Gå til innhold
  • Bli medlem

Nydelige teltplasser?


opas

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter Norges vakreste overnattingsplasser for telt. Ønsker å fotografere telt.

Vet ikke om dette er rette forumtråd, men siden det også handler om foto tar jeg sjansen.

Hva er din fineste teltplass, utsikt, beliggenhet, ro.......What ever, og gjerne med bilder, beskrivelse av sted.

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tror jeg du får veldig mange forskjellige svar. For min del så spiller ogå været (komfort, lysforhold, sikt; osv) inn på om det oppleves som en vakker teltplass 

To eksempler herfra:

Steinura oppunder Gaustatoppen. Gikk opp på natta sent oktober i skikkelig drittvær og veldig dårlig sikt. Slo opp teltet over en flat stein når  jeg ikke kunne finne tegn til sti. Våkna til stille vær og solid følelse av ro. Bilder fra morgenen.

FB_IMG_1532851214615.jpg.1fc8b5f190537012f5077a22ab590477.jpg

FB_IMG_1532851201415.jpg.f48b8af6e04c91e8737871db2a0bec23.jpg

 

Telting ved Tindevegen i mai måned sist år, et stykke ovenfor Turtagrø. Denne plassen er alltid spesiell for min del pga fjella der. 

FB_IMG_1532851732856.jpg.aaf0693ec4b705187ecbf12435d60efb.jpg

 

Bilder av fanatiske og idylliske teltplasser ved vann, eller ved kaffekoppen og utsikt fra teltåpningen har garantert andre også. 😄

Endret av Terka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted, jeg har overnattet for mange år siden (i 1980 tror jeg), og som jeg stadig husker tydeligt: På sydøstsiden af Hardangerjøkulen løber der en bæk fra Øvre (1172) til Nedre (1136) Skåltjern. Denne bæk deler sig i flere små bække med øer imellem. Vi havde stillet teltet op på en af disse små øer, så bækken løb lige uden for teltet. Udsigten herfra: I forgrunden ser man ned langs bækken mod Nedre Skåltjern. I baggrunden oppe til højre ses Austre Leirbotnskåki, der strækker sig ned mod vandet.

Mine fotos fra den gang er ikke digitaliseret, så jeg har desværre ikke noget, jeg kan vedhæfte. Det er også muligt, at Austre Leirbotnskåki ikke længere ser ud som i 1980. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Terka skrev:

 

FB_IMG_1532851214615.jpg.1fc8b5f190537012f5077a22ab590477.jpg

FB_IMG_1532851201415.jpg.f48b8af6e04c91e8737871db2a0bec23.jpgTelting ved Tindevegen i mai måned sist år, et stykke ovenfor Turtagrø. Denne plassen er alltid spesiell for min del pga fjella der. 

FB_IMG_1532851732856.jpg.aaf0693ec4b705187ecbf12435d60efb.jpg

Det er noe magisk over Skagestølstindene. Molladalen er også en helt fantastisk plass å telte. Er noe på grensen til overnaturlig med å sove der

0L-500.jpeg

https://www.bergenoghordalandturlag.no/aktiviteter/92043/849256/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fineste teltplass og beste bilder er jo ikke alltid det samme. Ly for vinden, skygge for sola og drikkevann er fint når du setter opp teltet. Blir ikke alltid like spektakulære bilder av det, så kanskje derfor det er så mange usannsynlige teltplasser på Insta. Steder der teltet bare er satt opp for å ta bilder, som på Trolltunga...

Men her er noen:

Ringsdalen med Midtre Ringstind

Ved en tilfeldig furu på Nordvestlandet.

Et flatt sted i steinura ved et vann i Indre Troms

Ved vannkanten i Dividalen

Har du teltfoto som fotoprosjekt, så er jo sjarmen å finne så mange ulike teltplasser som mulig. Variasjon er alltid bra, og "Norges vakreste teltplass" finnes ikke.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet tilbake fra Rago nasjonalpark. En viktig grunn til at jeg dro dit er spektakulære Litlverivassfossen, og et håp om å få tatt noen fine bilder der av det kjære, røde teltet mitt.   Før turen trodde jeg at jeg kanskje kunne sette opp teltet på svaene i forgrunnen, men de var enten for skrå, eller var flate nok men lå midt i stien.  Så jeg endte med å sette opp teltet nedenfor stien, mot kanten av stupet.   Teltplassen og utsikten var flott, men bildene fikk jeg ikke til helt som jeg hadde håpet.

