Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil sportsbransjen «disrupteres» - Norrøna gjør tiltak


Memento mori

Anbefalte innlegg

Det står en fin artikkel i E24 om fremtiden i sportsbransjen. Er vel en bransje som trenger en opprydding - litt selvforskyldt. Foto, media er jo bransjer som var/er gjennom dette. Kodak hadde digitale løsninger klare i 1975, men ville ikke ødelegge sitt eget marked med nye produkter. DnB og betaling med mobil er eksempel på bedrifter som kommer til å få kjenne på markedet. 

Det er vel flere kjeder som sliter med å få butikk av bransjen som har blitt nesten en klesbransjen etterhvert. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sånn som jeg har prøvd å si. Både Bergans og Norrøna sliter nå med lønnsomheten. Isteden for å vurdere norske produkter så reklameres det her blant medlemmene for billige Kina greier og merker som er mer fancy virker det som. Helsport er nå kjøpt opp av Swix gruppen så de er nok i en bedre stilling. Blir litt som butikken på hjørnet dette. Vi synes det er fint at den er der, men handler lite der og så en dag er den borte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jo tro at bransjen må forholde seg til hvordan verden er blitt, om de vil heller ikke. Skal du selge bra produkter, må de være bra, og ikke spare noen få ører på feks som helsport har gjort i en periode på plugger. Men noen Kinaprodukt, slik som plugger koster ikke noe, og samtidig er totalt overlegne sølvpapirplugger som Helsport har levert. 

Håper vi får en bransje som går inn for å lage produkter som har generellt bedre holdbarhet, og ikke så mye fokus på at det hele tiden skal være nye modeller. Det er forbrukersamfunnet på sitt værste. 

Det kan heller ikke være så mange ledd mellom produksjon og forbruket som i dag, det blir for dyrt. 

Internett har kommet for å bli, og mange kjøp blir gjort der etter et søk. Slik som utrolig god hjelp på serviceavdeling som Helsport har, betyr mye. Du kjøper noe som er dyrt, men har sikkerhet i at du kan få hjelp om noe skjer.  

Høy pris, falske rabatter funker ikke over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Norrøna skal ha 24.000,- kroner for sin nye lofoten ace dress eller hva den heter... sier det seg selv at dette ikke blir en storselger.

Bergans, Norrøna osv har i mange år utvidet uten nødvendigvis ha lagt mest fokus på kvalitet (borrelåser) De skal jo tjene mer penger enn året før. Til slutt vil de havne et sted hvor de blir helt nødt å kutte enormt, eller slutte, for de taper mer enn de tjener. Mye vil ha mer.... penger skal inn, budsjett skal møtes osv. Folk vil ha ting billigst mulig, å de sitter på nett å skummer rabatter, tilbud osv før de handler. Ekstremt mange er prisbevisste og vet hva ting koster, har kostet og hva som er en god deal. Prisjakt har også gjort det lettere for ola nordmann å følge med hvor "billig" gitt produkt er der og da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Memento mori skrev:

Vi jo tro at bransjen må forholde seg til hvordan verden er blitt, om de vil heller ikke. Skal du selge bra produkter, må de være bra, og ikke spare noen få ører på feks som helsport har gjort i en periode på plugger. Men noen Kinaprodukt, slik som plugger koster ikke noe, og samtidig er totalt overlegne sølvpapirplugger som Helsport har levert. 

Håper vi får en bransje som går inn for å lage produkter som har generellt bedre holdbarhet, og ikke så mye fokus på at det hele tiden skal være nye modeller. Det er forbrukersamfunnet på sitt værste. 

Det kan heller ikke være så mange ledd mellom produksjon og forbruket som i dag, det blir for dyrt. 

Internett har kommet for å bli, og mange kjøp blir gjort der etter et søk. Slik som utrolig god hjelp på serviceavdeling som Helsport har, betyr mye. Du kjøper noe som er dyrt, men har sikkerhet i at du kan få hjelp om noe skjer.  

Høy pris, falske rabatter funker ikke over tid. 

