Gå til innhold
  • Bli medlem

Turklokke i 2018


Anbefalte innlegg

Hei, har funnet noen emner med turklokke på forumet, men litt utdaterte?

Noen som kan anbefale en god klokke i dag?

Pris mellom 500 ,- og 3500 ,-

Trenger ikke gps på den, men er det kjekt å ha? Fungerer det like bra som en vanlig gps?

Bør ha minst en uke batteritid ved normal bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at enten garmin eller suunto vil være beste valg. jeg har ei suunto traverse alpha som jeg syns funker veldig bra. den har gps men det suger strøm. så skal den holde en uke så er gps funksjon noe du ikke kommer til å røre. klokka har høydemåler og temperaturmåler som jeg setter pris på. pga safir glass så finns det ikke en ripe i glasset etter 1,5 års bruk.

vet mange andre her på forumet er veldig fornøyde med garmin, innen prisklassen din så tror jeg det vil være fenix 3 du skal se på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tshansen skrev:

 

 all inn

 

Jeg ville sagt det helt motsatte, jeg tar av meg klokka og går uten på tur. Skru om til naturtid, og kjøp en vanlig GPS er mitt råd. Men til småturer kommer du veldig langt med en mobilapp om du har nok strøm med på mobilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så fancy og oppdatert min Casio som kom ut i 1989 ,min er fra 90 ser ut til på preging bak så har sine år med bruk en av de første med barometer,dydbemåler og høydemåler. Vart kjøpt i sin tid for var ivrig på fridykking/dykking så kjekt med dybdemåler. Fungerer fremdeles og brukes på tur vært brukt en del ifra hverdag, fridykking til arbeid industri. Kun byttet reim, tapper og noen batteri vil si er ok kvalitet .

Bruker gps/ kart og kompass og tlf utenom vært skeptikst på klokke som må lades ofte så går heller for ny tilsvarende klokke mindre som må lades holdes styr på.

Skulle jeg kjøpt ny nå i dag så enten Citizen promaster dykkeklokke som desverre vanskelig få i virkelig en godbit bygd for å vare som denne : https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=17264917

Mistet desvere en Citizen dykkeklokke for noen år siden den og tålte juling som annen Citizen klokke har. Rustfritt og titan ofte i de ikke plastikk og strømkrevende tek som dagens trend..

Billig  klokke med altimeter barometer osv så ville jeg gått for Casio får protrek ned i 2700 ca https://www.protrek.eu/no/kolleksjon/

Gps så er vel garmin men ville heller brukt dedikert gps enklere betjene og større skjerm + en enhet mindre som tar strøm blir mye med klokke,gps ,tlf osv etterhvert men forskjellig hva liker og skal brukes til ..https://www.switchbacktravel.com/best-altimeter-abc-watches

IMG_20180727_104517.thumb.jpg.e40ac4ae42beb3b4dc82698c01443b73.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter klokke med barometer for turbruk, men ønsker lang batteritid og dermed ikke gps og slikt. Det ser ikke ut til å være så enkelt å finne. Klarte til slutt å finne en som bare hadde slike enkle funksjoner og billig, men der var tilbakemeldingene på produktet at det ikke virket... Så jeg følger med denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel klokke med barometer og lang batteritid er Suunto Core:

https://www.suunto.com/nb-NO/Products/sports-watches/Suunto-Core/Suunto-Core-Regular-Black/

Eller den litt penere (imho) Suunto Essential:

https://www.suunto.com/nb-NO/Products/Watches/Suunto-Essential/Suunto-Essential-Slate/

Samme 'innmat', bare det utvendige som skiller. Med Essential på tilbud nå er 'for meg' valget lett hvis en skal kjøpe nytt... Flere brukte Core på finn også.

Ellers bruker jeg Suunto Traverse Alpha selv. Hvis du ikke er så opptatt av GPS kan den settes på å logge GPS hvert minutt (eventuelt helt av) og med GPS på den innstillingen har jeg brukt den med sporing ca 12 timer hver dag i en uke uten å måtte lade. Ellers er klokkebatteriene små, så det er ikke store batteribanken du trenger for å holde liv i den ei uke med lading hver dag heller.