P1010685.jpg.d9652eba089b9cc3dbe27dfc54a8aea5.jpg

 

P1010695.jpg.c88cf44f5ec8c31843a2a93c691b518d.jpg

Med riktige lysforhold, kan et strategisk plassert telt her bli bra.   Vann 178 vest for Helligholet, Litlverivassfossen i bakgrunnen.

P1010747.jpg.365f6e6e845538d6ec1a39227029c76b.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
19 minutter siden, a_aa skrev:

Det så flott ut, ja! :thumbsup:  Men vær oppmerksom på at i deler av Gullfjell-massivet kan du risikere å bli bortvist om du slår leir, jfr diskusjonen i denne tråden: Link

Ja, prøvde å unngå de plassene med forbud. Tror jeg teltet en lovlig plass, etter det jeg klarer å tolke kartene. Takk for heads up!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste teltplass jeg har vært på er på en odde nord i Vonsjøen, som enten er Larsholm eller ligger like ved, jeg er litt usikker. Det er den mest øde plassen jeg har bodd i telt noensinne og det var en fantastisk ro der;

20170709_203046.thumb.jpg.73ec6852a6927dd786152a3fcadfaf24.jpg

 

Fineste med tanke på behagelig er nok den fine stranden nord øst i Isteren;

Tatt fra teltplassen mot stranden

IMGP0038.thumb.JPG.fe2bf07885205af2a18da359cf1069a5.JPG

Tatt fra stranden mot teltet, som her akkurat er utenfor bilderammen til venstre

IMGP0145.thumb.JPG.44f5ca8fd819a733bf4a3723297e0a93.JPG

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fjellamatøren skrev:

Ja, prøvde å unngå de plassene med forbud. Tror jeg teltet en lovlig plass, etter det jeg klarer å tolke kartene. Takk for heads up!

Ja på den sida du har sett opp teltet er det ikke noko drikkekvatn, drenerer til samnanger. Flott bilete!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favorittplasser er Gaukværøy, Bø i Vesterålen. Populært sted både med kajakk og båt, men ikke mer enn at man som oftest får være alene. Dessverre ligger det nå an til at det kommer et oppdrettsanlegg på den ene siden av øya, men heldigvis får den aller fineste utsikten være i fred. 

DSC04913.jpg

Aller kuleste teltplassen på øya
 

DSC04853.jpg

Utsikt fra teltplassen, ned mot den mer brukte teltplassen, gressletta ved stranda. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Truant76 skrev:

Beste teltplass jeg har vært på er på en odde nord i Vonsjøen, som enten er Larsholm eller ligger like ved, jeg er litt usikker. Det er den mest øde plassen jeg har bodd i telt noensinne og det var en fantastisk ro der;

Fantastisk fint sted!  Men jeg vil påstå det ikke er spesielt øde når det går en sti der :-)

Selv trives jeg best utenom stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Luesveis skrev:

Fantastisk fint sted!  Men jeg vil påstå det ikke er spesielt øde når det går en sti der :-)

Selv trives jeg best utenom stier.

Alt er jo relativt, og må sees i sammenheng med hvor jeg har vært på tur, og med hvem :P

På alle lengre turer har vi vært et følge på 5-6 personer, gode gamle venner, og vi har jo forskjellige "krav", som f.eks tilgang til fiskevann, og det fører jo som oftest til at vi reiser der det har vært en hel haug med mennesker før oss, det er nok ikke til å unngå. En mer korrekt beskrivelse er vel at plassen er den som er lengst unna sivilisasjon av alle jeg har besøkt. Vi var der i 10 dager og så 2 stk. som fisket fra en robåt, antagelig fra en av hyttene på svensk side lenger sør i vannet, og 2 karer som bar forbi en Ally. Ingen av dem så vi igjen, så det var sånn sett 9 dager uten å treffe folk. 

Men, det er jo som med bjørnen, det kan være noen i nærheten som ikke gir seg tilkjenne, som man ikke oppdager, så noen ganger er det at man er alene en illusjon :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.