Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling romslig 3 sesongs sovepose


Oyabi

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å skaffe meg en romslig 3 sesongs sovepose som skal brukes på telttur. Jeg ønsker å kunne snu meg i uten at soveposen følger med. Synes og det er fint om den har lang glidelås så jeg kan bruke den som dyne når det er varmt. Tenkte at jeg da burde ha en i dun for å for at den dekker kroppen bedre og er lettere.

Har sett litt på

Sea To Summit trek tk2, Helsport Svadalen og Rago Down

Noen som har erfaring med disse? Vil Trek og Svadalen egne seg på telttur ned mot 0 grader, eller er dette «teppeposer» som passer best på hyttetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med de du nevner, men Montbell sine downhugger er både store og i stretch, så de passer veldig bra til folk som trenger litt ekstra tumleplass. Jeg har bikkja, meg selv med masse klær og en ekstra dunjakke med nedi posen uten at det er noe stress i det hele tatt. I tillegg er det knallbra poser, veldig god kvalitet. Finnes i en billigversjon downhugger 650 og en dyr, downhugger 800. Har en av hver versjon og de er veldig solide. Min downhugger 800exp har vel snart 60 netter uten nevneverdig slitasje (ut over det jeg har fått til helt selv)

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det. Deres spiral stretch system er helt suverent hvis du liker å strekke på beina.

Tror også du kommer billigere fra det ved å bestille fra den amerikanske enn den europeiske nettsiden. Det gjorde hvertfall jeg.

Har en downhugger 900 #2 long som jeg er svært fornøyd med.

downhugger 800 #1 er billigere og varmere, men litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en EU nettbutikk og en USA nettbutikk som du kan bestille fra. Du bør ikke bestille på Amazon og lign siden du får de japanske modellene og de har andre temperaturer enn de europeiske og amerikanske. 

Kjenner etter hvert mange med Montbell poser og de er veldig fornøyde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg nevner nok denne posen i mange tråder. Men Warmpeace Viking 600 er en ypperlig 3-sesongspose som er romslig. Den fås også i en wide utgave, eller man kan kjøpe en extender til posen om man vil kunne variere størrelsen på den.

Mer pose for pengene er vanskelig å finne nå for tiden tror jeg.

Evt. cumulus har også gode poser til gode priser, de kan du skreddersy ved bestilling, og prisene er langt i fra avskrekkende. Posk MVA trekkes fra i kest siste steg i prosessen, så du kan kontrollere prisen ved å legge en i handlekurven og velge land.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2018 den 12.03, Mareng skrev:

Mer pose for pengene er vanskelig å finne nå for tiden tror jeg.

Enig!

Men for å komme med enda et alternativ, fant jeg en Western Mountaineering Versalite på salg i år og er veldig fornøyd med hvor romslig den er! (gjelder også andre WM-poser jeg har prøvd)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, hallfradd skrev:

Enig!

Men for å komme med enda et alternativ, fant jeg en Western Mountaineering Versalite på salg i år og er veldig fornøyd med hvor romslig den er! (gjelder også andre WM-poser jeg har prøvd)

Western Mountaineering lager kjempefine poser, men vær oppmerksom på at de lager poser i mange forskjellige bredder og Versalite er av de bredere.

Jeg en Alpinelite som jeg er kjempefornøyd med, som har en smalere bror i Ultralite med samme varmerating. Tilsvarende finnes det andre poser som er smale og brede i forskjellige tykkelser.

Heldigvis har de god oversikt på sidene sine, så det er lett å finne ut hvilke som er brede og smale :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 2 årene har jeg brukt en Cumulus Comforter. I praksis en dyne, men med stramme- og festemuligheter. Jeg har hverken strammet eller festet men brukt den som dyne. Denne er så stor at den dekker på alle kanter. For litt mer komfort har jeg et et Exped laken som passer til underlaget. Synes dette fungerer alldeles glimrende. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2018 den 11.45, Sovjetunionen skrev:

De har en EU nettbutikk og en USA nettbutikk som du kan bestille fra. Du bør ikke bestille på Amazon og lign siden du får de japanske modellene og de har andre temperaturer enn de europeiske og amerikanske. 

Kjenner etter hvert mange med Montbell poser og de er veldig fornøyde. 

Er vel ikke verre enn å sjekke spec. her? http://en.montbell.jp/products/goods/category.php?category=32

Jeg kjøpte Downhugger 800 #0 fra den japanske Montbell Outlet: Komforttemp -10C, Limit -18C. Hadde ikke et enormt budsjett, så sparte en del ved å kjøpe i outleten her:
http://en.montbell.jp/products/goods/list_fo.php?category=222500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Julie_G skrev:

Er vel ikke verre enn å sjekke spec. her? http://en.montbell.jp/products/goods/category.php?category=32

Jeg kjøpte Downhugger 800 #0 fra den japanske Montbell Outlet: Komforttemp -10C, Limit -18C. Hadde ikke et enormt budsjett, så sparte en del ved å kjøpe i outleten her:
http://en.montbell.jp/products/goods/list_fo.php?category=222500

Poenget mitt var at en Downhugger 800 exp fra Japan og fra USA har ulike temp ratings og er to ulike poser selv om modellen heter det samme. Hvis man har tenkt seg en downhugger 800 exp med USA specs og kjøper den på ebay risikerer man å få en annen pose enn man hadde tenkt seg. Man kan selvfølgelig kjøpe de akkurat hvor man vil så lenge man er obs på dette.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmpace Viking 600 ser ut som en bra pose. Den kan jo også bestilles i  wide om en synes standard blir for smal. Har en gammel agjungilak Iglo og lurer på hvordan jeg kan måle bredden. Ser at 600 skal være 80cm bred. Er dette innvendig eller? 

Hekta på tur anbefaler at jeg kjøper lang (Jeg er179). Da er det plass til å ligge på magen. Men jeg er usikker på om jeg bør velge Wide. Vil vel bli litt mere luft som må varmes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg synes som sagt vanlig utgave er romslig. Ville valgt standard om du ikke har ganske stor omkrets. Du kan bytte den om du synes den blir for smal. Veldig for stor pose gjør at det blir mye tomrom (kaldere), trang pose er heller ikke godt.

Evt. bestill begge og returner den du ikke liker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at i beskrivelsen så defineres standard skulder bredde på 80cm. Når jeg måler den, så er 74cm mere riktig. Ser også at 74cm blir beskrevet som bredde i en test.

Dette er sikkert romslig, men ikke så bred som jeg trodde. Vurder derfor å bytte den i wide versjonen (10cm bredere skulle bli 84cm)

Ved føttene er den 50cm som det står i beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.