Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped delaminering - Igjen 😤


Anbefalte innlegg

Våknet klokka 3 i natt av et «smell». Mitt Exped Synmat Hyperlite delaminerte og det var bare å avskrive god søvn resten av natta. 

1D8757A2-6A6A-43F5-9E68-0032F61348DE.thumb.jpeg.bcb40295442411d0ce7da3189eef19f6.jpeg

Det ser kanskje ikke så gæernt ut, men Hyperlite er såpass marginalt fra før at det rett og slett ikke funker selv om man slipper ut luft til man nesten ligger på bakken. Av den grunn avbrøt jeg turen og slapp å være på fjellet de neste dagene. 

Dette er tredje gang. Fra før har jeg fått delaminert mitt Downmat 7LW på vintertur og fruens Synmat 7M delaminerte i fjor sommer når det ble pumpet opp. Merker at tilliten til Exped er tynnslitt. Må jeg kjøpe TaR eller StS istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv hatt to Exped UL som har delaminert, den nyeste virker å være litt mer standhaftig. Har aldri hatt problem eller hørt noen som har hatt problem med reklamasjon, men det hadde jo vært greit med ett underlag med forventet levetid litt over 20-30 netter... 

Downmatene mine har vært solide og jeg har ikke hatt noe problem med dem, bortsett fra at 7LWn ikke var tyverisikker (og da ble det 9LW som erstatning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått delaminering på to Synmat 7LW for noen år siden, og et Downmat 9(?)LW for 1 1/2 år siden.  Jeg fikk ny Downmat fra butikken der det var kjøpt.  Som sommerunderlag har jeg kjøpt et Term-a-rest (husker ikke betegnelse, men tilsvarende Synmat), det har fått en liten lekkasje, slik at jeg kjenner bakken (egentlig Ridgerest-underlaget under) på morgenvkvisten, har ikke funnet hullet ved å blåse opp underlaget og ha det i badekaret, så jeg må nok gjøre grundigere undersøkelser.  Kjedelige greier.

Endret av Luesveis
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sig Man skrev:

Har selv hatt to Exped UL som har delaminert, den nyeste virker å være litt mer standhaftig. Har aldri hatt problem eller hørt noen som har hatt problem med reklamasjon, men det hadde jo vært greit med ett underlag med forventet levetid litt over 20-30 netter... 

Downmatene mine har vært solide og jeg har ikke hatt noe problem med dem, bortsett fra at 7LWn ikke var tyverisikker (og da ble det 9LW som erstatning).

Har heller ikke hatt problemer med reklamasjon på de to første. Problemet er at man ikke kan stole på at det funker på tur. Forrige gang lå jeg som en tulling i tre netter da jeg var lagt inne på vidda. Denne gangen droppet jeg det og reiste til hytta for å slikke sårene før jeg drar hjem. 

Fra nå av blir bamseunderlag med som backup. Det er ihvertfall helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Luesveis skrev:

Jeg har fått delaminering på to Synmat 7LW for noen år siden, og et Downmat 9(?)LW for 1 1/2 år siden.  Jeg fikk ny Downmat fra butikken der det var kjøpt.  Som sommerunderlag har jeg kjøpt et Term-a-rest (husker ikke betegnelse, men tilsvarende Synmat), det har fått en liten lekkasje, slik at jeg kjenner bakken (egentlig Ridgerest-underlaget under) på morgenvkvisten, har ikke funnet hullet ved å blåse opp underlaget og ha det i badekaret, så jeg må nok gjøre grundigere undersøkelser.  Kjedelige greier.

Kjedelig med lekkasje også, men det er litt mer konkret å kunne holde i livet turen ut. Med delaminering er det håpløst å bruke. Særlig UL variantene som er så lette at man sklir av når det ikke lenger er jevnt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var problemer med endel i 2015 og tidlig 16. Ved ventilen ved produksjonsland står det en kode. Å på min står det LOT 6130 å den skal være ‘’sikker’’. Det var etter jeg skjønte en 16 modell. Står det noe med 51.. som står for 15 modell  så mener jeg det var fra et dårlig opplag, å at Exped gir nytt uten spørsmål. De vet om det kommer derfra når du gir dem koden er hva jeg har hørt! Ikke vært tull med mitt heldigvis, men synd å høre at dere har vært så uheldige for det er det klart beste underlaget å ligge på👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, whistler skrev:

Har heller ikke hatt problemer med reklamasjon på de to første. Problemet er at man ikke kan stole på at det funker på tur. Forrige gang lå jeg som en tulling i tre netter da jeg var lagt inne på vidda. Denne gangen droppet jeg det og reiste til hytta for å slikke sårene før jeg drar hjem. 