GPS på klokka er for min del hovedsaklig til å geotagge bilder, men bruker den også til å enten forhåndslaste spor som følges eller finne tilbake i dårlig vær eller tett skog. Håndholdt GPS gjør jo samme nytten og en får kart i tillegg så det blir litt personlig preferanse her hva en går for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har sett etter klokke med barometer for turbruk, men ønsker lang batteritid og dermed ikke gps og slikt.

Pro trek klokker fra Casio har barometer og solcellestrøm så batteritid er ikke noe problem.

Har ikke gått tom for strøm på min klokke og den har jeg hatt i 5 år nå. 

https://www.protrek.eu/no/

Kanskje litt voldsomt utseende på noen av de, men de har mange modeller.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har sett etter klokke med barometer for turbruk, men ønsker lang batteritid og dermed ikke gps og slikt. Det ser ikke ut til å være så enkelt å finne. Klarte til slutt å finne en som bare hadde slike enkle funksjoner og billig, men der var tilbakemeldingene på produktet at det ikke virket... Så jeg følger med denne.

Hva slags klokke var det? 😊

Følger litt med på diverse klokkeforum så sett er brukt ymse av sensorer på noen nyere klokker de er oftere på bærtur må kalibreres oftere ikke stemmer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har sett etter klokke med barometer for turbruk, men ønsker lang batteritid og dermed ikke gps og slikt. Det ser ikke ut til å være så enkelt å finne. Klarte til slutt å finne en som bare hadde slike enkle funksjoner og billig, men der var tilbakemeldingene på produktet at det ikke virket... Så jeg følger med denne.

Ta en titt på Casio Protrek som Tobleronen nevner. Har selv en pwr3000. Har kompass, høydemålee, barometer, stormvarsel og stiller seg automatisk etter atomur. Den har solceller så å gå tom for strøm har ikke vært tema. Legger den i vinduet mot sola 1-2 ganger noen timer om vinteren så holder det. Sommerstid er det nok lys til at den er fulladet hele tiden. I tillegg har den vanlige funksjoner som alarm, stoppeklokke, nedtelling, verdensur. Den er så klart vanntett. Men har ikke gps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter. Gps er kjekt å ha på klokke. Bruker selv en Garmin Fenix 3 Hr for tiden. Så og si daglig og alt av trening og tur. Når jeg skal på tur så merker jeg av forskjelige punkter i kart på pc. F.eks. et vann, en koie, en bru etc. Så overfører jeg de til klokke. Selv om det da ikke er bakgrunnskart i klokka så har jeg oversikt hvor langt jeg er fra vært punkt og kan beregne det i forhold til papirkart hvis jeg må. Etter jeg kjøpte den har jeg ikke hatt med vanlig gps lengre, også å gjøre med at gps er gammel men har ikke sett det nødvendig å kjøpe ny.

Batteritid er god. Til daglig logger den da skritt, søvn etc. Ved vanlig bruk så trenger jeg ikke lade mer enn hver 14 dag. Men flere lengre treningsøkter pr uke lader jeg ca 1 gang pr uke. Den bruker klart mer strøm når du har aktive programmer som logger via gps. Ved Glonass aktiv så bruker den også noe mer strøm enn uten. Se hva du får den for på prisjakt. Også mulig det kan finnes bra priser på Fenix 5 nå som Fenix 5 plus har kommer.

Har også nevnt Casio Protrek pwr3000 lengre. Også en fin klokke men den har da ikke gps og de funksjonee en mister av der. Av Garmin så er også Vivoactive 3 en populær klokke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Fenix 3 kan du også legge inn komplette GPX ruter og navigere etter. Selv om det ikke er kart så har du en veldig kjapp og enkel måte å se at du er på riktig kurs og kan også da sjekke opp mot papirkart. Veldig hendig på vinterturer, da har man hele tiden enkel tilgang til å sjekke rett kurs :) Trackback er også hendig, gir deg mulighet til å navigere tilbake om noe går galt. Lagring av punkter/koordinater er også kjekt å gjøre "on the fly" og man kan navigere til disse punktene om man ønsker. 

Vanligvis bruker jeg Fenix og et topo kart på mobilen i en 1:25000 / 1:50000 for det meste av navigering. Har alltid papirkart og kompass som backup selvfølgelig :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har kjøpt en klokke til turbruk. Det har endt med at jeg bruker den hver dag, natt, når jeg jobber og når jeg bader.

