Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor? Kan vi finne en løsning?


tshansen

Anbefalte innlegg

IMG_3456.thumb.JPG.902d72c80305da5bfb055c5ee58e3ca9.JPG

Jeg vet ikke om dette er en løsning, men hvertfall en utrolig fin måte å belyse problemet som har eksplodert i nærområdet siste tiden. Hvorfor ikke bare la driten ligge? Hvorfor plukke den opp og la den ligge, henge i en busk eller lignende? 

Finnes det andre måter, virkemiddel man kan bruke for å belyse problemstillingen? Det er jo ingen som vil innrømme at de gjør dette, så det er fristende å dømme alle med hund til det motsatte er bevist. 

Det var også en kar som belyste meg om at mange valgte å kaste søppel i disse svarte posene, slik at hundefolket fikk skylden. Å det tror jeg faktisk kan være tilfelle noen plasser. Det er fort gjort å se en slik pose å automatisk tro at den inneholder dritt. 

Edit: Må berømme barnehagen for flott initiativ og dugnadsånd 

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste hunder driter i starten av turen. Og det burde derfor stå flere søppelbøtter ved parkeringer og start av populære turstier. Vet at det er mangel i Nordmarka. Jeg er best kjent i Maridalen og det er kun noen få søppelbøtter her. 

Mange legger derfor igjen posen for å ta med videre til søppelbøtter etter turen. Og så er det hele glemt når turen er over. Ingen har lyst å bære på en varm bæsj i to-tre timer. 

Det koster å drifte men det koster nok mer å plukke opp all gammel plastikkdritt. 

Edit. Men det er faktisk bedre å la dritten ligge. Om den er utilgjengelig for folk å tråkke i. 

Endret av Gittiamo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri helt forstått greia med å plukke opp hundedritt i skauen, driter den i stien er det vel bare å å ta en kvist og kaste det utenfor der folk tramper. Bedre med hundemøkk enn plastposer utenfor stien :)

I parker, gangfelt og ellers i offentligheten blir det naturligvis noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tshansen skrev:

IMG_3456.thumb.JPG.902d72c80305da5bfb055c5ee58e3ca9.JPG

Det var også en kar som belyste meg om at mange valgte å kaste søppel i disse svarte posene, slik at hundefolket fikk skylden. Å det tror jeg faktisk kan være tilfelle noen plasser. Det er fort gjort å se en slik pose å automatisk tro at den inneholder dritt. 

 

At enkelte kan være så dumme kan være, men tvilar på at det er noko merkbart antal som gidd å fordele søppla si over i 100 til 200 grams porsjoner for så å ta det med ut i skogen for å kaste det.

11 minutter siden, Hermansen skrev:

Aldri helt forstått greia med å plukke opp hundedritt i skauen, driter den i stien er det vel bare å å ta en kvist og kaste det utenfor der folk tramper.
 

Og når folk er ute i skogen er det vel også det dei fleste gjer. Problemet er utfartsporter (som for eksempel Hammeren og Skar, sidan Maridalen allereie er nevnt lengre oppe i tråden) der fleire hundre passerar på dei rette dagane. Skulle alle vippa dritten ut i grøfta på dei stadane ville det nok ikkje vært så triveleg å gå tur der etter nokre dagar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

At enkelte kan være så dumme kan være, men tvilar på at det er noko merkbart antal som gidd å fordele søppla si over i 100 til 200 grams porsjoner for så å ta det med ut i skogen for å kaste det.

Jeg vet at jeg selv bruker slike poser, eller brødposer til å samle mitt eget søppel når jeg stopper for å spise lunsj osv... Så en slik pose kan i teorien innholde annet enn avføring. Men den andelen er nok forsvinnende liten i forhold til de som inneholder møkk. Problemet er hvertfall blitt såpass stort at noe må gjøres. Det er en forbanna uting! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

 

Og når folk er ute i skogen er det vel også det dei fleste gjer. Problemet er utfartsporter (som for eksempel Hammeren og Skar, sidan Maridalen allereie er nevnt lengre oppe i tråden) der fleire hundre passerar på dei rette dagane. Skulle alle vippa dritten ut i grøfta på dei stadane ville det nok ikkje vært så triveleg å gå tur der etter nokre dagar...

Velger glatt  100 møkkahauger enn 100 plastposer med møkk i (ref bildet i starten her) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehold er ikke bare bare. Mange er veldig flinke, men de fleste kjenner ikke til Lovdata - Hundehold den setter noen helt enkle men i praksis vanskelig krav for hundeeiere å følge opp. 

§ 3.Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

I tillegg kommer: Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

Så mange kommuner har i tillegg ganske strenge regler til hvordan en hundeeier skal opp føre seg, lokalt her er det båndtvang hele året i boligfelt og sentra. Dette gjelder også i skiløyper med lys.

Men desverre er det både løse hunder, møkkaposer og hunder som står i solsteika utenfor butikken. 

I de tilfelle det blir påpekt av andre at dette ikke er greit, blir det bare feid unna. Har til og med sett løse hunder som løp fritt og bjeffet på en full badestrand mens eieren badet. 

Ikke rart det kommer opp mere og mere forbudskilt om at hund er uønsket. Så i pressede områder må det bli mye konflikter når det ikke tas noe hensyn. 

Så ikke rart at hundehold havner i samme kategori som sykelister som tror de eier verden, hatet av alle.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også et bilde av en "sprængt" sau på facebook i stad. En hund som har gått løs og løpt etter en sau til den kreperte. Det er båndtvang, men ser fortsatt folk som går med hundene sine løs hver dag. "jeg har kontroll på hunden min" får jeg til svar når jeg ber de om å vise hensyn. Småen er litt sketpisk til fremmede hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.