Fra nå av blir bamseunderlag med som backup. Det er ihvertfall helt sikkert!

Eg reiser ikkje på tur, i alle fall over fleire netter litt vekk får folk, utan skum i tillegg, anten eit halvt eller heilt. Vinteren er eit heilt med uansett. 

Har ikkje opplevd delaminering, men har hatt eit par gonger eg har vakna på flatt underlag, skal seiast at det var same underlag eg presterte å ta med på tur utan å fiksa det (hadde rota seg saman med dei andre som var heile). 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Var problemer med endel i 2015 og tidlig 16. Ved ventilen ved produksjonsland står det en kode. Å på min står det LOT 6130 å den skal være ‘’sikker’’. Det var etter jeg skjønte en 16 modell. Står det noe med 51.. som står for 15 modell  så mener jeg det var fra et dårlig opplag, å at Exped gir nytt uten spørsmål. De vet om det kommer derfra når du gir dem koden er hva jeg har hørt! Ikke vært tull med mitt heldigvis, men synd å høre at dere har vært så uheldige for det er det klart beste underlaget å ligge på👍

Det var det jeg ble fortalt også, men det stemmer ikke. Dette Hyperlite underlaget er produsert i 2016. 

Helt enig! Exped er konge å ligge på og grunnen til at jeg foretrekker dem, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg reiser ikkje på tur, i alle fall over fleire netter litt vekk får folk, utan skum i tillegg, anten eit halvt eller heilt. Vinteren er eit heilt med uansett. 

Har ikkje opplevd delaminering, men har hatt eit par gonger eg har vakna på flatt underlag, skal seiast at det var same underlag eg presterte å ta med på tur utan å fiksa det (hadde rota seg saman med dei andre som var heile). 

 

Vinterstid har jeg alltid bamseunderlag under, men på sommern er det jo fristende å prøve å spare så mye vekt som mulig.. 

Hadde riktignok med Mammut Alpinemat UL, men det er så tynt at det ikke er noe å ligge på i dagesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

NeoAir xtherm er et bra alternativ.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-neoair-xtherm-large.html

ser ut til å være nedsatt pris også om man skal stole på førprisen til fjellsport.

Spørs om det må bli noe sånt, selv om jeg ikke egentlig liker å ligge på disse med tverrgående kanaler. Det er ingen støtte sideveis 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg reiser ikkje på tur, i alle fall over fleire netter litt vekk får folk, utan skum i tillegg, anten eit halvt eller heilt. Vinteren er eit heilt med uansett. 

Har alltid ett helt bamseunderlag med på vinteren, og på sommeren så har jeg med ett enkelt kjipt underlag i hel eller halv utførelse. Jeg bruker kun expeden inne i teltet, og når jeg skal ligge ute i lyngen og nyte kaffen så er det skumunderlag som teller

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Spørs om det må bli noe sånt, selv om jeg ikke egentlig liker å ligge på disse med tverrgående kanaler. Det er ingen støtte sideveis 🤔

Kan være verdt å sjekke ut Mammut og Mountain Equipment. Så vidt jeg har forstått er ME sine bygget på Exped sin patent, de har fått noe kritikk for å ha misforstått og rotet med feil R-verdi, men hvis man ser bort fra det er det helt strålende underlag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommertur bør det være unødig å drasse med et bamse underlag i tillegg til oppblåsbart. Expeed sin kammer konstruksjon er rett og slett ikke helt heldig. Min downmat delaminerte i fjor. Det er ikke noe problem å reklamere men det er en dårlig trøst mitt inne i fjellheimen. 😂

Du kan prøve mitt Thermarest NeoAir all season ved neste mulighet å se om du syntes det er greit å sove på eller ikke. Greit å teste før du bestemmer noe 👍🏼😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk blåse opp et underlag på xxl før jeg handlet. Dette var et thermarest underlag. Og på det så sover jeg veldig godt, ingen problemer med at det kneler på sidene når jeg nærmer meg dem. Har nok rundt 200 netter på dette underlaget så langt og det funker som nytt enda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tklami skrev:

Jeg fikk blåse opp et underlag på xxl før jeg handlet. Dette var et thermarest underlag. Og på det så sover jeg veldig godt, ingen problemer med at det kneler på sidene når jeg nærmer meg dem. Har nok rundt 200 netter på dette underlaget så langt og det funker som nytt enda

Høres bra ut. Etter din og andres erfaring å dømme holder TaR mye høyere kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både et Exped synmat 7lw og et downmat ul 7lw og ingen av dem har laminert. Sistnevnte har vel rundt 80 netter på samvittigheten. Den ser imidlertid ut som lappeteppe, men det er jo en helt annen sak 😂. Har også alltid med ekstra underlag som @Tessatroll også nevner, bare i tilfelle noe skjer med de oppblåsbare.  