Dette er vel en litt drøy påstand at Helsport skulle spare noen øre på produksjon av plugger. Det er ikke noe sølvpapir i de jeg har. Det er ikke noen grunn til å handle plugger i Kina selv om de nesten ikke koster noen ting. Det er masse plugger å få kjøpt her hjemme både norske og svenske. Er vi interessert i å gi et lite bidrag til at norske arbeidsplasser og merkevarer skal bestå må vi være villige til å betale for det. Dessverre ser det ut som om at jo mer penger vi har fått jo gjerrigere har vi blitt. Men vi kan vel være enige om at Internet er kommet for å bli, selv om Dagens Næringsliv i 1995 som var åpningsåret for Internet skrev at dette var interessant, men noen praktisk betydning kunne de ikke se at det ville få.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Dette er vel en litt drøy påstand at Helsport skulle spare noen øre på produksjon av plugger.

Send meg en pm med navn og postadresse, så skal du få noen Plugger med Helsport logo på, som du kan fint bøye med henda. Når du kjøper et telt som koster mellom 5 og 10 tusen kr, eller Helsport Patagonia til 12.150 kr  i mitt tilfelle og du får sommerplugger som du bøyer med henda og vinterplugger med så skarpe kanter at du skjærer deg på di, da er det ikke noe kvalitetsprodukt. Og jeg er superfornøyd med telt, bortsett fra pluggene. 1 god teltplugg koster ca 4 kr på eBay og det er en uten skarpe kanter og med tråd til å få de opp, disse klarer ikke jeg å bøye. Så om du har et telt med 15 plugger koster et nytt sett 60kr inkl porto på eBay. Helsport må jo også ha betalt noe for de som kom med teltet. 

Ja, jeg har kjøpt 10stk Hilleberg X-plugger til nesten et tusen kr, de ser ut til å tåle slegge. 

Jeg er av de som kjøper kvalitetsprodukt og betaler dyrt for det. Men det må være en opplevd kvalitet på det jeg kjøper, ellers utgår det merke ved neste kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde jo all handel av billige kinakopier stoppe helt opp av seg selv, mtp hvor mye verden og våre hav forsøples og forsures av slikt handel. Samtidig burde menneske- og dyrevelferd også satt en samvittighetsfull stopp for handel av «billig og bra». Det er jo vi, med tilgang på alskens prisinformasjon og produkter, som forsøpler og ødelegger jorda. Ikke produsentene. 

Men det er lettere sagt enn gjort gitt... 

Jeg jobbet lenge i bokbransjen. Den billigste måten å få trykt en bok på, var å hugge ned trærne i Finland, sette de på en båt til Kina og få de trykt opp der, og så sendt dette tilbake til Skandinavia med båt. Dette pga det evige jaget etter lavest pris. 

Er det verdt det? 

Litt på siden dette her men greit å ha i bakhodet også. 

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Memento mori skrev:

Send meg en pm med navn og postadresse, så skal du få noen Plugger med Helsport logo på, som du kan fint bøye med henda. Når du kjøper et telt som koster mellom 5 og 10 tusen kr, eller Helsport Patagonia til 12.150 kr  i mitt tilfelle og du får sommerplugger som du bøyer med henda og vinterplugger med så skarpe kanter at du skjærer deg på di, da er det ikke noe kvalitetsprodukt. Og jeg er superfornøyd med telt, bortsett fra pluggene. 1 god teltplugg koster ca 4 kr på eBay og det er en uten skarpe kanter og med tråd til å få de opp, disse klarer ikke jeg å bøye. Så om du har et telt med 15 plugger koster et nytt sett 60kr inkl porto på eBay. Helsport må jo også ha betalt noe for de som kom med teltet. 

Ja, jeg har kjøpt 10stk Hilleberg X-plugger til nesten et tusen kr, de ser ut til å tåle slegge. 

Jeg er av de som kjøper kvalitetsprodukt og betaler dyrt for det. Men det må være en opplevd kvalitet på det jeg kjøper, ellers utgår det merke ved neste kjøp.