Egenskapene:

- Stoppeklokke, nedtelling, tid/dato, alarmer med snooze, løpetakt hjelper og noe annet basic småtteri.

- Godt lys. Man kan sjekke klokken mens man ligger i soveposen, og det blir akkurat sterkt nok til at man finner drikkeflasken om natten med det lyset.

- Utrolig lett. Kan brukes til løping i T-skjorte uten at man merker den er der.

- Veldig liten. Kan brukes under hvilken som helst jakke og hanske. Kommer ikke i veien.

- Robust, «umulig» å ødelegge.

- Veldig behagelig.

- Batteriet varer i 10 år. (Ja, faktisk 10 år).

- Vanntett så det holder.

- Fungerer like bra i kulde, om vinteren har jeg den montert på skulderstroppen på sekken under marsj, for å ha full kontroll på tiden 👍

- Billig. Koster 500-750kr i Norge. Jeg bestilte på e-bay fra england. Totalt 250kr ink. frakt.

Det er den Casio-klokken til venstre på bildet jeg har, den til høyre er vel samme klokken i bunn og grunn:

 

5EA1FD09-7213-4B16-8251-A074C6E125D3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 den 11.42, Miamaria skrev:

Jeg har sett etter klokke med barometer for turbruk, men ønsker lang batteritid og dermed ikke gps og slikt. Det ser ikke ut til å være så enkelt å finne. Klarte til slutt å finne en som bare hadde slike enkle funksjoner og billig, men der var tilbakemeldingene på produktet at det ikke virket... Så jeg følger med denne.

Da bør du se etter en brukt Suunto Vector. Den lages ikke lengre, men den har barometer, høydemåler (basert på barometer) kompass og en del mer i tillegg til vanlige klokkefunksjoner. Den bruker knappecellebatteri som varer over ett år.

 

Om du beveger deg mye vertikalt må du kalibrere høyden regelmessig slik du må med alle ikke-gps baserte klokker. Men ellers gir den deg en 3-timers trend for trykk som kan indikere om været endrer seg. Skal du ha det helt nøyaktig må du vite trykk ved havnivå, temperaturen på luften der og hvor du befinner deg og så finne kalkulatoren. Men, til generell tubruk holder det med å justere høyden når du er på et kjent punkt og så holder den ganske bra følge.

 

Det finnes en brukt på finn ser jeg (kjenner ikke selger) ev. har jeg en godt slitt en som ikke har vært brukt de siste 3 årene (gått over til Suunto Traverse) som kan selges for en billig penge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Tissot T-Touch Expert begynner å nerme seg 10år. Har fått relativt mye juling, men glasset er fortsatt uten en ripe. Bruker CR2032 batterier som holder i ca 3år. Bytter disse selv, eneste man må passe på at en liten plastbit under batteriet ikke går i søpla med det gamle, men flyttes til det nye.

Har barometrisk høydemåler, værtrend, kompass, termometer (må være av armen en stund) og rødt bakgrunnslys++ Høydemåleren er mer nøyaktig enn GPS og andre klokker som turvenner har uansett merke. Kalibreres den til kjent høyde ved turstart er den dønn nøyaktig på toppen etter mer enn 1000 høydemeter stigning og når en er nede igjen.

Har ikke vært av armen siden jeg fikk den på, inkludert når jeg svømmer.

Har en Garmin sykkelcomputer i sekken/lomma (Edge 705) til logging og skrur på gps på mobilen om jeg skal dobbeltsjekke posisjon mot kartet.

 

20171207_123811.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange typer klokker, men akkurat turklokke finnes det nok ikke noen definisjon for. Det er vel nesten som for kamera, at den beste turklokka er den du gidder å ta med deg.

Ser at mange i tråden har hatt glede av barometer, og selv har jeg ofte hatt glede av høydemåler/barometer ved orientering på bre, så det er absolutt ett bruksområde for slike funksjoner, men tenk gjerne over hvor nødvendige de er. Både pris og størrelse går som regel opp når slike funksjoner legges til, og utvalget går ned. Jeg har f.eks. aldri sett Lars Monsen med noe annet enn ei enkel analog klokke, og han har jo klart seg helt greit.