Snakket imidlertid med en på Instagram hvis underlag hadde laminert midt på Finnmarksvidda mens han gikk Norge på langs. Han lurte på om jeg, siden jeg bodde i Norge, kunne komme med et nytt. Han hadde nok ikke kikket så nøye på norgeskartet sitt 😂🙈 (jeg bor i Oslo). Men veldig kjip situasjon.

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har både et Exped synmat 7lw og et downmat ul 7lw og ingen av dem har laminert. Sistnevnte har vel rundt 80 netter på samvittigheten. Den ser imidlertid ut som lappeteppe, men det er jo en helt annen sak 😂. Har også alltid med ekstra underlag som @Tessatroll også nevner, bare i tilfelle noe skjer med de oppblåsbare.  

Snakket imidlertid med en på Instagram hvis underlag hadde laminert midt på Finnmarksvidda mens han gikk Norge på langs. Han lurte på om jeg, siden jeg bodde i Norge, kunne komme med et nytt. Han hadde nok ikke kikket så nøye på norgeskartet sitt 😂🙈 (jeg bor i Oslo). Men veldig kjip situasjon.

Da er det nok dessverre bare tidsspørsmål før det skjer 🤪 Mine har heller ikke delaminert før etter cirka to års bruk, med kanskje 25-30 netter per år. 

Hehe. Mener du at du ikke ordnet nytt til stakkaren? 😂

Har alltid med bamse på vintern, men sommerstid har jeg tenkt at det er verdt risken å bare ha med nødundelag i form av Mammut Alpinemat UL, men det er det slutt på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, whistler skrev:

Da er det nok dessverre bare tidsspørsmål før det skjer 🤪 Mine har heller ikke delaminert før etter cirka to års bruk, med kanskje 25-30 netter per år. 

Ah .. det er alderen som gjør det tror jeg, helt uavhengig av bruk :D .. mitt winterlite delaminerte nå for litt siden og det har nå for det meste hengt i skapet :P Skal riktignok sies at det tilhørte de nevnte serier som visstnok var dårlig. Men jeg fikk bytta til meg et Downmat 9LW istedet jeg, som jeg har mer behov for så da løste det seg i grunnen greit (med unntak av ei ubehagelig natt da)   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Heriks skrev:

Ah .. det er alderen som gjør det tror jeg, helt uavhengig av bruk :D .. mitt winterlite delaminerte nå for litt siden og det har nå for det meste hengt i skapet :P Skal riktignok sies at det tilhørte de nevnte serier som visstnok var dårlig. Men jeg fikk bytta til meg et Downmat 9LW istedet jeg, som jeg har mer behov for så da løste det seg i grunnen greit (med unntak av ei ubehagelig natt da)   

Det var nok en dårlig serie. De har vel vedkjent at limet ikke var noe særlig, så det kan jo hende at alle mine har vært av samme dårlig årgang. Håper egentlig det for de er topp å ligge på, men kjenner jeg begynner å slite med å stole på dem. 

Denne gangen skjedde det første natt, bare to timer fra bilen og 4 timer kjøring hjemmefra, men surt allikevel. Bamse som backup heretter 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så jeg som funderer på nytt lettvekts fordi jeg var så dum at jeg veide downmatn jeg hadde. Svintung. Men den har ikke delaminert! *Banker hardt og brutalt i bordet.* Nå var jeg jo ikke tenkt å kaste det da, men jeg ble med ett hakket eller to mer skeptisk til disse lette greiene fra Exped. Hm. Og så kan det være lett og svært samtidig? Hm.

Får kanskje holde meg til den solide som virker å tåle det meste. Eldgammel downmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miamaria skrev:

Og så jeg som funderer på nytt lettvekts fordi jeg var så dum at jeg veide downmatn jeg hadde. Svintung. Men den har ikke delaminert! *Banker hardt og brutalt i bordet.* Nå var jeg jo ikke tenkt å kaste det da, men jeg ble med ett hakket eller to mer skeptisk til disse lette greiene fra Exped. Hm. Og så kan det være lett og svært samtidig? Hm.

Får kanskje holde meg til den solide som virker å tåle det meste. Eldgammel downmat.

Min erfaring er at det ikke spiller noen rolle om det er UL eller vanlig. Mitt vanlige Downmat delaminerte etter cirka to år. Tilsvarende med fruens vanlige Synmat og nå Hyperlite 🤔

Endret av whistler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.