Jeg bruker nå Y-pluggene og spikerpluggene til Helsport og y pluggene til Hilleberg. Godt fornøyd med dette. Jeg spora vel litt av med sølvpapiret, men poenget som jeg prøver å få fram er at vi må ta vare på våre egne som egentlig leverer produkter i verdensklasse. Er vi ikke villig til å gjøre det vil de forsvinne, ikke bare forsvinner produktene, men vi mister også generasjoners kompetanse med fritids produkter  og frilufts liv og den kompetansen kommer aldri tilbake.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Send meg en pm med navn og postadresse, så skal du få noen Plugger med Helsport logo på, som du kan fint bøye med henda. Når du kjøper et telt som koster mellom 5 og 10 tusen kr, eller Helsport Patagonia til 12.150 kr  i mitt tilfelle og du får sommerplugger som du bøyer med henda og vinterplugger med så skarpe kanter at du skjærer deg på di, da er det ikke noe kvalitetsprodukt. Og jeg er superfornøyd med telt, bortsett fra pluggene. 1 god teltplugg koster ca 4 kr på eBay og det er en uten skarpe kanter og med tråd til å få de opp, disse klarer ikke jeg å bøye. Så om du har et telt med 15 plugger koster et nytt sett 60kr inkl porto på eBay. Helsport må jo også ha betalt noe for de som kom med teltet. 

Ja, jeg har kjøpt 10stk Hilleberg X-plugger til nesten et tusen kr, de ser ut til å tåle slegge. 

Jeg er av de som kjøper kvalitetsprodukt og betaler dyrt for det. Men det må være en opplevd kvalitet på det jeg kjøper, ellers utgår det merke ved neste kjøp.

Monsen nevnte det fint i en episode nå så her om dagen , han skulle demonstrere slo opp Hilleberg teltet sitt. Gjorde seg fint i teltposen så fine ut orginal pluggene var fine for gramjegere men lite holdbart som han sa så derfor oppgraderte plugger, så ut til var Hilleberg Stinger titan plugger hvis ikke husker feil .

Synd de bruker så lite gods så må være snill slår de ned og ikke tåler noe særlig stein/motstand. For meg kunne de vært i rustfritt stål så lenge de er solide 😀

Jakten på gram og spare vekt er ikke plugger som bøyer seg gått litt langt får håpe produktutviklere og testere får input og tenker seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, KimH said:

Monsen nevnte det fint i en episode nå så her om dagen , han skulle demonstrere slo opp Hilleberg teltet sitt. Gjorde seg fint i teltposen så fine ut orginal pluggene var fine for gramjegere men lite holdbart som han sa så derfor oppgraderte plugger, så ut til var Hilleberg Stinger titan plugger hvis ikke husker feil .

Synd de bruker så lite gods så må være snill slår de ned og ikke tåler noe særlig stein/motstand. For meg kunne de vært i rustfritt stål så lenge de er solide 😀

Jakten på gram og spare vekt er ikke plugger som bøyer seg gått litt langt får håpe produktutviklere og testere får input og tenker seg om.

Det er jo ikke et fasit svar på dette. Stort sett så fungerer lette og da "dårlige" plugger helt greit og sparer vekt. Om en plugg bøyer seg så kan den enkelt rettes ut med en stein eller du kan bruke en busk, stein, kvist eller annet som plugg. Skjønner ikke helt hvorfor styrken på teltpluggene skal være så kritisk alltid? Som sagt alt til sitt bruk og sesong. Ja på høyfjellet med mye stein så er det lettere å bøye plugger i lett materiale men poenget er å vite hva du faktisk har i hendene. På høyfjellet hvor det uansett er dårlig pluggfeste så hjelper det lite å ha titan plugger da du uansett ikke kommer igjennom fjell. Men det er fult mulig å improvisere litt uansett hvor man er, legge noen steiner oppå pluggen osv. 

Jeg er ikke i mot tunge kraftigere plugger men jeg ser sjelden et praktisk behov for dem, tross alt kunne jeg i 95% av alle tilfeller klart meg helt uten og improvisert bardunering uansett :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er jo ikke et fasit svar på dette. Stort sett så fungerer lette og da "dårlige" plugger helt greit og sparer vekt.

Selv på en campingplass sliter disse pluggene. 

51 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

lettere å bøye plugger i lett materiale

Det handler faktisk ikke om vekta på pluggene, men at materialene som er brukt er av en utrolig dårlig kvalitet. Har plugger som veier 5,5 gram og som er urolig sterke. EBay pluggene og Helsport veier omtrent det samme. Helsport har tradisjon på å ha dårlige plugger, men kvaliteten på teltene er på topp, litt miss match.  Vinterpluggene er bare stanset ut, uten noe etterbehandling. 

