også av Asker- og Bærums folk. Kanskje spessielt på vinteren. Men det gåes dagsturer,  fisketurer, tur for plukking av sopp, molter, blåbær og tyttebær. Og det sykles mye på skogbilveiene. Veldig mye, både dag og natt. Samme med skigåing på vinteren. En del rir også i marka. Og det jaktes mye på høsten. Så det er mye aktivitet, men hovedsakelig dagsturer.

Marka har også mange predatorer, både av fugler og pattedyr. Tidvis streifdyr av ulv og gaupe, samt grevling, rev, mår og de mindre artene. Av rovfugler har vi Kongeørn, fiskeørn, falker, hauker, våker, ugler, m.m.

Finnemarka er rik på historie, ikke bare gruvedrift og tømmerdrift og fløting, som mange andre steder i landet. Men navnet er jo etter finsk innvandring, fra 1600 tallet og det er mange gamle boplasser, spesielt det mittre området rundt Glitre. Mye historie rundt dem også, bl.a. Finnemarks slaget. Det er flere heller og grotter, som rommer fra 5 til ca 20 mennesker i marka og som kan brukes både sommer som vinter.

Men marka har oså sin krigshistorie, fra syd til nord. I syd gjemte motstandsfolk seg i huler, like ovenfor Nøsted, (i Lier), da tyskere var på sporet etter dem. Et engelsk reknogerings fly, ble skutt ned og falt ned i Sylling. 2-3 døde og en som mirukaløst overlevde høyt fall. Og syd for området du har beskrevet i denne tråden, ble 2 motstandsfolk skutt av tyskere/hirdfolk, men en klarte å unnslippe. Stedet er ved den syd/østlige delen, av Vesle Nykjua. Det er en hytte og noen små uthus på stedet, som var base for flere motstandsfolk. Men det var kun 3 -4  der, da de ble overrasket av tyskerene. Det er minne sermoni der, hvert år.

Kan nevne at rett syd for Nykjua, ligger Sneisene. Og ved Nord Sneisa, er det en åpen gapahuk (nord(øst), med bålpanne. Fisk i vannet der også. :) Men det er flere hytter og gapahuker i Finnemarka, som kan benyttes. (og noen private, for kjentfolk). noen åpne og noen må leies. Bl.a. Statsskog har flere muligheter der.

Vil igjen nevne papirkartet Finnemarka kartet. Det er rikt på både historie. Alle vann (og viktige plasser/steder, er nummerert og kan finnes i registret, med navn, noe historeie, type fisk og bestand. Turstier, skiløyper, m.m. Kan annbefales.

Kunne nok skrevet noe mer, men det er et lite bidrag for interesserte. Det er sikkert andre her på forumet, som kan bidra mer. Vil avsluttningsvis fortelle at raskeste veg fra Oslo til Finnemarka, er nok til Eiksetra (eller Vivelstad dalen) og tar bare ca 45 min!  Kanske 5 min. lengere til Sjåstad, med 2 innfallsveger.

For interesserte, så har også dette området sin egen FB gruppe. "Finnemarkas venner".  https://www.facebook.com/groups/547815468605478/

 

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tiur3 skrev:

Men som "Lierbøring" er jeg skuffet over, at Lier ikke er nevnt i din omådebeskrivelse. Snufs...snufs... 

I min oppvekst var Lier et skjellsord, du skulle vært på Lier  - Med andre ord Lier Galehus. Det har vel hatt mange navn oppigjennom, så Sylling klinger bedre i mine ører. Grønt og guffent, bare Luster Sanatorium er værre. Lyser skrekk og gru, gjennom marg og bein......😱

IMG_0061.thumb.JPG.ec0a9a62c24fce915d0baf27fc413cc2.JPG

Takk for nyttig info, og har blitt medlem av Finnemarkas venner gruppa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 2.8.2018 den 0.10, Tiur3 skrev:

 

Vil igjen nevne papirkartet Finnemarka kartet. Det er rikt på både historie. Alle vann (og viktige plasser/steder, er nummerert og kan finnes i registret, med navn, noe historeie, type fisk og bestand. Turstier, skiløyper, m.m. Kan annbefales.

