Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk til dame?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny sekk jeg kan bruke til både helgeturer og lengre turer i fjellet (rundt en uke). Fra før har jeg en gammel 55L og en 85L (Helsport Memurubu). 85 literen synes jeg ble altfor tung da jeg gikk fra Finse til Ustaoset i sommer, og tenker at det hadde mest med hvordan den satt på ryggen. Hadde en del plass til overs i den, til tross for mye overpakking.

Jeg har derfor sett litt på Osprey Aura 62 ag og Osprey Xena 66 ettersom de fikk mye skryt av bæresystemene sine. Jeg lurer på om det er noen som har noen erfaring med disse? Eller har noen andre sekker å anbefale? Vil de sekkene jeg har sett på være OK i volum, eller burde jeg gå for mer/mindre? 

Jeg liker ikke å bære særlig tungt, en oppakning på 20 kg blir absolutt maks for meg. Er kanskje også verdt å nevne at jeg er en jente på 22 år, og 163 cm høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Gregory Wander nå i ferien, den tror jeg er 70 liter. Da har jeg hatt god plass til tjue kilo drøyt, når jeg har hatt ting under lokket og i snorene under sekken. Den har vært god å bære med, tror Gregory sine sekker passer meg godt. Dette er ungdomsvarianten, siden jeg bare er 161 høy og heller ikke spesielt lang i ryggen.

Men når 20 kg er absolutt maks så vil jeg tro kanskje du kan klare deg med en mindre en. Jeg hadde ikke stappet verken sekken eller lommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den bruken høres sekk mellom 60-70 liter stort nok ut, ja. Hadde tredagers tur i høyfjellet med alt (unntatt sitteunderlag) inni sekken, og klarte meg med 65 l. Da lå lokket på sekken igjen hjemme. Vekten v start var ca 14 kg.

Kan også gå god for AG-bæresystemet til Osprey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Lenken din fungerer ikke særlig bra, hvilken tenkte du på?

Jøss, merkjeleg opplegg. 

Cerro Torre ND 60:80

https://www.hektapatur.no/ryggsekk/lowe-alpine-cerro-torre-nd-6080-black

Elles seier eg meg godt nøgd med beresystemet på Osprey Xena 85, men den er ikkje fullt så slitesterk som Lowe Alpinesekken. 

Lowe Alpinesekken er tyngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan for øvrig være oppmerksom på vekta på sekken også. Grunnen til at jeg brukte større sekk enn jeg strengt tatt hadde behov for var rett og slett at den var lettere enn sekken som hadde vært full. Da fylte jeg heller delvis og strammet den inn alle veier, enn å bære et kilo ekstra. De to sekkene er ellers like gode å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.