Hilleberg oppfordrer til å banke pluggene ned med en stein, og det går helt fint på dac pluggene. Mens Helsport sine ikke er i nærheten av å tåle det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

helsport sine superlight plugger

Dette er ikke snakk om superlight. Men de vanlige. 

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hva er det dere gjør med disse pluggene? Har ikke klart å komme i nærheten av å klare å bøye de røde fra Helsport

Det er bare å prøve å få de ned i bakken om det er litt hardt. Test dine med å prøve å bøyde de med henda, gjør du det, har du en dårlig variant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang priser på klær, mye av småbitene disse klærne har, kommer nettopp fra kina og koster "ingenting". "Det meste" lages i kina i dag og det er der "alle" kjøper det.
Syrefast rekkverk og glass? fra Kina, importert i store mengder...
Plastikdetaljer på vindskjermer til dyre norskproduserte(de få som er igjen) fritidsbåter? fra Kina, importert i store mengder...

Og her er jo et fint eksempel ang klær, noen kjenner de kanskje igjen: 
https://www.ebay.com/itm/Zipper-Pulls-Cord-Rope-Ends-Lock-Zip-Clip-Buckle-For-Clothing-Bags/252862245089?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=551876986538&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Så kan man jo spørre seg hva tar Bergans, Norrøna, osv osv for noen slike, men da med dems logo på? Kvaliteten trenger ikke nødvendigvis å være noe bedre i dette tilfellet.. i de to eksemplene nevt tidligere, så er det hvertfall ganske godt påslag på prisen.


Ang teltplugger kan det virke som noen trenger slagborremaskin istedenfor.
Hvis det stopper opp når jeg legger litt vekt på pluggen, så er ikke første tanken å finne størst mulig stein for å tvinge pluggen ned hvertfall.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er jo ikke et fasit svar på dette. Stort sett så fungerer lette og da "dårlige" plugger helt greit og sparer vekt. Om en plugg bøyer seg så kan den enkelt rettes ut med en stein eller du kan bruke en busk, stein, kvist eller annet som plugg. Skjønner ikke helt hvorfor styrken på teltpluggene skal være så kritisk alltid? Som sagt alt til sitt bruk og sesong. Ja på høyfjellet med mye stein så er det lettere å bøye plugger i lett materiale men poenget er å vite hva du faktisk har i hendene. På høyfjellet hvor det uansett er dårlig pluggfeste så hjelper det lite å ha titan plugger da du uansett ikke kommer igjennom fjell. Men det er fult mulig å improvisere litt uansett hvor man er, legge noen steiner oppå pluggen osv. 

Jeg er ikke i mot tunge kraftigere plugger men jeg ser sjelden et praktisk behov for dem, tross alt kunne jeg i 95% av alle tilfeller klart meg helt uten og improvisert bardunering uansett :)

Ja jo 😀 Ingen fasit og forskjell på grunn men hadde jeg vært teltprodusent hadde jeg konstruert noen plugger som er ute på markedet litt annerledes med tanke på profil ,utforming/ knekk og tykkelse gods i toppen på plugg prat om hårfine marginer hadde de tålt mer. Ja de går stort sett ned men når stopper i en stein så blir de fort kvestet/bøyd eller hvis man slår de med noe hardt som folk gjerne gjør de bruker det finner som ofte er stein og resultat bøyer de etterhvert. Litt annerledes konstruksjon eller sterkere materiale hadde ikke det skjedd så lett man hadde ikke trengt improvisert så fort hvis var steinete grunn osv. Jeg har y plugg som fulgte med et pro telt og ekstra v plugger fra helsport ikke ødelagt de men hadde gjerne sett de tålte litt mer av motstand . Alle materialer og utforminger  har sine ulemper og fordeler. Alu er lett men mykt men kan bli greit stivt tåle en del mer enn noen plugger gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Per Fredrik skrev:

Litt sånn som jeg har prøvd å si. Både Bergans og Norrøna sliter nå med lønnsomheten. Isteden for å vurdere norske produkter så reklameres det her blant medlemmene for billige Kina greier og merker som er mer fancy virker det som. Helsport er nå kjøpt opp av Swix gruppen så de er nok i en bedre stilling. Blir litt som butikken på hjørnet dette. Vi synes det er fint at den er der, men handler lite der og så en dag er den borte.