Noen tips:
1. Casio G-Shock GW-M5610 - Dette er den mest avanserte klassiske G-shocken. Liten og lett. Alle de vanlige fuksjonene + solcelledrevet, radiostyrt, automatisk E.L. baklys, solid og forholdsvis billig. Kan fås ny for under 1000-lappen hvis du følger med litt. 

2. Casio Protrek PRW-3100 - Dette er en av de minste trippel sensorklokkene til Casio. Kombinert med ett stort og lettlest STN display er dette mye turklokke. Ser ut som disse modellene har blitt vanskeligere å få tak i dessverre. Regn med ca. 2500,- for basisutgaven.

3. Scurfa Diver One - analog quartzklokke av dykkertypen. Disse er solide, lettleste og har ofte rikelig med selvlysende materiale på urskive og visere. Akkurat denne er fra ett bittelite Engelsk firma, og er designet av en aktiv nordsjødykker. Ca. 175 pund + mva og gebyr. Mye for pengene.

4. Seiko SKX007 - Ingen liste over turklokker er komplett uten en mekanisk klokke. Seiko sin SKX-serie er absolutt ikke det beste du kan få, men de er solide, driftssikre og innenfor budsjett. Mekaniske klokker er nok mest for entusiaster, men vil du ha en klokke som har mer sjel enn nøyaktighet, så kan dette være ett alternativ. Dette er også innstegsklokken for mange, så her er det ett stort bruktmarked med muligheter for ett røverkjøp.

Til slutt vil jeg nevne en kategori, militærklokkene (ofte kalt fieldwatch på nynorsk), dette er kanskje den mest klassiske turklokken av alle. Disse kjennetegnes av lettleste urskiver med tydelige tall, ofte militærtid (24 timer). Nyere varianter leveres ofte med H3 tritiumlys som er en radioaktiv lyskilde. Dette gir ett svakt lys som lyser konstant i 20-30 år. Marathon og Traser er eksempler på gode produsenter som har levert mange av disse til diverse militære styrker. Det finnes også mer forseggjorte og klassiske varianter bl.a fra Hamilton, men da sprenger du fort budsjettet.

GPS klokkene begynner også å bli veldig bra. Må kanskje strekke budsjettet litt før det blir skikkelig brukbart. Selv som klokkeentusiast frister det med en Garmin Fenix nå, men det har sine baksider også. Nypris er veldig høy om man skal ha siste og beste, de har begrenset levetid (noe som også gir lav verdi på bruktmarkedet), de er high maintenance (lades, oppgraderes, synces osv.) og selv de minste er ofte en solid klump på armen (spesielt for de av oss som har litt under gj. snittlig håndleddsdiameter).

Norge er forøvrig ett u-land når det gjelder kvalitetsklokker, de fleste fører stort sett bare motemerker eller luksusmerker, så du må ofte kjøpe fra utlandet for å få tak i bra klokker i mellomsjiktet.  

Helt til slutt. Vurder om du i det hele tatt bør kjøpe en klokke. Det er absolutt tryggest å la være: DO NOT GET INTO WATCHES 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har en garmin fenix 3 hr. GPS funksjonen er bruker jeg til trening og for å markere punkter av interesse når jeg er ute på tur. Finner da igjen gapahuker osv. når jeg er på tur senere. Spesielt når jeg er på ski/løpetur så kommer jeg over turmål som er artig for unga idet jeg løper meg vill. Sikler på garmin fenix 5x plus. For turplanlegging og navigering er jeg veldig glad i papirkart og kompass selv om jeg som regel navigerer mest med landemerker på kartet er kompasset uvurdelig hjelp spesielt i tett skog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har investert i en Garmin inreach explorer + . Den har god batteritid og lar meg sende meldinger hvis det behøves. Klokke er unødvendig i fjellet.  Jeg kan dessuten se tiden på Garminen hvis det trengs. Kan sende nødsignal  hvis det blir nødvendig. Bruker ellers papirkart, og en sjelden gang kompass.(det er ellers alltid med). Liker å legge igjen alt unødvendig hjemme. Det er noe av poenget med turen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.