Gå til innhold
  • Bli medlem

Vassbygdi-Geiterygghytta "feil" vei


Luftig

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Etter mange turer i Skarvheimen opp gjennom årene, skal jeg de neste dagene omsider gå Aurlandsdalen.

Når jeg gjør søk på turforslag og rutealternativer, finner jeg nesten utelukkende informasjon om ruta som går ned fra Geiterygghytta. Spørsmålet mitt er derfor: Er det høl i huet å gå den motsatte veien? Jeg vil gjerne gå OPP, og ikke ned - altså starte i Vassbygdi, gå til Geiterygghytta og til slutt ende opp på Finse.

Noen som har erfaringer med dette? Er det bare slitet som gjør at alle ser ut til å gå den motsatte veien, eller er det faktorer her jeg ikke kjenner til?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er neppe noe annet galt enn at du får litt mindre hjelp av vår venn Gravitasjonen.

Jeg gikk ned fra Østerbø til Vassbygdi i fjor høst, og da traff vi flere som kom imot og tydeligvis hadde gått fra Vassbygdi. Det vil nok bli tungt i noen partier, men ikke mer enn andre steder, om det totale antallet km og høydemeter virker ok for deg.

Lenger opp er ikke høydeforskjellen like stor, og siste etappe fra Geiteryggen til Finse blir jo faktisk "nedoverbakke". (Hytten ligger på 1224 mot Finses 1222)

Første etappe ligger på ut.no https://www.ut.no/tur/2.13514/ De første setningene her er litt villedende. Det er Bjørnestigen som er den luftige ruten. Hør med f.eks Østerbø fjellstue om oppdatert status på veivalg. Som det står i Artikkelen har det gått ras, men jeg tror de har ryddet og åpnet Bjørnestigen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Shun!

Det ser ikke ut til å være helt enkelt å komme seg til Vassbygdi med offentlig transport fra Oslo. Dette er kanskje en medvirkende årsak til at flere heller går nedover dalen, siden mulighetene da er mange (for eksempel tog til Finse eller buss til Geiterygghytta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luftig skrev:

Det ser ikke ut til å være helt enkelt å komme seg til Vassbygdi med offentlig transport fra Oslo. Dette er kanskje en medvirkende årsak til at flere heller går nedover dalen, siden mulighetene da er mange (for eksempel tog til Finse eller buss til Geiterygghytta).

Nei, det er ikke mye offentlig transport til/fra Vassbygdi. Jeg tok buss derfra til Flåm, og hadde billett på Flåmsbanen og nattoget fra Bergen til Oslo. 
Mulig det går buss fra Flåm? Busselskapet er enten Tide eller Kringom. Alt ettersom.
Hvis du har bil er det lokal transport til/fra Vassbygdi/Østerbø/der du har forlatt bilen.

Rasene i selve Aurlandsdalen er ryddet og lette å forsere.

Jeg vil også 'advare' om at strekket mellom Østerbø og Geiterygghytta er mye mer luftig og usikret enn man kan få inntrykk av. Jeg brukte betydelig lenger tid enn de anslåtte seks timene på den etappen.
Det går an å ta buss halve veien fra Østerbø til Steinbergdalen, og så bare gå den ikke fullt så luftige siste mila til Geiterygghytta.

Endret av Shun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Finse til Vassbygdi forrige uke og møtte flere som gikk oppover. Noen av de jeg møtte som kom oppover Aurlandsdalen sa at de synes det var lettere å gå oppover(de hadde tidligere gått nedover), da de bl.a. sparte knærne en del. Det er mange oppoverbakker fra Vassbygdi til Østerbø, men derfra til Finse vil jeg påstå at det ikke er så stor forskjell hvem vei du går, uten at jeg selv har prøvd å gå den veien da. Det er endel oppover fra Østerbø til du har kommet et stykke mot Steinbergdalshytta, men etterhvert går det både opp og ned bortover i fjellsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg er på vei til Finse nå, så det blir nok til at jeg går nedover likevel. Jeg har også bein som trives bedre i oppoverbakker enn nedoverbakker, men pytt-pytt. Moro blir det uansett.

Jeg glemte pulverkaffen hjemme, og ber nå til høyere makter om at dette er å få kjøpt på Finse  :)

Endret av Luftig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Luftig skrev:

Takk. Jeg er på vei til Finse nå, så det blir nok til at jeg går nedover likevel. Jeg har også bein som trives bedre i oppoverbakker enn nedoverbakker, men pytt-pytt. Moro blir det uansett.

Jeg glemte pulverkaffen hjemme, og ber nå til høyere makter om at dette er å få kjøpt på Finse  :)

Ha en riktig god tur. Du kan glede deg for det er en nydelig tur å gå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona og jeg gikk Vassbygdi til Finse (feil vei) Tirsdag-Torsdag med full oppakning.

Må si at dette er en betydelig tøffere tur en det man får inntrykk av når man leser diverse beskrivelser av denne turen.

Spesielt stykket fra Østerbø opp Steinbergdalen var en tøff etappe (fortsatt sliten fra dag 1), vi gikk Vassbygdi til Østerbø første dag, Så gikk vi opp til toppen av Steinbergdalen dag to (12km) Så til Finse via Geiterygghytta siste dagen.

Alt i alt en flott tur men lett sekk nedover og gode fjellstøvler er nok nok for de fleste.

Endret av Kjetila
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.