 

 

Hvilket kart er dette, hvor får jeg tak i det? Ligger an til noen dager tur fra helgen. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32D70716-F267-4A69-B227-482D440BE63A.thumb.jpeg.36abbb2facfccf9431e42db3f2544862.jpeg

Det er standard Nordeca kart. De er fra 2007, men er det siste som jeg har sett. Det har både blå stier og røde skiløyper på samme kartet. Er som @Tiur3 skriver mye info på baksiden. 

Men kartet er ikke helt uttømmende, legger ved stier som er rundt jakobsstigen og lunnaashytta. 

779FF45E-70D4-4075-9FC0-5F4C57F0EFD7.thumb.jpeg.4e3f1f6d5b0e7f2109ec900c26712c3d.jpeg

God tur, og husk at det er lite mobil dekning i området, så passer fint for digital detox🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, jeg trodde det var snakk om et mer "hemmelig" kart, fett med info om alle vann og fiskebestand så slipper jeg sloss med gjedda. 😅

Ser litt tynt ut med stier ja, får bruke turen til å bli kjent også med din turrapport og linken du la ut går det nok greit. 

Utenfor dekning er bare lykke. Telefon trygt i sekken, bruker Gopro til bilder og film. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2018 den 21.28, Joachim V skrev:

Ser litt tynt ut med stier ja, får bruke turen til å bli kjent også med din turrapport og linken du la ut går det nok greit.

Sein tilbakemelding, men jeg ser du har fått infor fra TS. :) Men for interesserte, så fåes kartet hos Kartbutikken https://www.kartbutikken.no/turkart-serien/turkart-1-50-000/finnemarka-dnt-turkart

De fleste stier er nok bra merket. Det er også gjort en stor jobb med skilting, de siste 2 årene. Men nordområdene der TS har fartet er nok noe mindre brukt, enn områdene noe lengere sør og dermed så får nok Kartveket færre tilbakemeldinger om bl.a. stier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2018 den 16.47, Memento mori skrev:

I min oppvekst var Lier et skjellsord, du skulle vært på Lier  - Med andre ord Lier Galehus. 😱

 

He...he... ja du er vel gammel nok, til å ha fått med deg noe av ryktet om Lier. :) Utenfor Lier kommune, så var jo Lier kjent for "jordbær og gærninger". :( Men jeg vet ikke om Lier Asyl (senere, Lier sykehus) i seg selv, var så godt kjent. Men asylet hadde jo plassert "passienter" (i dag er det vel "brukere"), rundt på de fleste gådrene og noen av dem gikk jo fritt rundt i bygdene på fritiden. Og det ble nok oppservert, at det var en del anderledes folk i Lier. :) Bl.a. min nærmeste nabo (bonde) hadde vekselvis 3 og 4 passienter. Så det var hundrevis, kanskje ennå flere rundt på gårder og mindre instutisjoner her i Lier, utenfor gjerdene på Lier asyl.

I ettertid har det jo kommet noe mer info. ut til folket, bl.a. i et tv-program på NRK, om norsk asyl historie som er sendt min. 2 ganger. Senest for ca et år siden, der Lier og Gaustad asyl også bedrev lobotomering, i samarbeid med CIA. Var kanskje noen som visste for mye? :) 

Men Lier har jo vært så mye mer enn jordbær og gærninger. Kan jo nevne at 2 av deltagerene på Eidsvoll, da Grunnloven ble til, var fra Lier. Vi var frukt og grønnsakshagen til både Drammens-området, Asker/Bærum og Oslo. Var vel få andre rundt i Norge, som kunne ha både 3 og 4 avlinger på samme jordet - utendørs, for 50 -60 år siden. Vi hadde det første trelastutsalg i Oslo by, på Høytorvet (Sjåstad trelast). Kunne selvfølgelig skrytt ennå mer, men tror jeg stopper der. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.