Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell - en uke pluss


zimwalker

Anbefalte innlegg

Tenker å legge en tur til Børgefjell ca midten av august, en uke  eller mer (avhengig av vær og trivsel mm). Ikke gått der før, så tar gjerne i mot noen tips fra dere som har tråkket litt rundt der. For eksempel vann, daler og fine områder som turen med fordel kan legges innom. Vil kjøre, så det vil bli en tur som starter og slutter der bilen blir parkert.  Vurderer å gå fra Stekenjokk, men ikke bestemt meg enda. Start fra Simskardet og Susendalen/Sørgård kan også være aktuelt.  Blir ingen "milsluker tur". Skal bare "loffe litt rundt" med sekk og fiskestang, slappe av og nyte livet. Derfor jeg tenkte at Stekenjokk kunne være et greit startpunkt, for da er det liksom mer "rett inn" slik jeg ser det. Har akkurat fått noen turkart 1:50.000 fra DNT + svenske Outdoor kartan 1:75.000 som jeg nå studerer. 

Har fått med meg at det må eget fiskekort til for Børgefjell: https://www.inatur.no/fiske/50e427c7e4b069b8c66af1ee/borgefjellkortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Da jeg postet ovenstående hadde jeg bare søke her inn i "turtips" avdelingen. Søkte senere også i "turrapporter", og der lå det jo mer av interesse.

Hadde ellers nytte av disse sidene:
www.fiskebett.no/tur13.htm
panneband.blogspot.com/2016/09/endelig-brgefjell.html
helgetur.net/alfabetisk/a-m/b/

www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Grane/B%C3%B8rgefjell/langtidsvarsel.html
www.vackertvader.se/stekenjokk/10d/yr-smhi

Gikk i området Ranseren, Ranserdalen, Reinhornsvatnet (1061), vann 1063,  Rantserenmekhie (vann 968),   vann 950 og Jetnamen.
Var tenkt å gå mot Austre Tiplingen, men det var så mye vær at jeg valgte å holde meg en "dagsmarsj" fra bilen i tilfelle jeg skulle gå lei.
Hadde pakket for 10 dager, men det holdt med 8 dager denne gangen. Ingen fisk, mye vær, og litt molter til dessert. Ble en "frisk tur". :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Takk - noen bilder skader ikke :) Merkelig at du ikke fikk fisk da. Når vi var ved Jetnamen spiste den på alt vi kastet til den...

Ingen bilder tatt, har ikke kamera og smartelefonen var ikke med ut, kun en liten Nokia med laaaang batteri levetid. Fiske; vel mulig jeg var for utålmodig og/eller hadde feil farge på spinner og sluk/skje som jeg prøvde med (kobberfarget/sorte prikker som jeg har fått fisk med før). Får øke utvalget i slukboksen nå da. Ved Jetnamen fisket jeg bare litt om kvelden da jeg slo leir, været var for dårlig til at jeg orket mer neste dag, bare pakket og gikk. Er ikke sportsfisker, ikke en som står i timesvis og kaster, bare en som noen ganger tar med stanga på tur når det høver seg og slenger snøret uti når jeg nå først er der liksom. Det primære var turen og utelivet, så at det ikke ble fisk var ingen katastrofe - selv om det jo er gøy når det skjer (og stekt ørret er veldig godt så klart).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, zimwalker skrev:

Ingen bilder tatt, har ikke kamera og smartelefonen var ikke med ut, kun en liten Nokia med laaaang batteri levetid. Fiske; vel mulig jeg var for utålmodig og/eller hadde feil farge på spinner og sluk/skje som jeg prøvde med (kobberfarget/sorte prikker som jeg har fått fisk med før). Får øke utvalget i slukboksen nå da. Ved Jetnamen fisket jeg bare litt om kvelden da jeg slo leir, været var for dårlig til at jeg orket mer neste dag, bare pakket og gikk. Er ikke sportsfisker, ikke en som står i timesvis og kaster, bare en som noen ganger tar med stanga på tur når det høver seg og slenger snøret uti når jeg nå først er der liksom. Det primære var turen og utelivet, så at det ikke ble fisk var ingen katastrofe - selv om det jo er gøy når det skjer (og stekt ørret er veldig godt så klart).

Jeg kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen.. Er ikke så nøye for meg heller sånn sett. Men mark er ikke dumt... Trenger bare en krok og en søkke av noe slag så har du fisk over natta. Vi opplevde at en stor en hadde dratt så mye at den hadde daua på snøret - en skikkelig rugg lå med buken til værs om morgenen. Vi grov den ned, for temperaturen i vatnet var høy.

Jetnamsvatnet er todelt, med en meter mellom (849 og 850), og på den landtangen som deler vatnet er det både dyp kulp, fin teltplass og badeplass, samt  OK fiske..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jetnamsvatnet er todelt, med en meter mellom (849 og 850), og på den landtangen som deler vatnet er det både dyp kulp, fin teltplass og badeplass, samt  OK fiske..

Takk for tipset, får notere det til om jeg skulle gå der igjen senere en gang. Jeg så den landtangen, men la meg vest for den (ved 850) og litt opp fra vannet, i le bak en liten haug ved en bekk, da det blåste friskt nede ved vannet. Fisket da litt fra området  nedenfor der jeg lå . Tenkte også på at jeg burde tatt med mark og dupp da jeg til stadighet dro på land gress og andre bunnvekster der. Samme i de andre vannene jeg kastet i. Vind bidro også til at retningen å kaste ga seg selv, og at det var vanskelig å få kastet langt nok ut. Bølger/krusninger gjorde ellers at jeg ikke syns det var så lett å se hvor det var grunne med bunnvegetasjon - eller hvor det kunne være dypere. Foruten inn og utløp var det ellers ikke så mange steder som åpenbarte seg som naturlige standplasser for fisken, som bergvegger, viker eller tett vegetasjon i vannkanten. Men som sagt var været ikke  så bra, så jeg brukte jo ikke særlig tid på studere mulighetene. Var ellers alene ved vannet da jeg gikk, kunne derfor heller ikke se hvor andre stod.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.