Vet ikke om jeg er helt enig med deg. Ser man på hvordan f.eks XXL ekspanderer, og mengden sportsutstyr benyttet i daglig fritidsbruk har nok den gjengse Ola Nordmann nok penger til å betale hva kjedene ønsker. Fjellforum representerer en forholdsvis marginal del av denne kjøpekraften. 

Når det er sagt - merkevarene må henge med i tiden. Personlig mener jeg for mange av de norske merkene er fanget i - metaforisk sett - Rosenborgfellen. Dette fotballaget har en styredefinert spillestil, uavhengig av hva som gagner dem mest. Stilen har sine tilhengere som aldri forlater den, men om den virker i det lange løp? 

Se på Helsport, Norrøna, Bergans osv. Hvor mange av disse merkene er villig til å utforske strømningene i markedet og hvilke nye ideer som dukker opp rundt omkring?  Begreper omfavnes, men ikke handling. Nye kolleksjoner kalles superlett - men de skal fortsatt tilfredsstille «spillestilen». Nye farger bare for å komme med ny kolleksjon, men hva er nytt? 

Butikken på hjørnet har sin funksjon både som samlingssted og småskalahandel. Skal butikken overleve i verden må tiltakene på bakrommet ligge i forkant, og ikke satse på at naboene trofast støtter opp i all fremtid. Det er butikkens oppgave å gjøre seg interessant, ikke naboenes plikt å holde liv i butikken. 

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg framstår artikkelen som om Norrøna vil forsøke å gjera merkevara si enda meir eksklusiv for å møte
framtidas konkurranse. Ironisk nok, i og med at Norrøna lengje har sluppet unna med å levere dårleg kvalitet
ved å levere trendy design og ei gullkanta reklamasjonsordning. 

Forøvrig ligg det i "disrupteres" i denne samanheng at verksemda skal levere noko nytt og ekstra, betre brukaroppleving
og billigare enn tidlegare. Ser ikkje korleis Norrøna oppfyllar desse kriteriane, men lukke til...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gal Krokfot skrev:

For meg framstår artikkelen som om Norrøna vil forsøke å gjera merkevara si enda meir eksklusiv for å møte
framtidas konkurranse. Ironisk nok, i og med at Norrøna lengje har sluppet unna med å levere dårleg kvalitet
ved å levere trendy design og ei gullkanta reklamasjonsordning. 

Forøvrig ligg det i "disrupteres" i denne samanheng at verksemda skal levere noko nytt og ekstra, betre brukaroppleving
og billigare enn tidlegare. Ser ikkje korleis Norrøna oppfyllar desse kriteriane, men lukke til...

Hva mener du å oppnå med påstanden om at "Norrøna lenge har sluppet unna med å levere dårlig kvalitet"? Dette var lettvinne greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, Gal Krokfot said:

For meg framstår artikkelen som om Norrøna vil forsøke å gjera merkevara si enda meir eksklusiv for å møte
framtidas konkurranse. Ironisk nok, i og med at Norrøna lengje har sluppet unna med å levere dårleg kvalitet
ved å levere trendy design og ei gullkanta reklamasjonsordning. 

Min erfaring med Norrøna sine produkter gjennom mange år er at de har minst like bra kvalitet på sine varer som andre anerkjente merker. Og at de har "gullkanta reklamasjonsordning" er en av grunnene til at jeg fortsatt kjøper en del Norrøna. De har 5 års garanti på alt, de er lette å få kontakt med på kundeservice, og de har rimelige, ofte gratis, reparasjoner på klær som faller utenfor garantien. Det bidrar kanskje litt til at folk bruker plaggene litt lengre i stedet for å kaste dem å kjøpe nytt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av de nordiske merkene som produserer klærne i hjemlandene nå eller er alt Asia Made? Kunne helt klart vært inntresert å betale litt mer hadde det stått ’’MADE IN NORWAY’’ og ikke Bangladesh/Thailand/Vietnam/Kina osv! 

Er også bra fornøyd men USA MADE produkter, særlig WM soveposen å det meste av MSR. Hadde vært herlig om det kom en trend med at den type bedrifter flagget hjem igjen, kanskje om noen år, lønningene stiger i disse landene også da gode tekstil arbeidere også er populære å ansette i monteringbransjen innen teknologi! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Per Fredrik said:

Litt sånn som jeg har prøvd å si. Både Bergans og Norrøna sliter nå med lønnsomheten. Isteden for å vurdere norske produkter så reklameres det her blant medlemmene for billige Kina greier og merker som er mer fancy virker det som. Helsport er nå kjøpt opp av Swix gruppen så de er nok i en bedre stilling. Blir litt som butikken på hjørnet dette. Vi synes det er fint at den er der, men handler lite der og så en dag er den borte.

I følge E24 var 2017 et historisk godt år for Norrøna, så det virker ikke som de akkurat sliter med lønnsomheten. De satser mye på utlandet (Europa), og der hadde de størst økning. Men det gikk bra også i Norge.

At Helsport er kjøpt opp av Swix visste jeg ikke, og det synes jeg er trist.  Hva som vil skje med Helsports berømte kundeservice og produktkvalitet gjenstår å se når det sitter noen aksjeeiere langt unna Melhus, som kun er ute etter å tjene mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Er det noen av de nordiske merkene som produserer klærne i hjemlandene nå eller er alt Asia Made? Kunne helt klart vært inntresert å betale litt mer hadde det stått ’’MADE IN NORWAY’’ og ikke Bangladesh/Thailand/Vietnam/Kina osv! 

Er også bra fornøyd men USA MADE produkter, særlig WM soveposen å det meste av MSR. Hadde vært herlig om det kom en trend med at den type bedrifter flagget hjem igjen, kanskje om noen år, lønningene stiger i disse landene også da gode tekstil arbeidere også er populære å ansette i monteringbransjen innen teknologi! 

Det skjer spennende ting med automatisering innen klesindustrien. Det de kalle Sewbots blir stadig mer avanserte, så trenden er vel at produksjonen kan flyttes hjem. Det går an å håpe hvis ikke "støttegrupa for Ali Exspress i mellomtiden får for mange tilhengere. Bare se på skipsbyggingsindustrien. Vi sveiser igjen skrog her i landet, hvem hadde trodd det for noen år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lars Stenseth said:

Er det noen av de nordiske merkene som produserer klærne i hjemlandene nå eller er alt Asia Made? Kunne helt klart vært inntresert å betale litt mer hadde det stått ’’MADE IN NORWAY’’ og ikke Bangladesh/Thailand/Vietnam/Kina osv! 

Er også bra fornøyd men USA MADE produkter, særlig WM soveposen å det meste av MSR. Hadde vært herlig om det kom en trend med at den type bedrifter flagget hjem igjen, kanskje om noen år, lønningene stiger i disse landene også da gode tekstil arbeidere også er populære å ansette i monteringbransjen innen teknologi! 

Jeg skjønner ikke hvorfor klær produsert i Norge skulle være av bedre kvalitet enn om det er vietnamesere eller kinesere som syr dem. Dessuten er det bra at vi i rike vesten faktisk gir fattigere asiater jobbmuligheter - i land der velferdsordninger er ikke-eksisterende i forhold til her i Norge. Seriøse vestlige bedrifter som produserer varene i Asia gir ofte bedre arbeidsforhold enn lokale bedrifter (takket være press fra vestlige forbrukere), og kvalitetskontrollen er like streng der som om varene ble produsert i Europa.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjørn J skrev:

I følge E24 var 2017 et historisk godt år for Norrøna, så det virker ikke som de akkurat sliter med lønnsomheten. De satser mye på utlandet (Europa), og der hadde de størst økning. Men det gikk bra også i Norge.

At Helsport er kjøpt opp av Swix visste jeg ikke, og det synes jeg er trist.  Hva som vil skje med Helsports berømte kundeservice og produktkvalitet gjenstår å se når det sitter noen aksjeeiere langt unna Melhus, som kun er ute etter å tjene mer penger.

Nå er det heldigvis Ferd som står som eiere de er jo en langsiktig og seriøs investor så jeg håper dette går bra. De har bekreftet at i Melhus blir det ingen endringer. Det var vel også Ferd som kjøpte Swix tilbake til norge. Svenske Lundhags har de også kjøpt. Jeg tror at Helsport har et uforløst internasjonalt potensiale så håper de får til dette. Mer kan du finne her https://www.ferd.no/capital/nyheter/helsport-og-swix-sterkere-sammen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.